Tajemnicze MiG-29 w Libii. Kto pomaga Haftarowi?

22 maja 2020, 14:59
25682822865_a142bfb3fd_c
Fot. Rob Schleiffert/Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Zdjęcia satelitarne wskazują, że w bazie lotniczej Al Jufra we wschodniej Libii był holowany po powierzchni postojowej myśliwiec typu MiG-29. Oznacza to zaangażowanie po stronie Chalifa Haftara kolejnych sił lotniczych i prawdopodobnie dalszą eskalację konfliktu.

Pojawienie się tajemniczych samolotów w bazach kontrolowanych przez siły Chalifa Haftara, czyli Libijską armię Narodową nie zdarza się po raz pierwszy. Niedawno informowaliśmy o pojawieniu się tam maszyn typu Mirage 2000, które najprawdopodobniej przysłały tam Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Pojawienie się myśliwca MiG-29 jest komentowane jako dowód na spełnienie zapowiedzi rosyjskich i doniesień jakoby to państwo miało skierować do Libii sześć MiG-ów-29 i dwa bombowce Su-24. Informował o tym m.in. minister spraw wewnętrznych Rządu Porozumienia Narodowego w Trypolisie, Fathi Bashagha, który twierdził że, „gdzieś w zachodniej  Libii” wylądowało pół tuzina MiG-ów i dwa Su-24. Maszyny te miały przybyć na miejsce z rosyjskiej bazy Hmejmim w Syrii i przynajmniej przez część drogi być eskortowane przez dwa Su-35.

Z kolei The Aviationist podaje, że wcześniej do Hmejmim MiGi dotarły z Rosji poprzez Iran, a w przelocie towarzyszył im Tu-154, standardowa maszyna wsparcia przy takich przebazowaniach. Z jakiej jednostki rosyjskiej pochodzą te samoloty i czy stanowią one część wydzielona jakiegoś pułku lotniczego, czy maszyny rozkonserwowane z magazynów i sprzedane/podarowane Haftarowi nie wiadomo. Nie wiadomo też kto zasiada za ich sterami – Libijczycy czy najemnicy rosyjscy, choć bardzie prawdopodobne jest to drugie. Niektórzy komentatorzy wskazują jako możliwe źródło MiG-ów-29 Białoruś, która już wcześniej dostarczała zmodernizowane samoloty tego typu ze swoich magazynów do różnych kontrowersyjnych państw. Na to nie ma jednak żadnych dowodów.

Ciekawy jest dobór typów obu rosyjskich maszyn. O ile bowiem obecność zdolnych do uderzeń naziemnych Su-24 nie zastanawia, to MiG-29 jest samolotem typowo myśliwskim, w ograniczonymi stopniu zdolnym do zwalczania celów naziemnych. Niewykluczone, że przysłano je w celu polowania na tureckie bezzałogowce taktyczne Bayraktar TB-2, które były z powodzeniem likwidowane przez samoloty rosyjskie z powodzeniem nad syryjską prowincją Idlib.

Bayraktary, choć poniosły w Libii ciężkie straty, to wydają się być czynnikiem który w znacznej mierze odwrócił losy walk w Libii i powstrzymał ofensywę Haftara na Trypolis. Obecnie wydaje się, że operatorzy TB-2 nauczyli się też - przynajmniej w pewnym stopniu - skutecznie zwalczać nowoczesne systemy Pancyr-S1 dostarczone LNA przez Zjednoczone Emiraty Arabskie. Szacuje się, że GNA zdobyła lub zniszczyła do nawet ośmiu takich zestawów. Na miejsce stacjonowania tureckich dronów dokonywały już nalotu przybyłe niedawno Mirage 2000 z ZEA.

Pojawienie się Mirage, MiG-29 i Su-24 oznacza znaczne wzmocnienie możliwości rażenia sił Haftara z powietrza. Wcześniej dysponowały one pojedynczymi maszynami różnych typów odziedziczonych w spadku po reżimie Kadafiego i bezzałogowcami otrzymanymi od ZEA - m.in. należącymi do klasy MALE bezzałogowcami Pterodactyl II (Wing Loong II).

Druga strona mogła do tej pory liczyć na pomoc turecką. Ankara jak na razie zdecydowała się jednak na dostarczenie rozpoznania, wsparcia i doradztwa, sił specjalnych a także wspomnianych bezzałogowców Bayraktar TB-2, ale bez bezpośredniego zaangażowania lotnictwa bojowego. Pod Trypolisem stoją też tureckie okręty, z których jeden - zmodernizowana fregata typu O.H. Perry - zestrzelił nawet należącego do LNA Pterodactyla II (Wing Loong II). Turcy trenowali już jednak operacje lotnicze w rejonie Libii i budują w Trypolisie od podstaw nową bazę lotniczą. Czy wkrótce ich F-16C zetrą się w walce z MiG-ami i Mirage?

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 97
Reklama
Tani
czwartek, 28 maja 2020, 17:33

Davien wierzysz w podarunki od Rosjan? Ja nie, kiedy Rosja i Bialorus podarowaly Serbii Mig 29. Ta Serbia musiala zaplacic za remont. Ja mysle ze sponsorem czyli wlascicielem sa ZEA. Bo sa sponsorem Heftara.

Davien
wtorek, 26 maja 2020, 21:57

No i po zabawie z tajemniczymi MiG-ami: wiadomo juz ze to rosyjskie maszyny z rosyjskimi znakami przynalezności państwowej.

Tani
czwartek, 28 maja 2020, 22:52

Ale na satelitarnej fotce bylo napisane ze znaki sa zamalowane. A typ samolotu prawdopodobnie Mig 29. To takie rozp sat ma USA? Po co sie wyglupiac na Twitterze?

Tani
czwartek, 28 maja 2020, 01:00

Moze tak. Ruskie chyba nie. Bo oni na takich nie lataja. Stare sa tylko sparki. Moga miec znaki ruskie, dlaczego? Bo lecialy przez iran i syrie i gdyby mialy niewlasciwe znaki Turcy mogli by je zestrzelic. Czyje sa to wyjdzie, pierwszy stracony i beda numery. Wtedy sie okaze.

Davien
piątek, 29 maja 2020, 01:05

To sobie panei tanipoogladaj zdjęcia i skończ wypisywac zmyslenia. Żegnam.

Darek S.
wtorek, 26 maja 2020, 06:19

Te samoloty MiG-29, podejrzewam, że trafiły tam nie zmodernizowane. Prawdopodobnie nie posiadają nowoczesnego systemu wykrywania i rażenia celów. Ale to nie znaczy, że to totalny złom. Bez przesady. Jakąś wartość bojową zawsze mają. Jak można porównywać samoloty, a nie systemy wykrywania i walki w jakie są wyposażone ? To przede wszystkim od tych systemów zależy przeżywalność w akcji. Samolot sam w sobie podejrzewam, nie jest taki zły, jakby go porządnie zmodernizować i zaimplementować dobry radar Easa i uzbroić w najnowszą wersję AIM-120 AMRAAM.

Młot na czarownice
niedziela, 24 maja 2020, 18:32

Wszędzie czuwa Wielki Brat, nawet do sklepu nie da się dojść nie mijając kilku kamer, a tu proszę - samoloty widma znikąd.

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 01:35

Ciekawe czy przemalowali je na zielono i będą przekonywać, że takie cuś można kupić w każdym sklepie modelarskim w Libii.

Qwertasloh
sobota, 23 maja 2020, 17:56

Przecież to nie żadna tajemnica że Rosjanie wysłali do Lubi swoje samoloty na zaproszenie legalnych władz. Ameryka je to też robią, a często im się zdarza że przybywają bez zaproszenia. Niech powiedzą ile amerykanów uratował rosyjski speznaz w Syrii i Libi. Gdy Amerykanie dostawali się w okrążenie albo byli przyduszeni przez bojówki islamskie to na odsiecz przybywali im rosyjanie. A oni z wdzięczości taranując ich patrole na drogach w Syrii. A po za tym co tam robią pilnują szybów i pomp z ropa bo okradają wtryski naród

Tani
sobota, 23 maja 2020, 17:19

One wylecialynie z Achtubinska tylko zlotniska Przywolzanski k Astrachania. Siedziby osrodka doskonalenia pilotow MO RF Musialy byc eskortowane bo nie byly uzbrojone .

Tani
sobota, 23 maja 2020, 17:03

Rosjanie twierdza ze Migi zostaly kupione na Bialorusi dla Haftara przez ZEA. Transportowali je rosjanie z Achtubinska przez Iran i Syrie. Ta baza w ktorej stacjonuja broniona jest przez systemy rakietowe Hawk i Pantsir. Czyli w sumie potwierdzili wczesniejsze informacje. Mysle ze kiedy wyplyna numery seryjne tych maszyn bedzie mozna okreslic zrodlo. Bialorus czy Rosja. Ktos zarobil.

Davien
wtorek, 26 maja 2020, 21:57

Tani to rosyjskei MiG-i i Su z rosyjskeigo lotnictwa wojskowego.

Tani
czwartek, 28 maja 2020, 22:32

Co najmniej jedno foto to feik. Lub z innej imprezy.

Davien
piątek, 29 maja 2020, 01:06

Wiec to udowodnij a nei zmyslaj.

Tani
piątek, 29 maja 2020, 11:11

Ten Su-35 foto jest z bliska zaczerniono boki bo tam byly fragmenty Posejdona, Ruscy wrzucili druga strone, tam pod skrzydlem byl drugi su z nr21. Na skrzydle czyli gorze byla amerykanska gwiazda zdjecie bylo zrobione zkabiny Posejdona. Jest to feik bo te samoloty nie eskortowaly Mig 29. Tylko odganialy nieprofesjonalnie Posejdona. Ja sie tylko temu dowodztwu dziwie. Tyle z mojej strony w temacie, tego nieszczesnego dowodztwa i jegomaterialow. Bo tam bylo napisane do natychmiastowego udostepnienia.

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 01:44

Nawet jeśli maszyny pochodziłyby z Białorusi, to Rosjanie są głównym organizatorem i pośrednikiem całej transakcji. Białoruskie samoloty, rosyjską obsługą, ZEA bulą.

Tani
niedziela, 24 maja 2020, 12:58

Forsa nie smierdzi, a dotego cos takiego jak wplywy polityczne. Ja mysle ze to dopiero poczatek. Mnie by interesowalo gdzie stacjonuja Mirage 2000 Haftara, i chyba rosjanie na nich nie lataja. Wiec kto?

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 18:43

Mirage nie są własnością Haftara, tylko jego sojuszników. Był artykuł.

Palmel
sobota, 23 maja 2020, 16:15

dwa dni temu na flightrarze widziałem TU154 lecący nad Turcją w kierunku Krymu

Derwisz
sobota, 23 maja 2020, 14:00

Rząd libijski w Trypolis popierany przez ONZ i NATO zealcza ruska inwazję Dlaczego Egipt i Emiraty pchają sie do wojny po KLĘSCE a Jemenie pozostaje zagadką

fifi
sobota, 23 maja 2020, 18:49

Zagadką jest to o co ci wlasciwie chodzi.

Milutki
sobota, 23 maja 2020, 18:01

Bo UAE boi się demokracji w świecie arabskim a tamtejsi szejkowie chcą utrzymać władzę absolutną jaką mają dotychczas, wspierają każdego kto jest im użyteczny i zwalczają każdego kto może dac inny przykład do naśladowania niż dyktatura. Egipt Sisiego jest właśnie wytworem ZEA w spółce z AS, Sisi to dyktator któremu demokracja również zagraża, a za pieniądze, wsparcie polityczne i gwarancję utrzymania sie u wladzy realizuje politykę ZEA. Haftar ma byc libijskim Sisi czyli krwawym dyktatorem posłusznym szejkom. Cel uświęca środki, dlatego również ZEA wspiera krwawego dyktatora Asada w Syrii i głodzi jemeńczykow.

Orthodox
sobota, 23 maja 2020, 17:28

Z tym popieraniem przez NATO to Pan nie szarżuj. Co do rządu w Trypolisie, to jest on co najwyżej uznawany przez ONZ.

dim
niedziela, 24 maja 2020, 09:15

Generał Haftar wydawał się pewnym już zwycięzcą, przy tym potrafiącym pozytywnie porządkować tereny którymi zarządzał. I dopiero wtedy wsparli go Rosjanie. Zaoferowali pomoc, więc przyjął - a nie musiał ! - i teraz widzimy tego złe dlań skutki polityczne.

Milutki
niedziela, 24 maja 2020, 12:05

Obecnie widać jak porzadkuje, jego wycofujący się terroryści zostawiają w domach cywilów IED. Tak postępowało ISIS które Haftara deklaruje się zwalczać

Milutki
niedziela, 24 maja 2020, 02:42

Sekretarz NATO Jens Stoltenberg wyraził w imieniu NATO poparcie dla rządu trypolitańskiego

Davien
niedziela, 24 maja 2020, 02:28

Orthodox, jak jest uznany przez ONZ to jest jedynym legalnym rzadem w Libii a haftar zwykłym watazka i buntownikiem.

ccc
sobota, 23 maja 2020, 13:31

Jakie tajemnicze jak mają zamalowane czerwone gwiazdki !!!

Wania
sobota, 23 maja 2020, 10:28

Źródła mówią, że Rosja wysłała wsparcie dla Haftara, ze swoich baz w Syrii : 2 szt. SU-24, 6 szt. MiG-29, 2 szt. SU-35. Czyli będzie się działo.

Gal
sobota, 23 maja 2020, 21:45

Su-35 raczej nie wyślą bo byłby wstyd jakby jakiś został zastrzelony.

Darek S.
sobota, 23 maja 2020, 04:47

Jestem za legalnym rządem. Choć nie wiem, tak naprawdę którzy to dobrzy, a którzy to źli w tej Libii. Na pewno dużym błędem było zamordowanie przez prezydenta USA i prezydenta Francji pułkownika Kadafiego. Interesy tych dwóch prezydentów zbiegły się gdy Kadafi miał już na ukończeniu proces zjednoczenia Afryki i wprowadzenia barier celnych, które miały ja obronić, przed łupieżczą polityką Europy i Ameryki. Bestialska śmierć legalnego przywódcy niezależnego kraju, dała wyraźny sygnał pozostałym aby zjednoczenie Afryki odpuścić sobie, bo skończą jak Kadafi. Kadafi zainwestował w zjednoczenie Afryki ponad 3 mld USD.

Młam
sobota, 23 maja 2020, 19:17

Szkoda, że ten wspaniały Kaddafi nie miał oporów przed ściągnięciem na ziemię samolotu pasażerskiego nad Lockerbie. Co tam jeszcze zostało z twoich wywodów?

wtorek, 26 maja 2020, 14:28

Szkoda że izrael nie miał oporów przed sciągnięciem libijskiego samolotu na ziemie.

Davien
wtorek, 26 maja 2020, 21:59

Jak ten samolot pchał sie do strefy zakazanej dla lotów, nei reagował na polecenia i zaczął uciekac to niestety ale go zestzrelili. Rozumiem jednak że popierasz terrorystów wysadzających samoloty pasażerskie w powietrze?

Orthodox
sobota, 23 maja 2020, 17:12

Afryka pod przywódctwem Kadafiego, to podobnie jak zamiary Hussaina wobec bliskiego wschodu. Była też idea Wielkiej Serbii, tzw. Państwa Islamskiego itp... Skończyli tak samo...

Rzyt
niedziela, 24 maja 2020, 13:31

To,że libia dawała się dostatnim pnstwem z najdłuższa sztuczna podziemna rzeką świata to nieważne i że analfabetyzm spadł do 13 procent też nieważne. Ważne,że jest wojna domowa. 9 lat w libii. Interes sarkoziego zaspokojony i USA też. Wy chyba zapominacie,że polska była w podobnych momentach swoich dziejów jak Libia,Irak,Afganistan...okupowane i bombardowane przez piewców wolności...klasowej,socjalistycznej,narodowosocjalistycznej ect...

fifi
niedziela, 24 maja 2020, 11:43

Byla też Wielka Brytania i ZSRR.

Fanklub Daviena
sobota, 23 maja 2020, 15:43

No to legalny jest Haftar, wybrany na prezydenta przez LIBIJSKI PARLAMENT. Serca Libijczyków zdobył programem przywrócenia "systemu Kadafiego" - czyli unieważnieniem nielegalnych koncesji zagranicznych na libijską ropę i wpisaniem w konstytucję nacjonalizacji ropy. Kadencja "legalnego" wg USA i Turcji rządu, wspieranego przez najemników a nie Libijczyków, skończyła się ponad 8 lat temu i nie ma on żadnego prawnego mandatu do rządzenia (został on cofnięty przez parlament, który... jest uznawany przez USA i Turcję. "Trochę" to ze strony turcji i USA obłudne chyba?). O ile kiedykolwiek ten rząd miał legalny mandat, bo zgodnie z prawem międzynarodowym wybory, które odbywają się w trakcie stacjonowania wojsk okupacyjnych, są nieważne (dlatego to Niemcy i Japonia mają nielegalne władze a nie Iran...)!

Milutki
niedziela, 24 maja 2020, 12:16

Haftar ostatnio ogłosił się dyktatorem bo rzekomo Libijczycy tego chcą, a ci Libijczycy to kilka demonstracji zorganizowanych dzień wcześniej. GNA zostało ustanowione rządem tymczasowym przez porozumienie stron konfliktu libijskiego do czasu przeprowadzenia wyborów, wyborów nie mogli przeprowadzić z powodu działań zbrojnych Haftara więc dalej pozostają legalnym rządem. Tak prawo działa na całym świecie, skoro nowy legalny rząd nie może być powołany to dotychczasowy jest legalny, dopóki w Polsce nie zrobi się wyborów prezydenckich to Andrzej Duda jest prezydentem. Nawet pomocnicy Haftara tzn. ZEA, Egipt, Grecja i inni uznają oficjalnie uznają rząd GNA za legalny , utrzymują stosunki dyplomatyczne, wsparcia Haftara oficjalnie się wypierają, to pokazuje jakimi są kłamcami.

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 01:29

Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, ale właśnie potwierdziłeś, że wybory na Krymie były nielegalne.

Niuniu
piątek, 22 maja 2020, 23:53

wed - jeszcze w 2014r lotnictwo Kadafiego dysponowało 6 samolotami Su-24MK. Nie do końca wiadomo czy wszystkie zostały zniszczone. Może jakiś przetrwał i może udało go się wyremontować? Ale obecnie nikt nie widział w Libii samolotu typu Su-24. Może poczekajmy z komentarzami aż będzie co komentować. Bo jak na razie to jest tylko jedno niewyraźne zdjęcie satelitarne. Oczywiście wobec niewątpliwych sukcesów tureckiej interwencji w Libii należy się spodziewać zwiększenia wsparcia Haftara ze strony jego sojuszników. Ale wśród dostawców broni i bezpośredniego wsparcia Haftara nie ma Rosji. I nigdy nie było. Jest za to szereg państw regionu. Osobiście obstawiam zwiększony udział Egiptu. Niewątpliwie Egipt dysponuje wystarczającym potencjałem oraz jest żywotnie zainteresowany zwalczaniem w Libii elementów ekstremistycznych i wyznaniowych czyli tych które są popierane przez Turcję.

Davien
sobota, 23 maja 2020, 01:42

Taak Niuniu a Orłany i MiG-i 29 to kupili sobie w sklepie sportowym?? Rosja pomaga Haftarowi, łamie embargo na broń, wysyła najemników wiec może nie kłam. Dowodów jest az nadto.

gegroza
sobota, 23 maja 2020, 21:59

Dokładnie tak samo jak Turcja. Tyle ze Turcy wspomagają ekstremistów islamskich tak samo jak w Syrii

Davien
niedziela, 24 maja 2020, 02:29

Turcy wspieraja akurat legalny rząd na prośbe tego rzadu ale tez łamia embargo tak jak Rosja, ZEA, Egipt, Jordania i Katar.

R
poniedziałek, 25 maja 2020, 11:32

NIemozliwe zapomniales wymienic US?

Davien
piątek, 29 maja 2020, 01:07

Może dlatego ze wbrew twoim kłamstwom USA nei działa w Libii??

Orthodox
sobota, 23 maja 2020, 16:57

Jeśli dostarcza to przez inne kraje z regionu, to teoretycznie umywa ręce.

Davien
sobota, 23 maja 2020, 23:44

Orthodox, Orłany ma wyłacznei Rosja, nikt inny, Wagnerowcy to prywatne wojsko Putina, MiG-ów 29 zpaństw wspierających Haftara uzywa wyłącznei Egipt, a on połowy swoich na pewno nie wysłał. Jak nei patzrec Rosja umoczona po uszy.

Tani
niedziela, 24 maja 2020, 16:22

Ale uzywa innych, te egipskie to prawie 35 z wygladu nasza oznaczenie m2. Te na satelicie to stare modele takie jaknasze czy bulgarskie

Bat
sobota, 23 maja 2020, 00:16

Ciekawe. Każdy trombi od dawna że siedzą tam chłopcy Wagnerowcy. Ale jak by co to Rosji nigdzie nie ma.

January
piątek, 22 maja 2020, 23:47

Tureckie okręty powinne zostać rozwalone.

Davien
sobota, 23 maja 2020, 01:43

A niby czym??

niedziela, 24 maja 2020, 14:11

Źle postawione pytanie.Powinno brzmieć:czy szejkowie zasponsorują potrzebne pociski

Chór. Walikonczyk
piątek, 22 maja 2020, 23:20

A tu niespodzianka migi są polskie ;)

KuBix
sobota, 23 maja 2020, 02:09

Dokładnie! Utrata tych 3 MiG-ów była mistyfikacją, a teraz są w Libii! ;)

fifi
sobota, 23 maja 2020, 16:36

Na dodatek jak podaje ukraińska sekcja radia swoboda, migi sa w stanie błogosławionym ,spodziewają się malych su 25.

Tani
niedziela, 24 maja 2020, 13:13

To by bylo logiczne bo Heftar ma szykowac siedo ofensywy.

Milutki
piątek, 22 maja 2020, 22:36

W ostatnim miesiącu trypolitańskie GNA zdobyło więcej niż LNA Haftara przez rok. Haftar dostawał wsparcie polityczne, finansowe, broni i najemników od ZEA, Egiptu, AS, Jordanii, Sudanu, Asada, Francji, Rosji. GNA dostała tylko wsparcie Turcji. Tureckie drony okazały się skuteczną bronią na Pancyry i do wsparcia piechoty, mit wielkich Pancyrów upadł tak samo jak mit groźnych Wagnerowców którzy podobno obecnie migają się od walki i nie przełamali obrony Trypolisu od roku.

Adam bez kropki
piątek, 22 maja 2020, 22:27

Po kryzysach ekonomicznych i napięciach jest wojna co zrobić

miki
piątek, 22 maja 2020, 21:53

To dobra okazja, żeby sprzedać nasze MiGi do Zjednoczonych Emiratów po dobrej cenie, bo za kilka lat to tylko na złom.

Tani
sobota, 23 maja 2020, 20:21

Bialorus Ci dobrze nie zaplaci. Bo maja lepsze zrodla zaopatrzenia. Oni remontuja rosyjskie samoloty legalnie bo maja umowy z producentami. Przeciez wszyscy wiedza ze chleb kupuje sie w sklepie, ale Miga czy Su tylko u Lukaszenki. To nawet Bulgarzy wiedza.

yaro
piątek, 22 maja 2020, 18:41

"Obecnie wydaje się, że operatorzy TB-2 nauczyli się też - przynajmniej w pewnym stopniu - skutecznie zwalczać nowoczesne systemy Pancyr-S1 dostarczone LNA przez Zjednoczone Emiraty Arabskie. " --- nie w ograniczonym a bardzo dobrze sobie radzą, wszystkie Pancyry zostały złapana w czasie kiedy sie przemieszczały i to nie było tak, że jechały kolumna a były rozrzucone. Także tu Turkom trzeba przyznać bardzo dobrą organizację wykorzystanie dronów .....

Milutki
piątek, 22 maja 2020, 20:50

Dostępny jest też przynajmniej jeden film z ostatnich dni z niszczenia Pancyra w czasie pracy, plus przynajmniej trzy z niszczenia Pancyrow ukrytych w hangarach, zapewne załogi bały się ich używać.

Wołodia
piątek, 22 maja 2020, 17:58

Przecież takie myśliwce można kupić w każdym sklepie modelarskim.

tylko pytam...
piątek, 22 maja 2020, 22:39

@Wołodia Mirage2000 ???

złośliwy
piątek, 22 maja 2020, 22:48

No Mirage 2000 to tylko w dobrych sklepach modelarskich.

Rhotax
sobota, 23 maja 2020, 12:24

Tylko z klasykami lotnictwa. W Dobrych to są SU 102 o ujemnej powierzchni odbicia radaru czyli myśliwiec 10 generacji. Kompletnie Niewidzialny.

Hanys
piątek, 22 maja 2020, 17:39

Łatwo krytykować te pancyry i wymyślać kolejne ich straty, zwłaszcza kiedy jakiś zostanie zniszczony w hangarze lub w transporcie, ale coś mi to przypomina. Jako że USA odpowiednika systemu pancyr zwyczajnie nie posiada (tutaj nie wiem czy Afroameryka zwyczajnie nie potrafi zbudować czegoś podobnego, czy też po prostu nie potrzebuje, gdyż Afroameryka zawsze jest agresorem, więc może dlatego ?) to oczywiście pozostaje tylko zatrudnić Daviena i resztę trolli do propagandy. No i zobaczymy jak Turkowi pójdzie z MiG-29, bo to jednak co innego niż Su-24.

Tani
niedziela, 31 maja 2020, 16:01

Hanysie nic nie zostalo zniszczone w hangarze bo na scianach hangaru nie ma sladu wybuchu. Toze byly przed hangarem potwierdza fotka z tureckiego drona. Ja za bardzo nie rozumiem dlaczego tak wielu czepiaj sie tego pantsira w hangarze. Byl niesprawny to go zacholowali do hangaru. Jak zepsuje misie auto tez go wpycham do garazu. Zreszta te hangary sa metalowe a nie betonowe. Tu nie ma dyskusji bo zdobywcy zrobili zdjecia i wrzucili do sieci. Kazdy kto chce moze je zobaczyc.

Sailor
niedziela, 24 maja 2020, 16:05

Amerykanie nie mogą zrobić czegoś takiego jak Pancyr bo musieli by się cofnąć w rozwoju o kilka dekad.

Orthodox
sobota, 23 maja 2020, 16:45

Te Migi mają jakiekolwiek szanse z tureckimi dronami. Z opl minimalne, o ewentualnych starciach z szesnastkami nie wspominając.

robo
piątek, 22 maja 2020, 23:43

jeśli Mig-29 podczas przelotu musiały być eskortowane przez SU to kto eskortować będzie Suchoje gdy pojawią się tam tureckie F-16C?????

sobota, 23 maja 2020, 22:52

Te kilka Migow 29 nie przylecialo do Libii walczyć, po prostu skończyły się Pancyry i one mają przejąć po nich rolę celów dla Turków

Pilot
piątek, 22 maja 2020, 18:08

Jeśli chodzi o sukcesu mig-29 to można przypomnieć że ten samolot poniósł wysokie straty we wszystkich wojnach w których uczestniczył i mało zwycięstw. Ten jeden mig długo sobie nie polata.

HJK
piątek, 22 maja 2020, 18:24

Ciekawe, bo MiG-29 poniósł największe straty w Etiopii, gdzie cztery sztuki zostały zestrzelone przez Su-27 należące do Erytrei. Rzeczywiście reszta tych strat w innych konfliktach musiała być "bardzo wysoka", pewnie równie wysoka co pancyrów w Syrii :)

złośliwy
piątek, 22 maja 2020, 21:26

W Kosowie NATO zestrzeliło 5 MiG-29 w powietrzu + zniszczyło 4 na ziemi + 1 strącony przez samych Serbów - więc straty faktycznie porównywalne z Pancyrami w Libii. Irak w czasie Wojny w Zatoce stracił 17 zniszczonych MiG-ów 29. Tyle zostało z Twojej ironii co z irackiego lotnictwa.

Pilot
sobota, 23 maja 2020, 17:54

Tylko kolego kto zasiadał za sterami tych migów? Jeżeli dało by się te migi rosyjskim pilotom to bilans zestrzeleń byłby zupełnie inny

Orthodox
niedziela, 24 maja 2020, 14:43

Wniosek z tego że nasze Migi, już w momencie zakupu, stały na straconej pozycji wobec maszyn zachodnich, gdyż miały być pilotowane przez Polaków.

Davien
niedziela, 24 maja 2020, 02:31

Erytrea vs Etiopia: 4 mIg-29 pilotowane pzrez Rosjan spadły po starciu z starymi Su-27. Cos jezcze masz do dodania?

Tani
niedziela, 24 maja 2020, 19:27

Tez pilotami byli sowieccy piloci. Tam lata duzo Ukraincow po jednej i po drugiej stronie

Norm
sobota, 23 maja 2020, 11:18

Dokładnie!

Gnom
sobota, 23 maja 2020, 01:49

A jaki był stosunek sił NATO - Serbia, 10:1, 20:1. Pełne pokrycie radarowe, stałe dyżuru WRE, tankowce i kilka par do wsparcia przy problemach. To, że niektóre MiG-29 w ogóle doprowadziły do bezpośrednich starć to cud. Powinni byli być śledzeni co najmniej od kołowania po pasie startowym. Biorąc po uwagę "rozległość" Serbii i przewagę w zasięgu rakiet głoszona przez Daviena, wszystkie MiG-29 próbujące startować powinny spaść nad pasem, a jednak.... Ciekawe czy któryś ze stale podających takie przykłady poradziłby sobie sam z 10 przeciwnikami (np. kibolami z bejsbolami) mając praktycznie kij od szczotki.

Sadyba
sobota, 23 maja 2020, 14:54

Ciekawe bo nad Kosowem to para 29tek została zniszczona przez 1 z pary F15 a migi zaczynały z dominującej pozycji

Gnom
sobota, 23 maja 2020, 23:07

Czyli w powietrzu nie było ani E-3, ani tankowców, ani innych samolotów bojowych NATO gotowych do wsparcia, tylko jedna, biedna para F-15. Bądź poważny.

HJK
piątek, 22 maja 2020, 22:21

Na ziemi to jednak trudno myśliwcowi walczyć :)

złośliwy
piątek, 22 maja 2020, 22:46

A kto im bronił latać?

?
piątek, 22 maja 2020, 22:10

w Kosowie NATO zestrzeliło 2 MIG-29 dane Serbów

Koba
sobota, 23 maja 2020, 21:17

A przy okazji, chciałbym podać straty strony NATO w tej samej wojnie 1999 z Serbią: 1. 5 maja 1999, amerykański AH-64 Apache rozbił się podczas misji nocnej w Albanii 40 mil od Tirany. Jugosłowianie sygnalizowali zestrzelenie, NATO awarię. Zginęło dwóch pilotów: David Gibbs oraz Kevin Reichert. 2. Kolejny amerykański AH-64 rozbił się niedaleko bazy w Tiranie (Albania) podczas misji szkoleniowej 26.04.1999r. Piloci uratowali się. 3. Jeden F-16C został zestrzelony 2 maja 1999, okolica m.Sabac, zestaw S-125 4. Jeden F-117 A Nighthawk został zestrzelony 27 marca 1999 roku przez jugosłowiańską OPL (3 bat., 250 bryg. rakiet. dowódca płk. Zoltan Dani, zestaw S-125 Newa) koło wsi Budanovci w Wojwodinie 5. Jeden F-117 A Nighthawk został uszkodzony 30 kwietnia 1999, powrócił do bazy, 6. Jeden A-10 Thunderbolt został uszkodzony (wyrzutnia SAM-2, okolice Kosowa, 02.05.1999, awaryjnie lądował na lotnisku Skopje w Macedonii) 7. Jeden A-10 został lekko uszkodzony nad Kosowem (11.05.1999) 8. Jeden AV-8B Harrier rozbił się w Morzu Adriatyckim z powodu awarii technicznej. 9. Stracono łącznie 21 dronów (w tym 7 niemieckich, 5 francuskich) 10. Trzech żołnierzy US wzięto jako jeńców przez jugosłowiańskie siły specjalne podczas misji nadzoru wzdłuż macedońskiej granicy z Kosowem.

Koba
sobota, 23 maja 2020, 13:24

Zniszczone na ziemi (4 szt.): nb 18103 (lotnisko Batjanica - 27.04.1999), nb 18104; (lotnisko Nis - 11.05.1999), nb 18107 (lotnisko Batjanica – 26.03.1999), nb 18302 (lotnisko Batjanica – 24.04.1999). Rozbity przy lądowaniu (1 szt.): nb 18302 (lotnisko Slatian – 29.03.1999). Zestrzelone przez samoloty NATO (5 szt.): Nb 18106 (okolice m.Krusevac – 24.03.1999 – bd. dot. typu samolotu NATO), Nb 18109 (okolice m.Valijevo – 04.05.1999 – F-16C), Nb 18110 (okolice m.Ponikve – 25.03.1999 – bd. dot. typu samolotu NATO), Nb 18111 (okolice m.Titel – 24.03.1999 – F-15C), Nb 18113 (okolice m.Bjelina w Bośni – 25.03.1999)

Davien
sobota, 23 maja 2020, 01:44

W operacji Allied Force w 1999r zestzrelono 6 MiG-29 wiec nie kłam.

Stary zgred
piątek, 22 maja 2020, 22:37

24 marca 1999 roku podczas pierwszego dnia operacji Allied Force doszło do pierwszej walki powietrznej MiGów-29 z samolotami NATO. Z jugosłowiańskiego lotniska Batajnica wystartowało kilka samolotów Mig-29 należących do 127 dywizjonu 204 Brygady Lotnictwa Myśliwskiego. Trzy samoloty z tej grupy zostały zestrzelone przez amerykańskie F-15C z 493 eskadry i holenderski F-16AM nr takt. J-063 za pomocą pocisków AIM-120B. Zestrzeleni pułk. Milorad Milutinowić "Grof" oraz major Ilje Arizonow i major Nebojsa Nikolić, katapultowali się. 26 marca 1999 roku dwa jugosłowiańskie Migi wleciały w obszar powietrzny Bośni i Hercegowiny. Samoloty zostały przechwycone przez 2 F-15C z 493 eskadry i za pomocą pocisków AIM-120 zestrzelone z dystansu około 15-20 kilometrów. Pilot major Slobodan Perić, katapultował się, zaś kapitan Zoran Radosavljević, zginął. Również pułkownik Milenko Pavlović, zginął gdy jego MiG-29 został zestrzelony 4 maja przez amerykański F-16C Block50 nr takt.91-0353/sw z 78FS. Razem w powietrzu zestrzelonych zostało 6 samolotów MiG-29, na ziemi Serbowie stracili 5 maszyn MiG-29. To są oficjalne statystyki potwierdzone ostatecznie przez stronę serbską.

złośliwy
piątek, 22 maja 2020, 22:21

Wg Serbów to oni zestrzelili 3 F-117. Tłumu innych samolotów NATO nie licząc.

rob ercik
piątek, 22 maja 2020, 17:21

Ups, miłujące pokój NATO łamie embargo na broń do Libji?

Bat
sobota, 23 maja 2020, 00:22

Zapomniałeś o mig 29. Pewno nasi je tam wysłali. To jasne wsparcie NATO dla Haftara.

piątek, 22 maja 2020, 20:51

Francja tak

Davien
sobota, 23 maja 2020, 01:45

Na Francję chyba dowodów nei ma ale Turcja na pewno je łamie.

wed
piątek, 22 maja 2020, 19:57

Tak, dostarczają popularny w siłach NATO bombowiec Su-24, ślady prowadzą do NATOwskiej bazy w Hmejmim w Syrii.

Tweets Defence24