Lockheed Martin: Black Hawk z Mielca możliwą propozycją dla Wielkiej Brytanii

11 kwietnia 2021, 13:39
840_472_matched__oz57k2_ba89da940d7007f23944782354aced96
Fot. PZL Mielec
Reklama

Black Hawk produkowany w Mielcu może zostać zaproponowany Wielkiej Brytanii – powiedział PAP dyrektor ds. komunikacji Lockheed Martin w Europie John Neilson. Zaznaczył, że Brytyjczycy nie sformułowali jeszcze wymagań dotyczących nowej maszyny.

Neilson odniósł się do planowanego przez Wielką Brytanię ujednolicenia floty śmigłowców wojskowych i zastąpienia 23 śmigłowców Puma nowym typem wiropłatu oraz do publikacji, według których brytyjskie wojska specjalne biorą pod uwagę Black Hawka.

Jak podał, przed kilkoma dniami na stronie internetowej "Daily Express", przetarg wart 450 mln funtów na średnie śmigłowce, ma zostać rozpisany w tym roku, a dowódcy sił specjalnych "dali do zrozumienia, że ich oczekiwania najlepiej spełnia Black Hawk", także ze względu na łatwość współdziałania z Amerykanami. "Daily Express" zauważył, że Black Hawk jest dopuszczony do działań z okrętów Royal Navy.

"Brytyjskie morskie i powietrzne jednostki specjalne (Special Air Service, SAS i Special Boat Service - SBS) już działają wspólnie w Iraku i Syrii. Ich zwiększona interoperacyjność z wojskami specjalnymi USA jest zatem kluczowa" – pisze Express.

Dodaje, że z powodu cięć budżetowych i zgodnie z nową strategią "Wielka Brytania będzie musiała jeszcze ściślej współpracować z USA"; przypomina ubiegłoroczną umowę o wspólnych operacjach morskich między USA i Wielką Brytanią.

"Jesteśmy świadomi zmieniającego się zapotrzebowania Wielkiej Brytanii na wojskowy wielozadaniowy śmigłowiec średniej wielkości. W zależności od specyfikacji technicznej i wymagań operacyjnych, nasz najnowszy, wyprodukowany w Polsce Black Hawk może być opcją" – powiedział PAP Neilson. "Dopóki jednak wymagania Wielkiej Brytanii nie są sformalizowane i nie są dostępne szczegóły, jest za wcześnie, aby móc powiedzieć cokolwiek więcej na tym etapie" – zastrzegł.

Pod koniec marca serwis Jane’s poinformował, że firma Lockheed Martin jest gotowa zaproponować Black Hawka w wersji UH-60. Swoją ofertę – śmigłowca AW149 - jest gotowa złożyć posiadająca zakłady w Wielkiej Brytanii włoska grupa Leonardo, do której należy PZL-Świdnik.

Należące do koncernu Lockheed Martin PZL Mielec produkują śmigłowiec Sikorsky Black Hawk w wersji S-70i. W Mielcu zostały wyprodukowane Black Hawki dla polskich wojsk specjalnych i policji; w polskich zakładach powstają także śmigłowce tego typu dostarczane Filipinom. Również w w Mielcu powstają śmigłowce w wersji cywilnej, które po zamontowaniu w USA specjalistycznego wyposażenia gaśniczego służą pod oznaczeniem Firehawk. Pod koniec stycznia spółka PZL Mielec złożyła Rumunii ofertę na 12 wielozadaniowych śmigłowców w wersjach lądowej i morskiej.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 52
Reklama
Viktor
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 12:48

LM dostal kontrakt od Filipin i na tym bazuje marketing Mielca To jeszcze nie jest produkcja seryjna Natomiast usprawni skorupiaka

wert
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:49

"dowódcy sił specjalnych "dali do zrozumienia, że ich oczekiwania najlepiej spełnia Black Hawk", także ze względu na łatwość współdziałania z Amerykanami." Czyli INTEROPERACYJNOŚĆ z jedynym sensownym sojusznikiem który prawdopodobnie jako jedyny przyśle konkretne wojsko z pomocą Polsce. Ale zawsze możemy spróbować namówić jankesów do przejścia na karakany.

K.
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:08

Najpierw przekonaj ich do zakupu dla sił specjalnych S70i :)

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:18

Juz kupili przecież, a że całkiem gołe to inna sprawa.

K.
wtorek, 13 kwietnia 2021, 12:33

Chodzi mi o Amerykanów . Niech kupią zamiast PaveHawk S70i .

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:16

PaveHawk to CSAR, amerykanie w siłach specjalnych uzywaja MH-60M które z S-70i maja częsciowo wspólny kadłub i tyle. A Amerykanie kupili nasze S-70i i w USA ztrobili z nich wersje cywilne S-70C Firehawk dla strazy pozarnej w Kaliforni.

K.
wtorek, 13 kwietnia 2021, 23:17

Jest tak jak piszesz . Napisałem o PaveHawk bo kolega wert nawiązał do Caracala który pierwotnie powstał jako maszyna CSAR .

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 11:47

Pełna zgoda.

Mimi
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:55

Jankesi mogą też przylecieć na tysiącach dronów wyposażonych w broń elektromagnetyczną i bomby termobaryczne , przypłynąć Mistralami w cenie 1 USD i najnowszymi polskimi okrętami podwodnymi.

wert
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:08

kupienie przestarzałych już dronów byłoby błędem. Fakty wskazują na zamach. Z Mistralami się wygłupił. Na OP nas nie stać bo są ważniejsze potrzeby

Wacław B.
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:18

Fakty są takie takie że zwyciężyła jak zwykle "ułańska fantazja" uczestników...

say69mat
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:19

Szykuje się interesujący przetarg, na pierwszy rzut oka mamy starcie gigantów jak Airbus, Leonardo, LM. Oferta ... H160M/H225M, AW139/149, UH60, NH90. Albooo - escape to the future - czyli ... Future Vertical Lift???

Hmm
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 08:42

Lol przecież w Polsce nie produkuje się UH60.

Adam
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:56

Tak, tak, tak. Już widzę jsk Brytole kupują Biedahawki z Mielca.

Gnom
wtorek, 13 kwietnia 2021, 11:18

Zapewne wcale, bo kiedyś już odrzucili (oj dawno temu) S-70A i to z ofertą montażu u siebie ze swoimi elementami.

k.hbl.h;/
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 07:25

Jak by kupowali to u Amerykanów. Mało ważne, czy śmigłowce byłyby robione w Polsce, czy gdzie indziej.

Magik
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 12:54

Jak mało ważne ?? Amerykanie robią UH-60 a my cywilnego golasa na eksport S-70i

Polak
niedziela, 11 kwietnia 2021, 23:26

Polska i jeszcze raz Polska

Magik
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 10:16

No masz racje tylko Polska bierze cywilne śmigłowce z Mielca dla wojska i jeszcze jakieś kraje 3-ciego świata.

Ona 2000
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:30

Dziwie się ze Polska armia mając takie zakłady w Polsce nic nie myśli o zakupach tylko buja myśląc nie wiadomo o czym większy budrzet a zakupy dupa można w jednym roku np zakupić 5 następny rok 5 nie musi być wszystko naraz małymi krokami

Tropi
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 08:43

Lepiej odkupić część udziałów w Świdniku i tam dać większe zamówienie.

Monkey
niedziela, 11 kwietnia 2021, 18:11

Pożyjemy, zobaczymy. Nie byłoby źle boprzynajmniej Polacy też by coś zarobili. A Brytyjczycy po wyjściu z UE corazbardziej ciążą w stronę USA. I jeszcze jedna sprawa: Daily Express to co prawda brukowiec, lae z drugiej strony trzymający stronę Partii Konserwatywnej, która od 2010 roku rządzi Wielką Brytanią. Także może być coś na rzeczy.

BUBA
niedziela, 11 kwietnia 2021, 18:02

A gdzie te obiecywane przez Macierewicza ????

Darek
niedziela, 11 kwietnia 2021, 22:39

A Maciarewicz jest ministrem obrony?

Paweł P.
niedziela, 11 kwietnia 2021, 22:10

a gdzie jest teraz Macierewicz? Kto wie jakby się to potoczyło wszystko.

baba
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:31

Tak jak sie potoczyło z komisją smoleńską.

Udo
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 07:14

Miały być w styczniu 2017 bodajże ,i to na pewno bo j7z były zamówione,ministrem był sporo dłużej,śmigła nie dolecialy

Paweł P.
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 11:53

Czy pomysł współpracy z Ukrainą był zły, oni mieli silniki my potrzebę... Mogło się udać, zrobić konkurencję i to solidną. Powiedzmy, może nie odrazu, ale nie... Nie tutko tutaj były plany aby się jednak z pewnych zakupów, wycofać i własnymi siłami w kooperacji pociągnąć tematy. Komuś się to nie podobało, zła prasa Macierewicza też nie pomagała (dekady złej prasy). Ale złym był Ministrem Obrony?! Wiedział co chce zrobić, realizował to krok po kroku i nie dał sobie w kasze dmuchać.

pułkowik Jerzy Michał
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:20

Tak, wiedział. Że trzeba odmalować stare hełmy. I tworzyć listę kolejnych obiecanek nie możliwych do zrealizowania

takijeden
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:54

to są polskie zakłady tak jak "polskie obozy śmierci"

Poli
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 08:43

Dokładnie. Kłamstwo powielane przez dłuższy czas staje się prawdą dla ogółu.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 07:29

To czemu Goa'uld Apophis jak był prezydentem USA mówił, że obozy są polskie?

Ubawiony
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:33

Po co brytolom S-70i , cywilna wersja Black Hawk-a ?

Monkey
niedziela, 11 kwietnia 2021, 20:06

@Ubawiony: Zapewne się nie znają, nie wiedzą, co kupują, nie mają pojęcia itd. Ale co oni mogą wiedzieć? Stworzyli imperium, największe w historii świata, a my daliśmy się rozebrać na własne życzenie, jak nie powiem kto. I do tego jeszcze nam nie zapłacono, a tylko nas wykorzystano.

wza
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 10:04

Wygrali dwie wojny światowe po kolei, w wyniku których stracili imperium. Niemcy przegrali dwie wojny światowe i stali się potęga gospodarczą. Japonia wygrała jedną i przegrała drugą i stała się potęga gospodarczą. :)

Monkey
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 12:34

@wza: Masz słuszność, ale pamiętaj, że Niemcy straciły swoje imperium po pierwszej, a Japonia po drugiej wojnie. A UK to dalej potęga gospodarcza. A imperium musieli oddać, tak jak i Francja, Niderlandy, Włochy. Czy któryś z tych krajów jest biedniejszy niż Polska? Jeszcze mógłbym dodać Belgię. A od biedy Hiszpanię i Portugalię, te też są raczej nieco bogatsze niż my.

Gurney H
niedziela, 11 kwietnia 2021, 22:56

Na razie nie ma podstaw do twierdzenia, że w ogóle chcą czy rozważają s70i. Wymagania nie są znane.

Autor
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:26

Powinniśmy nimi zastąpić nasze mi8/17

Gnom
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 07:55

Tylko jak zmienimy struktury na amerykański, a to nie jest specjalnie mądre, bo nie mamy tej kasy co USA i lokalizacji oraz obszaru jak USA. BH to tylko góra 11 (zwykle 8 z wewnętrznym zbiornikiem dodatkowym) osób na pokładzie, mniej jak 2 t w kabinie i to przy niezbyt wielkiej jej objętości. S-70/UH-60 może co najwyżej zastąpić W-3 w Glinniku bo przewozi podobną liczbę ludzi, ale jak ma latać z podwieszeniami, zawiesiami i ludźmi jednocześnie jak W-3 (a nie daj Boże z uzbrojeniem na podwieszeniach) to już nie będzie tak różowo. Pod tym względem jak i pod względem zdolności transportowych na pewno nie dorówna Mi-8/Mi-17, zatem śmigieł z Leźnicy już nie zastąpi.

Davien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:05

Istotnie Gnomie dla W-3 rózowo nie będzie bo BH w wersji Battlehawk zabiera więcej uzbrojenia niz klucz Głuszców i do tego 4 zołnierzy desantu. I spokojnie zastapi stare wersje Mi-8/17 latające w Polsce. Ale mowa ni o S-70i ale o UH-60M.

Gnom
wtorek, 13 kwietnia 2021, 11:17

BattelHawk to nazwa wersji uzbrojonej, której jeszcze nikt nie kupił (wskaż, proszę, kraj z BattleHawk, ale nie myl z Arpią). Pisałem na temat twej głupoty typu 1 BH przenosi tyle uzbrojenia co 4 W-3PL ale nie poszło, to jeszcze raz. Powiedz czy ów BH potrafi zabrać jednorazowo co najmniej 8 zasobników z działkiem min 20 mm (choć tych to właściwie 16 szt.), bo tyle by musiał? Czy ów BH zabiera jednorazowo 16 wyrzutni npr - bo tyle by musiał? Szkoda dalej gadać. Fakt na dziś W-3PL nie zbiera PPK bo MON się nie wyjajczył, ale BH (poza Arpią) nie przenosi nic innego niż dla wybranych śmigłowców Hellfire naprowadzane laserem i to nie podświetla celu sam (znów nie wyjeżdżaj z MH-60R, sam twierdzisz, ze to inne śmigłowce). Zastanów się czasem co piszesz. Do tego pokaż jak wygląda desantowanie z BH z uzbrojeniem na podwieszeniach zewnętrznych - dodam że to wcale nie takie łatwe, szczególnie nocą, bo podwieszenia są praktycznie na wprost drzwi.

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 16:43

Nie produkowany tylko montowany z komponentów, przywiezionych w kontenerach z USA. W Mielcu ani w okolicach NIE MA ludzi pracujących na tokarkach, frezarkach czy spawaczy wykonujących części do śmigłowców jak to było w latach 80. Zostały szympansy, które przez cały dzień na jednym stanowisku robią "brrrr" "brrrr" kluczem pneumatycznym. Inne bioroboty obsługują transport wózkami widłowymi. Dlaczego tak jest? Koszt pracy "inżyniera" w polsce, po skończonej polskiej "uczelnii wyższej" to 0 kosztu pracy robotnika (sic!) w Stanach. Dlatego bardziej opłaca się załadować części na statek, zmontować i przewieźć z powrotem statkiem niż robić to na miejscu.

viper
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:52

Chyba wiesz, że z tego nicka korzysta już inna osoba? Co do wypisanych bzdur nie chce się ich nawet komentować. Zakłady w Mielcu to największe zakłady LM na świecie poza Stanami Zjednoczonymi. W Polsce dają zatrudnienie 1700 pracownikom bezpośrednio w firmie i prawie 7 tys. osobom w polskich firmach kooperujących, z medianą płac na poziomie 6-7 tys. zł. (mediana to nie jest średnia, lecz wynagrodzenie większości pracowników). Tyle co do taniości produkcji. Są na świecie kraje biedaszyby jak Rosja, ale nikt tam nie chce nawet już składać, bo jakość pracy jest gorsza niż w krajach trzeciego świata. Klepią więc te swoje czołgi za 1300 zł pensji miesięcznie z nadgodzinami włącznie.

JPC
niedziela, 11 kwietnia 2021, 21:45

słodka niewiedzy..... jak kolega sie nie orientuje to radze się z tym nie afiszować - faktycznie całe wyposażenie i awionika przyjeżdża z USA ale płatowce są produkowane od podstaw w Mielcu i to nie tylko dla mieleckiej produkcji ale również dla tych noszących później dumna plakietkę "made in USA" - taki szczegół....

Pytajnik
niedziela, 11 kwietnia 2021, 20:03

Jeżeli tyle wiesz to z pewnością konkretnie podasz które to komponenty przypływają w tych kontenerach ??? To że tak jest nie ma co do tego wątpliwości tylko proszę potwierdź to konkretami !!! Czy może jednak nie jest tak jak mówisz i nie wszystko przypływa zza oceanu ???

SAS
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:33

No i cóż w tym dziwnego? Tak działa każda fabryka na świecie. Z przywiezionych komponentów składa większe komponenty, albo najlepiej produkt finalny. Fajnie jeśli te komponenty są chociaż z tego samego kraju, a najfajniej jeśli fabryka należy do rodzimego kapitału, wtedy zyski zostają na miejscu.

Remson
niedziela, 11 kwietnia 2021, 20:54

A co z tego zostaje w Polsce? Zus-y pracowniczwe? Zwykła montownia z której nic jako Pl nie mamy. Każdy przetarg lotniczy jest blokowany przez związkowców bo nasze Polskie....

viper
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:59

Nie wiedziałem, że polscy pracownicy w Mielcu i firmach kooperujących robią za sam zus, polskie firmy kooperujące z LM nie wytwarzają swojego dochodu, a państwo i gminy nie ściągają podatków od tych firm. Ale chyba pomyliłeś z Rosją. :)

SAS
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 09:54

Nic prostszego. Wystarczy zbudować podobnej klasy śmigłowiec (jakieś tysiące patentów) i zapewnić cały dodatkowy pakiet logistyki, wsparcia, wiarygodności, finansowania. Zbilansować koszty i cenę. Klienci będą walić drzwiami i oknami. No okazuje się, że to jednak nie takie proste, musi być właściciel prywatny.

DDR
niedziela, 11 kwietnia 2021, 16:09

Jakoś jestem dziwnie przekonany że jeżeli będzie to Black Hawk to nie z Mielca

Aster
niedziela, 11 kwietnia 2021, 18:42

Moze byc Black Hawk z mielca , zalazy od wymagan Brytyjczykow , w przeslosci kilka panstw juz wybralo S70 zamiast UH-60/SH-60 , roznice miedzy dwoma wejsjami sie sa doze , a do tego S70 jest tanszy 15mln do 21.3 mln (cena dla us army ) , ltwa zaplacila 335M za 6 szt i cena jednego "golego" UH60M wyniosla 37.2M , wiec zamiast jednego "golego" UH60M mozna miec 2 "gole" S70 , a po brexicie UK musi szukac kazdej oszczednosci , wiec S70 moze byc ciekawa alternatowa.

KrzysiekS
niedziela, 11 kwietnia 2021, 17:25

DDR kadłub będzie z Mielca.

Tweets Defence24