Reklama

Siły zbrojne

Nuklearny kompromis w Luftwaffe

Fot. Bidgee/CC BY-SA 3.0 au.
Fot. Bidgee/CC BY-SA 3.0 au.

Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec potwierdziło nieoficjalne doniesienia medialne o podzieleniu zamówienia na nowe myśliwce wielozadaniowe dla Luftwaffe pomiędzy amerykańską spółkę Boeing i europejskie konsorcjum Eurofighter.

Minister obrony Niemiec Annegret Kramp-Karrenbauer poinformowała o tym zamiarze Bundestag, który musi zatwierdzić plany zakupowe niemieckiego resortu obrony. Za ocean trafić ma zamówienie na 30 myśliwców wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet i 15 samolotów walki elektronicznej EA-18G Growler. Maszyny te zastąpią w Luftwaffe odpowiednio obecnie eksploatowane samoloty myśliwsko-bombowe Panavia Tornado w wersji uderzeniowej Tornado IDS i walki elektronicznej Tornado ECR. W Europie z kolei ma zostać ulokowane zamówienie na 93 myśliwce wielozadaniowe Eurofighter Typhoon, z których 55 zastąpi pozostałe obecnie używane Tornada IDS, a 38 w ramach prowadzonego programu Kwadryga zastąpi najstarsze maszyny Eurofighter Typhoon Tranche 1.

Potwierdzenie wcześniejszych plotek o wyborze dwóch różnych konstrukcji i tym samym dywersyfikacji dostaw nowych maszyn dla Luftwaffe spowoduje najprawdopodobniej ostrą krytykę ze strony części krajowych środowisk politycznych oraz związków zawodowych, które były przeciwne zakupowi za granicą kosztem rodzimego przemysłu lotniczego.

Niemieckie władze motywują decyzję o zakupie dla niemieckiego lotnictwa partii amerykańskich Growlerów i Super Hornetów koniecznością szybkiego pozyskania maszyn zdolnych do prowadzenia walki radioelektronicznej i przenoszenia broni jądrowej. Obecnie opracowana już została wersja Eurofighter ERC, jednak nadal nie rozwiązano kwestii dostosowania ich do przenoszenia bomb jądrowych B61.

Obecnie na uzbrojeniu niemieckich sił powietrznych znajdują się obecnie dwa podstawowe typy maszyn, w kilku różnych wersjach. Wśród nich można wymienić 113 egzemplarzy maszyn Panavia Tornado (85 w wersji szturmowej Tornado IDS i 28 w wersji walki radioelektronicznej Tornado ECR) oraz 141 (ze 143 zamówionych) egzemplarzy maszyn Eurofighter Typhoon (33 w wersji Tranche 1, 79 Tranche 2 i 31 Tranche 3A). W najbliższych latach planuje się rozpoczęcie stopniowego procesu całkowitego wycofania ze służby wszystkich maszyn Tornado i Typhoon Tranche 1, które mają zastąpić nowo zakupione maszyny.

Reklama
Reklama

Komentarze (30)

  1. mipl

    Niemcy od czasów F104 widowmaker maja ciężka alergię na marketing LM, F35 może być wspaniały itd, ale producent ten sam co widowmaker'a. Jakiś czas temu mieli nawet serial "najlepsi" piloci i samolot "bubel", F104 wciśnięty przez korupcję Lockhead'a. W tej sytuacji Boeing był jeszcze do przyjęcia pomimo że konkurencja Airbus'a.

  2. Nikodem

    Czytałem niedawno wywiad z em. wysokiej rangi wojskowym z Luftwaffe, który stwierdził, że amerykańskie bomby B61, to właściwie anachronizm zimnowojenny. Na zdrowy rozum ma rację, więc program NS to przeżytek słusznie minionej epoki historycznej.

    1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Bo to prawda, dlatego Francuzi maja rakiety ASMP-A

    2. Ukulele

      Chętnie przyjmiemy ten anachronizm. Z pewnością Putin nie byłby zadowolony:)

  3. H. A.

    Bardzo doby wybór!! Za Tornada które były absolutnym Wunderwaffe opartym na jednym z projektów z Luftwaffe1946 . Za Tornada tylko F-18 bo to najlepszy myśliwiec 4 generacji na świecie. Aerodynamicznie prawie doskonały. Aha, i jeszcze jedno: Niech żyje tysiącletnia Luftwaffe (!)

    1. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Oni zawsze byli nam wyjątkowymi przyjaciółmi i są nadal tylko za plecami.

  4. xdx

    - Amerykanie ( LM ) aby wepchnąć bubla f35 do Niemiec posunęli się do tego iż ustawili symulator f35 w Hotelu ( nie wiem czy można nazwę pisać bo to anty reklama ;-) ) obok sztabu Luftwaffe - aby oficerowie sztabu mieli jak najwiecej kontaktu z F35 ... fajne ? Info łatwe do sprawdzenia. ( info gazety , internet itp ) - Aha a generał Luftwaffe który oficjalnie stwierdził wielokrotnie iż jedyna droga dla Luftwaffe jest f35 - został wywalony z pracy za przekroczenie kompetencji - czyli dyscyplinarnie. ( info Bundeswehr / Bundestag ) - EF2000 ECR - 2026 a nie jak niektórzy piszą 2025 ( info Bus ) - Tornada do 2035 roku chyba ze będzie konieczność wydłużenia - jest możliwe ( info Luftwaffe ) - Następcy Tornado do 2025-2030 aby umożliwić bezproblemowe przejęcie zadań. ( info Luftwaffe ) - EF2000 z B61-12 nie będzie, bo USA wymaga wglądu w kompletna elektonike - a nikt konkurencji nie będzie robił prezentów ( info Bus ) - F18 posiada certyfikat do przenoszenia NS z wczesnej wersji ( certyfikaty - zezwolenie - przechodzą na F18 SH - miedzy innymi dlatego nie zmieniono nazwy ). Aby samoloty te mogły użyć bomb atomowych wymagana jest adaptacja i dodatkowe wyposażenie w: Permissive Action Link Typ B/C - potwierdzenie do użycia broni atomowej i pulpit sterowniczy dla bomb b57/61 - pozwala na wybór broni i siły detonacji - bomby atomowe można zmieniać sile detonacji nawet jeszcze w czasie misji ( 61-12 będzie prawdopodobnie w komputerze pokładowym - i wyświetlaczy wielofunkcyjnym ? ). Czyli f18 sh ma zezwolenie ( certyfikat ) do NS ale nie jest wykorzystywany od czasu F18 SH ze względu na politykę U.S. marine - korzystają z rakiet z głowicami atomowymi a nie z bomb atomowych. Tak samo wyglada z f16 - ma zezwolenie / certyfikat do NS ale aby je użyć musi przejść adaptacje i uzyskać dodatkowe wyposażenie w Link stały i ten pulpit ( przełącznik ) dla bomb atomowych. A na koniec ciekawostka - ŻADEN z tureckich F16 NIGDY nie posiadał możliwości użycia NS , Turcja to był magazyn NS dla USA.

    1. Kusy

      Ludzie kompetentni i myślący doskonale wiedzieli i wiedzą, że produkt firmy LM/F-35 to bubel, dlatego Helmuty znający się na systemach uzbrojenia, dobrze poinformowani wrzucili bubla do kosza. Wybór padł na EF-2000 i F/A-18 E/F SH. I bardzo dobrze, LM przeliczył się w swoich kalkulacjach, gierkach. Podobno do dziś nie mogą tego przetrawić.

    2. Gts

      Piszesz tak, że głowa boli od czytania. Jakbyś sobie coś przypominał i wrzucał, potem znów skakał dalej, potem wrzucasz jakiś równoważnik zdania, jakieś daty bez orzeczenia, itd. Ciekawe info, ale uporządkuj trochę przekaz. Ja mimo wszystko twierdzę, że F-35 to dobry samolot, ale jak ze wszystkim amerykanie stworzyli go do swoich celów, własnej doktryny i zadań. Wciskają go innym jako remedium na wszystko. Jedni się zachwycają i biorą w ciemno, inni patrzą przez pryzmat własnych potrzeb strategicznych i gospodarczych. Niemcom F-35 nigdy pasować nie będzie. Dziwię się tylko, że nie zamawiają EF ECR. Może, deal z Boeingiem jest obliczony na jakąś minimalną wartość kontraktu poniżej, której jest on dla Boeinga nieopłacalny. Te bomby, też już są jakimś anachronizmem, powinny zostać zastąpione czymś w rodzaju JASSM z głowicą.

    3. John

      Jeżeli się zdecydowali (Niemcy) na kupno 138 samolotów, to zapewne je zamówią. Rozłożyli to pragmatycznie 93 EF-y Tranche 3A i 45 SH. Dobry wybór.

  5. Pancerniak

    To Niemcy mają broń jądrową?

    1. Nikodem

      Mają u siebie 20 amerykańskich bomb B61. Można powiedzieć, iż dysponują odstraszającym mini arsenałem jądrowym, który jest własnością USA.

    2. -CB-

      My również nie posiadaliśmy takiej broni, a jednak mieliśmy samoloty zdolne do jej przenoszenia i wyszkolonych pilotów. Tak samo jak u nas były magazyny uzbrojenia ZSRR, tak na terenie Niemiec ma je USA i w razie potrzeby może przekazać odpowiednią broń sojusznikom.

    3. Atomik

      Tak , wielu już zapomniało że pierwszym”Polskim” nosicielem broni jądrowej , był SU-7

  6. Z Krakowa

    F-15E, F-16C, B-2 (z tymi samolotami były już testy B61 Mod.12) - w dalszej kolejności F-16A/B MLU, Tornado IDS, F-35, B-21 i pewnie właśnie Super Hornety dla Luftwaffe.

  7. Paradoks

    Kompromis to polski Mig29 czy Su22?

  8. mobilny

    Ale o co kaman? Kompromis amerykańsko- niemiecki stał się faktem. Poprostu Niemcy woleli integracje z EF2000 amerykanie chcieli upchnąć im swoje. Ostatecznie Znaleźli kompromis

  9. Davien

    Panie Aha, obecnie z B-61-12 sa integrowane własnei F-35 i maja byc chyba F-15E. F-18 Hornet był zintegrowany z B-61 i mógł ja przenosić ale F-8E SuperHornet nie jest ani znitegrowany( wiec jaki certyfikat) ani nei moze przenosic żadnegouzbrojenia jadrowego, myli pan dwa samoloty .Rozumiem tez że p. David Gillespie( sprawdzi pan sobie kto to) nie wie co mówi a pan wie?? Jeszcze raz: F-18E nie ma ani certyfikatu ani integracji z żadnym uzbrojeniem jadrowym ityle.

  10. xdx

    “Obecnie opracowana już została wersja Eurofighter ERC, jednak nadal nie rozwiązano kwestii dostosowania ich do przenoszenia bomb jądrowych B61.” Davien to dotyczy EF , a nie F18. Zreszta EF w wersji ECR może być dostarczony dopiero w 2026 roku

  11. Aha

    Sam piszesz od czasu do czasu cos madrego a potem w nastepnym zdaniu jakies tezy zaprzeczajace temu! Zaden samolot, jak slusznie napisales, nie ma certyfikatu/integracji z B61-12, poniewaz ta bomba jest nowoscia czy raczej na dniach bedzie. Obojetnie czy F18E czy F35 czy B52!!! F18 Hornet ma ogolna certyfikacje/przeznaczenie i integracje z B61 do jej wersji - sam sobie znajdz jak potrzebujesz, mi to rybka, pojecia z glowy nie mam a jest pozno i nie mam czasu poszukac - ktorejs tam. Chodzi o to, ze F18 Super Hornet, jako ciaglosc modelu, jest tak samo samolotem przeznaczonym do przenoszenia bomby B61 i tylko trzeba odpowiedni software do odpowiedniej bomby dopasowac, przetestowac procedury uzycia itp., zeby mogl B61-12 uzywac. W przypadku SH dotyczylo by to kazdej B61, poniewaz sam doskonale wiesz, ze USNavy zrezygnowala z bomb jadrowych B61 i nigdy SH nie musial ich miec w arsenale/uzyciu. Nie zmienia to faktu, ze jako samolot F18, obojetnie czy jest to wersja A/B, C/D, E/F, Advanced Hornet czy jak go nazwia, to samolot mogacy przenosic bombe jadrowa B61 i o zadne pozwolenie/certyfikat itp., Boeing wystepowac nie musi. SH musi byc tylko certyfikowany jako nosnik najnowszej wersji B61, ktora bedzie jedyna uzywana w ramach Nuclear Sharing. Jak kazdy inny samolot certyfikowany/dopuszczony do przenoszenia/uzywania bomb z rodziny B61 zreszta.

  12. Voodoo

    Pragmatyczni Niemcy poszli po ekonomicznej linii oporu.....co prawda skrzydło pasmowe ma się nijak do zmiennej geometrii skrzydeł....ale Hornet to chyba jedyny samolot o parametrach podobnych do Tornado na wys. 15m-14km....tylko jest zbyt delikatny....Tornado to dzisiejszy IŁ2....mozesz strzelać i trafiać.... A i tak leci....jeden "anglik" w Iraku przyleciał do bazy z jedną Igłą w kadlubie i ileś tam dziur po 23-mm działka

  13. Davien

    Ten artykuł trolliku zakładając że znasz polski.

  14. Bi Bi

    F/A-18 E/F SH posiada certyfikację od niedawna na integrację z amerykańskimi bombami jądrowymi B61. Info pochodzi z serwisu Defence24. Także gospodarka, pieniądze i interesy to podstawa w dzisiejszym świecie.

    1. Davien

      Taak tez tego słuchałem, ciekawet tylko ze Boeing nic o tym nei wie, a certyfikat na starsze modele B-61 miał F-18C.

    2. Aha

      Davien... jak pewnie sam wiesz, Super Hornet ma niewiele wspolnego z Hornetem, ale zastosowano taki "myk, zeby byla niby ciaglosc produkcji a nie nowy platowiec(dlatego ma tez oznaczenie F18) i wtedy musialby byc przeprowadzony dlugotrwaly wybor z ofert roznych producentow, i dlatego ten oto Super Hornet ma dokladnie ten certyfikat od Horneta! Problemem czy zadaniem do wykonania jest sama integracja najnowszej bomby B-61 (w przypadku Super Hornet kazdej, gdyz ta wersja nie byla juz przewidziana do uzycia B-61) a nie certyfikat, ktory F18 Super Hornet, jako "ciaglosc" produkcji Horneta i z prawnego widzenia ten sam model samolotu co Hornet, posiada. Wszystkie samoloty przenoszace B-61 beda musialy przejsc tez 'upgrade", zeby mogly przenosic i uzywac nowa B-61, ktora rozni sie dosc mocno od starszych wersji i sposob jej uzycia jest troche inny, chocby dlatego, ze ma sterowanie JDAM!

    3. Davien

      Panie Aha Boeing F-18E nei był ani certyfikowany ani integrowany z żadną bronia jądrowa od jego powstania 20 lat temu Nie ma tez tego samego certyfikatu co F-18C bo jak sam piszesz to inna maszyna. Żadne starsze modele nie moga pzrenosić B-61-12, nawet najnowsze często nie będa mogły jak np F-16 bl 70/72 ,czy żadne Tornada. Na razie integracja jest przewidywana z jedynie kilkoma typami maszyn a w NS masowo F-16 zastepuja F-35

  15. Sidematic

    I o tym pisałem ze 20 razy. Nie żadne F-35 tylko Super Hornety z Growlerami. F-35 to samolot pierwszego uderzenia a nie obronny. Zamiast wzmacniać obronność stajemy się głównym zagrożeniem dla i tak ciągle czującej się zagrożoną (taka fobia) FR. No chyba, że nasi politycy czują nieodpartą potrzebę podbijania Moskwy ale to bez Polaków proszę.

    1. Hunter

      Jak się nad boją to dobrze, bo pięć razy się zastanowią zanim coś zrobia

    2. fryz5

      Idąc tym tropem to rozwiążmy siły zbrojne oraz przyjmijmy patronat i opiekę Rosji wówczas będą się czuli najmniej zagrożeni - chyba ... bo to zdaje się taki stan umysłu - bez pół litra nie rozbieriosz (czy jakoś tak :)

  16. Rzyt

    Inwestują w europe bo żyją w Europie, a my żyjemy w amerykańskim filmie...wydaliśmy/wydamy w Ameryce ponad 40 mld złotych na armię i co mamy z tego? Nic...lub prawie nic. Ameryka first

    1. Sopocki

      Już tam ministrowie coś z tego mają. Za darmo nikt takich rzeczy nie robi.

  17. Puotr

    Kto was chce napasc?ruszcie glowami w razie gdyby Nato napadlo na Rusy puszcza die atomki jedna na warszawe druga moze np.na poznan,Jako ostrzenie dla innych.iwierzcie Mi nikt nie kiwnie nawet palcem!!!!myslicie ze niemcy franzuzi czy holendrty Beda umierac za polskie!Rusy Tyle Maja glowic atomowych ze sa wstanie zniszcyc caly swiat naiwniaki!!!!!!!!

    1. Greg

      Ruski trolu naucz się pisać po Polsku

    2. Wot i czort

      Oj towarzyszu, towarzyszu, a wy służbowo czy prywatnie. Nie nada, nie nada!

    3. Strzelec

      W odpowiedzi nasze Jasmy uderza w Moskwę i St.Peterspurg i też nikt palcem nie kiwnie...to już nie te czasy że można było się nas nie bać ps. Są rzeczy o których na tym portalu się nie dowiesz

  18. Aha

    link Misiu poprosze lub zdanie/tytul klucz, poniewaz linkow nie przepuszcza!

  19. Betterlive

    Niemcy jak zwykle wszystkie inwestycje są przemyślane i ekonomiczne. Nie ma tam emocji i uprawiania polityki kosztem wojska.

    1. Niemcy sa właśnie najlepszym przykladem uprawiania polityki koszten wojska To właśnie przez polityków Bundeswehra jest dziś cieniem tej z przed zjednoczenia

    2. Fanklub Daviena

      A zagrożenie jest takie jak za Sowietów? Dlatego Niemcy postępują racjonalnie tnąc armię.

    3. Skąd tu tyle trolli?

      Ciekawą racjonalność pokazują Niemcy tnąc armię gdy Rosja swoją wzmacnia?? Ciekawą logikę pokazuje ktoś chwaląc osłabianie armii w obliczu wzmacniającego swoją armię jedynego agresora w Europie.

  20. Davien

    A niby kiedy EF-2000ERC miał przenosic B-61-12??? A maszyna nie istnieje jeszcze nawet, jest jedynie opracowany projekt ale pierwsze będa w ramach tranche-5

  21. Natowiec

    Nareszcie pełna integracja z eskadrami NATO US force Elektroniczne planowanie misji a NIE deska na kolanie

  22. Africa Corps

    Hornety będą startować z lotnisk dawnej NRD Bo szybszy czas reakcji elektronicznej Korytarze powietrzne NATO na Polska sprawdzone przez F22 Następnym lrokrriem to zintegrowane skrzydło powietrzne na 5 eskadr KTOŚ tej Polski MUSI bronić

  23. cytuj pełne zdanie

    "Obecnie opracowana już została wersja Eurofighter ERC, jednak nadal nie rozwiązano kwestii dostosowania ich do przenoszenia bomb jądrowych B61."

  24. fryz5

    Naprawdę Niemcy coraz bardziej ostatnio zaskakują - w sensie negatywnym jednak. Podczas Covid-19 zapodzial się gdzieś słynny ordung i ludzie robili coronaimprezy. Teraz zrobią deal stulecia, kupią trzy typy samolotów F18ASH, F18Growler i EFTajfun zamiast jednego F35, który dodatkowo wszystkie zadania wykona dużo lepiej - wunder geschaft. Hornet zresztą tak jak F16, to konstrukcja schodzaca, a EF do F35 nawet nie podskoczy. Maszyna może być wysoce manewrowa i szybka, ale i tak rakieta będzie szybsza :)

    1. Nikt

      F-35 produkują u siebie? Nie, a to przykrość. F-35 ma wraint WRE? Nie, not o przykrość

    2. SOWA

      Zanim Rosjanie będą mieli coś lepszego minie sporo czasu. Niemcy słusznie nie widzą powodu zakupu F-35, gdyż ilościowo ich lotnictwo nadal wygląda dobrze. W dodatku mają głębię strategiczną w postaci Polski. No i najważniejsze. Wspierają własny przemysł, instytucje badawcze. Podtrzymują potencjał gospodarczy i dobrze płatne miejsca pracy. Dlatego Niemcy mają nadwyżkę budżetową w wysokości kilkudziesięciu miliardów dolarów mimo, że mają na utrzymaniu ogromną armię nachodźców, a my Polacy co mamy? Hasła "cały świat chwali Polskę".

    3. Navigator

      Kolega zapomniał o nuclear sharing A ten europejski ZŁOM to jak nasze MIGI29

  25. 12345

    Tajfuny nie dorastają do pięt f-35. Wiem, że to 2 różne maszyny, ale F-35 jest do tańca i do różańca, bo podobnie jak F-16, czy F/A-18 Super Hornet jest wielozadaniowy, czego nie można powiedzieć o Rafale czy Tajfunie, które to są głównie zaprojektowane z myślą o wywalczaniu przewagi powietrznej.

    1. Fanklub Daviena

      A to ciekawe, bo właśnie w sieci pokazał się artykuł o wrażeniach jedynego na świecie pilota, który latał i na F-22 (ponoć lepszej maszyny niż F-35) i na EF i był EF zachwycony, szczególnie zachwycony był awioniką (ta na F-22 jak nie raz pisałem, jest na poziomie i elektronice z polowy lat 90. ubiegłego wieku) i własnościami pilotażowymi... Nie chciał co prawda powiedzieć, który jest lepszy, tylko twierdził, że są "inne". F-35 za to ma najdroższy i najlepszy w historii programów zbrojeniowych marketing, wydano astronomiczne sumy na senatorów (4 wstrzymało się od głosu, ŻADEN nie głosował przeciw F-35), wynajęto najdroższe firmy marketingowe w tuzinie krajów i rozpętano największą kampanię reklamową tego bubla. P.S. Ujawniono też na dniach, że od 2012 amerykańscy piloci F-16... dostali zakaz walki z maszynami lepszymi niż... MiG-23! Instrukcje operacyjne pilotów amerykańskich F-16 przewidują zakaz walki z Fulcrumami i Flankerami!(szukajcie "What Happened the Last Time the U.S. Air Force Ran Out of Money?"). A wg Daviena F-16 gromi F-35 i Su-57... :)

    2. Davien

      Taak, ładne bajki ale jakos sobie nei przypominam by USAF uzywało EF-2000( bo i po kiego) albo Luftwaffe F-22? A reszta to taki stek bredni że nie wiadomo czy się smiac czy..... ha gdzie napisąłem ze F-16 wygrywa z F-35 ?? Udowodnij to lub milcz trollu.

    3. Orthodox

      Jakby co to konstruktorzy Su-57 nie rozwiązali jeszcze problemów z grawitacją. Nie da się sprawdzić z czymś, co de facto nie istnieje. A piloci arabskich i serbskich Migów to zapewne umierali nie od rakiet, tylko ze śmiechu na widok amerykańskich bubli.