Przemysł Zbrojeniowy
US Army zamawia nowe ciężarówki
US Army rozpoczyna zamówienia nowej wersji ciężarówek średniej ładowności.
Umowa podpisana z Oshkosh Defense opiewająca na kwotę 108,9 mln dolarów, dotyczy zakupu najprawdopodobniej kilkudziseięciu ciężarówek i przyczep rodziny FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) w najnowszym wariancie A2. Rodzina ciężarówek FMTV to amerykańska wersja, austriackich ciężarówek Steyr 12M18, których konstrukcja została głęboko zmodyfikowana aby spełnić wymogi amerykańskich wojsk lądowych. Oryginalnie do służby wprowadzono aż 17 wariantów o ładowności do 2,5, 5 i 10 ton.
Czytaj też
FMTV A2 to ulepszony wariant samochodów ciężarowych FMTV, odróżniający się od poprzednika inną budową kabiny, która w tym modelu ma układ klasyczny, z komorą silnika przed kabiną. Jednak pod maską nie znajdziemy jednostki napędowej, która nadal znajduje się pod kabiną. Z przodu znalazły się za to elementy rozbudowanego układu chłodzenia silnika. Cofnięcie kabiny za przednią oś, poza odciążeniem samej osi ma tez na celu dodatkową ochronę załogi przed skutkami eksplozji miny pod przednimi kołami. Oprócz tego nowa wersja zapewnia przewożonym żołnierzom większy poziom ochrony oraz komfort w czasie jazdy dzięki m.in. skuteczniejszemu tłumieniu wstrząsów. Dzięki wysunięciu do przodu komory silnika i zwiększeniu mocy jednostki napędowej oraz zastosowaniu niezależnego zawieszenia możliwe stało się zwiększenie ładowności nowego wariantu pojazdu.
FMTV w wersji A2 ma również silnik o większej mocy, nowy alternator oraz 24 voltową instalację elektryczną, nowy system łączności, nawigacji oraz możliwość instalacji zagłuszarki detonowanych radiowo improwizowanych ładunków wybuchowych. Obecnie US Army prowadzi program mający na celu wybór nowych ciężarówek w ramach programu CTT (Common Tactical Truck).
FMTV A2 występuje obecnie w następujących wariantach:
- M1078A2 ciężarówka 4x4
- M1083A2 ciężarówka 6x6
- M1088A2 ciągnik 6x6
- M1089A2 wóz zabezpieczenia technicznego 6x6
- M1148A2 z hakowym systemem załadunku 6x6
- M1157A2 wywrotka 6x6
WSK74PL
Nie do końca rozumiem argument z odciążeniem przedniej osi, to nie wydaje się korzystne biorąc pod uwagę, że jest to oś napędowa - wszystkie wymienione modele, mają napęd 4x4 lub 6x6. Natomiast bezpieczeństwo załogi, po przez skierowanie strumienia kumulacyjnego poza kabinę załogi, i usunięcie znaczących przeszkód na jego drodze, jak np: silnik ma wielki sens. Pytanie czy opóźnienie zapalnika, nie zniweczy tych starań?
Prezes Polski
Mniejszy nacisk na oś poprawia amortyzację. Kiedy oś jest bezpośrednio pod tyłkiem kierowcy, wszystkie wstrząsy, których nie zamortyzuje zawieszenie, koła i fotel walą go w kręgosłup. w przypadku wybuchu miny, wstrząs może być tak silny, że mu go złamie. Nieprzypadkowo limuzyny mają daleko do przodu wysuniętą przednia oś.