Reklama

Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie

"Morza statki i okręty" 5-6/2014 już w sprzedaży

W numerze kronika oporu ukraińskiej marynarki wojenej przed atakami rosyjskimi, transport gazu w kontekście bezpieczeństwa energetycznego Polski, niezrealizowane plany budowy okrętów warsztatowych II RP i pogrom amerykańskich okrętów w Pearl Harbor w roku… 1944!

W wyniku akcji prowadzonej przez rosyjską Flotę Czarnomorską, armię i inspirowanych przez Moskwę separatystów na Krymie bez rozlewu krwi Ukraina utraciła większość posiadanej floty. Jak działali Rosjanie, na czym polegała słabość żołnierzy ukraińskich czy wreszcie jaka była wartość bojowa i jakie są sznse na odzyskanie przez Ukrainę swoich okrętów – o tym w "kronice oporu" Włada Kostrowa.

W 2012 roku polskie zużycie gazu wyniosło 15,8 mld 3 z czego ponad połowa jest kupowana w Gazpromie a wydobywana w... Azerbejdżanie. Jakie są realne możliwości uniezależnienia się od firm rosyjskich i linii przesyłu gazu z czasów byłego ZSRR, ile będzie to kosztowało i czy gaz z innych źródeł będzie tańszy czy droższy w skali kraju.  Wreszcie jakich technologiii i infrastruktury wymaga import gazu drogą morską? O tym w artykule Krzysztofa Kubiaka.

Marynarka wojenna to nie tylko potężne jednostki bojowe, ale także jednostki zaplecza, bez których żadne siły morskie nie są w stanie funkcjonować. Ich budowę w kraju i   zakup za granica planowano także w II Rzeczpopolitej. Jakie miały być to okręty  jakie były ich zakładane parametry? O tym w artykule Łukasza Pacholskiego.

Wszyscy znają historię kontrowersyjnego japońskiego ataku na port i bazę Stanów Zjednoczonych w Pearl Harbour na Hawajach. Mało kto jednak słyszał, że duże straty w okrętach ponieśli tam Amerykanie także w maju roku 1944, kiedy doszło do potężnej eksplozji na zgromadzonych  tam okrętach desantowych. Jakie straty ponieśli wówczas alianci i jak wpłynęło to na ich zdolności do działań na Pacyfiku? O tym w tekście Wojciecha Kolickiego.

 

 

 

Reklama

Komentarze

    Reklama