Filipiny kupią więcej Black Hawków z Mielca

4 lutego 2021, 19:16
S-70i Black Hawk
Fot. PZL Mielec.
Reklama

Prezydent Filipin zaakceptował zakup dodatkowych 15 śmigłowców Black Hawk, produkowanych w zakładach PZL Mielec. Dołączą one do szesnastu maszyn tego typu, które już zamówiono – pisze Sun Star.

Jak pisze filipiński serwis Sun Star, prezydent Filipin Rodrigo Duterte zatwierdził zakup 15 śmigłowców Black Hawk, o czym poinformował sekretarz rządu Karlo Nogales. Maszyny zastąpią używane na Filipinach śmigłowce Huey w wersjach UH-1H i UH-1D. Te ostatnie ulegają bowiem często wypadkom – jeden z nich rozbił się w połowie stycznia, w wyniku katastrofy śmierć poniosło łącznie siedem osób.

Filipińskie siły zbrojne mają już na uzbrojeniu śmigłowce S-70i Black Hawk, dostarczone przez zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin. W 2019 roku Manila zamówiła w tej spółce, za kwotę około 240 mln dolarów szesnaście maszyn, z których sześć przekazano użytkownikowi w 2020 roku, a kolejnych dziesięć trafi do niego w br.

Deklaracja prezydenta oznacza w praktyce, że druga partia filipińskich Black Hawków również zostanie zamówiona w Mielcu. Dzięki temu zakłady – po sfinalizowaniu kontraktu – dostarczą na Filipiny łącznie 31 śmigłowców. Filipińskie Black Hawki mają być używane m.in. do misji transportowych oraz zadań poszukiwawczo-ratowniczych. Wykorzystanie tego rodzaju maszyn jest szczególnie istotne z uwagi na liczne wyspy i ukształtowanie terenu na Filipinach.

Śmigłowce S-70i Black Hawk, dostarczone przez PZL Mielec znajdują się również na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Cztery maszyny tego typu zostały zakupione dla Wojsk Specjalnych w styczniu 2019 roku i dostarczone pod koniec tego samego roku. Trzema śmigłowcami tego typu dysponuje natomiast polska Policja, która używa ich m.in. do wsparcia działań pododdziałów kontrterrorystycznych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 146
Reklama
raexx
sobota, 6 lutego 2021, 15:44

Tylko dlaczego nasze " wersje bazowe " dla specjalsow są o 25% droższe od filipińskich :)

Fort Putin
sobota, 6 lutego 2021, 09:48

To amerykańska fabryka. Subsydiowana przez państwo polskie. Zwolniona z płacenia podatków i zatrudniajaca tania siłę roboczą ,do ktorej panstwo polskie też im doplaca. Jedyny koszt to koniecznosc wypłacania praciwnikom , afrykanskich pensji... Czesi potrafią być racjonalni i powiedzieć - przecież to wszystko niemieckie. To durnie wierzą, że to "polska fabryka" A wysysk na wszelkich płaszczyznach to "dobrodziejstwo"

viper
czwartek, 22 kwietnia 2021, 14:12

Tania, z medianą płac powyżej 1,5 tys. USD na miesiąc, czyli 5x większą niż płace w waszym Ural Wagon Zawodzie klepiącym czołgi? :)

niedziela, 7 lutego 2021, 11:18

Ale pensje afrykańskie to raczej w Rosji. U nas zasiłki na dzieci są wyższe jak u nich minimalna.

sobota, 6 lutego 2021, 16:03

To prawda,ale rzucasz kamieniem w mur. Wielu tego nie kuma. To samo było z dotacją na fabryke merca i toyoty na dolnym Śląsku

Timi
wtorek, 22 czerwca 2021, 18:19

Byłeś widziałeś fabrykę Merca. To jest potęga mega zakład dziesiątki tysięcy metrów kw produkcji. Ludzie chodzą w fartuchach i nadzorują maszyny. To nie jest POM z czasów słusznie minionych. A pensje na dolnym śląsku są najwyższe w Polce.

gliwiczanin
piątek, 5 lutego 2021, 16:36

S-70i to nic innego jak uboższa wersja UH-60M, którą Słowacja kupiła od USA. S-70i ma elementy z starszych wersji Black Hawk np. zastosowano układ sterowania i wirnik główny z starszej wersji UH-60L. UH-60M ma awionikę z czterema wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, a S-70i jego uboższą wersję. Ogólnie S-70i jest lżejszy od UH-60M o około 500 kg masy z powodu braku części elementów zastrzeżonych dla USA i ich sojuszników. Dużo osób też zapomina doliczyć koszt wyposażenia S-70i, oraz dostosowania śmigłowców do wymagań jednostek specjalnych. Zamiast tego zakupu było trzeba zakupić dla wojska śmigłowce które można było produkować w Łodzi np. H225M Caracal, a dla policji i służb ratunkowych np. GOPR, TOPR itp. można było kupić S-70i by związki zawodowe były cicho. A tak może dojść do podobnej sytuacji jak z Sokołami i jego młodszym bratem Głuszcem. Włosi przestają wspierać eksplantację naszych maszyn. Zmuszając nas tym samym do wczesnego zakupu nowych maszyn. CZyli musimy za jakiś czas kupić około 36 nowych maszyn.

T.
sobota, 6 lutego 2021, 15:30

S70i też ma awionikę z czterema dużymi wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi MFD. Pracuje właśnie przy montażu tych podzespołów, więc masz chyba niepełne dane. POZDRAWIAM.

vvv
poniedziałek, 8 lutego 2021, 11:38

montujesz gotowe i uproszczone elementy

zeus89
poniedziałek, 8 lutego 2021, 09:18

W ogóle nie ma sensu komentować bzdur, którzy niektórzy piszą pod każdym artykułem o Mieleckim śmigłowcu. Mają gdzieś w notatniku. Kopiuj wklej i wylewanie żali. Słowacy kupili UH-60M tylko ze względu na aspekt polityczny. Coś chcieli ugrać. Teraz trochę płaczą bo nie mogą się doczekać na części zapasowe gdzie przy zamówieniu w Mielcu nie byłoby to problemem. To samo tyczy się Filipin. Oni może i by wzięli chętnie UH-60M ale aspekt polityczny im nie pozwala ł bo nie dogadywali się z USA za dobrze. Lepiej dla PZLa bo to faktycznie duży kontrakt.

Davien
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:52

A jakie niby części zamienne np do T700, awioniki czy np przekładni by ci zapewnił Mielec? Bo odpowiedż brzmi: żadne. Słowacy kupili UH-60M w standardzie armii USA by miec normalne smigłowce a nie małpia wersje UH-60M, a tym jest S-70i. Filipiny chciały kupic UH-1Y ale ponieważ Kongres się nie zgodzi przy tym co wyczynia Duterte to kupują specjalnie opracowaną wersje Blackhawka nie wymagajacą zgody Kongresu, tu decyduje sama firma.. Po to własnie powstał S-70i czyli okronona wersja UH-60M.

ot taki sobie "dysonans poznawczy"
poniedziałek, 8 lutego 2021, 17:17

"...To samo tyczy się Filipin. Oni może i by wzięli chętnie UH-60M ale aspekt polityczny im nie pozwala ł bo nie dogadywali się z USA za dobrze..." Czyli Filipiny nie kupują od USA bo nie za dobrze się "dogadują", kupują za to z montowni w Polsce, która nie ma tu nic dogadania, która jest własnością ....USA? Dobre, naprawdę dobre.

zeus89
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:20

Wiesz ile zjesz. Nie masz zielonego pojęcia jak zresztą 3/4 osób na tym forum jak działa firma PZL Mielec. Sporo mitów zero faktów.

zeus89
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:18

Kolego. Spójrz sobie na mapę. Filipiny, USA, Polska, Słowacja. Ok? Musi być powód dla którego kupuje się po drugiej stronie świata.

piątek, 5 lutego 2021, 11:38

Czyli Filipiny kupiły 16 śmigłowców w cenie 4 wojskowych i 3 policyjnych ... ładnie.

Paweł
piątek, 5 lutego 2021, 13:05

Niby tak. Jednak oni kupili podstawowy model, u nas dla specjalsów i kontrterrorystów, wyposażenie istotnie podnosi cenę

Udo
piątek, 5 lutego 2021, 18:07

Podobno dla specjalsów kupili golasy i dopiero będą doposazać

zeus89
poniedziałek, 8 lutego 2021, 12:35

Tak doposażają ale koszt doposażenia już jest zapłacony.

Davien
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:54

Ciekawe w co je doposażaja jak koszt maszyn dla specjalsów całe 90mln zł na maszyne na wszystko,: szkolenia, logistyke , części zamienne i na końcu to doposażenie:) Łacznie wychodzi mniej więcej cena eksportowa dla gołego UH-60M.

Lord Godar
piątek, 5 lutego 2021, 16:39

Tak ? A jakie to specjalne wyposażenie zostało na tych naszych S-70i zainstalowane ?

qwe
piątek, 5 lutego 2021, 14:32

Najpierw sprawdź a potem pisz. Zaden podstawowy model, wyciągarki, pełen pakiet flir itd. To nam oferowali podstawowy model, z najsłabszym silnikiem. Filipiny kupiły taką samą mechanikę jak czesi.

W3-pl
piątek, 5 lutego 2021, 22:47

No sprawdzam. Tylko gdzie o tej mechanice jak czesi???

piątek, 5 lutego 2021, 14:32

Obyś miał rację. Jednak siły Filipin częściej operują w rejonie gdzie latają prawdziwe kule a nie deklaracje gryzipiorków i jeszcze klimat oceaniczny.

Gnom
piątek, 5 lutego 2021, 14:23

Mówisz o całym kontrakcie, w tym doposażeniu dla specjalsów. Bo jak na razie, owe S-70i nie popisały się jakimkolwiek wyposażeniem specjalnym, które uzasadniałoby zakup z wolnej ręki.

As
piątek, 5 lutego 2021, 08:42

Pytanie, czy w Mieleckich zakładach produkowane są Black Hawki, czy może cywilne S70 ?

Jij
piątek, 5 lutego 2021, 12:08

Kłamstwa powtarzane w kółko . W Mielcu nie produkują żadnych śmigłowców,jedynie część kabiny.

zeus89
poniedziałek, 8 lutego 2021, 09:43

xD. Skoro w Mielcu powstaje tylko część kabin do cywilnej wersji S-70i to gdzie są produkowane te cywilne wersje S-70i? Bo zapewniam cię ani USA ani Turcja ich nie produkuje :) Wychodzi na to, że jakaś firma WIDMO.

Davien
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:57

NIgdzie panie zeus, wersja cywilna S-70M została dopiero opracowana. A S-70i sa produkowane w Mielcu z tym że awionika, silniki , przekładnie, wirniki przyjeżdża w pudełkach z napisem Made in USA. W Mielcu powstaja kadłuby, belki ogonowe, stery itp elementy

W3-pl
piątek, 5 lutego 2021, 22:54

...I ogony do zamontowania wirnika. Ogonowego. I jeszcze chyba nity. A dlaczego w Brazylii nie produkowali od razu gotowych caracali, tylko pierwsze brali z France?? Calutkie

K.
sobota, 6 lutego 2021, 22:02

Tyle , że z czasem ich udział w produkcji wzrastał a "nasz" w Mielcu jest stały . Taka mała różnica .

Atomek
piątek, 5 lutego 2021, 11:25

@AS skoro nie wiesz, to może daruj sobie komentarze.... "S-70i Black Hawk: International military version assembled by Sikorsky subsidiary, PZL Mielec in Poland"

BARTEK Z.
piątek, 5 lutego 2021, 19:11

No właśnie assembled... + International version... I wszystko jasne.

Marko
poniedziałek, 8 lutego 2021, 09:23

W PZL Mielec jest zarówno montaż jak i półmontaż. Mówię ci to ja. Pracownik PZLa -.- Nie ma firmy na świecie, która produkuje wszystko samemu od jednej śrubki do końca bez żadnego łańcucha dostawców. Ale zdecydowana większość produkcji S-70i odbywa się w Mielcu.

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:00

Cała produkcja S-70i odbywa sie w Mielcu, tyle ze wszystkie najwazniejsze komponenty sa od podddostawców jak wszędzie na swiecie.

viper
czwartek, 22 kwietnia 2021, 14:18

Ale w czym problem? Dobrze płatną pracę ma za to kilka tysięcy Polaków w Mielcu i firmach kooperujących z fabryką główną.

Aha
piątek, 5 lutego 2021, 10:52

Black Hawk to S70! Ogolnie helikopter to S(Sikorsky)70(lata/dekada projektu i wdrozenia) Black Hawk (The company name for the S-70). W skrocie i lopatologicznie: Kazdy S70 to Black Hawk, poniewaz to jest nazwa tego modelu helikoptera nadana przez producenta czyli Sikorsky'ego! Naogladaliscie sie w TV helikopterow S70 z podwieszonymi Helfire w Pustynnej Burzy, uslyszeliscie Black Hawk i teraz kojarzycie taka konfiguracje z nazwa Black Hawk!

W3-pl
piątek, 5 lutego 2021, 23:01

Taka czy siaka konfiguracja dostaje ognia z ziemi, jak Naogladalisce sie (chyba) w Black hawk down I do gleby spada kupa ludzi...jak w Meksyku, 2015, w caracalu!

K.
sobota, 6 lutego 2021, 22:03

Tam to jednak dużo więcej przeżyło niż zginęło .

ART@waw
piątek, 5 lutego 2021, 10:29

nie ma "cywilnych" S70 Black Hawk. Chyba że masz na myśli... Volvo S70. :)

Gnom
piątek, 5 lutego 2021, 14:25

Fabryczne oznaczenie BH (JH, PH itp) to od zawsze S-70 z określonymi symbolami po tym oznaczeniu. Także UH-60M to S-70xxx. A obecnie S-70M BlackHawk to certyfikowana cywilna wersja BH, sprawdź.

Davien
piątek, 5 lutego 2021, 21:22

Dokładnei S-70M to cywilna wersja S-70i z UH-60M mająca niewiele wspólnego. A UH-60M to UH-60M a nie jakiś S-70 panie Gnom.

Gnom
wtorek, 9 lutego 2021, 08:20

O wielka "wyrocznio", zapytaj u producenta jaki fabryczny symbol typu ma UH-60M, może ci odpowie.

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:09

Gnomku S-70 to było oznaczenie fabryczne pierwszych BH i dawno zostało zmienione. UH-60M to maszyna bazujaca na serii H-60 panie Gnom, a S-70 to oznaczenie wersji cywilnych i eksportowych. Radziłem ci, obudż się:)

W3-pl
sobota, 6 lutego 2021, 17:55

A AB212 to z cywila Bell dostarczany z a jak Agosta (obecnie Leonardo) jako przeciwpodwodny I ..sar w Jednym panie Davien. Hiszpanii np, czasu zimnej wojny

KPPL
piątek, 5 lutego 2021, 07:28

Ważna informacja, to także to, że zakład z Mielca w dwa trzy lata jest w stanie dostarczyć kilkadziesiąt maszyn dla Polski. Potrzebne są tylko właściwe kroki polityczne. Mamy dwie brygady areomobilne i rezerwistów a nie na zaplecza sprzętowego.

Gnom
piątek, 5 lutego 2021, 14:31

Tylko dlaczego BH, a nie np. AW-149, czy H-215M lub 225M, czy jeszcze jakiś inny stwór? Elementów AW-149 powstaje w Polsce nie mniej niż do S-70i/S-70M. Jak MON zakupi AW-149 to LDJH i linię montażu umieści w Świdniku. A co powiesz piewcom "dobroci AH' i "prezentów z AH" , którzy uważają, że to samo otrzymamy od AH. Zatem dlaczego z Mielca, a nie np. ze Świdnika (czy z Łodzi/Dęblina) ? Uzasadnij, to może się pod tym podpiszę i wraz z Tobą będą lobbował za S-70 (choć mnie na pewno za to nikt nie płaci).

Victor
piątek, 5 lutego 2021, 11:59

Każdy duży producent może dostarczyć kilkadziesiąt maszyn dla Polski. Mielec nie jest tu jakimś wyjątkiem.

racjonalista
czwartek, 4 lutego 2021, 23:18

Przecież pieniądze z tego kontraktu nie trafią do Polski, tylko do USA. Polska jest tylko siła robocza.

Gnom
piątek, 5 lutego 2021, 14:32

Coś tam zawsze trafi, np. na pensje i składki dla ZUS, NFZ itp oraz PIT.

W3-pl
piątek, 5 lutego 2021, 22:39

Wiedza jak do Agosty, z majstrowania przy licencji Bell...skutecznie od "cywili" po ...zwalczanie o.podwodnych, nawet na eksport do flot nato

Gnom
wtorek, 9 lutego 2021, 08:19

Przetłumacz na polski!

asf
piątek, 5 lutego 2021, 10:08

Dokładnie!

Olgino
piątek, 5 lutego 2021, 10:03

I co pracują za darmo??? No w Rosji to nie możliwe.

ART@waw
piątek, 5 lutego 2021, 08:53

Nie! Płace w Mielcu to nie tania siła robocza, oj nie! Podatki Mielec płaci w Polsce a nie na np: Cyprze! Do tego wiele kosztów związanych z produkcją zostaje w Polsce. Wystarczy.

Tja
piątek, 5 lutego 2021, 10:54

Dokladnie tak! Nie wspominajac nawet o pieniadzach/wyplatach dla pracownikow, ktore napedzaja lokalna gospodarke, ale tez placa PIT!

alan
piątek, 5 lutego 2021, 10:31

Chcesz nam wmówić, że amerykanie utrzymują zakłady w Mielcu charytatywnie z sympatii dla Polski?

kierowca bombowca
piątek, 5 lutego 2021, 13:08

Wam? Tzn komu? Wam w Olgino? Amerykanie zarabiają na śmigłowcach a koszty ich wytworzenia czyli podatki oraz płace dla pracowników zostają w Polsce. Tak jak i wiedza która może być wykorzystana przez polskich inżynierów w różnych projektach.

lol
piątek, 5 lutego 2021, 13:30

Kolego, zanim się coś napisze, należy zapoznać się uprzednio z tematem, a potem publicznie skrobać swoje mundrości.

barani
piątek, 5 lutego 2021, 13:28

A w którym miejscu alan napisał "wam"?

Autor
czwartek, 4 lutego 2021, 22:07

Dlaczego są produkowane w naszych fabrykach a mami ich tak mało? Powinny zastąpić wszystkie stare mi8/17

Gnom
piątek, 5 lutego 2021, 14:40

Czy na pewno powinny zastąpić? To nie do typów, a do zadań należy się dowiązać. A nawiasem mówiąc zdolności przewozowe i możliwości czasoprzetrzenne BH ustępują Mi-17. BH zabiera w kabinie niewiele ponad 2 tony ładunku, 4 to tylko na podwieszeniu i na niespecjalnie długi dystans z ograniczeniem warunków pogodowych. Do tego zauważ, że w US Army pracuje w parze z CH-47, natomiast w USMC nie występuje w ogóle (przepraszam poza VH-70)v - nie bez powodu, bo tam pracuje UH-1. To zadania powinny decydować o typie sprzętu, on nie jest po ty by wyglądał, a tylko po to by robił to czego od niego oczekujesz pewnie i tanio. Biorąc pod uwage potrzeby całych SZ RP to akurat zastępowanie Mi-17 przez BH delikatnie rzecz biorąc nie jest "pilną potrzebą", ani nie jest "szczególnie rozsądne". \'

Davien
piątek, 5 lutego 2021, 21:38

Obecnie w USMC podstawowymi maszynami są CV-22 Osprey których jest o ponad 100 więcej niż UH-1Y.

Gnom
wtorek, 9 lutego 2021, 08:18

A co zastąpiły i zastępują V-22, no bo nie UH-1 wcześniejszych odmian? Czyżby nie głównie CH-46?

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:12

Gnomie , zwyczajnie obaliłęm twoje twierdzenie że podstawa w USMC jest UH-1Y:"natomiast w USMC nie występuje w ogóle (przepraszam poza VH-70)v - nie bez powodu, bo tam pracuje UH-1" Cos ci dzisiaj stanowczo nie wychodzi:)

Victor
piątek, 5 lutego 2021, 12:02

S-70 nie są w stanie całkowicie zastąpić Mi8. Nie te możliwości i nie ten udźwig.

S-70i Crew Chief
sobota, 6 lutego 2021, 11:28

Masz rację Mi-8 poza wielkością kabiny znacznie mu ustępuje.

Gnom
wtorek, 9 lutego 2021, 08:17

Szczególnie gdy trzeba przewieźć większą liczbę rannych i poszkodowanych, ładunki o większych rozmiarach, większa grupę żołnierzy itd. Wszystko jest do czegoś, a S-70/H-60 to śmigło do przewozu drużyny piechoty i ewentualnie ładunku 3-4 ton na podwieszeniu na krótkim dystansie (zobacz ile weźmie paliwa - jako Crew Chief powinieneś umieć to określić i mieć dostęp do danych). Zresztą S-70/UH-60 w ze standardowym zapasem paliwa dalej niż Mi-8 nie zaleci.

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:16

Zasieg bojowy dla UH-60L to 600km, dla Mi-17 w najnowszej wersji Mi-171-A2 to 800km, dla HH-60 to 1300km wiec Gnomie bez takich numerów.

Tja
piątek, 5 lutego 2021, 11:01

To samo przyszlo mi do glowy, szczegolnie po przeczytaniu ceny. To jest taniej od przyslowiowego barszczu! 15 mio. /sztuka to jest jak za darmo i nie wiem dlaczego w WP nie lata o wiele wiecej tych helikopterow? Wiadomo tez, ze to o wiele mniejszy heli od Mi-8/17, ale mozna sie przestawic/uzupelnic rodzaj uzywanych heli, szczegolnie, ze sprawdzony, tani jak barszcz i produkowany w Polsce! Wiado tez, ze nie jest to jakas specjalna wersja wojskowa, ale zwykly UH/TH w wojsku tez nie musi byc nie wiadomo czym i jakie miec systemy i wyposazenie. Ta sa zwykle taksowki/dostawczaki powietrzne i nic wiecej.

Teufel
czwartek, 4 lutego 2021, 21:51

Jak tam chłopaki u nas na Mi 8/17. Fajnie buja. Ciekawe, dlaczego u nas nie da się tak wydawać pieniędzy na obronność jak w Izraelu. Z podobnymi kwotami zamietli by nas w tydzień.

Prawda
piątek, 5 lutego 2021, 07:15

Buja nie buja. Podobno za czasów PO te helikoptery nie nadawał się dla naszej armii. Wiec wybrali francuskie. A teraz się okazuje, że te produkowane w Polsce są całkiem niezłe.

asf
piątek, 5 lutego 2021, 08:34

Nikt nigdy nie twierdził, że S-70i nie nadają się dla Wojska Polskiego. Przypomnę, bo mało już kto pamięta, ale to właśnie pod nie pisano wymagania na śmigłowiec dla armii. A to, że w trakcie samego przetargu okazało się, że Caracal i jego obietnice offsetowe, bardziej się spodobał to wyszło jak wyszło. Było też w tym trochę polityki, bo chciano jeden przetarg dać wygrać Amerykanom (Wisła), więc drugi chciano dać wygrać Europie (Caracal) w celu zachowania jakiejś równowagi. Samego Caracala następna ekipa uwaliła też nie dlatego, że się nie nadawał, ale z powodów politycznych bo na Podkarpaciu jest ich baza wyborcza.

Filip
piątek, 5 lutego 2021, 11:43

No i nie zapomnij że wersja S-70 jaka została zaproponowana nadawała się tylko do wożenia zmarłych bo silnik ledwo co ciągnął opancerzenie. Gdyby zaproponowali wersję np. jaką kupili chwilę potem czesi to co innego. Nam jak zwykle chcieli wcisnąć atrapę a nie śmigłowiec bojowy.

W3-pl
piątek, 5 lutego 2021, 22:34

To nie zapominaj s70i jest lepszy od Caracala h225M, zdaniem Brunei, znafco pilocie. Od przetargu, zaraz przed naszym z 2015!!!!

Davien
niedziela, 7 lutego 2021, 16:05

Jakoś w Plsce przerżnąłz H225M z takim hukiem że jeszcze sierotki po nim jak W3-pl płączą na całego:)

K.
sobota, 6 lutego 2021, 22:12

Nie był lepszy . Spełnił ich wymagania co do wielkości . Miał zastąpić Belle 212 . Caracal dla nich to maszyna ciężka nie średnia .

re-asf
piątek, 5 lutego 2021, 11:17

Bełkot asf albo manipulacja, najważniejszy argument podali sami Francuzi: "armii francuskiej nie stać na eksploatację Caracali". No ale byli tacy POlitycy co uważali, że Polskę to można ubrać w to na co Francuzów nie stać.

niedziela, 7 lutego 2021, 16:25

A w którym miejscu

Davien
niedziela, 7 lutego 2021, 16:06

WWizisz jak zmyslasz:) Florence Parly wypowiadała sie o całym lotnictwie Francji ze mają problemy ale tobie jakk zwykle coś się przysniło:)

Lord Godar
piątek, 5 lutego 2021, 16:43

A stać nas na eksploatację Mi-8/17 ? Stać nas będzie na kosztowną eksploatację AH-101 ?

andy
piątek, 5 lutego 2021, 15:14

@re-asf Jak trzeba szukać oszczędności to robi się to łatwo tnąc budżety na obronność. W tym kontekście mówili o tym Francuzi, ale czy zrezygnowali z Caracali i wycofali je ze służby? Co najwyżej ograniczyli ilość godzin wylatywanych na tych śmigłowcach. Podobnie kiedyś wypowiedzieli się Niemcy na temat Eurofighterów, ale czy to oznacza że Typhoon jest złym samolotem? Może zwyczajnie starsze wersje są droższe w eksploatacji, albo ktoś stwierdził że nie jest potrzebna aż tak duża ilość tych samolotów... Poza tym wszystkim wspomnę jeszcze o jednej kwestii, która potwierdza słuszność wyboru Caracali, a o której się nie mówi - kiedyś byliśmy uzależnieni od sprzętu radzieckiego i do dzisiaj odbija nam się to czkawką, a teraz obecna władza uzależnia nas od sprzętu amerykańskiego i w przyszłości może to mieć podobne skutki do tych jakie są widoczne w kwestii sprzętu postsowieckiego. Powinniśmy dywersyfikować kierunki z których zamawiamy sprzęt (jak robi to np. Egipt), żeby w razie zmian geopolitycznych mieć problem jedynie w kwestii jakiejś części sprzętu, a nie połowy armii... Można było mieć śmigłowce francuskie, śmigłowce bojowe włoskie, samoloty wielozadaniowe amerykańskie, ale samoloty myśliwskie i łodzie podwodne szwedzkie, samoloty transportowe mamy hiszpańskie, ale większe mogłyby być np. ukraińskie, technika rakietowa mogłaby być częściowo amerykańska, ale też izraelska czy brytyjska. Na prawdę nie trzeba 90% sprzętu kupować od amerykanów...

zbyniu
piątek, 5 lutego 2021, 00:51

Jedne z najlepszych śmigłowców transportowych, o dużym potencjale modernizacyjnym. W tej klasie s-70 nie podskoczy Milowi. Wiem, że chciałeś pocisnąć, ale przypadkiem wykazałeś własną ignorancję w temacie. :)

Oba Ma
piątek, 5 lutego 2021, 11:03

S70 to nie klasa Mi-8/17!!! Mozna yzupelnic czy zastapic Mile tym helikopterem, ale kazdy rozgarniety wie, ze to calkiem inne maszyny sa.

On ona ono D
piątek, 5 lutego 2021, 00:03

Dlaczego nie możemy kupić 30 od Mielca 30 od Swidnika utrzymywać Polska gospodarkę Izrael taki mały kraj a jaki maja sprzęt samoloty inwestują

On hfd
piątek, 5 lutego 2021, 00:00

Myśle ze kilka dni i nas nie ma budrzet prawie taki sam tylko ze tam się inwestuje a u nas noe wiedza co kupować

123
czwartek, 4 lutego 2021, 23:29

Izrael sponsoruja USA i Niemcy.

Dmk
piątek, 5 lutego 2021, 09:35

Prawda, sprzęt kupowany przez Izrael w tych krajach jest finansowany przez te kraje

wasko
czwartek, 4 lutego 2021, 22:20

się dowiedz skąd Izrael bierze pieniądze za darmo na kupno uzbrojenia .

Tomasz34
czwartek, 4 lutego 2021, 22:04

Artykuł jest o Filipinach. A Polska wydaje pieniądze coraz lepiej, na zakup sprzętu idzie plus minus 1/4 budżetu., podobnie jak w innych krajach. Jak Polska będzie to robić mądrze, to niedługo będziemy się mogli porównywać z coraz większą liczbą krajów. Izrael dostaje 3-4 mld rocznie od USA. A Niemcy ostatnio pokryli im(Izraelowi) koszty budowy fregat, Izrael tylko je dozbroił.

12345
czwartek, 4 lutego 2021, 21:35

Nawet Filipiny mają lepsze śmigłowce i w większej liczbie niż Polska ! Ale lepiej dać na 500 +. Dobra robota ! GG

piątek, 5 lutego 2021, 06:17

Have you counted them and what news are you listening to?And by the way Philipines have about 3 times more people than Poland so it makes sense and also is dangerously threatened by China. And 500+ is a great plus for families that use this money for better economy,common sense.Unlike previous government stealing from left to right.

andy
piątek, 5 lutego 2021, 15:35

Panie 'no name' jakie 'great 500+'? W każdym rozwiniętym i rozsądnym kraju trzeba być zatrudnionym żeby dostać pieniądze na dzieci, tylko w Polsce dostaje je każdy, nawet ten kto pracę ma głęboko gdzieś... W Holandii czy Austrii trzeba opłacać składki na ubezpieczenie społeczne (a więc pracować) żeby móc starać się o zasiłek rodzinny (na dzieci), w Wielkiej Brytanii warunkiem jest bycie legalnie zatrudnionym... Czy Polska jest krajem bogatszym od tych wymienionych przeze mnie, że decydenci tak łatwo rozdają nieswoją kasę? A może wystarczyłoby obniżyć podatki żeby pomóc rodzinom, zamiast mamić 500+, ale tworzyć nowe lub podwyższać stawki starych podatków (za rządów PiS takich zmian obciążających nasze kieszenie było już ponad 40)?

Gnom
wtorek, 9 lutego 2021, 08:12

A czy wtedy biedniejsza cześć wsi zagłosuje za PiS - nie ma dochodu to nie od czego zrobić odpisu lub obniżyć podatków. To samo dotyczy "zawodowych bezrobotnych" w miastach. A to w sumie dobre, nawet naście procent wyborców.

Lut
piątek, 5 lutego 2021, 11:07

Ot...trafił się nam ktoś z angielskim. Dlaczego po polsku Pan nie napisał?

hws80
piątek, 5 lutego 2021, 05:33

Jak 500+ szło na Kajmany czy do innego raju podatkowego, to rozumiem, że też tak lamentowałeś?

gres
czwartek, 4 lutego 2021, 23:16

Radze się zastanowić przed napisaniem. Polska wydaje na "wojsko" 2,2 % PKB. To jest dużo na na kraj nie prowadzący od lat żadnych działań zbrojnych. Problemem jest to jak te 2,2 % PKB jest wydawane a bardziej marnotrawione. Problemem są tysiące stanowisk wojskowych w armii dla osób nie będących faktycznie żołnierzami tj. kapelanów, muzyków urzędników administracyjnych w WKU, skadrowanych jednostek bez żadnej wartości bojowej z zadaniem polegającym tylko i wyłącznie na utrzymaniu etatów, tysiącach pułkowników bez przydziału do jednostek bojowych, miliardach na emerytury dla młodych koni lub starych w rodzaju Głodzia. Tam należy szukać oszczędności, a nie w 500 + które w 90 % polega na zwrocie podatków wcześniej zapłaconych przez rodziców.

Aaron
piątek, 5 lutego 2021, 15:20

Przez jakich rodziców? Większość z tych obdarowanych nie wykazuje dochodu. Za to co stracono na 500+, nasze dzieci w przyszłości miałyby rozwiązany co najmniej jeden problem związany z potrzebami energetycznymi, opieką zdrowotną czy obronnością. Jestem rodzicem i te pieniądze nie są potrzebne rodzicom. Mają obowiązek sami zapracować na swoje rodziny. Potrzebne są tanie przedszkola, żłobki i dobra opieka w szkole. Mogliby zlikwidować 500+ i przeznaczyć na coś pożytecznego. Obecnie nie ma za co kupić uzbrojenia, zapłacić lekarzom, nauczycielom. Żyjemy w pułapce 500+ i rozdawnictwa. To już koniec. Nie będzie już żadnych poważniejszych inwestycji z budżetu państwa. Pozostają tylko pieniądze z UE.

Rex
czwartek, 4 lutego 2021, 22:58

Skoro w każdym kraju UE istnieje program wsparcia rodziny i dzietności (w różnych formach) to dlaczego Polacy takiego mają nie mieć? Nasze dzieci są gorsze od niemieckich czy angielskich?

Darek
czwartek, 4 lutego 2021, 22:31

A jak nie było 500+ to ile tych śmigłowców zakupiono czy innego sprzętu za poprzedniej władzy?

Tomasz34
czwartek, 4 lutego 2021, 22:00

Lepiej, bo problem demograficzny ma nie tylko Polska. A czy to działa to inna sprawa. W kwestii wydatków na obronność, to Polska wydaje coraz więcej w stosunku do PKB, jedno z drugim się nie kłóci.

Tropiciel
piątek, 5 lutego 2021, 08:26

Tylko że 500+ nie ma żadnego wpływu na Demografię. To był program żeby kupić sobie wyborców.

Tomasz34
piątek, 5 lutego 2021, 11:38

Żeby dostać te pieniądze to trzeba mieć dzieci.

Udo
piątek, 5 lutego 2021, 18:15

No i? Już nawet obecnie panujący wycofują się że stwierdzenia że to miało zwiększyć dzielność jak zobaczyli że to nie działa,obecnie rodzi się mniej dzieci niż przed wprowadzeniem 500

RealiTy
piątek, 5 lutego 2021, 07:28

Jesli inni mają taki sam problem, to nasz już jest mniejszy. Wygodne tłumaczenie. To że wydajemy więcej % PKB na armię to OK, tylko: konkretnie na jaki rodzaj uzbrojenia? Drony? Śmigłowce? Obrona w cyberprzestrzeni? A może na WOT? Pod rozwagę zadowolonym.

Tomasz34
piątek, 5 lutego 2021, 10:17

Na drony ,owszem, ale brakuje tych większych. Na Śmigłowce, owszem, ale potrzeba więcej sztuk. Wojska obrony cyberprzestrzeni w Polsce niedawno powstały. A WOT też dostaje trochę nowego sprzętu, np GROT-a czy Javeliny itp.

Maciej
piątek, 5 lutego 2021, 07:10

I co 500+ wg ciebie spowoduje wzrost urodzin dzieci? Przeczytaj dane w tej kwestii 500 +nic nie daje, za to wzrosło spożycie alkoholu

prawdziwy fan p.Davien'a(?)
piątek, 5 lutego 2021, 13:47

500 plus to program walki z wykluczeniai,bezpośrednie wsparcie rodzin,rekompensata za podniesienie VAT na odzież,Art.hig.dla dzieci.Ironizujac : z racji tego że alkohol jest towarem szybko rotujacym,o niskich kosztach wytworzenia ,ubłozony wysokimi podatkami ,ściąganymi w momencie wyprodukowania to picie jest wręcz patriotycznym obowiązkiem.I czy to nie miłe że nasi Rosjanie tak się troszczą o nasz budżet?

Bob
piątek, 5 lutego 2021, 18:17

Hmm przy wprowadzaniu tego programu trąbili że to ma podnieść dzielność,jak okazało się że nie działa to zmienili narracje

Tomasz34
piątek, 5 lutego 2021, 10:19

Ale coś jest przynajmniej robione w tej sprawie. A wzrost spożycia alkolohlu nie dotyczy wszystkich, tylko wybranych. Lepiej nie generalizować. I kto jest w stanie stwierdzić, czy na ten alhol idą pieniądze z tego programu 500+, czy inne?

robo
piątek, 5 lutego 2021, 05:09

I o ile wzrosła liczba urodzeń ? Wcale... i co ? Nie siej propagandy.

Tomasz34
piątek, 5 lutego 2021, 10:21

Dlatego napisałem, że skuteczność twego programu jest mała. Gdzie tu propaganda?

piątek, 5 lutego 2021, 09:05

A ile była by mniejsza to już pikuś. Tego nie raczysz zauważyć.

hxagon
czwartek, 4 lutego 2021, 23:57

Nie chodzi o to, że wydaje i ile ale jak? Nie kupujemy priorytetowego nowoczesne go uzbrojenia. Pchamy na emerytury pełnosprawnych trzydziestolatków.

x
czwartek, 4 lutego 2021, 22:55

Kłóci się jak jasna ....., widać to choćby w wysokości długu publicznego. A Polska, to ma szczególny problem demograficzny, który widać np w umieralności w ciągu ostatniego półrocza.

Tomasz34
piątek, 5 lutego 2021, 10:26

Ważny jest procentowy stosunek długu pubicznego do PKB. A ten przed covidem wynosił 44%, Potem wzrósł do 55%. To nadal dużo mniej niż w innych krajach, które mają ten dług na poziomie powyżej 100% i więcej. A po pieniądzach z UE( tych darmowych i tych które trzeba będzie oddać), wszystko się poprawi. Polska nie ma szczególnego problemu demograficznego, ale on istnieje i mały nie jest. Ale w Rosji też nie jest dobrze.

czwartek, 4 lutego 2021, 22:26

Sorki, w najgorszym momencie, w 2009 było 1,23 urodzeń na kobietę. W 2014 było 1,3. Obecnie jesteśmy w średniej unijnej, 1,5. Pełna zastępowalność pokoleń następuje przy 2,1.

czwartek, 4 lutego 2021, 22:20

O tyle działa, że w 2018 roku spadliśmy z czwartego miejsca od tyłu, na 200 notowanych krajów, na 21, czyli 179 i współczynnik urodzeń z 1,36 urodzeń na kobietę, wzrósł do 1,5. Lepszy rydz niż nic, przed 500+ tendencja była bardzo spadkowa.

gegroza
czwartek, 4 lutego 2021, 21:22

To nasz eksport broni wzrośnie :)

Wujsko
czwartek, 4 lutego 2021, 21:18

Polacy powinni odkupić Mielc jak to taka zyskiwać firma

Herr Wolf
piątek, 5 lutego 2021, 06:38

1 a po co sprzedawali 2 a po co odkupowywac jak można było mieć nowy własny..

Wujsko
piątek, 5 lutego 2021, 21:25

Racja Polska dla programu Kruk powinna sama że współpracą z innymi stworzyć własny wielozadaniowy śniegowiec

Szkoda gadać
czwartek, 4 lutego 2021, 23:06

Nawet jakby się udało odkupić to co dalej? Martin nie da nam licencji. W sumie po co nam jak MON woli bawić się w analize. Więc zakład jak wszystko co państwowe byłoby nie rentowne. My co najwyżej możemy szrota ups... sorry Grota możemy klepać w Mielcu ;)

Ryszard 57
czwartek, 4 lutego 2021, 22:50

Zgadzam się

w
czwartek, 4 lutego 2021, 21:03

a sprzedawalismy tam nasze SW-3.

ryba
czwartek, 4 lutego 2021, 21:23

sw3 to pieśn przeszłości szkoda ie rozpisywać .

Gnom
piątek, 5 lutego 2021, 08:31

Oświećcie obydwaj, czymże jest ów SW-3? SW-4 znam, SW-5 widziałem kiedyś w zapowiedziach Świdnika, ale SW-3? Nieśmiało podpowiem, ze Sokół i jego odmiany noszą nazwę typu W-3, a nie SW-3 i to W-3A sprzedano na Filipiny. No, ale może cos pomyliłem?, zatem jeszcze raz oświećcie!

Zbych
czwartek, 4 lutego 2021, 20:47

Brawo! Łącznie około 50 sztuk ma być zamówione przez Filipiny, pozostaje czekać aż ogłoszą kolejne zamówienie.

alkaprim
czwartek, 4 lutego 2021, 21:58

Zbych-z ust mi to wyjąłeś-wreszcie zarobimy na eksporcie polskich śmigłowców,z polskiej firmy i polskiego właściciela.Szkoda,że nasza niezwycięzona armia nie kupuje tych polskich śmigłowców w ilości większej jak cztery sztuki(plus3policyjne)-co nie czyni z nas potęgi.Ale mam nadzieję wraz z tobą(mam nadzieję),ze wkrótce kupią ten nasz narodowy wyrób z Mielca -amerykanie-co ty na to?

Davien
piątek, 5 lutego 2021, 08:58

Alka, bo po pierwsz Polska potrzebuje głównie maszyn specjalistycznych a nie gołych transportowców, a S-70i takich wersji nie ma, po drugie S-70i przegrał z Caracalem przetarg, który Sikorsky o tego usiłował ustawić pod S-70i, wystarczy? A Filipiny kupuja je bo nie dostaną zgody z USA na tem maszyny co chciały.

wert
piątek, 5 lutego 2021, 17:59

Nie skazali to czasem pracowników Airbusa za ustawianie przetargów? Swoją drogą u nas może nie musieli, wystarczyło obiecać stołek.

Davien
piątek, 5 lutego 2021, 21:40

Nie wert nie skazali, za to MON objechał Sikorsky'ego tak że ten już nie próbował drugi raz ustawiać przetargu.

Gnom
wtorek, 9 lutego 2021, 08:09

I w związku z tym Rząd RP poprzez MSW zakupił 3 śmigłowce, a poprzez MON 4 kolejne. Gdyby było jak piszesz to mieliby kłopoty - a mają?

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:21

Gnomie zobacz, kto rzadził w czasach przetargu , a kto rzadzi jak kupowano maszyny z Mielca i skończ zagnomiac fakty:)

Gnom
piątek, 5 lutego 2021, 14:46

Pewien jesteś, ze chciały? Czyżby walczyli z przeciwnikiem z nowoczesną, warstwową OP, wyposażonym w nowoczesne systemy ELINT/COMMINT, zdolnym do wielospektralnego maskowania i inteligentnego zakłócania GPS? Nie, zwalczają partyzantkę islamistyczną, walczą z handlarzami narkotyków i realizują misje transportowe i ratownicze w wyspiarskim kraju, choć gorącym i wilgotnym, to bez z lądowiskami na ponad 3 km. Z zadań nie wynika potrzeba najnowszej "super wersji" HH-60W lub innych odmian specjalsów z USA - S-70i z km w oknach wystarczy w zupełności.

Davien
piątek, 5 lutego 2021, 21:43

Filipiny panie Gnom chciały kupic UH-1Y ale po tym co wyczynia Duterte nie dostałyby zgody Kongresu USA, więc kupili sobie S-70i z Mielca, bo tu zgoda Kongresu nie jest wymagana. zapoznaj się z kulisami tego zakupu zamiast znowu wypisywac teorie spiskowe.

Gnom
wtorek, 9 lutego 2021, 08:04

A wystąpili o nią? Zawsze wiesz wszystko lepiej od zainteresowanych?

Davien
środa, 10 lutego 2021, 19:22

Próbowały o biedny gnomie:)) Noi znowu ci zagnomianie faktów nie wyszło:)

P.M.
piątek, 5 lutego 2021, 05:07

Nie jest to polska firma i nie płaci podatków, jedynie pensje i ZUS pracowniczy. Taka była umowa kupna - sprzedaży. Nawet przelewy z operacji bankowych przesyłane przez banki USA i inne, ale nie PKO. Co do odkupienia tej firmy przez rząd RP - co byśmy produkowali i gdzie te stare konstrukcje sprzedawali ?. Cała nowoczesna technologia - wyposażenie skorupy przylatuje z USA.

Gregor
piątek, 5 lutego 2021, 09:13

Według danych z 2019 roku pzl Mielec jest największym płatnikiem cit na Podkarpaciu. Więc jak chcesz krytykować (A jest zawsze co ) to sprawdź czy aby masz rację

Ira
piątek, 5 lutego 2021, 18:24

Nie krytykuje,napisał prawdę, napisał przecież że tylko podatki płacą u nas

zbyniu
piątek, 5 lutego 2021, 00:52

Polska firma? Polski właściciel? Ty tak na serio, czy kpisz?

Tomasz34
czwartek, 4 lutego 2021, 22:10

Do działań poszukiwawczo- ratowniczych i transportowych, czemu nie. Ale Polsce są potrzebne inne maszyny, do innych zadań.

zibi
czwartek, 4 lutego 2021, 21:47

A z czego się tak cieszysz? Że amerykanie swój produkt na Filipiny opylają?

P
piątek, 5 lutego 2021, 07:03

Cieszyć się z tego że ludzie bd mieli pracę.

czwartek, 4 lutego 2021, 22:34

Polski inżynier ma pracę, ma ją polski robotnik i technik, studenci kierunków lotniczych mają gdzie odbyć praktyki, sporo zamówień też mają czysto polscy kooperanci, nie tylko z branży lotniczej. Wiadome, że lepiej byłoby gdyby zarząd był u nas, bo same pensje w zarządach korporacji odpowiadają PKB przeciętnego powiatu w Polsce. Dużych korporacji - województwa. Co do własności, to zazwyczaj jest ona tak rozproszona, że bardziej liczy się gdzie firma płaci podatki. Nie zrzędź, pewnie wolałbyś żeby zbijano tam palety.

SAS
czwartek, 4 lutego 2021, 22:25

Ja się cieszę, że Polacy mają pracę w Polsce. Wiele firm się obraca sokół tego zakładu. Cieszę się że zachowano kompetencje w budowie śmigłowców, bo właściciele się zmieniają, a zaorać i zamieść łatwo, a budować od nowa trudno, albo jest to niemożliwe.

Meska
piątek, 5 lutego 2021, 09:50

Tylko czy na pewno pracują tam Polacy? Ostatnio ogladałem reportaż o słynnym polskim producencie ekskluzywnych jachtów i okazuje się że większość pracowników to Ukraińcy i Białorusini.

kZLCkzxlcklxzk
piątek, 5 lutego 2021, 09:23

No właśnie. Orać każdy rolnik potrafi, a zbudować zakład to już nie każdy.

Tweets Defence24