Reklama

AW149 z kontraktem eksportowym

Polski śmigłowiec wielozadaniowy AW149.
Polski śmigłowiec wielozadaniowy AW149.
Autor. 25 BKPow./X

Leonardo podpisała kontrakt z firmą Weststar. Przedsiębiorstwo kupi 28 śmigłowców z Włoch, w tym 12 AW149, i wydzierżawi je Królewskim Malezyjskim Siłom Powietrznym.

Do podpisania doszło w czasie targów Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition (LIMA). Firma Weststar jest największym operatorem floty śmigłowców w Azji południowo-wschodniej. Świadczy usługi także w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie.irma ma doświadczenie w leasingowaniu i świadczeniu usług związanych z wiropłatami do misji takich jak transport na platformy wiertnicze oraz inne instalacje morskie (offshore), obronność, przewóz VIP, operacje poszukiwawczo-ratownicze, medyczne i inne. Posiada też pokaźną bazę logistyczną rozsianą po całym świecie.

Reklama

Obecna umowa dotyczy usług, które mają być świadczone Malezji. W ramach kontraktu Weststar pozyska i wyleasinguje na minimum 15 lat 28 śmigłowców produkcji Leonardo. Maszyny te będą pełniły rolę w służbach publicznych tego państwa, ale także w siłach zbrojnych. Najcenniejszym elementem umowy jest 12 śmigłowców wielozadaniowych AW149, które mają trafić do sił powietrznych i wojsk lądowych Malezji.

Czytaj też

To duży sukces dla programu AW149, czyli europejskiej alternatywy dla popularnego Black Hawka. 12 maszyn to może niezbyt wiele, biorąc pod uwagę floty śmigłowców na świecie, ale w skali programu jest to dużo. Wcześniej 6 AW149 zakupił sąsiad Malezji – Tajlandia, gdzie jedna maszyna służy w policji, a 5 w armii. Na Bliskim Wschodzie relatywnie dużym klientem na tę maszynę jest Egipt (24 sztuki), a w Europie Polska (32 sztuki). W Świdniku znajduje się linia produkcyjna tej maszyny. W ostatnim czasie program AW149 odnotował też sukces w postaci zamówienia 4 sztuk przez Macedonię Północną. Śmigłowiec ma też duże szanse na zwycięstwo w Wielkiej Brytanii i zamówienie w skali od 20 do 40 egzemplarzy.

Czytaj też

Jak widać, jak na maszynę stworzoną jako konkurenta dla Black Hawka skala wszystkich zamówień nie jest na razie wielka. Jak dotąd zamówiono 78 maszyn, wliczając w to kontrakt malezyjski. Jednak program AW149 jest młody, więc nie jest wykluczone, że historia jego zakupów dopiero się rozpoczyna. Może na tym skorzystać linia produkcyjna AW149 w PZL-Świdnik, lecz należy pamiętać, że druga taka linia istnieje we Włoszech. Nie jest wykluczone, że także Londyn będzie domagał się własnej.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (2)

  1. Chyżwar

    A taki był płacz, że kupiliśmy śmiglaki, których podobno nikt nie chce.

    1. Davien3

      Bo nikt nie chce, nawet kraj producenta

    2. Chyżwar

      @Davien3 Niniejszy artykuł wskazuje, że jest inaczej.

    3. Al.S.

      Ten śmigłowiec to de facto wersja rozwojowa AW139, a ten jest obecnie najbardziej popularnym śmigłowcem w swojej klasie na świecie. Sprzęt wojskowy najlepiej sprzedaje się wtedy, kiedy jakaś armia już go użytkuje, typowym przykładem jest AMV Patria, który zaczął się świetnie sprzedawać głównie dzięki wprowadzeniu na uzbrojenie WP. Malezja AW149 kupiła, bowiem od dawna spogląda na nasz kraj z zakupami uzbrojenia. Nie ma żadnych wątpliwości, że wkrótce dołączą kolejne kraje, bowiem śmigłowiec ten wpisuje się w niszę między AW139, a śmigłowcami typoszeregu Pumy oraz Mi8, których flota zaczyna się na świecie starzeć.

  2. Thorgal

    My już powinniśmy chyba kolejne sztuki AW-149 zamawiać..

Reklama