Europejskie konsorcjum Eurofighter przedłożyło hiszpańskiemu rządowi ofertę na sprzedaż 20 myśliwców w ramach programu Halcon. Pozyskanie nowych samolotów ma pozwolić na wycofanie najstarszych z eksploatowanych obecnie samolotów bojowych EF-18A/B Hornet.
W ramach programu Halcon (Sokół) Hiszpania planuje, w latach 2025-2030, wymienić najstarsze, wyeksploatowane samoloty F-18 Hornet stacjonujące na Wyspach Kanaryjskich w bazie Gando. Myśliwce należące do do 462 dywizjonu są przystosowane do zwalczania celów nawodnych i ich następcy też mają otrzymać podobne zdolności.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem konsorcjum Eurofighter przedstawiło już hiszpańskiemu rządowi propozycje wymiany myśliwców. Obecnie prowadzone są dalsze rozmowy pomiędzy Madrytem a Airbusem i ustalane szczegóły kontraktu. Nieoficjalnie przewiduje się, że podpisanie umowy na 20 samolotów może nastąpić już w 2021 roku. Wybór Eurofightera spowodowany jest udziałem Hiszpanii w programie europejskiego myśliwca przyszłości. Projekt Halcon ma zapewnić dalszą produkcję Eurofightera i końcowe prace montażowe w zakładzie Airbusa w Getafe do co najmniej 2030 roku.
Hiszpania obecnie dysponuje 70 Eurofighterami. W tym ma 19 maszyn należących do najstarszej wersji Tranche 1, która nie ma wielkiego potencjału modernizacyjnego, 34 dalsze maszyny należą do wersji Tranche 2, a 20 do Tranche 3. Natomiast nowo pozyskane samoloty będą najnowszymi modelami dostępnymi na rynku i wyposażone w nowy typ radiolokatora z fazowanym szykiem antenowym (AESA) - Captor-E - opracowywany właśnie przez hiszpańską firmę Indra i niemiecką Hensoldt.
Doprowadzenie maszyn Tranche 2 i 3 do wspólnego standardu Tranche 3+/4 i dokupienie podobnych następców Hornetów wydaje się rozsądną polityką, która doprowadzi do unifikacji posiadanej floty bojowych samolotów wielozadaniowych i wesprze europejski przemysł lotniczy, w tym także będące częścią Airbusa lub jego poddostawcami firmy hiszpańskie. W następnej kolejności Madryt będzie zapewne kupował myśliwce powstałe w wyniku europejskiego programu FCAS/SKAF.
Kontrakt na Eurofightery jako następców EF-18 będzie prawdopodobnie równoznaczny z rezygnacją z, rozważanych przez Madryt w ostatnich latach, F-35. Wyjątek będzie tu jednak stanowił F-35B – jedyna maszyna krótkiego startu i pionowego lądowania produkowana obecnie na świecie. Tylko ten samolot będzie mógł zastąpić Harriery na hiszpańskim śmigłowcowcu Juan Carlos I.
RS/MS
Unifikacja floty może mieć tez negatywy. Posiada się jeden typ. Przeciwnik musi znaleźć sposób na neutralizację jednego rodzaju. Z drugiej strony w zasadzie transza 1 i 3 bądź 4 to w zasadzie całkowicie różne samoloty. Generalnie dbają o swój przemysł. Nawet jeśli ten przemysł jest w tym wypadku naciska silnie. A transza 4 będzie umiał walić też w ziemię. Raczej pozytyw.
No wlasnie, Niemcy, Hiszpanie, Wlosi i Francja. Pracuja nad nowym samolotem 6 generacji, beda mieli sprzet najnowoczesniejszy na swiecie. Slyszalem ze wasz Duda poprosil o wlaczenie Polski do tego programu, niestety zadnych umow z Polska stwierdzil Makron.
Jakieś źródło tych informacji, Polska na tą chwilę nie idzie w 6 generację.
I tak technologicznie będzie mu daleko do nowego myśliwca z USA Nowy eurowynalazek będzie francuski czyli trzy razy droższy będzie niemiecki czyli się zara zepsuje i będzie hiszpański czyli cały program zostanie poważnie opóźniony Ale jest też dobra wiadomość będzie bardziej eko od amerykańskiej konkurencji
Juan Carlos zabiera 12 sztuk f35B Wystarczy
A je ma?