Turecki koncern FNSS przedstawił na targach uzbrojenia IDEF 2015 nowy bojowy wóz piechoty Kaplan-20 (Tygrys-20) z zamontowaną również nową wieżą Teber-30 (Topór bojowy-30).
Turecka firma FNSS przedstawiła na targach IDEF 2015 w Stambule pojazd bojowy z rodziny Kaplan - Kaplan-20. Najnowszy produkt tureckiego koncernu to bojowy wóz piechoty o masie 20 ton. Przypomnijmy, że dwa lata temu zaprezentowano pojazd rozpoznawczy z tej samej rodziny o masie 10 ton.
Przedstawiciele producenta poinformowali, że Kaplan-20 jest już w tej chwili przygotowany do wyposażenia w wieże dwóch rodzajów. Pierwsza z nich to bezzałogowa Teber-30 (pojazd w takiej właśnie konfiguracji pokazano podczas wystawy). Druga opcja to montaż wieży z dwuosobową załogą. Oba rodzaje mogą być wyposażone w armaty automatyczne kalibrów 30-40 mm, obie wieże są też uzbrojone w sprzężone z uzbrojeniem głównym karabiny maszynowe Mk 52 kalibru 7,62 mm. Dopełnieniem uzbrojenia są wyrzutnie granatów dymnych kalibru 76 lub 80 mm, zamontowane po cztery po obu stronach wieży. Teber-30 pokazana podczas targów IDEF miała zamontowaną armatę ATK Bushmaster Mk 44 kalibru 30 mm.
Według informacji udzielonych przez producenta, nowy pojazd to w pełni funkcjonalny prototyp, który weźmie udział w szeregu prób w kolejnych miesiącach. Zaprojektowano go tak, by jego sygnatury radarowa i termiczna były możliwie najniższe. Zgodnie z zapewnieniami FNSS kubatura wewnętrzna ma być ok. 40% większa niż w pojazdach podobnego rodzaju o zbliżonej masie. W wariancie z wieżą bezzałogową, Kaplan-20 ma przewozić desant ośmiu żołnierzy, a jego załoga ma liczyć 3 osoby. W wersji z wieżą załogową liczebność załogi pozostaje bez zmian, natomiast liczba przewożonych żołnierzy spada do sześciu.
Pojazd ma następujące wymiary: długość 6,5 m, szerokość 3,15 m, wysokość 2 m (z wieżą 2,6 m). Wieża w wariancie bezzałogowym ma masę 2500 kg, producent określił jej stopień ochrony na poziom 2 wymogów STANAG, natomiast w wersji załogowej wieża ma masę 3500 kg, a jej poziom ochrony wynosi 4. Pancerz wykonany jest ze spawanego aluminium.
Kaplan-20 rozwija prędkość maksymalną 70 km/h na drodze, zasięg ma wynosić ponad 650 km. Pojazd dysponuje systemami ochrony przed działaniem broni ABC, może pokonywać rowy o szerokości do 260 cm i przeszkody pionowe o wysokości do 70 cm. Możliwe jest także samodzielne pokonywanie przeszkód wodnych, napęd zapewniają wówczas dwa pędniki. Podawane charakterystyki jezdne trzeba jednak traktować z ostrożnością - prototyp pokazywano bez silnika, a producent nie określił jeszcze jego producenta i rodzaju.
Przedstawiciele FNSS przyznali, że część systemów Kaplana-20 pochodzi od producentów zagranicznych, jednak zaprojektowano go w całości w Turcji. Wóz zaprojektowano do współdziałania z tureckimi czołgami Altay, mimo że armia tego państwa nie wyraziła jeszcze zainteresowania nowym bojowym wozem piechoty. Przewiduje się jednak, że tureckie siły zbrojne w ciągu kilku najbliższych lat będą chciały wymienić posiadane pojazdy tego rodzaju.
U nas będzie BWP KAPELAN...
Ładne są te nowe zabawki...
Turcja buduje pływającego BWP.
Właśnie szukałem tego w artykule Jednak pływa, Tureckie firmy mają raczej dobrze rozpoznane potrzeby i prognozy światowych rynków
Taa... Filozofia "budowy" jak u "ANDERSA" (składak części z różnych stron świata) , a design ściągnięty z Koncept PL-01
normalnie cały świat ściąga z naszego cuda pt. PL-01. Już czytałem takich co twierdzili że Armata też jest wzorowany na Koncepcie :) Ciekawe tylko że ci inni budują realne konstrukcje, a nasi geniusze/janusze poprzestali na makiecie z dykty
Podobne do Pl-01 Concept
Ale oni go prawdopodobnie zbuduja a nie skoncza na gadaniu. I sie uniezalezniaja od produkcji NATO. Kiedys moze sie okazac, ze wcale nie beda naszym(NATO) sojusznikiem. Nie nalezy zapominac, ze to kraj muzulmanski i skreca coraz silniej w strone fanatyzmu religijnego.
Abstrahując od wartości bojowej tego "bewupa" której nie znamy, ma bardzo atrakcyjny wygląd. Wysoki poziom wzornictwa przemysłowego. Może to dobry wzór wyjściowy dla projektowanego następcy naszych BWP-1?
Zero ochrony gąsienic przed strzelcami wyborowymi.
To układ jezdny M 113 /ichniejsze ACV 3OO. /. My se też możem zrobić Borsuka na bwp ie 1
Jestem pełen podziwu jaki skok technologiczny uczynił przemysł zbrojeniowy Turcji w ostatnim ćwierćwieczu. Projektują własne wzory uzbrojenia,a co muszą zakupić za granicą to starają się przenieś produkcję do siebie(nazwał bym to"turczeniem" produktu:). Ale najbardziej mi się podoba,że grają ostro i kontrahentom stawiają stanowcze warunki co do przekazywania technologii i praw do nich. Brawo!Może Nasz przemysł czegoś się od nich nauczy,a nie było by głupie gdyby rozpoczęli współpracę w niektórych obszarach, w końcu programy modernizacyjne mają zbliżone do naszych(śmigłowce,transportowe,bojowe,bsl,artyleria i pojazdy pancerne).Pozdrawiam
Nie robia takich glupstw jak my co w ramach offsetu za zakup F-16 nie zyskalismy zupelnie nic a nawet stracilismy wlasne zaklady lotnicze sprzedajac je nie majac zupelnie na nie wplywu i na to co tam robia i technologie tam uzywana. Offset za F-16 to szczyt glupoty i lapowkarstwa. Zamiast cos zyskac to stracilismy zaklad lotniczy w Mielcu.
No to chyba czas na rytualne wyśmianie tych tureckich pomysłów tak jak wysmiewa się concepta z Gliwic
do many-jaki concept?gdzie jest concept?czy ktoś go widział ?Bo chyba nie mówisz pan o tym tworze z Obrum z plasteliny i styropianu na podwoziu CV90(jedyne co było prawdziwe i gotowe do wdrożenia w tym plastusiu-a na co nie mamy licencji coby to produkować)