Pierwszy „europejski” A330MRTT z certyfikatem

20 lipca 2020, 15:11
A330 mrtt MMU
Fot. Airbus

Pierwszy samolot Airbus A330MRTT dostarczony do wielonarodowej jednostki NATO MMF (ang. Multinational MRTT Fleet)  stacjonującej w Eindhoven otrzymał holenderski certyfikat zdatności do lotu (ang. airworthiness certificate). Otwiera to jednostce możliwość realizacji lotów i zaplanowanych działań jednostki lotniczej sformowanej wspólnie przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy.

Pierwszy oficjalny lot operacyjny samolot Airbus A330MRTT należącego do Multinational Multirole Tanker Transport Unit rozpoczął się startem o 9:30 czasu lokalnego z lotniska Eindhoven, które jest macierzystą bazą tej międzynarodowej jednostki. Zdarzenia przebiegają tu bardzo szybko. 29 czerwca 2020 pierwszy z ośmiu samolotów do tankowania i transportu powietrznego typu Airbus A330 MRTT mających stanowić wyposażenie MMF został oficjalnie przekazany do jej składu uroczyście na hiszpańskim lotnisku Getafe. Dzień później maszyna odleciała do Eindhoven i rozpoczęto proces zgrywania personelu oraz certyfikacji, niezbędnej aby samolot mógł swobodnie operować w europejskiej przestrzeni powietrznej.

10 lipca 2020 roku Multinational Multirole Tanker Transport Unit obchodziła pierwszą rocznicę sformowania przez uczestniczące w programie państwa: Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy i Belgię. Wówczas jeszcze do tej grupy nie należały Czechy, które dołączyły do tego składu jako ostatnie w październiku 2019 roku.

Warto tu przypomnieć, że za czasów ministra Antoniego Macierewicze Polska, która była jednym z pierwszych uczestników tego programu, wystąpiła z MMF. Wbrew opinii doświadczonych lotników uznano, że Polska nie potrzebuje tankowców do obrony własnego terytorium. Tymczasem takie maszyny pozwalają np. znacznie dłużej pozostawać w powietrzu samolotom wielozadaniowym, lub wystartować z większym ładunkiem uzbrojenia i dotankować zbiorniki w locie, zwiększając znacznie możliwości.

Wracając do chronologii zdarzeń, 10 dni po uroczystych obchodach pierwszej rocznicy powstania Multinational Multirole Tanker Transport Unit rozpoczęła loty pierwszym dostarczonym samolotem A330MRTT, co oznacza iż osiągnęła zdolność do realizacji swoich celów. Pozostałe 7 maszyn ma wejść do służby przed końcem 2024 roku.  Belgia, Czechy, Niemcy, Luksemburg, Holandia i Norwegia będą miały wyłączne prawo do eksploatacji tych należących do NATO statków powietrznych na podstawie umowy konsolidacyjnej. Stanie się tak gdy zakończy się obecny etap programu, nadzorowany przez OCCAR (Europejska Organizacja Jednocząca Współpracę w Dziedzinie Uzbrojenia). Po zakończeniu dostaw za całościowe zarządzanie flotą odpowiadać będzie NSPA (NATO Support & Procurement Agency - NSPA).

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
Pb95
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:56

Po kiego wała okna w tych samolotach?

Gts
poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:41

A po co je przebudowywać, aż tak bardzo? Poza tym będą służyć też do przewozu żołnierzy. To jest nie tylko tankowiec, ale i służy do transportu żołnierzy lub też wyposażenia np do współdziałania z myśliwcami.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 20 lipca 2020, 18:29

Jak Polin chce na kogoś napadać, to latające tankowce są potrzebne. Do obrony nie, bo jak przeciwnik ma przewagę liczebną, to się nie wisi w powietrzu, tylko startuje na przechwycenie, ostrzeliwuje i wraca na odtworzenie gotowości bojowej i duży zasięg jest zbędny, bo po co wisieć w powietrzu jak się wystrzeliło rakiety? Nawet nie startuje się z pełnymi zbiornikami, by zachować manewrowość...

I tak sami umacniamy naszą biedę i zacofanie
wtorek, 21 lipca 2020, 17:49

Możliwość operowania z lotnisk we Francji może mieć olbrzymie znaczenie bojowe. Tak samo loty zaopatrzeniowe lub ewakuacji rannych.

Davien
poniedziałek, 20 lipca 2020, 23:24

To po kiego wam w Rosji tyle tankowców powietrznych?:))

Marek
wtorek, 21 lipca 2020, 23:25

Ich tankowce powietrzne jak powszechnie wiadomo są po to, żeby tankowały wodę, którą zawsze pokojowi i ekologiczni Rusini zamiarują gasić pożary Syberii spowodowane przez ruskich pijaków, którzy na ściółce leśnej zostawiają puste butelki po bimbrze ;)

Gts
poniedziałek, 20 lipca 2020, 22:49

Przydaje się. Można z tym dyskutować, ale wielu uznaje że lepiej mieć niż nie. Co więcej to służy nie tylko tankowaniu. "Francja będzie pierwszym krajem, który oprócz standardowej wersji, w drugiej transzy otrzyma samoloty w wersji combi z bocznymi drzwiami ładunkowymi (wprowadzone w wersji A330-200F, oblatanej w 2009 roku), umożliwiającymi załadunek palet na górny pokład oraz aparaturę do łączności satelitarnej i retranslacji danych między samolotami myśliwskimi"... i więcej po konfiguracji, może służyć do transportu żołnierzy i ludzi nawet ok 300 i jako Medevac transportując ok 130 noszy. MULTI ROLE TRANSPORT and TANKER - MRTT.

Pim
poniedziałek, 20 lipca 2020, 21:56

Jak przeciwnik się uprze, to zaorze lotnictwo w bazach. Jak będziesz chciał odpalić JASSM w kierunku celu na dalekim zapleczu, to o ile nie jest to misja kamikadze, trzeba tankować. Jak są ćwiczenia na Islandii czy Grenlandii (a są takie) to albo możesz tankować, albo lecieć "skokami" na okrągło. Pytanie co jest bardziej ekonomiczne? Jak masz "udziały" w takim tankowcu, to proporcjonalnie do "udziałów" , on działa na Twoje potrzeby. Jak nie masz, to jesteś "klientem" i możesz się "podessać" , ale musisz zgrywać to w czasie, w miejscu itp... Jak jedyne przebazowania mają być między Krakowem a Poznaniem to faktycznie te cysterny są nam do niczego potrzebne. (Będzie lepiej jak je przebazujemy do Rzeszowa, Sokołowa, Szyman. Będzie bliżej "forntu" i zostaną jeszcze szybciej "zaorane" ).

LeMo
poniedziałek, 20 lipca 2020, 23:51

1 cykl życia samolotu liczy się jako jeden lot od startu do lądowania. Więc z międzylądowaniami droga na ćwiczenia np w Nelis AFB to może być około 3-5 cykli z międzylądowaniami lub jeden cykl jak korzystamy z tankowca.

Nikt
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:29

Bo np. bedzie latać się z dalszych rejonów, bo bazy mogą być czagrożone? Szybciej samolot dotrze z powietrza niż z ziemi?

Tweets Defence24