Reklama

Siły zbrojne

KrAZ Fiona - nowy ukraiński pojazd typu MRAP

KrAZ Feona. Fot. autokraz.com.ua
KrAZ Feona. Fot. autokraz.com.ua

KrAZ Fiona (Feona) to kołowy przeciwminowy pojazd opancerzony w formule 6x6,  powstały we współpracy KrAZ-a (Kremenczućkyj Awtomobilnyj Zawod) z kanadyjsko-emiracką kompanią Streit Group. Samochód opancerzony powstał na bazie ciężarówki KrAZ-6322 (6x6). Fiona debiutowała w lutym 2015 r. na salonie IDEX w ZEA, natomiast swoją rodzimą premierę miała w sierpniu tr. w trakcie obchodów 70-lecia historii zakładów w Krzemieńczuku.

Podstawowym zadaniem tego pojazdu opancerzonego klasy MRAP, czasami określanego mianem opancerzonej ciężarówki, czasami transportera opancerzonego, jest - przede wszystkim - bezpieczny transport żołnierzy desantu (ewentualnie rannych lub ładunków) w strefie zagrożenia (zasadzka, miny, ostrzał artyleryjski). W tym celu pojazd został opracowany pod kątem odporności minowej (klasyczne dla pojazdów klasy MRAP ukształtowanie dna w kształcie litery „V” (tzw. V-shape), oraz opancerzony. Elementy nośne bazujące na ciężarówce podwyższonej mobilności KrAZ-6322 (napęd na wszystkie koła) wzmocniono pod kątem opancerzenia oraz zagrożeń wynikających z przebywania w strefie walk (np. opony wyposażone zostały w wkładki run-flat).

Opancerzenie wozu deklarowane jest na stronie producenta jako poziom 3 wg standardu Stanag 4569, ale niektóre źródła określają je jako niższe – poziom 2. Wydaje się, że ta druga wartość może być bliższa rzeczywistości, skoro KrAZ Shrek One miał deklarowaną odporność balistyczną na poziomie 2 wg Stanag 4569. Cechy MRAP dają jakoby odporność na dwie miny TM-57 (14 kg TNT) pod kołem lub 1 TM-57 (7 kg TNT) centralnie pod kadłubem.

Szrek i Fiona zdradzają zewnętrzne podobieństwo do innego wozu, KrAZ-6322 Raptor. Głównym elementem odróżniającym te pojazdy jest fakt, że Raptor (legitymujący się już udziałem w działaniach bojowych w strefie ATO) ma opancerzoną jedynie kapsułę desantową (kungę), podczas gdy Szrek i Fiona są opancerzone w całości (chroniona dwuosobowa załoga i desant).

Kapsuła transportowa Fiony może być dowolnie wyposażona pod kątem potrzeb zamawiającego. Obecnie wóz transportuje 10 osób desantu (przy dwóch ludziach załogi - 10+2) i dysponuje podwieszanymi siedziskami, przy czym można dowolnie skonfigurować siedziska pod konkretne zapotrzebowanie zamawiającego (zmienić ich układ oraz liczbę). Daje to możliwość zwiększenia liczby przewożonych ludzi, przy pogorszeniu się komfortu transportu (ściśnięcie siedzisk oznacza zmniejszenie przestrzeni do dyspozycji każdego z żołnierzy). Przy obecnym rozmieszczeniu siedzisk przedział desantowy zaplanowany w sposób oferujący żołnierzom stosunkowo dużą wygodę, a - co najważniejsze - ich głowa i plecy są chronione pancerzem.

Podobnie otwarta jest architektura układu napędowego. Zastosować można silnik dowolnej marki, podobnie rzecz się ma z podzespołami napędu. Przykładowo, w jednej wersji Fiona miała zamontowany silnik wysokoprężny o mocy 330KM oraz sprzęgło MFZ-430 i skrzynię biegów Fast Gear, natomiast w drugiej silnik Cummins 380KM i automatyczną skrzynię Allison. Zerwanie więzi kooperacyjnych PAO „AwtoKrAZ” z Rosją i przeorientowanie na podzespoły z Zachodu skutkują rezygnacją z wcześniej używanych na samochodach KrAZ silników JaMZ, na rzecz takich marek jak Deutz, Cummins, Daimler, Fiat, WEICHAI, Ford czy Toyota. Fiona prezentuje się jako wóz z dobrymi osiągami terenowymi, z prędkością maksymalną 100 km/h po drodze utwardzonej.

Z tyłu kapsuły transportowej zainstalowano otwieraną hydraulicznie rampę. Samochód dysponuje także zestawem reflektorów, elektryczną wciągarką, tylną kamerą, obrotnicą bojową i hakiem do holowania. Do tej pory pojazd prezentowany był bez uzbrojenia, ale oczywiście można na obrotnicy zamontować broń maszynową np. kalibru 7,62 czy 12,7 mm.

AwtoKrAZ w ostatnim czasie znacząco zwiększa swoją produkcję samochodów ciężarowych i opancerzonych, które dostarczane są ukraińskim resortom siłowym i na eksport. W dziedzinie samochodów opancerzonych motorem napędowym jest współpraca z kanadyjsko-emirackim Streit Group, która zaowocowała kilkoma konstrukcjami, np. Kuguar, Spartan, Shrek, Fiona, czy Hurrican. Jeśli chodzi o stosowane w strefie ATO wozy Spartan czy Kuguar, KrAZ zapewnia także pełny zakres prac remontowych uszkodzonych wozów. Wiele z tych pojazdów (także ciężarówek KrAZ-a) notowało uszkodzenia po wjechaniu na minę, stąd nie może dziwić rosnące zainteresowanie wozami typu MRAP.

Jak wspomniano, KrAZ Fiona/Feona debiutował w lutym na salonie IDEX-2015 w Abu-Dabi, gdzie grupa KrAZ, prezentowała konstrukcje w ramach ekspozycji swojego kluczowego partnera - konsorcjum „Streit Group”. Na salonie odbyły się prezentacje dwóch nowych wozów produkowanych przez firmę – jednym z nich był KrAZ Feona prezentowany w pokazie dynamicznym, drugim znacznie większy, czteroosiowy KrAZ Hurricane w formule 8×8, na bazie KrAZ 7634. Zaprezentowano także znany już wcześniej wóz KrAZ MPV Shrek w specjalistycznym wariancie dla zespołów rozminowania dróg (Route Clearence Vehicle). Fiona prezentowana jest jako lepsza, bardziej dopracowana i dysponująca lepszymi parametrami wersja KrAZ Shrek.

Marcin Gawęda

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. kraqss

    ładne autka:))

  2. cat

    Krazy zawsze były porządne ciężarówki, trwałe i o bardzo dobrych właściwościach terenowych

    1. kazik

      Tak mówisz bo nie jeżdziłeś tym badziewiem w terenie

    2. adaggio

      Porządne to były Stary 266, a o bardzo dobrych właściwościach terenowych Krazów to wolałbym już zapomnięć:)

  3. wowka

    gratulacje...potrafią wykonać swój produkt i zarabiać pieniądze co nie można powiedzieć o "montowni " zwanej Polska czy jakoś tak

  4. Myszka

    Trudno nazwać tej projekt Ukraińskim. Licencja i pomysł, "Blachy", silnik, skrzynia, a nawet bardzo ważne elementy wyposażenia (cześć siedzisk, wkła dki do opon czy elementy wnętrza), to wszytko jest kupowane za granicą. Wszystko to tak naprawdę technologia/pomysł zagraniczny. To tak jakby nazwać Opla z Gliwic "polskim" samochodem wykonanym dzięki naszym technologiom i projektom.

    1. ArtiDiTu

      Hmm..Cyt : " "Blachy", silnik, skrzynia, a nawet bardzo ważne elementy wyposażenia (cześć siedzisk .... w Oplu z Gliwic pochodzą z polskich fabryk . Tak jak i w przypadku KrAZ-a : wg. producenta 80 % pochodzi z krajowej produkcji .

    2. fgndnf

      Kraz to Kraz, a Opel to GM. Kumasz różnicę? W Mercedesie też jest silnik Renault i dalej jest to Mercedes.

  5. gość

    kolejny cud ukraińskiej techniki

    1. drutkolczasty

      Sami zaprojektowali i wykonali...My bazujemy na licencjach...coś jeszcze?

    2. sorbi

      Uważasz, że ukraińskie cuda techniki są gorsze np. od polskich cudów techniki jak np. Dzik??? Agencja Mienia Wojskowego sprzedaje je na aukcji w cenie 35 tys. złotych. Auta zakupione przez Żandarmerię Wojskową i użytkowane przez 3 lata. Powodem wycofania Dzika była wysoka awaryjność. Według oficerów ŻW pojazdy rozsypały się, a eksploatacja i naprawa znacznie przewyższa wartość sprzętu. Po 3 latach eksploatacji w warunkach pokoju !!!!!!!!

    3. Tritace

      Krab jest też teoretycznie naszą konstrukcją. System wieżowy z UK, Amunicja ze Słowacji, Podwozie z Korei, Power Pack z Niemiec. Chyba tylko śruby, malowanie i żołnierze służący na tym sprzęcie to czynnik polski.

  6. zorro

    Może się podobać. Umieją zarabiać pieniądze.

  7. KDT

    Stara prawda nie rdzewieje - wojna powoduje wzrost innowacyjności i szanse dla łebskich ludzi. Wystarczyło się odciąć od sowieckiego hamulca i proszę jak nasi sąsiedzi idą do przodu. Gdyby nie ofiary w ludziach, Ukraińcy powinni podziękować putinsynom za tę lekcję historii. Jak tylko odbiją Donbas z rąk bandytów, będą mieć sprawdzone w boju hity eksportowe. A my? Cóż, dalej zamiast szeroko inwestować w nowoczesną myśl techniczną, wolimy dopłacać do źle zarządzanego socjalistycznego górnictwa.

  8. bdfa

    Nawet Ukraińcom udało się zaprojektować ładniejszy przód niż ten co pokazał Jelcz w Krylu