Australia coraz bliżej zakupu MQ-9B SkyGuardian

29 listopada 2019, 10:37
1280px-MQ-9_Reaper_UAV_(cropped)
MQ-9B SkyGuardian. Fot. General Atomics

Ministerstwo Obrony Australii zdecydowało się wstępnie na wybór bezzałogowca MQ-9B SkyGuardian produkowanego przez General Atomics Aeronautical Systems w programie pozyskania nowego bojowego bezzałogowego statku powietrznego klasy MALE dla Royal Australian Air Force o kryptonimie Project Air 7003 o wartości ok. 885 mln USD.

W kolejnym etapie programu australijskie władze mają rozpocząć negocjacje związane z ustaleniem warunków transakcji. W razie ich powodzenia ostateczna decyzja dotycząca zakupu dronów bojowych MQ-9B SkyGuardian ma zostać podjęta w latach 2021-2022. W przypadku kupna tego gezzałogowca, Australia po raz pierwszy pozyska bojowy bezzałogowy statek powietrzny tej klasy.

Tego typu najnowocześniejsza technologia, dysponująca zaawansowanymi sensorami i systemami, uzupełniałaby zaawansowane samoloty, takie jak F-35 Joint Strike Fighter, i zapewniała utrzymanie przez Australijskie Siły Obronne zdolności na najwyższym poziomie.

- Minister Obrony Australii Linda Reynolds

Konkurentem MQ-9B SkyGuardian był system Heron TP (eksportowa wersja IAI Eitan), oferowany przez Israel Aerospace Industries. Australijski resort obrony był zainteresowany pozyskaniem MQ-9 Block 5 lub MQ-9B SkyGuardian (zaprojektowanego zgodnie z wymaganiami brytyjskiego RAF). Ostatecznie zdecydowano się na wybór tego drugiego.

Australijska minister przemysłu obronnego, Melissa Price, stwierdziła przy okazji ogłoszenia wstępnego wyboru, że krajowy przemysł obronny jest w stanie zaoferować istotną współpracę w trakcie produkcji. Chodzi o wyposażenie w rodzaju sensorów, sprzętu łączności, a także wsparcie w trakcie eksploatacji. Z całą pewnością kwestie te będą stanowić jeden z najważniejszych elementów negocjacji ze stroną amerykańską. Australia w zdecydowanej większości realizowanych programów obronnych kładzie olbrzymi nacisk na maksymalny możliwy udział lokalnego przemysłu w procesie produkcji, wyposażenia i eksploatacji kupowanego sprzętu wojskowego.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Reklama
Marek1
piątek, 29 listopada 2019, 13:59

Wielka szkoda, ze Polska ma zakaz dot. badań, rozwoju i produkcji BSP klasy MALE(i większych). Hegemon stwierdził, że są one w WP niepotrzebne, bo maja je wszak siły NATO(czyt. US Air Force), a nasze "elity" posłusznie o temacie nawet nie myślą. Ten schemat myślenia władz polskich dotyczy zresztą wszystkich kwestii myślenia o zapewnieniu PSZ jakiejkolwiek autonomii na szczeblu ponad taktycznym.

szeliga
piątek, 29 listopada 2019, 17:50

Zakaz? Żeby jakikolwiek zakaz miał sens najpierw trzeba mieć możliwości. Konstrukcyjne, rozwojowe i produkcyjne. My ich nie mamy. Co mieliśmy to sprzedaliśmy, bądź rozpędziliśmy. Zakazy nie są potrzebne.

gmk
wtorek, 3 grudnia 2019, 02:55

No cóż, trzeba przystąpić do programu samolotów 6-tej generacji, bo aby wyprodukować ewentualnie sami to potencjał mamy ale na jego samodzielne wykorzystanie to raczej nikt nam nie pozwoli! Jednym słowem czasy Enigmy się skończyły i trzeba opanować przestrzeń tam, gdzie ją nam pozostawiono a reszta to dla sojuszu!

Edmund
piątek, 29 listopada 2019, 12:29

W naszym przypadku zakup taki musiałby uwzględnić offset w wersji najdłuższej z możliwych, więc negocjacje potrwałyby 5x dłużej. Dla firmy oferującej nic straconego. Koszt tak długich negocjacji dodałaby sobie do końcowej umowy. Tylko ta sama pozycja zwiększyłaby wartość o 20 % - do ponad 1 mld USD. Z konkretnym offsetem i przekazaniem mniej kluczowych technologii to już 2,5 mld USD (jest w tym cena budowa montowni gotowych komponentów w Polsce). Po kilku latach okazałoby się, że kolejne zamówienia już w polskiej fabryce są 2X droższe niż na rynku oraz nie tak dobre, bo mimo przekazania technologi, fabryka nie opanowała niektórych z nich w wystarczającym stopniu (patrz Mesko i zamówienia do F16).

Tweets Defence24