Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

2,3 mld dolarów dla Boeinga na latające tankowce

Elephant walk KC-46
Elephant walk tankowców KC-46 Pegasus. Pease Air National Guard Base, rok 2021.
Autor. Senior Master Sgt. Timothy Huffman/157th Air Refueling Wing

Koncern Boeing otrzymał 27 stycznia 2023 roku zamówienie na kolejnych 15 latających tankowców KC-46 Pegasus dla US Air Forces. Będą to maszyny dziewiątej transzy produkcyjnej, których dostawa ma zostać zrealizowana do końca sierpnia 2026 roku.

Reklama

Pentagon zamówił już łącznie 128 samolotów do tankowania w powietrzy KC-46 Pegasus. Kolejnych 6 ma trafić do Japonii a cztery do Izraela. Dotąd wyprodukowano i przekazano do służby 68 samolotów tego typu.

Reklama
    Reklama

    KC-46 Pegasus są budowane przez zakłady koncernu Boeing w Everett, w stanie Waszyngton. Na tej samej linii produkcyjnej powstają zarówno komercyjne samoloty Boeinga 767 jak też bazujące na nich latające tankowce. Mają one możliwość wymiany danych między innymi z pobliskimi samolotami i centrami operacyjnymi na ziemi, aby zwiększyć świadomość pola walki i usprawnić transmisje oraz wymianę danych.

    Nowe tankowce sukcesywnie zastępują w US Air Force starsze KC-135 Stratotanker i KC-10 Extender. KC-46 Pegasus jest obecnie certyfikowany do uzupełniania paliwa niemal we wszystkich maszynach USAF, od myśliwców F-16 po bombowce strategiczne B-2 Spirit. Wyjątkiem jest wiekowy A-10 Warthog, które od tak dawna siły powietrzne wycofują, że nie wzięto go pod uwagę.

    Reklama
      Reklama

      Warto odnotować, że w sierpniu 2022 roku trzy KC-46 przeprowadziły pierwsze misje tankowania podczas rzeczywistych operacji. Paliwo uzupełniały samoloty F-15E Strike Eagle wykonujące misje na Bliskim Wschodzie. Inne istotne dla historii tych najnowszych tankowców Boeinga wydarzenie, to 42 godzinny lot dwóch KC-46 które wspierały operacje bombowców strategicznych na Pacyfiku.

      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (2)

      1. Kleofas03

        68 sztuk na 4 teatry operacyjne Pacyfik to priorytet Okinawa ma już eskadrę , Hawaje również Teraz Guam i może Filipiny

        1. Matnet

          Dobrze że wymieniają, ale potrzebują jeszcze przynajmniej 100 aby wymienić wszystkie KC-135. Niektóre maszyny pozostające w służbie zostały wyprodukowane w 1959 roku

      2. Flaczki

        A moze by tak dwie maszyny KC-46 Pegasus dla Polish Air Forces?.

      Reklama