Reklama
  • Wiadomości

"Dwusystemowe" bomby na hiszpańskich Eurofighterach

Hiszpański CLAEX (Centro Logístico de Armamento y Experimentación) przeprowadził pierwszą próbę naprowadzanej dwusystemowo amerykańskiej bomby lotniczej EGBU-16, która została zrzucona z myśliwca Eurofighter.

Fot. Ejercito del Aire
Fot. Ejercito del Aire

Jak podają hiszpańskie siły powietrzne, po identyfikacji celu dokonano próbnego zrzutu, kierowanie odbywało się przy pomocy sygnału GPS oraz systemu laserowego, z którego skorzystano w końcowej fazie testu. Zasobnik celowniczy Litening III był zainstalowany na biorącym udział w próbie samolocie.  

Przeprowadzona pomyślnie próba stanowi potwierdzenie zdolności wykorzystywanej przez hiszpańskie siły powietrzne floty Eurofighterów. Od tej pory będą one mogły korzystać z tych bomb jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Maszyny będą mogły  przeprowadzać jednoczesne ataki przeciwko kilku celom lądowym. 

Zrzut bomby wykonano z Eurofightera drugiej transzy, w wariancie dla hiszpańskich sił powietrznych, czyli Tranche-2 C.16. Próbę przeprowadzono między 20 a 24 czerwca w okolicach Zatoki Kadyksu. Bomby EGBU-16/GBU-48 charakteryzują się podwójnym systemem naprowadzania (laserowym i INS/GPS) oraz masą około 1000 funtów (ok. 454 kg).

Hiszpanie przeprowadzili w tym roku również pierwszą próbę pocisku rakietowego klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu IRIS-T, która także została wykonana przy pomocy myśliwca Tranche-2 C.16. Gotowa do wykorzystywania tych pocisków ma być niedługo cała flota hiszpańskich myśliwców Eurofighter.

Hiszpańskie samoloty nad krajami bałtyckimi

7 stycznia cztery hiszpańskie myśliwce Eurofighter Typhoon rozpoczęły misję Baltic Air Policing, którą przejęły od węgierskich Gripenów. Maszyny stacjonowały w litewskiej bazie lotniczej Szawle. Była to już trzecia zmiana hiszpańskich myśliwców w ramach misji NATO, której celem jest ochrona przestrzeni powietrznej Litwy, Estonii i Łotwy (misja rozpoczęła się w 2004 roku, gdy wszystkie te kraje wstąpiły do NATO). Pierwszą zmianę Hiszpanii stanowiły myśliwce Mirage F1, które pojawiły się nad krajami bałtyckimi w 2006 roku.

Myśliwce Eurofighter pojawiły się w Litwie 4 stycznia, ale dyżur przejęły 7 stycznia 2016 roku. Ich wsparcie stanowiły cztery belgijskie F-16AM, które stacjonowały na estońskim lotnisku Amari. Na przełomie kwietnia i maja zostały zastąpione przez portugalskie F-16 oraz brytyjskie Eurofightery. Przypomnijmy, że siły powietrzne państw bałtyckich nie mają własnych samolotów myśliwskich, dlatego dowództwo Sojuszu postanowiło o przejęciu zadania patrolowania ich przestrzeni powietrznej przez siły państw sprzymierzonych. Samoloty państw NATO rotacyjnie pełnią czteromiesięczne dyżury.

 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama