Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2018: Nowości KenBIT-u dla okrętów i czołgów
W czasie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach firma KenBIT zaprezentowała po raz pierwszy dwa swoje najnowsze rozwiązania: System Ostrzegania o Opromieniowaniu Laserowym SOL-2 oraz okrętowy System Łączności Wewnętrznej AFRODYTA.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
W piętnastą rocznicę swojego pojawienia się na rynku firma KenBIT zaprezentowała na MSPO w Kielcach dwa zupełnie nowe rozwiązania. Pierwszym z nich jest System Ostrzegania o Opromieniowaniu Laserowym SOL-2, który jest przeznaczony przede wszystkim dla pojazdów lądowych (chociaż według producenta może być również stosowany na okrętach).
SOL-2 to system przeznaczony do wykrywania (z prawdopodobieństwem wykrycia nie mniejszym niż 0,95) i ostrzegania przed promieniowaniem laserowym pochodzącym od wskaźników celów oraz od dalmierzy laserowych z odległości 0,4 do 6 km. Dodatkowo może on współpracować z systemem ochrony danej platformy inicjując np. działanie moździerzowych wyrzutni pocisków dymnych (w sposób automatyczny, półautomatyczny lub ręczny). System może współpracować z maksymalnie 24 takimi wyrzutniami.
By to było możliwe, SOL-2 pozwala na określenie zgrubnego namiaru i kąta elewacji źródła promieniowania laserowego z dokładnością 15º w płaszczyźnie poziomej i do 40º w płaszczyźnie pionowej oraz powiadamia załogę o pojawieniu się zagrożenia. Odbywa się to dwoma sposobami: wizualnie (poprzez centralkę systemu, ekrany komputerów pokładowych lub wyświetlacze interkomowe), oraz akustycznie (poprzez pokładowy system łączności wewnętrznej). Samo połączenie się SOL-2 z systemem zarządzania walką pojazdu (BMS) jest bardzo proste i odbywa się poprzez interfejsy Ethernet RS232/RS485 lub magistralę CAN.
SOL-2 składa się z dwóch głównych elementów: centralki instalowanej wewnątrz pojazdów i montowanych na zewnątrz kilku głowic detekcyjnych (do maksymalnie 10 sztuk). Głowice te oraz znajdujące się na nich detektory są tak rozmieszczone, by przestrzeń wokół pojazdu była podzielona na 24 sektory w poziomie (zapewniając wykrywanie w kącie 360º) i trzy sektory w pionie (w kącie od -30º do +90º).
Drugą nowością firmy KenBIT jest System Łączności Wewnętrznej „Afrodyta”. Jego zbudowanie było efektem doświadczeń, jakie KenBIT zdobył opracowując i dostarczając Okrętowy Zintegrowany System Łączności Neptun na niszczyciel min ORP „Kormoran”. W jego skład wchodził zarówno podsystem łączności zewnętrznej jak i łączności wewnętrznej. W pierwszym przypadku było to rozwiązanie od początku opracowane przez KenBIT.
System łączności wewnętrznej na ORP „Kormoran” był jednak już dostarczony przez firmę zagraniczną, co generowało pewne trudności w jego skonfigurowaniu pod specyficzne wymagania klientów takich jak Marynarka Wojenna. Przykładowo, na pulpitach zewnętrznych w hałaśliwym miejscu załoga chciała mieć możliwość zwiększenia siły głosu, ale jak się okazało system ten miał ograniczenia.
By uniknąć tego rodzaju problemów spółka KenBIT postanowiła opracować swoje własne rozwiązanie, uzyskując w ten sposób możliwość elastycznego dopasowywania się do każdych warunków. Pierwsze egzemplarze takiego systemu łączności wewnętrznej mają zostać zamontowana w ramach „Neptuna” na jednostkach pływających budowanych w ramach programu „Holownik” realizowanego przez stocznię Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.
To właśnie wersja demonstracyjna systemu łączności wewnętrznej proponowanego na „Holowniki” oraz w przyszłości na inne polskie okręty (o kryptonimie „Afrodyta”) została zaprezentowana po raz pierwszy na MSPO w Kielcach. System ten składa się z: jednostki centralnej (AF-CENT), panelu dyspozytorskiego (AF-PULPIT) oraz pewnej, określonej dla danej jednostki pływającej liczby stacji abonenckich (AF-TEL). Przy czym stacje abonenckie są wyposażone w interfejsy dla linii abonenckich, głośnika (sygnalizatora), mikrotelefonu i bluetooth (do komunikacji z bezprzewodowymi zestawami nagłownymi).
Według producenta „Afrodyta” zapewnia łączność wewnętrzną, głosową dwukierunkową (Talk-Back) oraz nadawanie komunikatów z zewnętrznego źródła do wszystkich lub wybranych abonentów (tzw. retranslacja z rozgłośni okrętowej). Przy czym system ma umożliwiać zestawianie połączeń w relacjach:
- panel dyspozytorski – stacja abonencka;
- panel dyspozytorski – wszystkie lub grupa stacji abonenckich;
- stacja abonencka - panel dyspozytorski.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
On
Czy to prawda co często się słyszy że w dużej mierze to zasługa byłej wpływowej kadry MW zatrudnionej w trójmiejskim oddziale firmy?
Krytyczny
W kontekście tej publikacji nie pozostaje mi nic innego tylko szczerze zarekomendować aby do wykonywania SpW w pierwszym rzędzie dobierano renomowanych polskich dostawców, posiadających rzeczywisty, niezawodny i wyspecjalizowany potencjał przemysłowy w danej dziedzinie (nie tylko papierowy) i którzy bez zastrzeżeń dostarczali najwyższej jakości tego typu rozwiązania obronne oraz realizowali ich serwis. Może wtedy wyeliminuje się niedopuszczalną miernotę w tym zakresie.
Ja
Jak zwykle nie ma się czym chwalić
Abc
Ten system łączności to rzeczywiście szczyt możliwości polskiego przemysłu obronnego?