Reklama
  • Wiadomości

Międzynarodowe wsparcie dla samolotów transportowych A400M

Airbus Defence and Space podpisał z Wielką Brytanią, Francją i Hiszpanią długoterminową umowę na globalne wsparcie A400M, samolotu transportowego nowej generacji.

Fot. Airbus
Fot. Airbus

Nowa umowa, która wchodzi w życie z dniem 1 grudnia, w pierwszym etapie będzie realizowana przez dwa lata i następuje po poprzednio podpisanych kontraktach, które wspomagały Francję i Wielką Brytanię w pierwszych latach eksploatacji A400M. Określa też zasady wsparcia dla Hiszpanii, która odebrała swój pierwszy samolot 1 grudnia.

Pierwsza faza umowy otwiera drogę przed innymi krajami OCCAR, które chciałyby skorzystać z oferowanego pakietu oraz dodatkowych usług, które są obecnie rozwijane.

W ramach nowej umowy trzy kraje zyskają dostęp do puli części zamiennych, pomocy technicznej i inżynieryjnej, konserwacji oraz obsługi lotów, co pozwoli na oszczędność kosztów, większą efektywność usług oraz większą elastyczność.

Czytaj także: Nowe możliwości Atlasa. Tankowanie drugiej maszyny A400M [WIDEO]

Kontrakt został przyznany przez brytyjską agencję Defence Equipment & Support Agency (DE&S), francuską Direction générale de l’armement (DGA) oraz hiszpańską Direccion General de Armamento y Material (DGAM) za pośrednictwem międzynarodowej organizacji zarządzania programami OCCAR.

A400M Atlas to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym. Pierwszy seryjny transportowiec A400M oblatano w 2013 roku. Konstrukcja ma stanowić pomost pomiędzy samolotami o ładowności rzędu 20 ton (m.in. C-130J Super Hercules) oraz ciężkimi (C-17 Globemaster III, C-5, An-124).  W ciągu najbliższych trzydziestu lat firma Airbus szacuje swoje możliwości sprzedażowe na 200 nowych zamówień A400M. Około 150 maszyn A400M ma trafić do użytkowników do 2024 roku. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama