MSPO 2019: Wirtualny maszt dla Straży Granicznej [Defence24 TV]

13 września 2019, 13:55

Paweł Kalisz, wiceprezes spółki Euro-Projekt, w rozmowie z Defence24 TV mówi o zaprojektowanym dla Straży Granicznej "wirtualnym maszcie" - samochodzie IVECO 4x4 wyposażonym w dron na uwięzi, przeznaczony do prowadznia rozpoznania, obserwacji i nadzoru granicy.

Wiceprezes firmy Euro-Projekt mówi o stworzonym w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony Straży Granicznej "wirtualnym maszcie" - samochodzie wyposażonym w skonstruowany przez inżynierów firmy dron na uwięzi, przeznaczony do prowadzenia obserwacji i nadzoru granic.

Iveco Daily 4x4 z dronem na uwięzi powstał w ramach programu NCBR, jest dedykowany dla Straży Granicznej. Dedykowany dlatego, że Straż Graniczna chciała uzyskać wirtualny maszt, w związku z tym Euro-Projekt podjął się tego zadania, wykorzystując swoje wcześniejsze doświadczenia inżynierskie oraz patenty związane z dronem, który w tym przypadku został wykorzystany do podnoszenia masy do 40 kg, z tym że przetestowaliśmy udźwig 60 kg.

Paweł Kalisz, wiceprezes Euro-Projekt

Wiceprezes producenta omawia przeznaczenie samochodu i bezzałogowca, a także sposób jego przygotowania - jest on zaprojektowany specjalnie pod konkretnego klienta, bez stosowane produktów "z półki". Dzięki temu możliwe jest spełnienie konkretnych wymagań.

Dodatkowo dron na wylocie do 100 metrów ma możliwość, wykorzystując różnego rodzaju urządzenia, w tym głowice optyczne, do podglądu, obserwacji i nadzoru granic. (...) Euro-Projekt wykonuje dane urządzenie od podstaw, czyli projektuje dany produkt pod użytkownika, w związku z tym też sami projektujemy też głowice, nie kupujemy ich z półki, wykonujemy je sami, kupując, oczywiście, elementy optyczne, które obudowywujemy, realizując ciągłość produkcji pod klienta.

Paweł Kalisz, wiceprezes Euro-Projekt

Paweł Kalisz mówi też o przyczynach, jakie leżały u podstaw wyboru samochodu IVECO jako nośnika bezzałogowca.

Zdecydowaliśmy się na samochód IVECO 4x4 ponieważ jest to jeden z najlepszych samochodów europejskich w swojej klasie, a dotyczy to też jego tonażu, jest to samochód do 3,5 tony, co oznacza że każdy kierujący samochodem, posiadający prawo jazdy kategorii B, może być kierowcą tego samochodu.

Paweł Kalisz, wiceprezez Euro-Projekt

O przygotowaniu i finansowaniu projektu mówi także gen. broni (rezerwy) Edward Gruszka z firmy Euro-Projekt.

My na targach prezentujemy produkt, który został zaprojektowany, przygotowany, przez polskich inżynierów, ze środków prywatnych, ale też z pieniędzy NCBR, teraz jest po fazie badań i rozwoju, gotowy do wdrożenia.

Gen. broni (rez.) Edward Gruszka
Defence24
Defence24
Tweets Defence24