• Wiadomości

Przeciwpancerny Hawkei? Polsko-australijskie rozmowy w PGZ

Przedstawiciele zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. odbyli rozmowy z przewodniczącym australijskiej delegacji rządowej ministrem ds. przemysłu obronnego Christopher Pyne. W ich trakcie poruszano kwestie współpracy w przemyśle obronnym, na przykład w programach okrętowych, jak i opancerzonych pojazdów wielozadaniowych.

  • Fot. PGZ
    Fot. PGZ
  • Fot. PGZ
    Fot. PGZ
  • Fot. PGZ
    Fot. PGZ
  • Fot. PGZ
    Fot. PGZ

Prowadzone w PGZ rozmowy skupiły się na rozwiązaniach dotyczących platform lądowych i morskich. Poruszano potencjał współpracy przemysłowej i transferu technologii pochodzącej z Australii oferty złożonej w programie „Pegaz”. PGZ S.A. od ponad roku prowadzi bliskie rozmowy z firmą Thales dotyczące nawiązania współpracy w zakresie pozyskania zdolności produkcyjnej pojazdów 4x4.

Jak informuje PGZ, w ramach prowadzonych negocjacji rozważa się pozyskanie wielozadaniowego samochodu opancerzonego Hawkei. Pojazd ma modułową budowę i otwartą architekturę systemów elektronicznych. Poziom ochrony może więc być dostosowany do potrzeb użytkownika, a sam Hawkei stanowić platformę do zastosowań specjalistycznych. Prezes Zarządu PGZ Błażej Wojnicz zaznaczył, że pojazd mógłby zostać wykorzystany jako wóz rozpoznawczy modułu ogniowego artylerii rakietowej Homar, czy nosiciel przeciwpancernych pocisków kierowanych.

W toku dzisiejszych rozmów poruszyliśmy wiele wątków potencjalnej współpracy pomiędzy Grupą PGZ a australijskim przemysłem obronnym. Rozmawialiśmy między innymi o opcji pozyskania wielozadaniowych pojazdów opancerzonych, nie tylko dla wojsk specjalnych. Sprzęt takiego typu mógłby znaleźć również zastosowanie jako wóz rozpoznania w artyleryjskich modułach ogniowych systemu „Homar” czy jako nosiciel ciężkich przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Błażej Wojnicz, prezes zarządu Grupy PGZ

W październiku 2017 r. Thales zakończył testy niezawodnościowe dla Sił Zbrojnych Australii oraz rozpoczął produkcję seryjną na tamtejszy rynek. Pojazd Hawkei, powstały m.in. z wykorzystaniem rozwiązań samochodu Bushmaster używanego bojowo w Iraku i Afganistanie był prezentowany podczas tegorocznego MSPO. W rozmowie z Defence24.pl TV podczas targów ambasador Australii Paweł Wojciechowski wyraził gotowość do rozpoczęcia produkcji tych pojazdów w Polsce.

Zobacz też: Thales gotowy do polonizacji wozu Hawkei [Defence24.pl TV]

PGZ zaznacza, że część spotkania z udziałem ministra Pyne poświęcona została systemom odpowiadającym za zabezpieczenie infrastruktury morskiej oraz środkom zwalczania min morskich. Poruszano też wątek o możliwościach wymiany doświadczeń na temat procedury zakupu okrętów podwodnych i doświadczeń Australii w tym obszarze, jeżeli chodzi o partnerstwo ze Szwedami oraz Francuzami.

Rząd w Canberrze zadecydował, że program budowy 12 nowych okrętów podwodnych dla sił morskich Australii, którego wartość wynosi 39 miliardów dolarów amerykańskich, będzie realizowany we współpracy z francuskim przemysłem obronnym.

Australijczycy wyrazili również możliwość podzielenia się z nami wiedzą na temat prowadzenia postępowania na zakup nowych okrętów podwodnych. Jest to wiedza bezcenna, ponieważ wielkimi krokami zbliża się termin rozstrzygnięcia z kim Polska zamierza budować nowe okręty podwodne. Możliwość uzyskania know-how z tego zakresu pozwoli nam lepiej przeprowadzić to postępowanie i wystrzec się błędów, które popełniła Canberra – wyjaśnił prezes Wojnicz.

PGZ podkreśla, że Australia nie jest dla polskiego przemysłu obronnego rynkiem nieznanym. Operuje tam bydgoski Nitrochem. Wchodzące w skład Grupy PGZ stocznie zajmowały się w przeszłości remontami okrętów eksploatowanych przez przedsiębiorstwa australijskie.

Czytaj także: Szef MON: z Australią mamy wspólne interesy w zakresie okrętów podwodnych

Wcześniej tego dnia odbyło się spotkanie delegacji australijskiej w Ministerstwie Obrony Narodowej, w którym uczestniczyli wiceminister Bartosz Kownacki i członek zarządu Grupy PGZ Robert Gut. Rozmowy dotyczyły również współpracy przemysłów zbrojeniowych i możliwości wymiany know-how na temat prowadzenia postępowań i negocjacji w formule międzyrządowej.

Reklama