Podpisane porozumienie dotyczy wspólnej promocji oferty zmodernizowania polskich MiG-29. Zakres prac ma obejmować wyposażenie polskich samolotów myśliwskich w zasobniki służące do samoobrony. Jego drugim celem jest otwarcie drogi do dalszej współpracy obu stron podczas unowocześniania innych systemów wykorzystywanych przez siły powietrzne Polski.
Saab jest producentem systemów walki elektronicznej. Ich konstrukcja pozwala na uzyskanie przez pilotów wyposażonych w nie maszyn świadomości sytuacyjnej odnośnie zagrożeń. Jest to możliwe poprzez wykrywanie, lokalizację i rozpoznanie zagrożeń radarowych (np. radiolokatorów obrony przeciwlotniczej, czy stacji pokładowych myśliwców nieprzyjaciela).
Informacje na ich temat przekazywane są pilotowi samolotu, pozwalając mu na podejmowanie decyzji wiedząc o potencjalnych zagrożeniach. Przedstawiciele Saab podkreślają, że wykorzystanie odpowiednich środków przeciwdziałania pozwala na zmniejszenie zakresu zagrożenia podczas prowadzonych działań.
Będąc dostawcą systemów EW dla międzynarodowych klientów, Saab w pełni rozumie jak ważne dla uzupełnienia własnego portfolio jest podjęcie współpracy z właściwym partnerem. Wspólnie z WZL2 możemy wykorzystać naszą wiedzę do rozwijania projektów, które są bardzo korzystne dla Polskich Sił Powietrznych oraz polskiego przemysłu.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się między innymi obsługą techniczną oraz modernizacją samolotów Polskich Sił Powietrznych, w tym Su-22 i MiG-29.
Możliwości instalacji zasobnika z środkami samoobrony (w tym systemem odpalania dipoli odbijających BOL) koncernu Saab na myśliwcu MiG-29 we współpracy z WZL-2 zostały zademonstrowane w trakcie targów Air Fair 2015. w Bydgoszczy.
maciej
W tej sprawie do żydków bym się uśmiechnął . To co proponuje saab oni już dawno przerobili . Tam sprzęt wykorzystany jest maksymalnie. Uczyć się musimy .. dużo uczyć.
Paweł
Co do dalszej modernizacji Mig-29 to ma to sens. A to moja luźna propozycja. Modernizacja, nie wymiana radaru - tylko do tej lepszej wersji (nie testowanej u nas a też opracowanej na Ukrainie) plus zakup 1 -2 jednostek ognia też z tamtego kierunku rakiet R-27 ER. To wystarczy ewentualnie modernizacja (montaż) systemu WRE np. SAABA. Ale nie w zasobniku. W Mig-u nie mam miejsca na zajmowanie głównej belki. Co do F-16. Pomimo złego offsetu itd. wybraliśmy najlepszy samolot jakie wtedy mogliśmy wybrać. A co do czystości pasów itp. :) Po prostu inna kultura obsługi i to tyle. Mig jest lepiej przystosowany do trudnych warunków ale F- 16 też sobie poradzi na czas "W". Najlepsze że wszyscy o tym wiedzą a powtarzają te bzdury.
poznaniak
oglądaliście tegoroczne RIAT?
poznaniak
mig jest znakomitym myśliwcem jako konstrukcja płatowca,ma dobre silniki,brakuje mu dobrej elektroniki i radaru.dlaczego więc nie dać mu tego we współpracy ze Szwedami i stworzyć nowy ,dużo lepszy od pierwowzoru samolot mig-29pl.dodatkowo lista chętnych na podobną modyfikacje jest długa,więc można na tym jeszcze zarobić.mig 29 jest na pewno lepiej dostosowany do warunków europy środkowej niż chociażby f 16 ,którego mamy ale tak naprawde nie mamy,bo nie można go do niczego użyć.gdyby wybuchła wojna to pewnie stare migi i suki by wystartowały a efy stały by uziemione.przy następnych zakupach samolotów wydaje mi się ,że kierunek szwedzki byłby optymalny tak jak i w marynarce .Szwedzi tak samo długo jak my muszą bronić się przed Rosją i robią to bardzo dobrze.
Tomcat
To jakiś żart po co inwestować w ten samolot ? My jesteśmy jednak durnym krajem inwestujemy w coś co nie ma przyszłości. To pieniądze wywalone w błoto. Niech sa migi bo na czymś piloci musza latać, mając tylko f16 i su 22. MON to jednak jak Rosja stan umysłu.
Willgraf
te ślepy tomcat - w razie ataku Rosji twoje f16 nawet nie wystartują bo im ruscy pas wybrudzą i wystarczy kurz z ich odkurzaczy - tak wiec przestań narzekać na nasze mig-29 bo tylko one będą nas bronic jak na razie
paka49
F16 to zlom. Z tych co mamy 1/3 juz nie nadaje sie do latania. MiG29 i Su30 maja najlepsza awionike na swiecie. Gdyby udalo sie poprawic (update) elektronike i radar byloby OK. Yankesi dostali by troche po nosie i to im sie nalezy. Nie zapominajmy, ze Szwedzi sa bardzo dobrzy w radarach, sytemach kierujacych, radiolokacyjnych i wczesnego ostrzegania. Dobra decyzja.
bla
Nie rozumiem po co inwestujemy w radzieckie konstrukcje. Skoro na dzień dzisiejszy najbardziej prawdopodobny jest konflikt właśnie z rosją to czy nie należało by uniezależnić się od ich maszyn. Co się stanie w sytuacji gdy dojdzie do konfliktu z rosją i nasze migi i su trzeba bedzie naprawić. Rozumiem że zamówimy części z rosji ?
Asd
Ciekawe ze Bułgaria remontuje swoje migi u nas a nie u Ruskich i jakoś nie musimy w celu realizacji tego kontraktu zamawiać żadnych części z Rosji
taka smutna prawda
Łatwiej naprawić nasze MiG-29 w razie konfliktu z Rosją niż nasze F-16... MiG-29 potrafimy remontować. W F-16 Wielki Sahib z Biały Dom nauczyć tylko biała muzina z Polska kłaść lakier i chwalić, że biała muzin z Polska kłaść lakier równo jak nikt! I słyszałeś o czymś takim jak strategiczny zapas części? I jak myślisz, ile konflikt z Rosją będzie trwał? Bo gen. Koziej twierdzi, że 3 dni. I tu powstaje pytanie, czy warto w ogóle inwestować w armię, bo bez armii trwałby 2 dni (trudno ciężkim sprzętem przejechać od wschodniej do zachodniej granicy Polski w 1 dzień, więc trwałby 2 dni)...
kobuz
Nie rozumiem po co inwestujemy w radzieckie konstrukcje. Poniewaz beda jeszcze pare wiosenek sluzyc polskiemu lotnictwu i sytuacja na Ukrainie tego wymaga. To takie dwa"bez znaczenia" powody dla ktoych oplaca sie wspolpracowac z SAAB`em
polak
saab to bardzo dobra firma szwedzka popieram wspolprace z nimi to jest dobre dla polski robic nowe ale tez modernizowac zawsze taniej a napewno nam sie przydadzo arosyjski sprzet wojskowy jest bardzo odporny na lata i warunki wojenne wiec modernizowac a nawet zakupic.
Jac
Współpraca z Saabem ładnie się układa i ważne, że robimy to u siebie. Może warto w przyszłości pomyśleć o Gripenie E, a nie ładować w amerykański sprzęt.
Redd bastard
Zamiast Gripena wolałbym współpracę z Kokums i zakup A26.
Pavelsky
Oby. Zakup Gripena E/F mógłby oznaczać początek czegoś szerszego np. modernizacji MW RP.
Pavelsky
Dobra wiadomość. W końcu ktoś pomyślał. Mam nadzieje że to dopiero początek współpracy z Saab-em. Z drugiej bańki. Czy modernizacja naszych Mig-ów29 oznacza chęć zakupu mniejszej liczby samolotów wielozadaniowych?
Lotnik
Każda modernizacja sowieckiego złomu to napędzanie koniunktury zbrojeniówce Putina bo wszystkie części zamienne i silniki kupowane są w Rosji za dolary. Naleganie na utrzymywanie tego złomu nie ma nic wspólnego z obronnoscią, to drenaż kieszeni podatników polskich i wspieranie interesów Rosji, która za części do tego złomu bierze coraz więcej.
antyLotnik
Strach, że zmodernizowany MiG-29 nastuka bez problemu F-16 i F-35 i je skompromituje? :-))) A jak tak chcesz zwalczać Putina to demonstruj przed ambasadą USA by nie kupowali silników rakietowych, miejsc w Sojuzach, tytanowych części do samolotów, nie sprzedawali Rosji licencji na helikoptery i nie inwestowali w rosyjski przemysł naftowy i gazowy. Demonstruj też przed ambasadą Anglii, bo w zeszłym tygodniu podpisali z Rosją umowę o wspólnym konstruowaniu satelitów rozpoznawczych. I przed ambasadą Francji, bo sprzedają technologie IR i silników lotniczych Rosji a kupili technologię kierowanego zimnego startu do rakiet i technologię zakłóceń aktywnych (nie wiem czy elektronicznych czy akustycznych - wiem, że zastosowana we francuskich okrętach podwodnych). Czemu tylko Polska ma być frajerem?
gosc
Silniki sami remontujemy. A nawet remontujemy Bulgarii.
Li
Stawiam, ze MON podejmie temat. OBY...
Willgraf
bardzo dobra wiadomość
sebo
wymienić jszcze radar i było by fajnie :)
sdg
i bardzo ładnie