Reklama

Siły zbrojne

Francja: próby "przeciwpancernej pieści" Jaguara

Fot. MBDA
Fot. MBDA

Jak poinformował koncern MBDA, przeprowadzono pierwsze próbne strzelania z wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych MBDA MMP (Missile Moyenne Portée) zintegrowanej z nowym kołowym bojowym wozem rozpoznawczym EBRC Jaguar 6 × 6. Próba zakończyła się pełnym sukcesem.

Wspomniane badania i testy przeprowadziła Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) w swoim Centrum Testowym Techniki Lądowej. Przeciwpancerny pocisk kierowany MMP został wystrzelony przy pomocy wysuwanej, podwójnej wyrzutni zintegrowanej z wieżą Jaguara. Próby te są pierwszym etapem kwalifikacji, w czasie którego z powodzeniem zademonstrowano precyzyjne trafienie w ustalony cel. Pomyślne jej zakończenie umożliwi osiągnięcie przez nowe francuskie kołowe bojowe wozy rozpoznawcze zdolności do precyzyjnego i skutecznego rażenia ciężkich pojazdów bojowych.

Wspomniane rozpoznawcze Jaguary wraz z transporterami Griffon systematycznie trafiają do służby liniowej, a ich produkcja i zakup jest realizowana w ramach programu Scorpion, który ma na celu generacyjną wymianę obecnie używanych podstawowych wozów bojowych we francuskiej armii. Docelowe plany zakupowe oraz zapotrzebowanie na te wozy jest szacowane odpowiednio na 2080 Griffonów (w tym 1722 w układzie 6 × 6 i 358 w układzie 4 × 4) i 248 Jaguarów.

MMP (Missile Moyenne Portée) to francuski przeciwpancerny pocisk kierowany zaprojektowany i produkowany przez koncern MBDA. Został opracowany jako następca systemu Milan na potrzeby francuskich wojsk lądowych. Zasięg maksymalny systemu wynosi ponad 4 km. System ten może pracować w trzech różnych trybach: wystrzel i zapomnij (F&F), zdalnego sterowania na łączu światłowodowym (Man In The Loop) oraz namierzania po odpaleniu bez widoczności celu (LOAL). Jak dotąd francuska armia zdecydowała się na zakup 400 wyrzutni i 2850 pocisków tego typu, które wchodzą stopniowo do służby liniowej, począwszy od 2017 roku.

image
Reklama

EBRC Jaguar to nowy francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez francuskie konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales i Arquus. Wóz ten dzięki połączeniu niewielkich rozmiarów i masy z bardzo silnym uzbrojeniem może z powodzeniem prowadzić bojowe rozpoznanie i wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Jaguary mają zastąpić obecnie używane wozy AMX-10RC (około 248) i ERC-90 Sagaine (około 59). Wozy te po latach służby w kraju i w czasie misji ekspedycyjnych są już mocno przestarzałe i wyeksploatowane, a co za tym idzie, wymagają pilnego zastąpienia przez nowe konstrukcje.

Jego uzbrojenie stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA CT40 kal. 40 mm (strzelającą amunicją teleskopową) sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP (z boku wieży). Ten zestaw uzbrojenia pozwoli zastąpić wycofane już wozy VAB HOT, ale też wspomniane wcześniej wozy wsparcia ogniowego z armatami 90 i 105 mm — nowoczesna armata 40 mm w połączeniu z ppk zapewnia zdecydowanie większą siłę ognia. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569, czyli zapewnia pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama