- Wiadomości
Airbus zamawia w Polsce samochody specjalne
Polska firma WISS z Bielska-Białej podpisała wart milion euro kontrakt z koncernem Airbus Group. Umowa obejmowała dostarczenie nowoczesnych samochodów specjalnych, które na przełomie maja i czerwca trafiły do Hauberga.
Zgodnie z umową, do Airbus wysłano dwa typy pojazdów: HLF-20 oraz WLF. Samochody te wykonane zostały na indywidualne zamówienie i zgodnie z wymaganiami koncernu. WISS zajęła się również zamówieniem, które złożyła powiązana z Airbus firma Areotec zainteresowana nabyciem samochodu specjalnego typu HLF.
Polskie samochody dla Airbus
Samochód HLF-20 zbudowano na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 2036A z napędem 4x4. Zabudowa pojazdu została wykonana z aluminium i materiałów kompozytowych.
Na wyposażeniu zamówionych przez Airbusa samochodów tego typu znajduje się pompa Ruberg o wydajność 3000 l/min. oraz działko przednie o wydajności 3000 l/min. i zasięgu wody do 75 m oraz zasięgu piany do 50 m. Działko sterowane jest z kabiny za pomocą specjalnych joysticków. Zbiorniki, podobnie jak w modelu HLF, wykonane zostały z GRP. Ich pojemność wynosi 3000 litrów dla wody i 500 litrów dla piany.
Drugi zamówiony przez koncern pojazd to ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedes-Benz ATEGO z napędem 4x2. Nadwozie tego typu samochodu wykonane zostało z żywicy poliestrowej wzmacnianej włóknem szklanym (GRP) oraz aluminium. Zgodnie z zamówieniem Airbus, pompa w tym modelu znalazła się w środku zabudowy, co pozwoliło na wygospodarowanie miejsca na wózki sprzętowe z tyłu pojazdu. Co więcej, w tylnej części samochodu znajdziemy również windę, która ma ułatwić ich sprawne ładowanie.
Samochód typu WLF dla Airbus posiada również działko dachowe o wydajności 1200 l/min oraz pompę Ruberg Euroline zapewniającą wydajność na poziomie 4000 l/min. Na wyposażeniu znalazły się także dwa zbiorniki piany o pojemności 100 i 160 litrów. Dodatkowo zamontowano system AWR – Automatyczne napełnianie zbiornika wody podczas akcji ratunkowej za pomocą instalacji hydraulicznej. Oznacza to, że hydrant jednocześnie napełnia zbiornik wody i gasi pożar.
Ostatnia z zamówionych maszyn to samochód specjalny typu HLF zbudowany na bazie Mercedes-Benz Arocs 4251, który posiada kontener i napęd 8x6. Jego nadwozie wykonano z GRP oraz aluminium, natomiast zbiorniki w całości zrobione zostały z materiałów kompozytowych. Pojemność zbiorników to odpowiednio 10 000 litrów dla wody oraz 1000 litrów dla piany.
W konstrukcji maszyny wykorzystano pompę Ruberg o wydajności 6000 litrów, która napędzana jest silnikiem John Deer o mocy 310 ps. Samochód specjalny wyposażony został również w dwa działka: przednie o wydajności 3000 l/min. oraz działko na kontenerze o wydajności 6000 l/min. Dodatkowo w pojeździe znajdziemy maszt świetlny i system zraszania przed każdą osią.
Samochody, które dostarczyła polska firma będą pracować zarówno na lotnisku w Hamburgu, jak i w zakładach pracy koncernu.
Firma WISS - Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych, dostarcza swoje pojazdy m.in. do Danii, Estonii, Bułgarii, Rumunii, Czech, Niemiec i na Słowację. W sumie przedsiębiorstwo nawiązało kontrakty na kwotę ponad 128 mln euro.
Czytaj też: Polskie pojazdy specjalne dla Estonii
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS