MON: wojsko gotowe do wsparcia służby zdrowia. Szpital tymczasowy na Stadionie Narodowym

19 października 2020, 08:07
1920px-National_Stadium_Warsaw_aerial_view_2
Fot. Arne Müseler/Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0 de

Wojsko jest gotowe, żeby współdziałać z cywilną służbą zdrowia, gotowa jest też koncepcja budowy szpitali polowych dla zakażonych koronawirusem — zapewnił w poniedziałek szef MON Mariusz Błaszczak. Pierwszy szpital tymczasowy dla chorych na COVID-19, który powstanie na Stadionie Narodowym, będzie mieścił 500 łóżek, z czego 50 łóżek OIOM-owych - powiedział w poniedziałek szef KPRM Michał Dworczyk. W kilku województwach trwają przygotowania do ewentualnego stworzenia kolejnych takich szpitali.

Szef MON pytany w Programie Pierwszym Polskiego Radia o zaangażowanie wojska w walkę z pandemią COVID-19 zaznaczył, że żołnierze od początku pandemii niosą pomoc osobom zakażonym. "Wojskowa służba zdrowia, 14 szpitali w całej Polsce, które są otwarte dla wszystkich, (...) od wiosny, bez przerwy pomoc niosą żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej" - wyliczał. Jak poinformował, w poniedziałek w różne formy pomocy osobom zakażonym zaangażowanych będzie 2,4 tys. żołnierzy.

Wskazał, że wiosną, gdy z powodu pandemii zamknięte zostały granice, do działań angażowani byli także żołnierze wojsk operacyjnych. Błaszczak podkreślił, że żołnierze gotowi są do włączenia się w działania służby zdrowia. "Bardzo dobrym doświadczeniem, dającym pełną gamę umiejętności i wiedzy, są doświadczenia z misji organizowanych przez Wojskowy Instytut Medyczny — najpierw do Włoch, potem do Stanów Zjednoczonych, była też misja do Słowenii" -przypomniał.

Pytany, czy zdobyte dotychczas doświadczenie zostanie wykorzystane przy budowie szpili polowych, w tym do zorganizowania szpitala na Stadionie Narodowym w Warszawie, oświadczył, że na temat budowy szpitali tymczasowych będzie mówił premier Mateusz Morawiecki. Poinformował, że ta kwestia omawiana była podczas niedzielnego posiedzenia Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.

"Jesteśmy oczywiście gotowi, ten know-how jest oczywiście powszechną wiedzą nie tylko wojskowej, ale też cywilnej służby zdrowia. To są ważne sprawy techniczne, a jedna z nich jest taka, że pomieszczenia, w których są chorzy, muszą być wyższe, niż stanowi to standard budowlany, ze względu na cyrkulację powietrza" - wskazywał. "Ta koncepcja jest gotowa i wojsko też jest gotowe, żeby współdziałać z cywilną służbą zdrowia" - zadeklarował szef MON.

Pierwszy szpital tymczasowy dla chorych na COVID-19, który powstanie na Stadionie Narodowym, będzie mieścił 500 łóżek, z czego 50 łóżek OIOM-owych - powiedział w poniedziałek szef KPRM Michał Dworczyk. W kilku województwach trwają przygotowania do ewentualnego stworzenia kolejnych takich szpitali. Wcześniej w poniedziałek rzecznik rządu Piotr Müller poinformował, że Dworczyk odpowiada za koordynację działań związanych z powstaniem tymczasowego szpitala na Stadionie Narodowym w Warszawie.

Czytaj też: Ministerstwo Zdrowia rozważa budowę szpitali polowych

Dworczyk zapytany w radiu Zet, czy rząd buduje szpital polowy dla chorych na COVID-19, który będzie gotowy w tym tygodniu oraz kiedy ruszyła lub ruszy jego instalacja, Dworczyk powiedział, że "to nie jest szpital polowy (...) jest to jeden ze szpitali tymczasowych".

"To prawda, w ostatnią sobotę premier wydał polecenie przygotowanie pierwszego szpitala tymczasowego, który będzie zlokalizowany na Stadionie Narodowym, równocześnie w kilku województwach trwają przygotowania do ewentualnego utworzenia kolejnych takich szpitali, ten proces będą już nadzorować wojewodowie" - powiedział szef KPRM. Poinformował, że w szpitalu na Stadionie Narodowym w Warszawie "będzie 500 łóżek, z czego 50 łóżek OIOM-owych, z możliwością rozszerzenia tego zaplecza do tysiąca łóżek".

Pytany, dlaczego nie można nazywać szpitala tymczasowego polowym, Dworczyk powiedział, że te "kojarzą nam się z instalacjami wojskowymi albo kontenerowymi, albo namiotowymi". "To jest szpital tymczasowy, budowany w pomieszczeniach Stadionu Narodowego, nie na płycie, tylko w pomieszczeniach konferencyjnych, w jednej sali jest między 250 a 300 łóżek. A właściwie będzie, bo te prace się rozpoczynają w tej chwili" - powiedział.

Dworczyk zaznaczył, że chciałby, aby pierwsze 250 łóżek było gotowych do przyjęcia pacjentów jeszcze pod koniec tego tygodnia. Podkreślił jednocześnie, że trzeba być bardzo ostrożnym przy składaniu takich deklaracji, bo to "trudne logistycznie zadanie", a "dużym wyzwaniem" jest obecnie zabezpieczenie personelu medycznego.

Jak relacjonował, obecnie są doprowadzane niezbędne media oraz wyposażenie konieczne dla podawania tlenu, jako że tlenoterapia jest jedną z podstawowych metod leczenia. "Od tlenu przez prąd - (doprowadzane są teraz) wszystkie niezbędne media oraz wyposażenie, które jest niezbędne do leczenia COVID-19" - powiedział Dworczyk.

Pytany, kto odpowiada za utworzenie szpitala na Stadionie Narodowym, Dworczyk powiedział, że "zasadniczą rolę" w przygotowaniach odgrywa szpital MSWiA, ale zajmuje się tym też Agencja Rezerw Materiałowych. "Jest również decyzja premiera zobowiązująca spółkę +Stadion Narodowy+ do włączenia się i przystosowania tego obiektu" - zaznaczył szef KPRM.

Wyraził przekonanie, że uda się skompletować załogę do tymczasowej placówki. "Ten proces będą koordynować lekarze i menagerowie ze szpitala (MSWiA) na Wołoskiej". Według Dworczyka część personelu trafi tu w wyniku decyzji wojewody. "Część będziemy zapraszać do współpracy z różnych miejsc, spoza Warszawy również. Część ratowników medycznych będzie mogła być delegowana z różnych służb, zaczynając od straży pożarnej przez Wojska Obrony Terytorialnej" - dodał.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 48
Reklama
kmdr
wtorek, 20 października 2020, 16:54

Przekształcić obiekt sportowy pozytywnie się kojarzący w coś co będzie się kojarzyć ze śmiercią i zarazą. No naprawdę.I co później rodziny zmarłych będą palić znicze ? Przy obiekcie czy na obiekcie przy murawie? Później oprawa meczowa będzie się zaczynać od minuty ciszy ,a może Salve Regina albo pójdą w Anielski orszak ?Są rzeczy ,których się nie robi.Nie na daje się imienia lotnisku osoby, która zginęła w katastrofie lotniczej.Nie nadasz imienia JFK strzelnicy. Jest tyle innych obiektów w Warszawie. Jest to gimnazjum co go nikt nie che. Komisja weryfikacyjna je oddała, Warszawa nie chce.Tam proszę bardzo.Stadion Narodowy to ostanie miejsce na szpital zastępczy. Już się pojawiły opinie wymieniające zalety własna kuchnia,komisariat i tak dalej.A ja powiem jedno -kubatura -weź to odkaź.Przekształcenie Narodowego w szpital tymczasowy to najgorsza metoda uratowania go od bankructwa ,bo oto de facto chodzi. Są lepsze miejsca łatwiejsze do adaptacji pod takie przeznaczenia, bo w tym celu również były projektowane.Będzie to i szybciej i taniej. Jak ktoś ma jako takie pojecie spojrzy na niektóre budynki szkół widzi, że nie tylko do celów dydaktycznych były one budowana.

dr Kidler
środa, 21 października 2020, 10:50

Proponuje najpierw poczytać, a potem wypowiadać się. To ma być szpital prowizoryczny dla pacjentów ustabilizowanych wcześniej w szpitalach jednoimiennych. Oni tam mają kończyć leczenie (w salach, a nie na murawie), a nie leczenie zaczynać - żeby odciążyć szpitale pierwszego rzutu. Oczywiście zgadzam się, że jest ryzyko śmiertelności, zwłaszcza jeśli pacjentów będzie zbyt dużo. Nie rozumiem tego argumentu o szkołach, czy uczniowie będą je później kojarzyli z tym że umierali tam ludzie? Jest sporo obiektów z czasów wojny gdzie mordowano, a dziś np. spełniają role sportową.

kmdr
środa, 21 października 2020, 23:29

Jak sporo to wymień jeden? Może powiesz ,że i dyskoteki tam robią?

db+
środa, 21 października 2020, 20:38

Temat jest dziwny. Szpital dla pacjentów z niewydolnością oddechową wymagających tlenoterapii bez instalacji tlenowej, z salami na 250 łóżek... Coś mi nie do końca pasuje.

kmdr
czwartek, 22 października 2020, 03:13

Kto robi tak wielkie sale? Pacjenci są w różnych stanach, i w średnim i ciężkim, ale są w większości przytomni w stanie średnim. Jak jeden pacjent umrze ,to jaki będzie to miało wpływ na 249 pozostałych? Epidemia jest gorsza od wojny.Oni nie maja pojęcia ,a prędzej nie dopuszczają do siebie świadomości z czym mają do czynienia.Do dobrego łatwo się przyzwyczaić i łatwo się przyzwyczailiśmy, a tu proszę pandemia. Leku lub leków na wirusy nie ma, brak szczepionki , a jak będzie trzeba będzie ja przyjmować raz na kwartał.Choroba nie wywołuje nabycia trwałej odporności to znaczy ,że szczepionka tym bardziej.Dobrze to już było,ale nikt nie ma odwagi wyjść i to wprost powiedzieć. Nikt nie ma odwagi powiedzieć że branża fitness jest teraz potrzebna jak umarłemu w klapie goździk ,nie tylko ta ale i inne.Kawa to już nie w kawiarni sojowe latte ,a raczej inka lub zwykła w domu.Nikt nie ma odwagi powiedzieć zrób zapasy ,gotuj w domu.A Oni wolą przepychanki w sejmie.Proponuje obejrzeć informacje Premiera w sejmie i całą debatę.

kmdr
czwartek, 22 października 2020, 00:35

Kto robi tak wielkie sale? Pacjenci są w różnych stanach, i w średnim i ciężkim, ale są w większości przytomni w stanie średnim. Jak jeden pacjent umrze ,to jaki będzie to miało wpływ na 249 pozostałych? Epidemia jest gorsza od wojny.Oni nie maja pojęcia ,a prędzej nie dopuszczają do siebie świadomości z czym mają do czynienia.Bo do dobrego łatwo się przyzwyczaić i łatwo się przyzwyczailiśmy, a tu proszę. Leku lub leków na wirusy nie ma, brak szczepionka jak będzie trzeba będzie ja przyjmować raz na kwartał.Wesoło to już było,ale nikt nie ma odwagi wyjść i to wprost powiedzieć.Nikt nie ma odwagi powiedzieć że branża fitness jest teraz potrzebna jak umarłemu w klapie goździk ,nie tylko ta ale i inne.Kawa to już nie w kawiarni sojowe latte ,a raczej inka lub zwykła w domu.Nikt nie ma odwagi powiedzieć zrób zapasy ,gotuj w domu.A Oni wolą pyskówki w sejmie.Proponuje obejrzeć informacje Premiera w sejmie.

Mike Texas USA
wtorek, 20 października 2020, 02:52

Dane o liczbie zgonów w Polsce pokazują, że w ostatnich miesiącach pomimo trwającej pandemii zmarło mniej osób niż w ubiegłych latach. Łączna liczba zgonów w pierwszych czterech miesiącach tego roku też jest niższa niż w ubiegłych latach w tym okresie. Od 1 stycznia do 29 kwietnia br. w Polsce zmarło 139 tys. osób. W poprzednich latach było to: 2019 – 145,1 tys., 2018 – 151,3 tys., 2017 – 148 tys., 2016 – 135,8 tys. (to jedyny rok w analizowanym okresie, gdy zgonów było mniej niż w 2020 r.), 2015 – 143,6 tys.

Superglue
wtorek, 20 października 2020, 13:47

100/100 racji a Wszystkim panikarzom proponuje nosić maseczke 24 godzinyna dobe-dokladnie i nie mniej i nie wiecej skoro takie zbawiennie

dr Kidler
wtorek, 20 października 2020, 18:59

Nie ma jak posłuchać prawdziwego internetowego twardziela. Nie noś bo z tego ucisku na głowie szarych komórek na pewno nie przybędzie.

podajniks
wtorek, 20 października 2020, 23:30

Dokładnie tak, antymaseczkowcy to gatunek wymierający. Nie rozumieją, że małą ilość zgonów Polska zawdzięcza między innymi noszeniu masek oraz innym szybko wprowadzonym zakazom na wiosnę.

Klik
poniedziałek, 19 października 2020, 21:43

My tu covid-19 porównujemy do innych krajów . I dobrze , a TV NOWA od 21 pokazuje ciekawy film ...USA- nowe oblicze biedy....z 2019 r. Zatrwarzające oblicze 43 miliony otrzymuje kartki żywnościowe ...rejon Los Angeles - wzrasta bieda.

ZZZZ
poniedziałek, 19 października 2020, 19:53

Jeśli tzw Dobra Zmiana decyduje się na zbudowanie szpitala polowego docelowo na 2 tys miejsc do tego chłodnia, to znaczy, że zrobiło się nieciekawie. Minister zdrowia dzisiaj przyznał, że w najbliższych dniach osiągniemy poziom 15 - 20 tys zachorowań na dobę. Dla naszej służby zdrowia byłby to kataklizm. Więc szpital polowy pod względem merytorycznym to dobra decyzja. Pod względem przekazu propagandowego wygląda jednak fatalnie. Zwłaszcza szpital polowy na Stadionie Narodowym.

db+
poniedziałek, 19 października 2020, 22:53

Tak z ciekawości: jak autorzy pomysłu widzą kwestię zaopatrzenia w tlen 500 (z opcją rozwinięcia do 1000) łóżek dla pacjentów wymagających tlenoterapii? Gdzieś może o tym wspomniano?

Pograbek
poniedziałek, 19 października 2020, 17:11

Proszę nie rozśmieszać obywateli ? I kogo powołają? Lekarzy z tele-porad ,POZetów i personel który nie ma zielonego pojęcia o działaniu respiratora? I tak przyniosą zwolnienia. WOT powołacie a w WOT pielęgniarki i ratownicy to niby skąd są? Ano z tych wszystkich szpitali i karetek które na co dzień walczą z pandemią w swoich szpitalach? Tak? W imię propagandy rozwalicie ledwo dychający system służby zdrowia? No gratuluje pomysłu . No Geniusze. Zamiast chować do magazynu szczepionki - trzeba było starszych i zagrożonych było zaszczepić! A tak będzie Eutanazja.

Superglue
wtorek, 20 października 2020, 11:35

ktoś nie rozumie co się świeci w ramach zamordyzmu NWO

Samo
poniedziałek, 19 października 2020, 15:40

Bylo kilka miesięcy żeby sie przygotować. Niemcy to zrobili bo maja madrych rządzących( od wieków), Hiszpania tez sie uporała z problemem przez lato, dziś widzialem tanczacych medykow przed szpitalem bo nic sie u nich nie dzieje. U nas propaganda i naiwne społeczeństwo.

marian
poniedziałek, 19 października 2020, 17:23

U nas medycy nie tańczą, bo po robocie, (a kiedyś były afery że i w trakcie) obskakują drugi etat.

Ma4ko
poniedziałek, 19 października 2020, 15:07

Zapraszam wszystkich anycovidowcow do pracy w tym szpitalu , będzie wam łatwiej pracować przy chorych bez kombinezonow i masek. Świetnie odciazycie medyków.

Nick
poniedziałek, 19 października 2020, 14:59

Widać ewidentne przygotowania do konfliktu zbrojnego w pełnej skali. W jaką wojne nas chcecie wpakować Błaszczak?

BWiNG
poniedziałek, 19 października 2020, 13:16

No, to możecie sobie dać podwyżki tam w ministerstwie. A tak przy okazji - jak stoimy z rezerwami żywnościowymi i materiałowymi dla obywateli?

kmdr
poniedziałek, 19 października 2020, 23:58

Otwórz lodówkę.To co w niej i na więcej zapasów radze nie liczyć poza tymi zrobionymi we własnym zakresie.

marian
poniedziałek, 19 października 2020, 14:29

Słyszałem w radio, że jeżeli agencja rezerw materiałowych zaopatrzy te szpitale w łóżka, to ubytek tych łóżek w agencji nie będzie nawet zauważalny. Mówiono także o tysiąclatkach które zostały zaprojektowane, aby szybko mogły stać się szpitalami. Tyle teorii, a praktyka?

wifi
poniedziałek, 19 października 2020, 17:20

a ja słyszałem że rząd jest przygotowany do drugiej fali. Ale żadna z tych informacji nie wydaje mi się prawdopodobna - ani przygotowanie rządu ani zabezpieczenie rezerw przez agencję.

kmdr
czwartek, 22 października 2020, 03:20

To jest pierwsza fala.A będzie jeszcze gorzej.Bo do ludzi nie dociera co to jest pandemia, jeszcze do tego choroby wirusowej ,przenoszonej droga kropelkową.Nie ma gorszej.

tak się sprawy mają
poniedziałek, 19 października 2020, 14:20

Spoko starczy, bo część obywateli uważa że epidemii nie ma, więc nie oczekują pomocy. To się nazywa selekcja naturalna.

Superglue
poniedziałek, 19 października 2020, 14:44

jeszcze wczoraj w szpitalach zakaźnych nikt nie chodził w maseczkach, mówi to Panu coś?

zasadniczo pobieżnie masz rację
wtorek, 20 października 2020, 09:50

Oczywiście że mówi, bez maseczek bo tam chodzi się w kombinezonach ochronnych i maskach specjalistycznych do oddychania.

marian
poniedziałek, 19 października 2020, 14:39

Część obywateli twierdzi też, że rząd ich uratuje. To się nazywa selekcja naturalna.

dr lew
wtorek, 20 października 2020, 09:46

Fakt, nierząd ratuje na krótką metę, a covid to pikuś przy tych powikłaniach.

adalbertx
poniedziałek, 19 października 2020, 11:45

Francja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania po kilkadziesiąt tysięcy ofiar śmiertelnych w każdym z tch krajów. W Polsce niecałe 4 tysiące. Nadal można powiedziec, że radzimy sobie 10 razy lepiej niż oni. Więc nie ma co narzekać.

kmdr
poniedziałek, 19 października 2020, 23:30

Powiedz to rodziną.

Newsy
poniedziałek, 19 października 2020, 16:06

We Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii od dawna nikt nie bada na co kto zmarł. Można zatem k a ż d y dowolny zgon, zgodnie "z prawem" zaliczyć do zgonu "z powodu Covida"! A w Polsce właśnie zmienia się ustawę i zwolnia całkowicie wszystkich lekarzy z odpowiedzialności za "błędy lekarskie związane z COVIDEM" ! Zatem lekarz może już bezkarnie robić co mu się żywnie podoba. I może dowolne głupoty wpisywać w kartę choroby. OMIJAJCIE lekarzy za wszelką cenę. Jeśli chcecie żyć!!

Nuda
poniedziałek, 19 października 2020, 23:42

No to omijaj. Na ścianie wschodniej po wioskach są jeszcze szamani.

marian
poniedziałek, 19 października 2020, 14:31

A Hiszpania zmienia właśnie prawo, aby eutanazję można było wykonywać w domu. Czy my sobie radzimy, czy po prostu mamy mało dziewięćdziesięciolatków, to się okaże.

Pol
poniedziałek, 19 października 2020, 14:24

Szybko je doganiamy!!

Herr Wolf
poniedziałek, 19 października 2020, 11:31

Najlepszym lekarstwem na epidemię jest oddział z kałachami!!!

nie ma zmiłuj
poniedziałek, 19 października 2020, 15:02

Żebyś wiedział, dlatego państwa totalitarne mają dużą przewagę w gaszeniu epidemii. W Chinach nikt nie będzie pajacował bez maseczki, bo długo nie poskacze, a dodatkowo mieszkanie zdezynfekują mu miotaczem.

Superglue
wtorek, 20 października 2020, 11:18

tak zrobiono rzez Wandei i mordy kulakow w Rosji i Wolyn

Thor
poniedziałek, 19 października 2020, 11:06

ale 5 miesięcy zmarnowane w walce z epidemią, można było wcześniej ale zbagatelizowaliście epidemię

Superglue
poniedziałek, 19 października 2020, 14:48

wirus znany od lat 60-tych, 50 lat temu opisane choroby, rząd robi panikę dla osiągania własnych celów, śmiertelność niezmienna od nastu lat przy ok 8 mln Polaków z wirusem, próba doprowadzenia do nędzy całych społeczeństw pod pozorem pandemii, jeszcze niedawno nikt w szpitalach zakaznych nie nosil maseczek

kmdr
poniedziałek, 19 października 2020, 23:46

No jak była sama żółtaczka to po co maseczki.Przy WZW A czy B maseczek nie trzeba nosić rękawiczki wystarczą.Ta informacja o 50 latach to z której audycji w Sputniku?Te 8 mln to z RT.

Superglue
wtorek, 20 października 2020, 13:54

to sa aproksymowane dane rzadowe zakladajac ze testy sa wiarygodne i pewne. Jakis czas temu dwa razy lezalem w zakaźnym i nikt nawet z personelu nie nosil maseczek nawet przy pacjentach "zoltych". Dzis na YT mozna zobacyc lekarza w maseczce a obok personel bez maseczek - hipokryzja. Mam nadzieje ze Premier przebywa w maseczce 24 godz non stop a nie tylko przed kamerami

db+
poniedziałek, 19 października 2020, 22:48

Z cała pewnością 21 milionów ludzi zmarłych podczas epidemii "hiszpanki" przyznałoby Ci rację. Wszak wirus grypy znany był od wielu lat.

marian
poniedziałek, 19 października 2020, 14:35

Czy zbagatelizowali, czy nie, to jeszcze nie wiadomo. Służba zdrowia, tak jak MON jest w stanie przejeść każde pieniądze. Jedni lekarze gadają jak to jest ciężko, inni wypisaliby do domu 80% pacjentów, bo twierdzą, że zajmują tylko miejsca. Komu wierzyć?

wifi
poniedziałek, 19 października 2020, 17:26

co do lekarzy to jest wielu którym zależy na pacjentach oraz jeszcze większa rzesza która ma w poważaniu zdrowie pacjentów. Ale czy w rządzie znajdzie się chociaż jeden poseł, który uważa dobro pacjentów i obywateli za najważniejsze? Chyba nie. Więc mimo wszystko lekarze wydają się bardziej wiarygodnym źródłem informacji, jako że da się w tym środowisku wskazać osoby które robią coś dobrego i robią to dla ludzi.

marian
poniedziałek, 19 października 2020, 21:28

No właśnie o to chodzi, że jeden lekarz mówi coś, a inny wręcz przeciwnie. Dziś zapadła decyzja o podwojeniu pensji personelowi covidowemu. Moim zdaniem jeżeli już podwajać to wszystkim i na stałe, bo inaczej to lekarzom będzie zależało na długotrwałym istnieniu epidemii.

oficer sił powietrznych
poniedziałek, 19 października 2020, 10:54

i to jest słuszna koncepcja panie błaszczyk

Superglue
poniedziałek, 19 października 2020, 15:14

rozumiem ze chodzi Pan w maseczce cala dobę, non stop.

Tweets Defence24