Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MON o budowie śmigłowców z Ukrainą

Fot. Motor Sicz.
Fot. Motor Sicz.

Wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na poselską interpelację dotyczącą budowy śmigłowców we współpracy z Ukrainą poinformował: „prowadzenie rozmów lub zawieranie porozumień o wspólnej budowie śmigłowców przez polskie i ukraińskie podmioty, prowadzące działalność gospodarczą w obszarze projektowania i produkcji lotniczej, nie wymaga zgody resortu obrony narodowej w tym zakresie.”. MON nie przekazał natomiast konkretnych informacji o wysiłkach resortu w celu budowy śmigłowca z Ukrainą.

Poseł Krzysztof Brejza (PO) w interpelacji skierowanej do szefa MON pytał o wysiłki resortu związane z budową polsko-ukraińskiego śmigłowca. Odnosił się w ten sposób do zapowiedzi ówczesnego szefa MON Antoniego Macierewicza z października 2016 roku, o planie zbudowania we współpracy z Kijowem maszyny będącej „zupełnie nową konstrukcją” o parametrach zbliżonych do śmigłowców zachodnich. W interpelacji pojawiły się również pytania o szacunkowe koszty i przebieg współpracy, czy np. powołanie nowej grupy eksperckiej.

W odpowiedzi wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz stwierdził: „produkcja śmigłowców jest formą działalności gospodarczej, prowadzonej przez przedsiębiorców. Oznacza to, że prowadzenie rozmów lub zawieranie porozumień o wspólnej budowie śmigłowców przez polskie i ukraińskie podmioty, prowadzące działalność gospodarczą w obszarze projektowania i produkcji lotniczej, nie wymaga zgody resortu obrony narodowej w tym zakresie.”.

W oświadczeniu resortu obrony w zasadzie nie było mowy o działaniach podejmowanych przez MON w kierunku wspólnej z Ukrainą budowy nowego śmigłowca. Wiceminister zaznaczył jednak, że prowadzenie takich rozmów lub podejmowanie podobnych działań „nie wymaga zgody resortu obrony”. W ten sposób mogą one potencjalnie być realizowane przez poszczególne przedsiębiorstwa, nawet jeżeli nie odbywa się to w ramach programu resortu obrony narodowej.

Ówczesny szef MON Antoni Macierewicz mówił o możliwości budowy śmigłowców z Ukrainą po zakończeniu niepowodzeniem negocjacji offsetowych dotyczących zakupu 50 maszyn Caracal w październiku 2016 roku. Jak wskazywano w analizie Defence24.pl, taka współpraca z Ukrainą mogłaby dotyczyć w pierwszej kolejności modernizacji istniejących śmigłowców pochodzenia sowieckiego: Mi-8, Mi-17, Mi-24. W Polsce wielokrotnie prezentowano koncepcje modernizacji/remotoryzacji maszyn tego typu w oparciu o rozwiązania przemysłu ukraińskiego. Kijów wdraża je dla własnych sił zbrojnych i formacji mundurowych.

W lutym 2017 roku rozpoczęto postępowania na zakup łącznie 16 maszyn dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej. Choć pierwotnie planowano zamknąć je jeszcze w ubiegłym roku, to tego zamiaru nie udało się zrealizować, a termin zakończenia tych procedur pozostanie nieznany. Resort obrony, w ramach Strategicznego Przeglądu Obronnego uznał za priorytet program śmigłowców szturmowych Kruk. Ich liczba ma docelowo się zwiększyć, ale jeszcze na początku lutego br. projekt ten wciąż był na etapie oceny podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Trwają również przygotowania do modernizacji Mi-24.

Reklama

Komentarze (22)

  1. kuweta gawron

    Macierewicz w Uchu Prezesa, odc. 3: \"Weźmiemy od Donalda, tego z Ameryki, albo zrobimy sami, albo z Ukrainą, albo poczekamy 10 lat i będziemy mieć helikopter przyszłości. Za 10 lat będziemy mieć milion elektrycznych helikopterów.\"

    1. Feluś

      Bądźmy sprawiedliwi, bo na tym forum było jednak wielu prawdziwych fanbojów Ministra Antoniego. Po prostu cały misterny plan ...

  2. oj

    dno,dno,dno

  3. WIdz

    Jak wy sobie wyobrażacie współpracę z Ukraińskim przemysłem zbrojeniowym, który przeżarty jest korupcją i rosyjską agenturą. Jaką macie pewność, że użyte materiały będą miały wymagane stopy metaliczne i że to wszystko nie zacznie się sypać w czasie wojny. A w przypadku zajęcia Ukrainy to od kogo niby kupimy części zapasowe? I jeszcze kwestia zmiany władzy na Ukrainie , jaką macie pewność, że za jakiś czas nie zmienia frontu i nie obrócą się przeciw nam? Trzeba być niepoważnym aby zajmować się takimi bzdurami.

    1. wolfram

      nic dodać, nic ujać

  4. dropik

    tak o to powoli pada legenda najlepszego z ministrów ON od 89 roku

    1. zły

      Moim zdaniem to ta legenda od początku była upadła. Gdy zbliżały się wybory przeczuwałem wygraną PiS i byłem pewien mimo zapewnień Beaty Szydło, że Macierewicz zostanie ministrem ON. Po sposobie likwidacji WSI, po \"Liście Macierewicza\" było jak w banku, że ten człowiek jedyne co może wprowadzić do armii to chaos i zamieszanie. Ale jednak nie spodziewałem się, że będzie miało to aż takie rozmiary!

  5. mc.

    Remotoryzacja naszych śmigłowców, wspólny śmigłowiec, itd. Czy ktoś ma wiedzę w jakim stanie są ukraińskie fabryki lotnicze i silnikowe, oraz do kogo należą ? Bo u nas WSZYSTKIE CZOŁOWE ZAKŁADY zostały \"rozdane\" (bo jak się oddaje \"za darmo\", to jest to rozdawanie).

  6. Box

    Polska jak najbardziej powinna rozpocząć samodzielna produkcję śmigłowców transportowych zamiast kupowania ich w zagranicznych zakładach, ale nie potrzebujemy wspólnej produkcji z Ukraina. Polska jest w stanie sama produkować śmigłowce transportowe. Uzależnianie ich produkcji od Ukrainy jest zbędne i ze względu na sytuację tego kraju oraz ewentualne dziwne zachowania ich władz, ryzykowne (niezależnie od tego że wolna od rosyjskich wpływów Ukraina jest nasza racją stanu). Przede wszystkim należy spróbować odkupić swidnik, a jeśli włosi nie chcieli by go nam odsprzedać po normalnej cenie, stworzyć od podstaw nowy zakład (jednak w sytuacji jasnej zapowiedzi ze jeśli nam go nie sprzedadzą, to i tak stworzymy nowy zakład i rozpoczniemy produkcję, nie powinno być z tym problemu, bo w sytuacji masowej produkcji śmigłowców przez Polskę we własnej fabryce, obecność Włochów w Polsce traci sens, wiec w ich interesie było by jak najmniej bolesne wycofanie z Polski kapitału). Polska potrzebuje w najbliższych 30 latach około 300 śmigłowców, wliczając w to helikoptery dla służb takich jak straż pożarna, policja czy pogotowie, których zakup z półki będzie kosztował przynajmniej 100mld zł, a do tego mamy też rynek prywatny. Nalezy opracowac trzy rodzaje śmigłowców: mały dla służb i na rynek prywatny, średni zamiast blackhawka i duży zamiast mi17. Śmigłowce transportowe są jak najbardziej w naszym zasiegu, a jeśli sami nie będziemy w stanie ich zaprojektować, to zatrudnić zagranicznych inżynierów albo kupić potrzebne licencje w tym np na silniki właśnie od Ukrainy (ale nie żadna współpraca na zasadzie kooperacji tylko odkupienie licencji). Przy takiej ilości maszyn wszystkie te inwestycje się zwrócą, a licząc miejsca pracy oraz ewentualne rynki sąsiednich krajow może nawet pozwolą być na plusie. Ale to trzeba robić szybko do póki obecne nasze śmigłowce mają jeszcze parę lat resursow. Oczywiście oddzielna kwestia są śmigłowce bojowe i tutaj raczej sami nie jesteśmy na chwile obecna w stanie ich wyprodukować, ale to nie przeszkadza w podjęciu takich działań w przypadku śmigłowców transportowych

    1. dim

      Drastycznie za krótkie serie, nieopłacalne ekonomicznie. Z drugiej strony, państwa w sytuacji jak Polska odkupują właśnie mało używane śmigłowce, w dobry stanie, z zapasów mocarstw. Grecy mają tego mnóstwo i bardzo tanio (za miliony, nie za miliardy, łącznie) od Amerykanów. Z drugiej strony - to i tak nie będą śmigłowce do zastosowania bojowego, na pierwszej linii walk i to z przeciwnikiem tak dobrze wyposażonym, jak Rosjanie. Gdyż takie maszyny byłyby dziś skrajnie drogie, albo, a może i \"tak czy owak\" do natychmiastowego strącenia.

    2. Trzeźwy

      Oprzytomnij. Nie mamy GDZIE ich budować. Nie mamy już polskich fabryk, które byłyby w stanie zbudować śmigłowiec.

    3. Kozi

      Stara fabryka to nie jest 10% budowy śmigłowca

  7. ... hen, za lasem ...

    Cele w dziedzinie zbrojenia armii jako żywo przypominają horyzont...

  8. Artany

    A jaki podmiot po naszej stronie, miałby wziąć udział w tym przedsięwzięciu?!... Główne Zakłady - w Mielcu i Świdniku, należą do zagranicznych koncernów, podobnie jak warszawski PZL ,który dodatkowo, pozbawiony jest doświadczenia w prod. śmigłowców; Jeśli odjąć remontową Bydgoszcz, pozostaje Łódzka jedynka ... Ale i te Zakłady, podobnie jak bydgoski WZL, z założenia mają charakter remontowy, pozbawiony własnego zaplecza konstrukcyjnego i stosownej kadry inżynierskiej!... Z silnym wsparciem doświadczonego producenta, np. europejskiego, a\'la projekt Caracala, to miało jakiś sens, ale autonomiczna działalność z dowolnym ośrodkiem na Ukrainie, nie wróży sukcesu!. Czym innym są remonty, remotoryzacja, nawet upgrade\'y avioniki, a czymś zupełnie odmiennym, autonomiczna produkcja tak złożonej konstrukcji jak śmiglak... Dziwię się natomiast, że Ukraińcy nie próbowali pozyskać używanych 60L od Sikora, setkami zmagazynowanych na amerykańskich parkplacach - relatywnie młodych i w dobrej kondycji technicznej; Ich remotoryzacja w oparciu o napędy MotorSicha, połączona z upgradem avioniki na podobieństwo tej z Acehawka (opartej na Garminie G5000H) ,robionego rękami Global Aviation Solutions z ograniczoną modernizacją wyposażenia i osprzętu dostosowującego tę konstrukcję do potrzeb naszych wschodnich Sąsiadów, mogłoby wyposażyć Ukraińców w sprawne i wydajne śmigła...

    1. raptor

      Autosan i Ursus.

    2. LIK

      hahah ...polaczenie sowieckiej i amerykanskiej techniki to nie takie proste, jak by sie moglo wydawac. Dwie kompletnie rozne filozofie projektowania - ronza ,niekompatybilna elektronika w systemach sterowania silnikami .

  9. Tom

    Obiektywnie trzeba przyznać że Macierewicz różne rzeczy mówił i niewiele z tego wynikało.

    1. mario

      no tak przecież miał aż 2 lata nie spełnienie wszystkiego, co ROZWAŻAŁ. To jest mega nieuczciwe, bo jak w 2 lata nadrobić zaległości 25 lat zaniedbań? Poprzednicy o Wiśle wspomnieli coś o patriotach jak przyszła kampania wyborcza, tak samo z caracalami, decyzje ruszyły pod wybory. A przez 8 lat co weszło? Przecież przez 8 lat to można nowej generacji czołg zaprojektować od podstaw i wdrążyć do produkcji... a było co? krab? nie, może gawron? pfff Ślązak? nie! nawet modernizacji leo 2 nie dali rady się wyrobić w 8 lat :)

  10. balast

    Po pierwsze już nie mamy firmy, której można by odgórnie \"zasugerować\" współpracę z Ukrainą. Po drugie chyba Ukraina się nie garnie do współpracy (może nie ma z czym?). Po trzecie MON musiałby wyartykułować gotowość wsparcia programu badawczo rozwojowego, niewykluczone konkursu. W praktyce oznacza to: Mieć świadomość czego wojsko chce, rozumieć niuanse techniczne, mieć na to kasę, być w stanie zorganizować przedsięwzięcie tak aby z mety nie ugrzęzło w czeluściach biurokracji, niekompetencji i korupcji.

    1. Taghmata Omnissiah

      Po stronie Ukraińskiej akurat chęci były, proponowali silniki. Jednak było to na fali pierwszy deklaracji Macierewicza, potem chyba ktoś im uzmysłowił jaką wartość ma to co Macierewicz mówi i ostudziło to ich zapał. Jak widać, słusznie.

    2. rafff

      \" chyba Ukraina się nie garnie do współpracy (może nie ma z czym?\" - garnie się, tylko że nie ma z kim.

    3. Extern

      Gdyby MON jasno (na piśmie) zadeklarował np. Włochom i pokazał gotowy budżet że jak Świdnik z Ukraińcami opracują śmigłowiec o takich to a takich parametrach to kupujemy 100 sztuk, to myślisz że nie chcieli by interesu zrobić? No ale do tego potrzeba woli politycznej i to dłuższej niż pół kadencji jednego parlamentu. Nie do osiągnięcia w naszej rzeczywistości.

  11. strary

    Wielu tu na forum ma marzenia to chyba dobrze .

  12. Polak z Polski

    PiS zawiódł w wojsku na całej linii. Ciężkie miliardy wydaje MON a Polska jest bezbronna.

    1. dropik

      Większość i tak zawsze idzie na bieżące wydatki, ale jak to mówią z dużej chmury.... krowa co dużo muczy... realnie sami kupili tylko samoloty vip - zbędne i bibeloty do WOT. Wisła niestety wygląda na lipę w porównaniu do planów jakie były.

    2. djdjdjddjdu

      Zawiedli ci co 20 lat cięli wojsko

  13. Willgraf

    nie ma POLSKICH PODMIOTÓW budujących śmigłowce ! wszystko dzięki szeroko rozumianej III RP - i wyprzedaży polskiego przemysłu lotniczego

    1. JSM

      Nie ma ale były. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby znowu była polska firma. A z Ukrainą można współpracować. Mają dużo dobrych rozwiązań które skróciłyby czas projektowania i budowy.

    2. Gts

      Powiedz mi gosciu jak, ile milardow chcesz w to utopic zeby za 30-40 lat uzyskac prototyp?

    3. Taghmata Omnissiah

      Stoi, kasa. By zbudować czy choćby spróbować przejąć jakiś podmiot trzeba gigantycznych nakładów finansowych. Potem trzeba zbudować rodzime biuro konstrukcyjne, włożyć w to ogromne ilości pieniędzy i rozpocząć proces konstrukcyjny. Mijają lata na badaniach i testach które jeżeli zakończyły by się jakimś sukcesem, a wcale przecież nie muszą bo historia pełna jest klęsk na tym polu, to trzeba by zorganizować produkcję i poddostawców nagrać. Więcej kasy, dalej należało by rozpocząć produkcję, pewnie mało seryjną (znowu windowanie kosztów) i wdrożyć produkt. Sumując, wywrotki kasy i lata pracy bez gwarancji sukcesu czy jakości produktu. By spróbować należy mieć te wywrotki kasy i być gotowym by je stracić w razie niepowodzenia. Dlatego jest to w sumie niewielki rynek, mało kogo stać. A przy gigantycznej ilości rzeczy \"do kupienia\" jak mamy, nas po prostu na to nie stać.

  14. Dumi

    No niestety z pustego i Salomon nie naleje. Finansowanie jednego programu trwa ok. 5 lat. Nasz budżet na PMT będzie rósł, ale wg opinii specjalistów kilka programów trzeba będzie opóźnić bo programy się na siebie nakładają... Gdyby rząd zwiększył fianansowanie armii w ciągu pierwszych 5 lat o ok. 2 mld zł więcej na PMT to mamy 10 mld na kolejny program!!! Skoro pan Morawiecki twierdzi, że mamy coraz większy budżet to myślę, że 2 mld zł może jakoś wysupłać tym bardziej, że POLSKA JEST NIEMAL BEZBRONNA przez minimum 4 lata i to w wariancie optymistycznym. Więc albo rządzący chcą faktycznie się zbroić albo to są tylko frazesy. Druga sprawa to niepokoi mnie fakt braku pozyskania skoku technologicznego w programie Wisła. Może już czas kupić jakiś sprzęt od kogoś kto nam da technolgię!!! Czy chcemy czy nie USA ma nas totalnie w garści... Oby rządzący w końcu poszli po rozum do głowy i sobie przypomnieli, że NATO to nie tylko USA i, że pan Trump nie będzie wiecznie prezydentem. Musimy też myśleć o państwach Europy co nie znaczy, że zakup Wisły był błędem. Wręcz przeciwnie. Życzę decydentom w Polsce roztropności i mądrości przede wszystkim.

  15. Lotnik

    Prawie wszystkie kraje pozbyły się tego sowieckiego zabytkowego złomu-Mi-24 i Su-22, a my mamy go modernizować? Przedłużanie eksploatacji tych zabytków to napędzanie koniunktury rosyjskimu lobby militarnemu, a użyteczność bojowa bliska zeru

  16. xyz

    Czy ten kto rozpowszechnia takie futurystyczne wizje ma świadomość o czym w ogóle mówi ????? Zrobienie pełnowartościowego śmigłowca to nie bułka z masłem, ale technologiczne wyzwanie do którego trzeba mieć nie tylko chęci, bo tymi jest PIEKŁO wybrukowane, ale jaja i pieniądze. Od samego bujania się w nadprzestrzeni śmigłowiec lub inny pełnowartościowy sprzęt wojskowy nie powstanie !!!

    1. Box

      Jeżeli nie zrobimy sami własnych śmigłowców to na kupno z półki ok 300sztuk, które będziemy potrzebować wydamy przynajmniej 100mld zł. Rozumiem, że na to nas stać? Bo nie wydaje mi, żeby nawet odkupienie swidnika, zaprojektowanie tych maszyn w oparciu chociazby o produkowane juz wcześniej śmigłowce nawet przy pomocy zachodnich inżynierów czy kupienie licencji na silniki od Ukrainy i wyprodukowanie tych śmigłowców u nas wyszło nas drozej

    2. rowi

      racja, tylko ktos bez wiedzy bedzie odkrywal kolo na nowo..... sa wyprobowane rozwiazania ale oczywiscie my jestesmy najlepsi i sami wszystko zrobimy ;) tak jak radary do nadbrzeznego dywizjonu rakietowego ;) i zamiast 200 czy wiecej km zasiegu, nsm ma zasieg skuteczny 50 km? ale nasze, krajowe.... czasami patriotyzm stosowany nie tam gdzie trzeba moze przerodzic sie w parodie.

    3. Krek

      W PL wszystko jest drożej. Nie zauważyłeś? Nawet drogi buduje się u nas za kwoty większe niż na zachodzie Europy. Good luck - ja wysiadam, przestaję interesować się polityką. I tak nikt na to wpływu nie ma. A wojsko to polityka. W najgorszym tego słowa znaczeniu.

  17. cdee

    czyli MON nie jest zainteresowany. Co moga dac Ukraincy ?? Butelke Pszenicznej ???

  18. LOL

    Przecież ukraińcy kupują Airbusy H225 :D

    1. Fort

      Po pierwsze to Ile ich kupują? a po drugie myślisz że ktoś poza Polską (a już w szczególności Francja czy Niemcy) będzie dla nich za darmo nadstawial karku? Zresztą i tak nikt nie będzie nawet jak kupią ich 10x więcej...

  19. poj34

    Ochyda to stare śmigłowce MI aby budować z Ukrainą to chory pomysł. Najlepszym wyborem kupić nowe śmigłowce a nie przerabiać z Ukrainą stare śmigłowce na nowe .

    1. JSM

      Najlepszym wyborem jest być pięknym, młodym i bogatym. Ilu się to udało na 7 mld ludzi na Ziemi?

  20. zdziwiony

    I ktoś się jeszcze dziwi, ze nikt AM nie brał na poważnie.

  21. SAS

    Sprawa jest prosta. Na wszystko nagle pieniędzy nie wystarczy. Pozostaje pytanie co robiono przez dwadzieścia kilka lat, mimo odchudzania wojska, praktycznie minimalne inwestycje w sprzęt, F16, Rosomaki, Spike\'i i praktycznie nic więcej.

  22. sdf

    Teraz to mogą nam co najwyżej zbudować Ukraińskie Caracale po wyższej cenie niż mieliśmy z offsetem..

Reklama