Chińskie i pakistańskie okręty płyną do Zatoki Perskiej

9 stycznia 2020, 15:45
chiny_okret
Fot. Andrzej Nitka/Defence24.pl.

Chińska Republika Ludowa (ChRL) oraz Pakistan zamierzają wysłać swoje okręty wojenne w rejon Bliskiego Wschodu – pisze IHS Jane’s. Oficjalnym powodem takiej decyzji jest zapewnienie ochrony żeglugi morskiej, z prawem międzynarodowym.

Chiny już od dawna chcą rozszerzyć swój zasięg morskiego oddziaływania i mają w tym rejonie ważne interesy strategiczne związane m.in. z dostawami surowców energetycznych przez Zatokę Perską. Około 43 procent całkowitego importu ropy naftowej Chin pochodzi z tamtego obszaru. Jednak widomym jest, że zasadniczy wpływ na obecne decyzje ma napięta sytuacja na linii Waszyngton-Teheran. Jak oficjalnie jest to podawane wysłane okręty mają operować w Zatoce Perskiej i Omańskiej.

Jak podaje IHS Jane’s, Pakistan wydzielił do operacji fregatę rakietową PNS Saif (253) typu Zulfiquar (F-22P), której zadaniem będzie eskorta cywilnych jednostek, zwalczanie piractwa morskiego i prowadzenie tzw. rutynowych patroli morskich. Dla ChRL operowanie własnych okrętów wojennych w rejonie Zatoki Perskiej ma na celu zabezpieczenie interesów własnej żeglugi. Już wcześniej Pekin rozważał opcje dołączenia do operacji eskortowej kierowanej przez USA (Operation Sentinel), a w obecnej sytuacji chce rozpocząć własną. Trzeba też otwarcie przyznać, że dla chińskich władz obecna sytuacja to okazja do wprowadzenia swoich sił w rejon dotychczas zdominowany przez amerykańską architekturę bezpieczeństwa.

Skład chińskiego zespołu zadaniowego nie jest jak na razie znany, ale prawdopodobnie będą to jeden-dwa niszczyciele typu 052C lub 052D, fregaty typu 054A oraz zbiornikowiec zaopatrzeniowy floty typu 903. Możliwe, że zapadnie decyzja o wysłaniu również okrętu desantowego typu 071, z pododdziałem piechoty morskiej, szkolonej już do operowania w takich warunkach.

Warto dodać, że Chiny i Pakistan realizują od niedawna wspólne ćwiczenia na Morzu Arabskim, manewry pod kryptonimem Sea Guardians 2020 rozpoczęły się formalnie 6 stycznia. Uczestniczące okręty – w razie potrzeby – mogłyby więc przejść z ćwiczeń do wspólnego patrolowania zagrożonych rejonów.

Pekin niedawno poparł też proponowane przez Rosję porozumienie o bezpieczeństwie zbiorowym w Zatoce Perskiej. Rosnące interesy gospodarcze Chin i chęć zwiększenia ich zdolności do zabezpieczenia tych interesów oznaczają, że korzyści wynikające z większego zaangażowania w bezpieczeństwo na niestabilnym Bliskim Wschodzie przeważają nad potencjalnymi ryzykami takich kroków.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 91
Reklama
robo
piątek, 10 stycznia 2020, 15:16

To nawet flota ChRL i Pakistanu zapuszczają się tak daleko bez holowników będących częścią każdej rosyjskiej morskiej "grupy bojowej"?

Grossadmiral Heartlandu Międzydupia Bartosiak
piątek, 10 stycznia 2020, 21:23

Dobrze że nasza MW daje radę.

piotr
piątek, 10 stycznia 2020, 13:14

wIEKSZOSC KOMENTUJACYCH TAK NAPRAWDE NIE WIE O CO CHODZI I PISZE TOTALNE BZDURY CHINY WYKORZYSTALY SYTUACJE KTORA TAM JEST I WYSLALY SWOJE OKRETY POD POZOREM OCHRONY SWOICH STATKOW ,MYSLENIE NIE BOLI TYLKO TRZEBA COS WIEDZIEC NA TEMAT POLITYKI A NIE JAK WIEKSZOSC TUTAJ PISAC GLUPOTY .

piątek, 10 stycznia 2020, 17:32

Całkowicie się zgadzam. Chiny dojrzały do wpływania na politykę światową.

pragmatyk
sobota, 11 stycznia 2020, 09:22

Rejon niestabilny ,a Amerykanie nakładają sankcje ,teraz tankowce mają osłonę.

Adam
piątek, 10 stycznia 2020, 11:14

A Polska wyśle podwodne lotniskowce które załatwił nam Macierewicz?

komandor
piątek, 10 stycznia 2020, 19:17

nie, wyśle Ci trochę rozumu i inteligencji do tego wystarczy ponton ...

Potek
piątek, 10 stycznia 2020, 10:50

Podobno płynie też Kuzniecow i jakiś krązownik...

piątek, 10 stycznia 2020, 23:56

Kuznieciow miał niedawno poważny pożar podczas remontu,

Stirlitz
piątek, 10 stycznia 2020, 08:41

Czyli nawet Chiny i Pakistan uznali Iran za państwo posługujące się aktami terroryzmu do blokowania transportu w cieśninie Ormuz i będą razem z Brytyjczykami, Amerykanami patrolować wody Zatoki i cieśniny.

w uzupełnieniu
piątek, 10 stycznia 2020, 14:36

Chiny będą chronić cieśninę Ormuz przed USA

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 19:18

Doprawdy?? Bo będzie akurat odwrotnie, beda pomagać USA by Iran nie rozrabiał:)

biały
sobota, 11 stycznia 2020, 12:47

tak jak pomagają usa usypując sobie stuczne wysepki

Davien
niedziela, 12 stycznia 2020, 02:58

Biały jak nie wiesz o co choddzi... No ale ci wyjasnie: Ormuz i wolna zegluga tam sa kluczowe dla Chin bo ida tamtey transporty ropy, teraz zrozumiałes?

babcia Zosia
sobota, 11 stycznia 2020, 10:45

A ty kruszynko znowu "niezorientowany" o co tam chodzi. Fakt to mocno skomplikowane i to problemy dla dorosłych więc lepiej dalej zajmuj się ulubionym PS-em.

Marek
piątek, 10 stycznia 2020, 14:06

Raczej pretekst do testowania wyposażenia i taktyki...etc. Chińczycy nie myślą tak jak piszesz. Dla nich narazie konkurentem są USA, a zachód Europy nie bo nieźle ich wyposażył w technologię..... Temat na dysertację

Mata
sobota, 11 stycznia 2020, 12:18

Chińczyk wykupił kamienice w Poczdamie, Berlinie itd., a więc wszedzie

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 19:20

marek, dla nich wazne jest zapewnienie dostaw ropy a Iran temu zagraża swoim postepowaniem więc czemu się dziwic?

biały
sobota, 11 stycznia 2020, 12:47

Iran dostarcza im prawie 10 % ropy

Davien
niedziela, 12 stycznia 2020, 02:59

Nie , nie dostarcza panie Biały. Chiny nałozyły sankcje na irańska rope wiec nie zmyslaj

Mikroszkop
piątek, 10 stycznia 2020, 13:17

Wydaje mi się że Chińczycy nie martwią się akurat o blokadę ze strony irańskiej.

Davien
niedziela, 12 stycznia 2020, 02:59

Taak, i wysłąli dwa niszczyciele by walczyc z nowszymi o klase Burkami czy LGU??

Mikroszkop
niedziela, 12 stycznia 2020, 18:10

Będą eskortować"swoje" statki i to ich trzeba będzie zaatakować żeby utrzymać ewentualną blokadę a USA bardzo zależy na utrzymaniu dobrego wizerunku.

Davien
niedziela, 12 stycznia 2020, 22:57

Panie mikroszkop, a akurat pociski rańskie czy ich miny będa odczytywac nazwe na burcie :)) Po pierwsze po co USA ma atakowac chinskie transporty ropy, jakby mieli tak zrobic to by zablokowali Ciesninę Malakka i klops.

Mikroszkop
poniedziałek, 13 stycznia 2020, 12:10

A jak pan myśli panie Davien po co USA w ogóle zaprząta sobie głowę przywracaniem demokracji w jakimś tam Iranie i jak można kontrolować 90 tys. statków przepływających rocznie przez cieśninę Malakka?

Davien
wtorek, 14 stycznia 2020, 01:15

Panie mikroszkop a co ma USa do jakiegos wydumanego przywracania demokracji w Iranie??? Ech zmyslac nawet pan nie umie:0 A co do Malakka to jaki problem zwyczajnie zatrzymywac tankowce i kontrolowac ładunek, to jest tez blokada. Tyle ze takie cos prowadzi do wojny a ani USa ani Chinom wbrew temu co niektórzy wypisuja nie jest ona do niczego potrzebna, wrecz przeciwnie.

Mikroszkop
wtorek, 14 stycznia 2020, 10:22

Do kontrolowania średnio 10 statków na godzinę to potrzeba z 50-60 okrętów a USA ma ich wszystkich 94. Musieliby wybudować specjalnie na tę okazję całą flotyllę która musiałaby mieć bazy w regionalnych państwach a do tego wkurzyliby pół świata. Wojna nikomu nie jest potrzebna tyle że w USA nie mają innego pomysłu jak rozwalić Chinom gospodarkę. Czasy kiedy wystarczyło że prezydent USA tupnął nogą należą do przeszłości. Teraz trzeba się wykazać realnymi możliwościami a póki co to USA ponosi porażkę za porażką. Iran rości sobie prawo do kontrolowania cieśniny Ormuz a w odpowiedzi USA ściąga siły koalicyjne którymi będzie dowodzić ponieważ sama nie dysponuje wystarczającymi zasobami. FR kontruje wejście Ukrainy do NATO i zajmuje Krym a USA zmniejsza obecność wojskową w Europie a obroną "flanki" ma się zająć Polska i Rumunia. USA odpuszcza Syrię i Libię. Podobno przerzucają wszystkie siły na Pacyfik tyle że nie widać żadnych efektów tych działań.

Davien
wtorek, 14 stycznia 2020, 19:26

Panie Mikroszkop, wiec wg ciebie przepływa przez Malakka 10 tankowców na godzine?? No dobre, ale skad tyle wezmiesz na swiecie:) A co do wojny z Chinami , to jakby była ona USA potrzebna juz by trwała ale nie jest wiec daruj sobie. Natomiast co do rozwalania gospodarki to popatrz na ostatnia wojne na samkcje i jak to wyglądało: Chiny na 60mld, USA ot tak sobie na 300mld i 200 mld w rezerwie. Jak sadzisz kto by na tej wojnie lepiej wyszedł? Chiny? Nie sądzę. A co do mozliwosci militarnych to akurat Ormuz jest USA srednio potrzebny, rope mają z własnych żródeł a bazujaca w Zatoce Perskiej flota USa sama by wystarczyła do patrolowania i zabezpieczenia ciesniny, ale po co maja ryzykować Ukraina nie chcała do NATO podczas Majdanu ale doUE, może rozróznia pan te dwie organizacje:) USA w Syrii były by walczyc z ISIS co zakończyły rozbijajac terrorystów i tyle,nie sa tam by tworzyc kurdyjskei panstwo czy wspierac Kurdów w walce z Turcją jak się niektórym wydawało. WLibii od poczatku to pierwszeskrzypce graa Francja a potem to był kocioł. Obecnie jest embargo na dostawy broni dla Libii i USA jakos go przestzregają choc akurat dla nich uziemienie Haftara nie stanowiłoby problemu tyle ze w tym konflikcie sa neutralne. Az tak cięzko to zrozumieć.

Mikroszkop
środa, 15 stycznia 2020, 09:31

Tak wynika ze statystyk. 10 to średnia liczba. Równie dobrze może ich być 20 czy 30 w ciągu jednej godziny. Chińska flota handlowa liczy ponad 4900 statków. Wystarczy żeby przepływać przez cieśninę raz na dwa tygodnie żeby wygenerować taki ruch a gdzie jeszcze statki innych potęg jak Grecja i Japonia. USA nie ma w tej chwili potencjału by taką wojnę wygrać i zachować jednocześnie prymat na świecie a o to ta wojna ma się toczyć. Patrząc na ostatnie wiadomości o planowanych kolejnych superbroniach jakimi to ma dysponować armia to ja mam przeczucie że już nikt w stanach nawet o tej wojnie nie myśli tylko się zwijają z powrotem na swoją półkulę pohukując tylko dla zachowania twarzy żeby to nie wyglądało na ucieczkę. Każdy kolejny rok pokoju wzmacnia potęgę Chin. Ormuz pokazuje że USA już nie rządzi morzami a jak nie rządzi to będzie rządził ktoś inny. Flota jest za mała, pływa za daleko i za często i jest przestarzała. Panie Davien wszystkie kraje leżące na Nizinie Wschodnioeuropejskiej należące do UE należą też do NATO ponieważ samo UE nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa a wtedy bezpieczeństwo zapewnia FR. USA nic nie zyskało na wojnie w Syrii a straciło wizerunkowo zostawiając Kurdów, natomiast odpuszczając Libię potencjalnie traci dostęp do wschodniej części Morza Śródziemnego.

klawiatura
piątek, 10 stycznia 2020, 11:55

Oni właśnie tam płyną żeby twoi idole Iranowi krzywdy nie zrobili i nie zaczęli jakiejś wojenki.

No skąd
piątek, 10 stycznia 2020, 10:01

Jak zwykle, wszystko źle zrozumiałeś. Czytasz od końca, czy co?

Tropiciel
piątek, 10 stycznia 2020, 07:32

Chińczycy wysyłają swoje okręty do Zatoki - na naszych oczach następuje pewne przestawienie ładu światowego. Coś co parę lat temu było nie do pomyślenia, za parę lat może być dla nas normalnością ze Chiny wysyłają w jakiś rejon świata swoje okręty.

SOWA
piątek, 10 stycznia 2020, 14:13

Chińczycy skrytykowali ostatnie działania USA na Bliskim Wschodzie - jak to określają, USA to państwo stawiające się ponad prawem. Bardzo dobre posunięcie Pekinu tym bardziej, że władze tego kraju zapowiedziały zdecydowanie większe zaangażowanie w regionie.

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 19:21

No popatzr SOWA a ta eskadra płynie by pomóc USA patrolowac Ormuz zeby Iran czegos nie wyciął:)

Jwch
piątek, 10 stycznia 2020, 05:30

Czarne złoto kusi wszystkich a to już jest tylko krok do wojny i to światowej

Jaro
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:54

A Polska wysle tam swój niezniszczalny okręt ORP Błyskawica

Radoo1988
sobota, 11 stycznia 2020, 07:35

i będzie tym okrętem kluczyc między chińskimi okrętami :D

BUBA
piątek, 10 stycznia 2020, 16:45

i podwodny zlom ze Szwecji

Sada
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:27

Za niedługo w zatoce bedzie tyle okretów, że poziom wody się podniesie.

ed
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:05

Robi się coraz groźniej

Hugo
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:40

Pakistan można powiedzieć kraj trzeciego swiata, a ma okręty rakietowe a my? Pytam się?

WAWA
sobota, 11 stycznia 2020, 12:08

PAKISTAN MA OKRĘTY I ...POTWORNĄ BIEDĘ.MY NIE MAMY OKRĘTÓW,ALE ZA TO DOBRE ŻYCIE !

Lucas
piątek, 10 stycznia 2020, 17:55

U mają też głowice jądrowe

Ja
piątek, 10 stycznia 2020, 16:15

Odpowiem Ci. Pakistan wydaje na obronność 10 razy więcej na obronność niż Polska

Autor
piątek, 10 stycznia 2020, 13:54

Pakistan ma również broń atomową.

sża
piątek, 10 stycznia 2020, 11:59

My mamy WOT.

Fanklub Daviena
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:37

Super! Mam nadzieję, że te chińskie niszczyciele rakietowe 052 stworzą Irańczykom usieciowioną wysuniętą sieć radarową na wzór działania rosyjskiej floty na rzecz Syrii u jej brzegów, pozwalając Iranowi na zachowanie ciszy radarowej aż do znalezienia się celu w polu rażenia! A świat na pewno będzie chciał mieć również z niezależnych źródeł, a nie tylko z amerykańskiej propagandy, nagrania radarowe pokazujące skąd naprawdę przyszedł atak np. na jakiś tankowiec, jak do czegoś takiego, odpukać, dojdzie! :)

Mniej niż 10 sekund
piątek, 10 stycznia 2020, 13:48

To jakie to "niezależne" źródło, jak oni stoją za Iranem? Może jakby to była flota papieska... ale Chiny? Niezależne źródło? Poniosło cię;)))

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 11:37

Funku, jakbys nie zauważył płyna tam pomóc USA zagonic Iran do nory jakby zaczał w Ormuz rozrabiac wiec te twoje fantazje.... Aharosyjska flota i sieciocentryczność- żart roku:)

No skąd
sobota, 11 stycznia 2020, 07:33

To Iran zaatakował Irak i zabił tam Irańskiego generała? Kogo to trzeba pilnować żeby nie rozrabial. Człowieku, wyciąga wnioski.

Davien
wtorek, 14 stycznia 2020, 01:17

No popatzr, zaatakował dwie irackie bazy, kierował napascia na ambasade USA w Iraku, mieszał w polityce do tego stopnia ze Irak zalały antyiraskei protesty, ech ten Iran,a podobno nic nie robi:)

Fanklub Daviena
piątek, 10 stycznia 2020, 18:18

Nie, nie zauważyłem. Tylko ty i say69mat zauważyliście, że Chiny są tam "pomóc USA"... :)

sdf
piątek, 10 stycznia 2020, 17:51

Pentagon to ci zdradził ( chińską pomoc dla USA)!!!!! czy Al - Jazeera? :))))))))))

biały
piątek, 10 stycznia 2020, 17:22

a mi sie zdawało ze Iran współpracuje z Chinami , po resztą jakoś nie zauważyłem aby obecnie USA współpracowały z chinami

Stirlitz
piątek, 10 stycznia 2020, 10:50

Fantazja towarzysza poniosła, ale w jednym możesz mieć rację Chińczycy dodatkowo będą mogli potwierdzić irańskie akty terroru, gdyby znów ci postanowili strzelać da statków handlowych lub samolotów pasażerskich.

Muminek
piątek, 10 stycznia 2020, 10:09

Co takiego jest w człowieku że jest gotowy bez końca się ośmieszać ??

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 19:22

Muminek, on nawet nei czyta tego co komentuje, nawet tu w artykule podano czemu płyna tam Chińczycy, ale funklub zyje chyba we własnym świecie:)

Mikroszkop
sobota, 11 stycznia 2020, 19:18

No tak. II WŚ się zaczęła bo Niemcy chcieli eksterytorialnej autostrady i Polacy im napadli na radiostację. Odróżniaj komunikaty prasowe od intencji.

Davien
wtorek, 14 stycznia 2020, 01:18

Nie mikro, druga wojna sie zaczęła bo było to potzrebne Stalinowi który do tego dązył od kiedy objał władzę wiec naprawdę daruj sobie kiepskie manipulacje:)

Mikroszkop
wtorek, 14 stycznia 2020, 09:56

To co napisałeś to chyba prosto z podręcznika historii klasy 6 jest wyjęte. Ręce opadają.

Davien
wtorek, 14 stycznia 2020, 19:27

Nie panie Mikroszkop, prosto z rosyjskich dokumentów wiec daruj sobie załosny płacz jak ci fakty nie odpowiadaja.

Mikroszkop
środa, 15 stycznia 2020, 08:55

Ale rozumiesz chyba że rosyjskie dokumenty opowiadają tylko o tym co działo się w Rosji?

robo
piątek, 10 stycznia 2020, 15:14

nadmiar samogonu + nadmiar Rossiya1/sputnik ewentualnie problemy mentalne , być może kombinacja wszystkich czynników jako że pierwsze prowadzi nieuchronnie do drugiego

Cos
piątek, 10 stycznia 2020, 20:47

Mam tylko pierwszy czynnik Czy mam się obawiać ????

Ozon
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:05

No prawda jest taka że USA sobie same nabroily, pozwalając Chiną i Rosji rozrastać się przez lata mają teraz ciężki orzech do zgryzienia

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:53

czyli będzie wojna za niedługo

qwerty
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:47

jak iran zablokuje zatokę perską ,to chiny mają problem ,a usa,kanada , rosja i pare innych krajów czysty zysk.

sobota, 11 stycznia 2020, 12:13

PRZECIEŻ CHINY KUPUJĄ ROPĘ OD IRANU,WIĘC PO CO MIELI BY BLOKOWAĆ CIEŚNINĘ :))))

Gebeth
piątek, 10 stycznia 2020, 14:32

Chiny kupują ropę od Iranu i uczestniczą w projektach zbrojeniowych....więc Iran ropy dla Chin nie zablokuje.

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 19:23

Chiny ropy d Iranu nie kupują, ostatnio była nawet potezna afera wiec daruj sobie zmyslenia. A dla twojej wiedzy: mina czy rakieta nie czyta w manifescie okretowym:)

biały
sobota, 11 stycznia 2020, 12:49

jak nie kupują :) a w wiadomościach mówili że biorą niecałe 10 % od Iranu

Davien
niedziela, 12 stycznia 2020, 03:08

Ciekawe bo Chiny nałozyły embargo na zakup ropy z Iranu, była nawet potęzna afera z tego powodu bo jedna z firm kupowała nielegalnie rope z Iranu.

Lucas
piątek, 10 stycznia 2020, 17:56

I podejrzewam że Chiny mogą dawać Iranowi technologię itp

Derwisz
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:41

Super News Oba państwa są zależne od ropy saudyjskiej Iran zapewne sie cieszy po ostatnim fiasku negocjacji z chinami

Fanklub Daviena
piątek, 10 stycznia 2020, 15:31

Raczej Saudowie są zależni od chińskiego odbiorcy i to tak bardzo, że wbrew naciskom USA już 17 października 2017 sprzedaje Chinom ropę za juany (Chińczycy odmawiają płacenia dolarami) co mocno dotknęło wpływy geopolityczne i gospodarcze USA. Chiny bez problemu mogą dywersyfikować dostawców ropy, Saudyjczycy, odkąd USA większość potrzeb pokrywają własnymi łupkami, nie bardzo mają wybór.

Stari i mądry
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:17

Jeśli te okręty pozostaną w zatoce to będzie to koniec dominacji USA w tym regionie.,

Mikroszkop
piątek, 10 stycznia 2020, 13:23

O dominacji w regionie decyduje obecność grupy lotniskowej a nie dwa niszczyciele.

Sander
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:41

Cisza przed burzą Pozdrawiam

Się znam
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:35

A co my wyślemy ?

Kuźiencow
piątek, 10 stycznia 2020, 13:52

ORP Ślązak - nasz wysokobudżetowy patrolowiec.

piątek, 10 stycznia 2020, 13:50

Pocztówkę z Pobierowa.

luk
piątek, 10 stycznia 2020, 09:48

Mam nadzieję, że nic nie wyślemy!

Olender
czwartek, 9 stycznia 2020, 18:22

Fajnie wyglądają te zaopatrzeniowce z tymi działkami

Rkrkrkrrk
piątek, 10 stycznia 2020, 06:54

Mają argumenty na pokładzie a nie tylko wiecznie żywą półcalówkę

Sternik
piątek, 10 stycznia 2020, 00:35

Okręt to okręt, nie może być bezbronny.

MAZU
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:51

Sytuacja robi się ciekawa...

inż.
czwartek, 9 stycznia 2020, 23:28

powtórka z rozgrywki na morzu śródziemnym

Drakkar
czwartek, 9 stycznia 2020, 23:23

Tak. Bo Iran i USA zostały wysłane "na karnego jeżyka" - niech któryś spróbuje podskoczyć, to Chiny zmniejszą zakupy ropy w Iranie, a w USA wszystkiego. Trzymają jednych i drugich za gardło i za (nazwa łacińska) testes, ale też zdają sobie sprawę, że wszelkie problemy uderzą w nich. Więc muszą zadbać o bezpieczeństwo w rejonie. Moim zdaniem to jest dopiero realna zapowiedź deeskalacji. Wymuszonej, ale deeskalacji.

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 11:40

Drakkar, widziałes w ogóle po co płyna tam te okrety? Bo jakbys nie zauwazył aby wersprzec USA w patrolowaniu ciesniny i powstrzymac Iran jakby zaczął rozrabiac. A co do zakupów Chin wystarczy ze USA przerwą zakupy w Chinach i Xi ma duzy problem o pokazała walka na sankcje: Chiny na 60 mld a USA ot tak sobie przyłozyło im 300 mld i zapowiedziało nastepne 200

michalspajder
piątek, 10 stycznia 2020, 23:35

Davien, doskonale wiesz, ze jezeli nawet wespra US Navy, to tylko, jesli bedzie im sie oplacalo. Plyna tam dla swojego interesu, a co powstrzymywania "rozrabiakow", to nawet Chiny sie zbytnio nie przykladaja do powstrzymywania znacznie bardziej niz Iran nieprzewidywalnej KRLD. A mieliby tam caly wachlarz rozwiazan. Co do sankcji: owszem, na razie USA sa gora. Pytanie jest, ile Chiny sa w stanie wytrzymac, a potem, jesli wytrzymaja, odgryza sie.

Davien
niedziela, 12 stycznia 2020, 03:16

Dokładnie, ale niech funklub i reszta nie opowiadają bajek jak to maja wesprzeć Iran bo się niedobrze robi od tych kłamstw A juz bajki Drakkara że nagle zrezygnuja z handlu ze Stanami.... Chiny praktycznie panei Michale kontroluja KRLD bo jak wstrzymają dostawy to Kim pada w ciągu kilku tygodni. A cod o sankcji to chodziło mi o pokazanie ze Chiny w tej wojence ucierpią znacznie bardziej, choc akurat ani im ani USa nie jest ona do niczego potzrebna bo traca obie strony. Tyle ze to nie USa a Chiny sa uzaleznione od handlu. Dzis panei Michale wojna handlowa nie opłaca sie ani Chinom ani USA A co do Ormuz, to wolnośc zeglugi tam jest dla Chin kluczowa, podobnie jak w Malakka boz ablokowanie tych punktów oznacza ze transport ropy pada i Chiny maja duzy problem. A kto grozi bez przerwy blokada Ormuz?? USA czy Iran? Wiec nawet płynac tam w swoich cleach, a tym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi i przy okazji zaistnienie w Zatoce Perskiej, jak pan sądzi po czyjej stronie będa stały. Zwłaszcza po ostatnim wyczynie Iranu.

Tweets Defence24