Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2018: Od bezzałogowców do „szklanych kokpitów” z ITWL
Podczas tegorocznego salonu przemysłu obronnego w Kielcach Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych prezentuje szeroką gamę sprzętu, wyposażenia, oprzyrządowania i oprogramowania. Największe zainteresowanie zwiedzających wzbudzają liczne bezzałogowce, w tym nowa maszyna hybrydowa DracoX oraz model kabiny śmigłowca W-3PL Głuszec z nową cyfrową awioniką. Nie należy jednak zapominać o równie ważnych, ale mniej efektownych projektach.
Centralny element ekspozycji ITWL to model kabiny śmigłowca W-3PL Głuszec z nową, modułową awioniką cyfrową opartą na Uniwersalnym Zintegrowanym Systemie Pokładowym (ZSP-U). Otaczają go trzy demonstratory innych konfiguracji tego systemu: dla śmigłowców Mi-24 i Mi-17 oraz odrzutowego samolotu szkolno-treningowego. Są to w pełni cyfrowe kabiny załogi, wyposażone w wielofunkcyjne wyświetlacze.
Zaprezentowano również szeroką gamę bezzałogowców różnych typów. Oprócz dobrze znanego wielowirnikowca AtraxC i latającego skrzydła NeoX można zobaczyć również nowy, hybrydowy bezzałogowiec DracoX. Jest to maszyna łącząc w sobie cechy klasycznego płatowca i wielowirnikowca.
Na stoisku można też zobaczyć system ochrony biernej w postaci flar i kaset do ich odpalania, system informatyczny wspierający proaktywne zarządzanie bezpieczeństwem lotów "TURAWA-MATS"; oraz system szkolenia personelu lotniczego z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.
W części ekspozycji należącej do sił zbrojnych RP zaprezentowano produkty ITWL wdrożone do eksploatacji. Jest wśród nich odrzutowy cel powietrzny JET-2, Zestaw Imitatorów Celów Powietrznych ZICP, Bezzałogowy Statek Powietrzny Pionowego Startu i Lądowania Atrax C oraz System Rejestracji Parametrów Lotu S23a/MiG-29 stosowany na myśliwcach MiG-29.
Na ekspozycji zewnętrznej za halą G przedstawiony jest system ciągłego dozoru AtraX Horus, czyli wielowirnikowiec AtraX, oraz najcięższa wersja bezzałogowca Atrax w układzie ośmiowirnikowym. Pozwala to na niemal nieograniczony czas działania bezzałogowca w zawisie.
tkm
>>> Na ekspozycji zewnętrznej za halą G przedstawiony jest system ciągłego dozoru AtraX Horus, czyli wielowirnikowiec AtraX, oraz najcięższa wersja bezzałogowca Atrax w układzie ośmiowirnikowym. Pozwala to na niemal nieograniczony czas działania bezzałogowca w zawisie. <<< Czyżby? Latawiec na uwięzi podłączony do gniazdka?