Reklama

Amerykanie modernizują flotę transportową

Oshkosh, US Army, PLS, ciężarówka
Ciężarówka PLS A1 wyposażona w system załadunkowy kontenerów spięta z 3-osiową przyczepą.
Autor. Oshkosh Defense

Producent m.in. ciężarówek wysokiej mobilności - firma Oshkosh Defence LLC - poinformował o otrzymaniu zamówienia o wartości 167 mln USD na dostawą 225 ciężarówek i 54 przyczep.

Zamówione przez Siły Zbrojne USA ciężarówki należą do rodziny ciężkich pojazdów taktycznych FHTV (Family of Heavy Tactical Vehicles) i mają trafić do wyposażenia m.in. Gwardii Narodowej, U.S. Army Reserve, jak również być wykorzystane w charakterze nośników systemów obrony przeciwlotniczej np. IFPC (Indirect Fire Protection Capability) w ramach programów zarządzanych przez Biuro Wykonawcze Programu Rakiet i Przestrzeni Kosmicznej PEO MS (Program Executive Office Missiles & Space).

Reklama

Zamówienie obejmuje następujące warianty ciężarówek Oshkosha:

  • HEMTT A4 (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck);
  • Palletized Load System (PLS) A2 w wersji przygotowanej do autonomicznej jazdy. Jak podkreślił w sowimi komunikacie producent "niektóre pojazdy będą częścią rozwoju i wdrażania zaawansowanych systemów obrony powietrznej, które przeciwdziałają zagrożeniom takim jak pociski balistyczne, hipersoniczne i manewrujące".

Czytaj też

Modernizacja floty transportowej U.S. Army

Powyższe zamówienie jest kolejnym podpisanym w tym roku, a dotyczącym dostaw samochodów ciężarowych oraz naczep. I tak w czerwcu 2025 r. zawarte zostały dwa kontrakty:

  • zamówienie 55 naczep do przewozu średniego sprzętu MET (Medium Equipment Trailers), zaprojektowanych i produkowanych we współpracy z firmą Broshuis B.V. Sześcioosiowa naczepa MET z opuszczanym pokładem MET jest przeznaczona do współpracy z ciągnikiem siodłowym Oshkosh EHETS (Enhanced Heavy Equipment Transporter System) M1300 i jest przeznaczona do transportu pojazdów bojowych o masie do 60 ton. Spełnia ona również wymagania European Highway Road Network Accessibility (RNA) dotyczące dostępności sieci dróg szybkiego ruchu (RNA) dla ładunków do 45 ton i jest zdolna do poruszania się pod czterometrowymi wiaduktami i pokonywania przeszkód wodnych dzięki hydraulicznie regulowanemu zawieszeniu.
  • przedłużenie umowy na rodzinę średnich pojazdów taktycznych FMTV A2, które umożliwi dalsze zamawianie tych ciężarówek w terminie do lutego 2028 r. i kontynuowanie ich produkcji do 2030 r. Dotyczy to także wozów w wersji FMTV A2 LVAD (Low Velocity Air Drop), które przeznaczone są dla jednostek aeromobilnych. Ciężarówki rodziny FMTV A2 występują w 19 wariantach, a do chwili obecnej Oshkosh otrzymał zamówienia na 3000 tych wozów (pierwszy kontrakt zawarto w 2018 r.). Poprzednie zamówienie na te pojazdy (wraz z przyczepami) zostało zawarte w lutym 2025 i opiewało na kwotę 214,8 mln USD.
Reklama

Na marginesie opisywanych zamówień warto podkreślić, że Amerykanie pozyskując różnego typu pojazdy zamawiają wraz z nimi przyczepy jedno lub wieloosiowe, jako sposób na zwiększenie zdolności transportowych danej kategorii wozów. Niestety taki sposób akwizycji sprzętu transportowego, czy taktycznego w warunkach polskich jest bardzo rzadki.

Oshkosh, THAAD, HEMTT
Ciężarówka Oshkosh Defense HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck)) z wyrzutnią pocisków systemu THAAD (Terminal High Altitude Area Defense).
Autor. Oshkosh Defense
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze

    Reklama