Prezydent Duda: Krym to Ukraina. Zełenski: Sami nie odbijemy półwyspu

23 sierpnia 2021, 13:15
dwnld848298718
Fot. Jakub Szymczuk/KPRP
Reklama

Krym to Ukraina, nie zgadzamy się na odmienną narrację; ufam, że podjęte decyzje przyczynią się do utrwalenia w społeczności międzynarodowej przekonania o konieczności stałego działania na rzecz odwrócenia skutków nielegalnej aneksji - oświadczył prezydent Andrzej Duda na szczycie Platformy Krymskiej. Natomiast prezydent Wołodymyr Zełenski powiedział, że Ukraina jest świadoma, że samodzielnie nigdy nie zdoła przywrócić zaanektowanego w 2014 roku przez Rosję Krymu.

W poniedziałek w Kijowie odbywają się obrady szczytu Platformy Krymskiej, zainicjowanego przez Ukrainę projektu poświęconego kwestii okupowanego od 2014 roku przez Rosję Półwyspu Krymskiego. W szczycie biorą udział przedstawiciele ponad 40 państw i organizacji międzynarodowych, w tym prezydent RP.

Prezydent Duda pozdrowił zebranych w języku ukraińskim i rozpoczął przemówienie w tym języku, na co obecni na sali zareagowali owacją.

Podkreślił, że w Polsce słowa "okupacja" i "zabór" były używane nad wyraz często. Jak mówił, "zbyt dobrze wiemy z historii naszego regionu i naszego własnego kraju, czym jest opuszczenie przez sojuszników w chwili zagrożenia". "Wiemy, jak boli obojętność sojuszników na cierpienie – sami doznaliśmy tego choćby w 1945 roku, gdy nasi dawni sojusznicy zdradzili nas na rzecz układu ze Stalinem, zostawiając nas w sowieckiej strefie wpływów za żelazną kurtyną. Przez lata zmagaliśmy się z wieloma problemami, niedostatkiem demokracji i sowiecką dominacją" - powiedział prezydent.

Jak zaznaczył, "w Polsce dobrze wiemy, co czuje człowiek, który traci swoje mienie, swoją godność, którego próbuje się pozbawić własnej tożsamości narodowej, któremu mówi się to nie jest już Twój kraj".

Duda powiedział, że Polacy rozumieją "sytuację, uczucia, cierpienie" Ukraińców, którzy - jak zapewnił - mogą liczyć na nasze wsparcie.

Podkreślał, że w naszym kraju słowo solidarność ma szczególną moc. "Ukraina potrzebuje dziś w sposób nadzwyczajny solidarności międzynarodowej. Nasze dzisiejsze spotkanie jest okazją do wyrażenia solidarności z narodem ukraińskim, a także tatarskim oraz zakomunikowania światu, że nie uznajemy nielegalnej okupacji oraz aneksji Autonomicznej Republiki Krymu i Sewastopola przez Federację Rosyjską" - powiedział polski prezydent.

"Dlatego dzisiejsze spotkanie jest dla nas także okazją, by jasno powiedzieć, że kwestia Krymu nie jest nam obojętna i nikt z nas, tu zgromadzonych, nie będzie obojętny wobec ewidentnego łamania prawa międzynarodowego oraz niszczenia integralności terytorialnej Ukrainy" - oświadczył.

"Nie będziemy też obojętnie obserwować wielkich ludzkich tragedii, jakie dzieją się na Krymie. Bezprawne zatrzymania, deportacje, przypadki zaginięć, stosowania tortur, nieludzkiego traktowania, zastraszania, wywłaszczania, dyskryminacji ze względu na narodowość, pochodzenie lub wyznanie stały się elementem codzienności mieszkańców Krymu" - zaznaczył prezydent RP.

Duda podkreślił, że "Krym to Ukraina". "Wiedzą o tym wszyscy zebrani dziś w Kijowie. Nie zgadzamy się na odmienną narrację" - oświadczył. "Głęboko ufam, że podjęte przez nas dziś decyzje przyczynią się do utrwalenia w społeczności międzynarodowej przekonania o konieczności stałego, konsekwentnego działania na rzecz odwrócenia skutków nielegalnej aneksji" - dodał.

Wskazał, że jego zdaniem najważniejszym wspólnym zadaniem jest przełożenie poniedziałkowych ustaleń na konkretne działania wspólnoty międzynarodowej w duchu solidarności. "Wierzę, że to się nam uda. Zapewniam, że Polska jest i będzie aktywnym uczestnikiem Platformy Krymskiej. Krym to Ukraina" - powiedział prezydent RP.

Andrzej Duda swoje przemówienie zakończył, mówiąc po ukraińsku: "Szcze ne wmerła Ukraina".

Reklama
Reklama

Z kolei prezydent Zełenski przekazał, że po aneksji Rosja trzykrotnie zwiększyła swoją obecność wojskową na półwyspie, który jest teraz "bazą wojskową" i terytorium, gdzie systemowo łamane są prawa i wolności ludzi.

Okupacja Krymu stawia pod znakiem zapytania efektywność całego międzynarodowego systemu bezpieczeństwa, w tym zasad integralności terytorialnej i nietykalności granic - oświadczył szef państwa ukraińskiego. Bez odbudowy zaufania do tego systemu żadnej kraj nie może być pewien, iż część jego terytorium nie będzie okupowana - dodał.

Zełenski zapewnił, że Ukraina będzie robić wszystko, by doprowadzić do "deokupacji" półwyspu, by "Krym wraz z Ukrainą stał się częścią Europy. "Jesteśmy świadomi, że samotnie Ukraina nigdy nie zdoła przywrócić Krymu. Potrzebujemy prawdziwego wsparcia na międzynarodowym szczeblu w tej sprawie" - dodał. "Nasze wspólne działania mogłyby (...) powstrzymać agresję na tymczasowo okupowanych terytoriach, nie tylko na Krymie, ale też na terenie Donbasu" - podkreślił prezydent.

"Ukraina wraz z przyjaciółmi, uczestnikami Platformy Krymskiej zaczyna pisać nowy rozdział w historii kraju, w historii ukraińskiego Krymu: to rozdział o deokupacji. Deokupacja to mój ostateczny cel, ostateczny cel naszego kraju, pracy Platformy Krymskiej" - oświadczył Załenski.

Natomiast przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel oświadczył - Nie uznajemy nielegalnej aneksji Krymu i Sewastopola przez Rosję i będziemy kontynuować tę politykę.

"Jestem tu, by potwierdzić niezmienne stanowisko UE: nie uznajemy nielegalnej aneksji Krymu i Sewastopola przez Rosję i będziemy kontynuować tę politykę" - powiedział Michel.

Jak dodał, Unia Europejska nadal będzie wypowiadać się przeciwko wszelkim przypadkom łamania prawa międzynarodowego. Zapewnił, że celem UE "jest niedopuszczenie do tego, by nielegalna aneksja została legitymizowana".

Michel zaznaczył, że sytuacja Krymu powinna pozostawać wysoko w międzynarodowym porządku dziennym.

We wtorek 24 sierpnia odbędą się obchody Dnia Niepodległości Ukrainy. Weźmie w nich udział m.in. prezydent Andrzej Duda. Jak poinformował Defence24.pl ppłk Marek Pawlak, rzecznik DG RSZ, planuje się udział w powietrznej defiladzie w Kijowie czterech polskich myśliwców F-16. W paradzie będą też uczestniczyć m.in. statki powietrzne z Wielkiej Brytanii i Słowacji, z kolei ukraińska zbrojeniówka zaprezentuje najnowocześniejszy sprzęt.

PAP/Defence24.pl

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 103
Reklama
DMX
czwartek, 26 sierpnia 2021, 21:39

Polska powinna współpracować z Francją a nie z jakąś Ukrainą. Gospodarczo nic tam nie zyskamy.

Wawiak
poniedziałek, 30 sierpnia 2021, 12:05

Jasne, najlepiej zostawmy Niemcom i Rosji. Tego chcesz? Mamy swoje sprawy do załatwienia z Ukrainą, ale od strony bezpieczeństwa są nam potrzebni, gdyż samą obecnością wiążą siły Rosji. Gospodarczo - możliwości są, tylko trzeba je zauważyć, anie ignorować. Wsparcie rządu konieczne, ale potencjał jest.

Palmel
wtorek, 24 sierpnia 2021, 20:45

Zadaję pytanie od kiedy Krym był Ukraiński od 1954 roku do 2014 a wcześniej nasz Sarmacji zachodniej później Złotej ordy i w 1772 roku odbiła go Rosja Ordzie a zrobił to Graf Orłow jeśli już ktoś ma prawa do niego to Turcja tak że nigdy nie był Ukraiński a Ukraina to Polska nazwa tych ziem o których się mówiło u krańca ziemi, Ukrainy nigdy nie było była Ruś i to z nią walczyli nasi słowiańscy królowie a na tronie Rusi osadzali swoje dzieci to oni Rusini mają tą samą halogrupę jak my a nie Ukraińcy taka jest prawda i nasz niedouczony prezydent swoimi wypowiedziami niczego nie zmieni a zwłaszcza historii i dokumentów trzeba by było jeszcze pisać o Zygmuncie III Wazie Jezuicie

Afrik
wtorek, 24 sierpnia 2021, 11:17

W przeciwieństwie do osób tu komentujące, byłem na Krymie. Na ulicy wyłącznie język rosyjski. Ludzie sami wywieszają rosyjskie flagi w domach. Jak by nie czuli się Rosjanami, to rosyjskie flagi wisiały by tylko na urzędach. Drogi wyremontowane. Jak wyglądały wcześniej na Krymie, nie trzeba mówić, wystarczy jechać na Ukrainę i zobaczyć. Chłopaki z Ukrainy co z nami pracują, mówią że u nas w lesie są lepsze drogi, niż u nich w miasteczku. Z tego co rozmawiałem ludzie są zadowoleni z przyłączenia do Rosji, choć myśleli że będzie jeszcze lepiej. Bilet lotniczy Moskwa - Synferopol 300 zł. Do tego jest część mieszkańców np. Kamczatki która raz w roku otrzymuje od państwa za darmo bilet lotniczy (tam i powrót na terenie Rosji) i ci sobie latają za darmo nad morze czarne, lub gdzieś indziej.Przdz most krymski jeżdżą tam pociągi z całej Rosji, co powoduje napływ turystów. W czerwcu byłem m. in w Petersburgu. Poznałem tam Ukraińców mieszkających w Petersburgu na stałe. O pierocie na Ukrainę nawet nie myślą. Niektórzy wyrabiają nawet rosyjskie obywatelstwo. W ogródkach piwnych piwo po 16 zł. Ludzi pełno. Znaczy że mają kasę. Turystów zagranicznych prawie nie spotykałem, bo granica zamknięta. Kolej rosyjska a przejechałem nią w czerwcu kilka tysięcy km. wydaje mi się lepsza od Polskiej.

prawdziwy fan p.Davien'a(?)
wtorek, 24 sierpnia 2021, 13:16

Mój Dziadek też dostał darmowy bilet ,na Kołymę.Drugi ,też darmowy, dopiero w 53 ' .Wg Niego koleje PKP były lepsze od Rosyjskich.Wiekszy luz w wagonach.Bilet był łączony, na pociąg i na barkę.Tam też było pięknie, w lecie.Wielu Polaków tam pozostało.Na zawsze.Dlatego tak od pokoleń Was kochamy.

wtorek, 24 sierpnia 2021, 11:17

Jeśli anżej wepchnie rosje i ukre w konflikt to brawo...to polsce jest na rękę. Jesli nas w to wepchnie...to niech s...a

wert
wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:37

co z ekshumacjami pomordowanych naszych rodaków zakopanych jak psy? Ich kości krzyczą

BUBA
wtorek, 24 sierpnia 2021, 18:02

I wiatr roznosi po swiecie. Warszawa ma tylko powstanie w glowie

Wawiak
poniedziałek, 30 sierpnia 2021, 12:08

Zajmijcie się swoimi sprawami. Jak nie będziecie się wtrącać, to Polacy z Ukraińcami dadzą radę się porozumieć. Sęk w tym, że wam to nie na rękę... Polacy muszą zrozumieć, że sojusznika nie trzeba kochać - wystarczy mieć z nim wspólne interesy. To jedyna waluta licząca się w polityce.

strategy
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:59

Taka - tam, retoryka. Raczej bym już hamował i tonował wypowiedzi na temat Rosji, bo nie spodoba się to "bratu (siostrze)" z Berlina. A tak na boku - w Kijowie zero maseczek, a do nas przywódcy przez telewizor mówią w maseczkach ;)

kurt
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:50

Ciekaw jestem co by duda powiedział gdyby Niemcy tak powiedzieli o Dolnym Sląsku i innych ziemiach, pytanie czy ten człowiek myśli.

wert
wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:32

z niemcami, drogi misiu, mamy podpisany traktat graniczny. CZAISZ różnicę?

erwin
piątek, 27 sierpnia 2021, 19:36

26 stycznia 1934 roku, w Berlinie został podpisany polsko-niemiecki pakt o nieagresji. Jak się skończyło, wiadomo.

say69mat
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:20

@defence24.pl: Prezydent Duda: Krym to Ukraina. Zełenski: Sami nie odbijemy półwyspu ... mam wrażenie, że bez przesilenia w Rosji, wszelkie próby siłowego rozwiązania restytucji ukraińskiej państwowości nad terytorium Krymu. Bodaj, ze względu na wysoki poziom politycznych emocji i nasycenie potencjałem militarnym. Zakończą się regionalną - o ile nie - globalną katastrofą. Stąd rozsądna polityka polegająca na budowaniu potencjału ekonomicznego Ukrainy. Oraz na wspieraniu środowisk prodemokratycznych w Rosji powinna być priorytetem władz zarówno Ukrainy i Polski. Podobnie, jak to miało miejsce w przypadku relacji pomiędzy EWG a RWPG. Gdzie potencjał ekonomiczny EWG sprawił, że koncepcja RWPG jako narzędzia polityki ekonomicznej ZSRR poniosła spektakularną klęskę.

były porucznik zmechu
wtorek, 24 sierpnia 2021, 23:34

Może zamiast budować komuś, odbudujemy co nasze? To chyba ważniejsze!

dr
wtorek, 24 sierpnia 2021, 02:39

Nie trzeba było oddawać bez walki. Nie musieliby odbijać.

Ech
wtorek, 24 sierpnia 2021, 02:22

W Sumie Zachod to po Afgastanie nic sie nie uczy. Jaki sens walczyc o teren w ktrym mieszkaja Rosjanie? Przeciez to kolejna zbrodnia wojenna by byla. Nalezy zaakcetpowac ze miejsowi ludzie lub narod maja prawo do swego kraju (np Kurdowie, Rosjnie w Krymie, Afganczycy w Afgastnie, Irakijczycy w Iraku) Ile mozna czekac na tak podstawowe rozumownie o wolnsci narodow?

Levi
wtorek, 24 sierpnia 2021, 13:21

Jak się wyrzuci lokalsow i przywlecze swój element to wtedy można mówić o wszystkim ale nie o wolności narodów.

rechotczilipepers
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 22:49

"Jak zaznaczył, "w Polsce dobrze wiemy, co czuje człowiek, który traci swoje mienie, swoją godność, którego próbuje się pozbawić własnej tożsamości narodowej, któremu mówi się to nie jest już Twój kraj". - ale ten cytat idealnie pasuje do przemówienia do uchodźców na granicy Polsko-Białoruskiej, hihihihi

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 24 sierpnia 2021, 07:48

Ci ludzie nie są uchodźcami. Trafili na Białoruś. Jest to dla nich bezpieczny kraj. Dlatego nie mają żadnego powodu, żeby stamtąd uchodzić. Skoro Batka sobie ich przywiózł, to niech trzyma u siebie.

Wawiak
wtorek, 24 sierpnia 2021, 11:09

Dokładnie. TVN tego jednak nie powie....

arni
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 22:28

anżej do boju

padół biedy
wtorek, 24 sierpnia 2021, 00:12

jak ktoś lubi zakłady to nie stawiałbym na to, że Krym będzie dalej okupowany przez Rosję. Coś czuję, że jak cała Europa przyciśnie handlowo ten ruski kraik to wystarczy. Dodatkowo po 10 latach Ukraina będzie kwitła a Rosja to już będzie padół biedy :)

44
wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:06

Nie sądzę

czarno to widzę
wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:02

Powinieneś pisać powieści SF, albo inne bajki...

taka prawda
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:41

ukraina to też ruski kraik i Europa ma ją gdzieś - wolą rosyjski gaz

sayritan
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 22:09

Jeżeli Duda kreuje się jako polski Prezydent, dlaczego boi się zapytać Ukraińców kiedy honorowo zamierzają wyrównać krzywdy jakie sprawili Polakom?

say69mat
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:22

Na przełomie 1920/21, to Polska skrzywdziła Ukrainę. Dopuszczając się zdrady, tym samym dzieląc się z bolszewikami terytorium Ukrainy.

wiarus
wtorek, 24 sierpnia 2021, 23:39

say69 - nauka historii nie polega na czytaniu Wikipedii i Sputnika.

Raf
wtorek, 24 sierpnia 2021, 13:18

Polska nie dzieliła się terytorium Ukrainy bo takiego państwa nie było. Udział żołnierzy Petlury w wojnie polsko-bolszewickiej był minimalny. Zapominacie poza tym, że Polacy walczyli o Lwów i Przemyśl z Ukraińcami i te walki wygrali (po odzyskaniu niepodległości). Poza tym mało się mówi że Ukraińcy wielokrotnie występowali wespół z Rosją czy Zsrr przeciwko Polsce, a właściwie tzw. polskim panom.

mc.
wtorek, 24 sierpnia 2021, 11:28

Sprawa była mocno skomplikowana. Petlury nie popierali... Ukraińcy, a to właśnie z nim był podpisany traktat. Niestety nasi "władcy" (politycy) nie wykazali się myśleniem strategicznym i uznali że nie warto walczyć o niezależność Ukrainy. Błąd ogromny, który zemścił się dwadzieścia lat potem. Oczywiście można ich tłumaczyć że nie chcieli wcielać wschodniej Ukrainy do Polski, a jednocześnie według nich Ukraina nigdy nie miała własnego państwa (okres Rusi Kijowskiej na przełomie tysiąclecia nie wytworzył tożsamości narodowej).

wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:19

Wśród bolszewików Ukraińców było znacznie więcej niż u Petlury.

Wojtekus
wtorek, 24 sierpnia 2021, 01:03

Trolowanie z Kremla. Jeszcze moze Polska powinna przeprosic Kozakow za Powstanie Chmielnickiego bo ukrainski chlop mial jeszcze gorzej niz polski.

Znudzony
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 23:49

Widzę że jak żydzi gadają o "reparacjach" to u nas jest już inna Polska i wszystko się 75 lat temu skończyło ale jak mówimy o UPA vs AK to dalej ta sama Ukraina co 75 lat temu. Może by zacząć żyć teraźniejszością i zacząć budować mosty zamiast ciągle pomniki stawiać?

ja
wtorek, 24 sierpnia 2021, 12:41

Nie reparacje a proceder polegający na tym że 117 letni Żyd, dawny właściciel, wyznaczą jako swojego pełnomocnika Notariusza z Wysp Fuji a ten ustanawia pełnomocnikiem Notariusza z Warszawy.Ten ostatni występuje o zwrot parceli ( z budynkami) I zapłatę za bezumowne użytkowanie od Miasta.Sad zwraca się albo i nie ,bo nie ma takiego obowiązku z zapytaniem do MF czy w archiwaliach są zapisy o zastawie np.bankiwym na parceli i do MSZ czy poprzedni właściciel został zaspokojony ryczałtowa zapłata wobec USA z lat 60' ubiegłego wieku.MF i MSZ odpowiada bądź nie na zapytanie Sądu.Sad po 10 - 15 latach ,bądź niezwłocznie wydaje wyrok .Wyznaczony Pełnomocnik 117 - 117 plus czas trwania procesu.,dawnego właściciela zarządza w Jego imieniu odzyskanym mieniem .Robi to oczywiście w zgodzie z interesami Osoby ustanawiającej pełnomocnictwo.To jest w pełni legalne ! Dokumenty z Obozów Smierci przejęła Rosja i ich nie udostępni,ludzie mogą żyć po ponad 100 lat,a pełnomocnictwo nie wygasa.Ustawa ma przeciąć takie działania.

fikander
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 22:07

Jeżeli Krym jest ukraiński jak mówi Duda, to dlaczego przy okazji tam nie pojechał? Jak zwykle wychylił się z bajerą... Żaden Krym nie jest ukraiński!

KAR
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 21:57

Ukraińcy bracia??? Ale Duda odpłynął...

z prądem
wtorek, 24 sierpnia 2021, 00:14

historycznie to byliśmy zawsze bliżej niż Rosja z Ukrainą XD

Wawiak
wtorek, 24 sierpnia 2021, 11:29

Z Rosją najbliżej byliśmy pod Kłuszynem, ale ten rodzaj bliskości chyba wam do gustu nie przypadł... 8-]

Raf
wtorek, 24 sierpnia 2021, 09:55

Ukraina i Rosja to ruskie (cyrylica, prawosłwie, ruski język) i nie wiel nas z nimi łączy

Nic z tego, pusta miska!
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 21:39

w Olgino dzisiaj czerwony alert, psy Pawłowa ujadają cały dzień jak na kość :P

0,75L
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:48

Ważne żeby we flaszce cos było, prawda?

Tomasz
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 20:52

No coś takiego, nasz prezydent to faktycznie na usługach jankesów, żeby tak chamsko szczekać? Ciekawe jakby się czuł gdyby kazał zdobyć Lwów a Rosjanie by tak szczekali

trzcinq
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 20:39

Ten rząd i jego polityka wschodnią to dramat. Panie zelenski NIE damy się wciągnąć w konflikt z Rosją a Krym no cóż już nie wasz

Linek
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 20:22

Niech on już tam zostanie. Szalomik

fifi
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 18:57

"Duda powiedział, że Polacy..."Chłopie, mów za siebie.Polakami sobie ...nie wycieraj.

poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 22:10

Popieram-wielkie G,nas obchodzą sprawy innych.

Wawiak
wtorek, 24 sierpnia 2021, 11:30

Na Kremu bardzo by tego chcieli.

Inny Wojciech
wtorek, 24 sierpnia 2021, 01:05

To nie sa sprawy innych. To co dotyczy ich dzisiaj, bedzie dotyczylo nas jutro.

dimitris
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 18:28

Tak, tak... w słowach polscy politycy są o mało co mocarstwem.. To nawet ładnie, że Ukraińców traktują polscy politycy jak swoich. Skoro kłamią do nich jak do swoich obywateli, o naszych możliwościach. Z tym, że to jest i tak bez znaczenia, bo przecież sami Ukraińcy musieliby najpierw zechcieć sobie pomóc. A oni chcą, aby wszystko było jak w Europie, jednocześnie pozostawiając wszystko wygodnie, czyli po staremu.

Zadowolony.
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 19:52

Jakies przyklady tego oklamywania Ukraincow przez naszych politykow?

skryba
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 18:26

Czy pr.Duda nie rozumie,że jest wpuszczany przez Zełenskiego w bezpośredni konflikt z Rosją?To jest dziecinne co robi nasz prezydent. Duda jest prezydentem Polski a nie Ukrainy.

Wawiak
wtorek, 24 sierpnia 2021, 11:30

Aby to, co piszesz było prawdą, Ukraina musiałaby zaatakować Rosję, a jest dokładnie na odwrót.

GB
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 18:01

Tchórzliwe USA które dostało kopa od chłopów w sandałach z kałachami w Afganistanie, może tylko bezsilnie szczekać na rosyjski Krym ustami swoich lokaji, bo nawet same szczekać już nie ma siły, i tyle.

trzcinq
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:54

A czego spodziewałeś sie po dziadku Józiu? USA od jakiegoś czasu notują porażki wizerunkowe. Daleko nie musimy szukać z tymże rząd RP jak zwykle nie potrafi ocenić sytuacji

klawiatura
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 17:50

powiało grozą... a raczej śmiechem

złośliwy
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 19:08

Mnie to nie śmieszy, niedawno pisałam że co niektórzy przebierają nogami żeby nas wciągnąć w wojnę z Rosją. Za duży wpływ ukraińskiej piątej kolumny w Polsce.

ppp
wtorek, 24 sierpnia 2021, 05:20

Dlatego powinno być tako samo jak w II Rzeczpospolitej gdzie jednoznacznie sprawdzano kto kim jest faktycznie co bardzo nie podobało się w znacznej części niepolskiej władzy z czasów PRL oraz kaście rządzącej w "wolnej" Polsce .

Irry
wtorek, 24 sierpnia 2021, 12:33

...i popatrz jak II RP skończyła. Dość żałośnie.

amerykański stek bzdur
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 17:46

Cóż, powielanie amerykańskiego steku bzdur o "ukraińskim" Krymie nic nie kosztuje, niech Duda wyśle nad "ukraiński" Krym jakiś samolocik F-16, to zostanie sprowadzony na glebę i sie zderzy z rzeczywistością, a samolot z glebą ;)

rety
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 20:47

Tak glebnie , jak wasz Su-57 ?

fgg
wtorek, 24 sierpnia 2021, 07:58

nie tak jak wasze ukrainskie su 27 i migi 29

Davien
wtorek, 24 sierpnia 2021, 15:59

MiG-29 to wam ostatnio glebnął.

Tomsi
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 17:40

Wystarczyłoby solidarnie odciąć się od rosyjskiego gazu, ropy, węgla na 3-4 łata, ale to nie do zrealizowania przez takie państwa jak z Niemcy, Francja, Niderlandy, USA - Bidenowo no i wiele innych z UE.

złośliwy
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 19:11

Przecież wyraźnie widać ze Ukraińcy maja poważny problem z ogarnięciem tego co im zostało. Uważasz że z Krymem im będzie łatwiej?Śmiem wątpić.

Hanys
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 17:37

Krym to Rosja i każdy kto spróbuje go podbijać zostanie wbity w glebę przez rosyjską pałkę militarną, także Duda niech mówi za siebie :)

Gladki
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 22:21

Rusinowo za to całe wkrótce stanie się nuklearna pustynia. Chińczycy was wyparują.

Chateaux
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 21:56

Kiedys bez jednego wystrzału Krym wróci do Ukrainy

dim
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 20:52

Ja też jestem za tym, by było jak jest. Teraz Rosja do Krymu i Donbasu, każdego roku, musi dopłacać grube miliardy USD. W dodatku bez wyraźnych perspektyw czasowych poprawy tej sytuacji. Plus woda... 300 metrów sześciennych na sekundę (podaję to za Wiki) "zamienionych" zostało przez bodaj 3,6 m.sześc./sec, tych z nowego rosyjskiego wodociągu na Krym. Może i wystarczy do mycia się i do kuchni, niemniej rolnictwo... I git jest. Myślenie ekonomiczne nigdy nie było ich mocną stroną, niech tracą ! Albo zrobią teraz Ukrainie wojnę o wodę, ale to oznacza kolejne sankcje na Rosję. Brawo rebiata !

Kot nr 398
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 22:42

Są tam okresowe susze, ale w tym roku wody jest aż za dużo (powodzie).

dimitris
wtorek, 24 sierpnia 2021, 00:09

susze/powodzie - w ten sposób dochodowego rolnictwa się nie realizuje. Przy tym ów wspomniany wyżej wodociąg (Beszterek-Zujski), faktycznie czerpie wodę ze studni artezyjskich, czyli długoterminowo pogłębi jej deficyt. Cienko to widzę. Myślę, że agresja po wodę jest Rosji niezbędna. I świat by to zrozumiał i wybaczył, ale nie wilcze geny Moskwy. Te od razu zechcą zagarnąć więcej... A wtedy reszta Ukrainy automatycznie przesunie się na Zachód, nie będzie już komu ciążyć ku Rosji. Czy to jest takie złe ?

Davien
wtorek, 24 sierpnia 2021, 16:00

Swiat by tak to zrozumiał że resztki Rosjan by za ural musiały uciekać.

dimitris
środa, 25 sierpnia 2021, 10:23

@"Davien" - i właśnie za Uralem leży ten jedyny, spory obszar Rosji, gdzie Rosjanie, jako grupa eteniczna, wykazują dodatni przyrost naturalny. Wszędzie gdzie indziej ustępują "przyrodzie".

bądźmy dobrej myśli
wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:17

Reszta Ukrainy z miesiąca na miesiąc przenosi się na "zachód ".Widać to nawet w małych polskich miasteczkach.Myślisz że wrócą na step bronić dobytku ukraińskich oligarchów?

dimitris
środa, 25 sierpnia 2021, 10:21

Ci na "Zachodzie" spolonizują się najdalej w trzecim pokoleniu, nawet prędzej w drugim. Ale nie wiem, czy dla Rosji będzie to lepsze ?

belzebub
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 17:20

Sami mogą odbić Krym tylko muszą się dobrze uzbroić.Maja dokumentację techniczną rakiet balistycznych SS-18 Satan ,bo były opracowane i produkowane na Ukrainie. Potem tylko głowice. Przy pewnej desperacji mogliby nawet pomyśleć o głowicach atomowych argumentując, że ci co mieli im gwarantować integralność terytorialną ,Ukrainę oszukali. Samo przystąpienie do produkcji tych rakiet spowoduje ,że Rosja będzie bardziej układna i skora do rozmów.

odlecialeś jak Duduś
wtorek, 24 sierpnia 2021, 12:55

za wszy zbudują

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 16:49

Mieszkańcy Krymu uważają inaczej, Dudo, a jak uważasz, że nie mają racji to niech Ukraińcy oddadzą Polsce Lwów! :D

Irry
wtorek, 24 sierpnia 2021, 12:36

jak to mówił klasyk: "Kijów to możemy wam dać ile chcecie, ale lwów to musicie nałapać sami".

BUBA
wtorek, 24 sierpnia 2021, 17:59

Dobre niech sie ci z Uralu wypchaja .... hahaha

Davien
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:24

Mieszkańcy Krymu to piszcza z biedy po tym jak ruski zamienili półwysep w wielka pułapkę na rosyjskei wojska

lecę Wiatrowyczem
wtorek, 24 sierpnia 2021, 15:10

Ale ci Mykoła głowę wyprali.Napisz jeszcze że na Wołyniu to NKWD przebrana w mundury UPA.

haha
wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:23

I marzą o powrocie pod ukraińską władzę razem z żołnierzami ukraińskimi służącymi teraz w rosyjskiej armii(chyba w równoległej rzeczywistości:-))).)

Davien
wtorek, 24 sierpnia 2021, 16:01

Istotnie żyjesz w równoległej rzeczywistości Sputnika i RT:))

haha
środa, 25 sierpnia 2021, 19:52

Sam żyjesz w równoległej rzeczywistości CNN i Haaretz. Stamtąd te twoje rusycyzmy i hebraizmy w tekstach. Jak tam zwycięstwo w Afganistanie?

Betti.
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 20:59

Brawo.

czarno to widzę
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 16:23

Teraz Serbia powinna zorganizować podobna konferencję na temat Kosowa...

Putin to bajkopisarz
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 16:08

Brawo Panie prezydencie.

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 16:53

A może Żełeński wypowie się w kwestii łamania praw mniejszości polskiej i węgierskiej na Ukrainie? :D

sss
wtorek, 24 sierpnia 2021, 14:56

tam nie ma żadnej biedy

Wasko
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 15:55

Wszyscy zdają sobie sprawę, że te rozmowy nie dotyczyły Krymu który jest historią, ale dalszych kroków Rosji .

Piotr
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 15:26

I sekretarz KC KPZR Nikita Chruszczow przekazał Krym Ukraińskiej SSR.

leo
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 16:38

Nikita Chruszczow był Ukraińcem

Monkey
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 19:05

@leo: Był pierwszym sekretarzem Komunistycznej Partii Ukrainy, ale Ukraińcem chyba nie.

ppp
wtorek, 24 sierpnia 2021, 05:42

"Pochodził z ukraińskiej, chłopskiej rodziny." .... " Rosyjskie pochodzenie odnotowuje się we wspomnieniach, przemówieniach i danych osobowych ; we wspomnieniach zaznaczył, że w chwili powołania do pracy w Ukraińskiej SRR nie znał języka ukraińskiego , dlatego sprzeciwiał się przekładowi na język rosyjski ......." To fragmenty dwóch różnych biografii wskazują , że był to taki oślizły gad prący do władzy i kariery . Raczej ten pierwszy fragment wskazuje na prawdziwe pochodzenie tego człeka .

andys
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 18:44

Chruszczow nie byl Ukraińcem, Ukrainka natomiast była, dominujaca nad nim, żona, która zreszta urodziła sie na wsi, która teraz należy do Polski. Podobno, obiecala swoim sasiadom, że wieś bedzie przyłaczona do Ukrainy, Nie udało się, z Krymem natomiast udało się.

Davien
wtorek, 24 sierpnia 2021, 08:26

Andys, sprawdz może czemu przyłaczono Krym do Ukrainy i nie wypisuj prymitywnej popagandy.

i tyle w temacie ...
wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:46

@Davien Krymu nigdy nie przyłączano do Ukrainy, Krym odłączono od jednego województwa ZSRR i przyłączono do drugiego województwa ZSRR o nazwie Ukrańska SRR

Davien
wtorek, 24 sierpnia 2021, 16:04

Krym przyłaczono do Ukrainy w 1954 r z zdaje sie, co potem potwierdziła Rosja dwa razy w traktatach miedzynarodowych.

dux
niedziela, 29 sierpnia 2021, 20:14

W 1954 r. to były Sowiety, a nie Ukraina.

Davien
środa, 1 września 2021, 18:23

Ukraina jest państwem -załozycielem ONZ, sprawdż sobie kiedy to nastapiło:)

Chateaux
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 18:28

Byl faktycznym samodierżawcą ZSRR jak kazdy wladca w historii Rosji.

wtorek, 24 sierpnia 2021, 10:31

Był premierem ZSRR i I sekretarzem KC KPZR, i cały okres swojej władzy zmagał się z przeciwnikami w Prezydium KC(Biurze Politycznym) i w końcu z nimi przegrał. Nie był żadnym władcą absolutnym. Nawet Stalin po 1937 roku nie miał żadnej władzy absolutnej. Kimś w rodzaju władców absolutnych w sensie XVIII wieku była Katarzyna II. Inni carowie od Iwana Groźnego do Mikołaja II mieli ograniczoną w różny sposób władzę. Chociaż oczywiście nie tak jak polscy królowie elekcyjni.

Tweets Defence24