Przemysł Zbrojeniowy
7,5 mln dolarów na celowniki dla śmigłowców Apache
Koncern Lockheed Martin otrzymał wart 7,56 mln dolarów kontrakt dotyczący dostaw i serwisu elementów systemu celowniczego M-TADS i systemu optoelektronicznego pilota PNVS śmigłowca uderzeniowego Boeing AH-64E Apache. Realizacja kontraktu dla U.S. Army ma zostać zakończona do końca 2022 roku.
Moduł M-TADS/PNVS to charakterystyczne głowice optoelektroniczne, umieszczone na nosie śmigłowca AH-64E Apache, dostarczane przez koncern Lockheed Martin. Zawarty 20 kwietnia kontrakt stanowi modyfikację ubiegłorocznej umowy, dotyczącej dostaw tych elementów dla zmodyfikowanych i fabrycznie nowych śmigłowców Apache „Echo” dla U.S. Army. Gestorem jest, podobnie jak w poprzednim przypadku, U.S. Army Contracting Command z bazy Rock Island Arsenal w stanie Illinois.
Moduł M-TADS/PNVS jest niejako głęboką modyfikacją pierwotnego systemu, stosowanego na śmigłowcach wersji D. Zapewnia on wyższe, niż w poprzednich modelach, możliwości wykrywania i identyfikacji oraz naprowadzania uzbrojenia, w każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy. De facto są to dwie niezależnie działające głowice optoelektroniczne. Mniejsza, górna część to M-PNVS (ang. Modernised Pilot Night Vision Sensor) i jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest dla pilota. Przekazując mu obraz otoczenia z kamery IR oraz noktowizora działającego w bliskiej podczerwieni. Głowica śledzi ruchy głowy pilota, dosłownie patrząc tam gdzie on, a obraz rzucany jest na wyświetlacz nahełmowy.
Znacznie większa głowica M-TADS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight) przeznaczona jest dla strzelca pokładowego. Poza funkcjami podobnymi do spełnianych przez system pilota, posiada również optyczny i elektroniczny zoom, co ułatwia wykrywanie i niszczenie celów na dalszym dystansie. Pozwala również na prowadzenie ognia z działka pokładowego, pocisków niekierowanych oraz podświetlanie celów dla pocisków kierowanych na odbite światło lasera.
Dzięki modułowej konstrukcji M-TADS/PNVS można nie tylko łatwo modyfikować i unowocześnić w przyszłości, ale też uproszczono jego obsługę i serwisowanie, skracając np. czas demontażu i wymiany głowicy M-TADS z 13 godzin do około 45 minut.
LMed
I jak tu takiego Apacha nie kupić.
hobbymilitia81
już dawno program KRUK powinien być zakończony i 24 takie powinny latać
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
to nikomu nie potrzebne lepiej emeryty niech mają po 1000
Fanklub Daviena
Jasne, zrezygnujmy z kształcenia części lekarzy i modernizacji sieci kolejowych i kupmy Apache od Wielkiego Wuja. Na cegłach będą ładnie wyglądać obok F-16 na cegłach.