Stany Zjednoczone ogłosiły projekt o łącznej wartości 553 mln. dolarów, który zakłada wybudowanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie znajdującym się w stolicy Sri Lanki, Kolombo.
Ruch ten jest postrzegany jako rzucenie wyzwania Chinom, które inwestują w wiele projektów infrastrukturalnych na wyspie w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku (ang. Belt and Road Initiative, BRI), znanej również jako Nowy Jedwabny Szlak. Najbardziej znanym projektem Chin na Sri Lance jest port w Hambantocie, który po niewypłacalności rządu w Kolombo w 2017 roku został oddany Pekinowie w dzierżawę na okres 99 lat.
Jak podaje Międzynarodowa Korporacja Finansowania Rozwoju Stanów Zjednoczonych, (ang. The U.S. International Development Finance Corporation, instytucja finansująca rozwój i agencja rządu federalnego) projekt ma na celu zapewnić infrastrukturę krytyczną dla wyspy z potencjałem żeby ”przetransformować Kolombo w światowej-klasy hub logistyczny na skrzyżowaniu istotnych szlaków morskich i powstających rynków”.
Czytaj też
Prywatne pożyczki warte 553 mln. dolarów zapewnione przez agencję na rzecz zachodniego terminalu kontenerowego ”rozwiną jego zdolność spedycyjną, tworząc większy dobrobyt Sri Lanki – bez zwiększania długu państwowego – jednocześnie umacniając pozycję naszych sojuszników w całym regionie.” – stwierdził dyrektor naczelny agencji, Scott Nathan. Wspomniał również, że aktywność w regionie Indo-Pacyfiku jest priorytetem dla Stanów Zjednoczonych.
Według agencji port w Kolombo od 2021 roku funkcjonuje na granicy swojej przepustowości a nowy terminal będzie w stanie obsługiwać rosnące gospodarki Zatoki Bengalskiej. Wśród lokalnych partnerów znajdują się firmy takie jak John Keells Holdings należące do Sri Lanki i Adani Ports & Special Economic Zones Limited, która należy do Indii i posiada 51% akcji w zachodnim terminalu kontenerowym.
Czytaj też
Indie walczą z Chinami o wpływy na Sri Lance, gdzie oba państwa szeroko zainwestowały w rozbudowę obiektów w porcie w Kolombo. Trzeba pamiętać, że Sri Lanka leży na trasie najbardziej aktywnych morskich szlaków handlowych na świecie i w regionie. Mając to na uwadze, rosnąca obecność Chin na wyspie niepokoi Indie, które widzą ją jako część swojego strategicznego podwórka.
rwd
A na budowę portu kontenerowego w Świnoujściu Niemce nie pozwalają. Chyba powinniśmy sprowadzić Chińczyków do Świnoujścia.
gnagon
wyjęcie z zakresu hegemonii imperium morskiego Eurazji i szerzej "starego świata" oznaczałoby faktyczny koniec hegemonii Anglosasów