Siły zbrojne
Dziewiczy lot nowego śmigłowca polskiej Marynarki Wojennej
Śmigłowiec Leonardo Helicopters AW101, zakupiony dla Marynarki Wojennej, odbył swój pierwszy lot.
O oblocie śmigłowca poinformował w portalu społecznościowym minister obrony Mariusz Błaszczak. Maszyna nie nosi na razie docelowego malowania, które zostanie zapewne naniesione w późniejszym czasie. Zgodnie z umową z kwietnia 2019 roku, Siły Zbrojne RP mają otrzymać cztery śmigłowce AW101 w wersji zwalczania okrętów podwodnych, dostosowanej do wykonywania misji bojowego poszukiwania i ratownictwa na morzu (CSAR-ZOP). Dostawa ma odbyć się do 2022 roku, a cały kontrakt opiewa na kwotę 1,65 mld złotych brutto.
AW101 dla Marynarki Wojennej coraz bliżej! Pierwszy z czterech zakupionych śmigłowców wykonał swój testowy lot na terenie fabryki w Yeovil. pic.twitter.com/wiO1J8Ubh3
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) July 20, 2021
Wykonawcą umowy jest PZL Świdnik, polska spółka Leonardo Helicopters, jednak pierwszy lot testowy odbył się w Wielkiej Brytanii, bo tam – w fabryce Yeovil – powstają śmigłowce. Podpisanemu kontraktowi towarzyszy offset, na kwotę około 400 mln zł. Umowy wykonawcze podpisano w tym zakresie w styczniu 2020 roku. Głównymi beneficjentami offsetu za AW101 będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. oraz Politechnika Gdańska, natomiast ze strony wykonawcy obok Leonardo są w niego zaangażowani także Thales oraz włoska MES SpA, dostawcy wyposażenia misyjnego śmigłowców.
Jak mówił jeszcze w kwietniu 2019 roku wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz, umowa pozwoli na następujące działania:
- utworzenie w WZL1 licencjonowanego centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców, które będzie zajmowało się administrowaniem, kierowaniem i koordynowaniem wykonywania czynności obsługi technicznej, serwisowania i napraw śmigłowców i będzie wyposażone w elektroniczną, interaktywną publikację techniczną;
- zapewnienie kontynuacji asysty technicznej przez offsetodawców do końca umowy offsetowej, czyli przez 10 lat;
- prowadzenie czynności obsługi technicznej na poziomach O i I (Organizational Level i Intermediate Level, oba wykonywane zazwyczaj przez użytkownika maszyn – przyp. red.), w szczególności poprzez prowadzenie czynności przygotowawczych, wstępnych przedlotowych, startowych i polotowych, jak również demontażu, montażu i sprawdzania systemów, instalacji i układów śmigłowca AW101;
- wykonywanie obsługi technicznej śmigłowcowego systemu akustycznego do poziomu D (Depot Level, wykonywany zazwyczaj w specjalistycznych zakładach – przyp. red.);
- wykonywanie obsługi technicznej systemu sygnalizacyjnego do poziomu D;
- wykonywanie obsługi technicznej systemu pław radio- i hydroakustycznych do poziomu D;
- przekazanie technologii i know-how do zdejmowania i nanoszenia powłok malarskich śmigłowca AW101.
- przekazanie technologii i know-how do wyważania śmigłowca AW101.
Pozyskanie AW101 jest wynikiem prowadzonego od pierwszych miesięcy 2017 roku w ramach pilnej potrzeby operacyjnej postępowania, uruchomionego po wcześniejszym anulowaniu procedury na śmigłowce wielozadaniowe na wspólnej platformie, w ramach której kierownictwo MON rządu PO-PSL wskazało zakup 50 maszyn H225M Caracal.
Polskie AW101 pozwolą rozpocząć proces zastępowania maszyn Mi-14 w lotnictwie Marynarki Wojennej. Dotyczy to w szczególności Mi-14 PŁ/R służących do zadań SAR, od których AW101 przejmą pełnienie roli ciężkich śmigłowców ratowniczych. Pełne zastąpienie Mi-14, których w służbie jest obecnie 10, wymaga jednak kolejnych zakupów śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych. Obecnie prowadzone są prace analityczne nad pozyskaniem lżejszych maszyn pokładowych Kondor, które mają zastąpić częściowo Mi-14 oraz SH-2G Super Seasprite.
Nowe AW101 będą najprawdopodobniej najcięższymi śmigłowcami w Wojsku Polskim, według producenta maksymalna masa startowa dla tego typu to 15,6 tony. Napęd stanowią trzy silniki, a kabiny o długości ok. 6,5 m i szerokości 2,5 m są zdolne pomieścić znaczną liczbę ludzi i sprzętu, dzięki czemu mogą być używane jako śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych i zadań ratowniczych. Istnieją różne wersje AW101 – zarówno morskie jak i przeznaczone do działań nad lądem, w tym wsparcia sił specjalnych. Morskie AW101 w Wielkiej Brytanii operują jednak nie tylko z lądu, ale też z pokładów okrętów, w tym m.in. lotniskowców i fregat.
podatnik
Ciekawy offset . Technologia do malowania śmigłowca .
grzegorz
Zamiast 52 Caracali z Francji mamy 4 Black Hawki z USA i 4 AW z Wlk. Brytanii. A miała być dobra zmiana. PIS pod względem modernizacji armii niczym się nie różni od PO.
Extern
Przecież PO nie podpisało umowy na Caracale mimo że miało okazję a PIS jednak na BH i AW podpisał. BH już są, a AW lada moment będą. Skoro nie widzisz różnicy, (mimo metalowych latających dowodów) która jest oczywista, no to żadne słowa anonima z internetu już ci nie są w stanie pomóc.
Kasander
Do czego tak pilnie potrzebne te 50 Caracali ? Będziesz nimi szturmował Moskwę czy jak ? Większość z nas widzi celowość pilnego wydawania środków w innych obszarach np. OPL. Poprzedni rząd PO-PSL, de facto, rozbrajał i rozformowywał Wojsko Polskie a polską zbrojeniówkę traktował "z buta". Trzeba mieć dużo złej woli by nie widzieć poprawy sytuacji. To jeszcze nie jest to czego , my Polacy, byśmy sobie życzyli, ale po 30 latach imposibilizmu poprzednich rządów wreszcie idzie ku lepszemu.
Davien
Bo PiS darł gębę z całej siły by nei podpisywać nakoniec kadencji więc daruj sobie bajki z Nowogrodzkiej. I to PiS uwalił kontrakt pod wydumanymi powodami wceśneij celowo przeciągajac negocjacje. A Potem kupili maszyny niezdolne do wypełniania tego co maja niby robic.
Tja
Co to ma byc CSAR-ZOP?? Chyba SAR-ZOP?! Jak ma sie ten helikopter i jego wyposarzenie do misji CSAR - chyba sie ktos mocno zapedzil i wodze fantazji go poniosly? Ten helikopter posiada wersje CSAR(troche naciagana, bo i tak to raczej SOF, MEDEVAC/casevac, jak sama strona Leonardo opisuje ten heli) i nazywa sie H-101 Cesar. Ten "zwykly AW-101 ktos chce jako CSAR wysylac "pod ostrzal"?? No nie wiem>
Equalizer
Powinni dokupić jeszcze następnych osiem z czasem. Cztery to za mało jak na nasze rosnące potrzeby.
gnago
Będzie, na razie formalnie to fabryczny. Znaków i szachownicy nie ma
Thor niebezpieczny
Super maszyna! Do tego, jakby były już Caracale... mielibyśmy inną jakość w powietrzu. No cóż na razie lotnicy z MW mają powód do radości, ci z WL muszą zaczekać.
gnago
? Lubisz wydawać cudzą gotówkę ? Jankesi potrafią modernizowac od głoej blachy swoje półwieczne maszyny. My co parę dekad nowe mamy kupować? Moderka Mili do nówki z polską awioniką opracowaną w IL z ukraińskimi płatami i silnikiem i mamy śmigłowce o skokowo lepszych parametrach za 30% zakupu zachodnich nówek
Ranz
Kilka lat temu producent Mi 8 planował odtworzenie produkcji Mi 14. Ciekawe, jak z realizacją tych planów, w końcu wiele krajów użytkowało ten przyzwoity śmigłowiec.
Kak zgniwaet lada
Przyzwoity ?? Nigdy takim nie był.
Resplandor
Jakieś szczegóły?
I tak sami umacniamy polską biedę i zacofanie
Zamiast ładunku AW101 wozi trzeci silnik i paliwo do niego. W efekcie ma powierzchnię kabiny i ładowność prawie taką samą co Caracal, który jest jednak tańszy w używaniu. I CaracaL i AW101 rzadko wykorzystują 100% kabiny, a więc 1 metr kwadratowy przewagi AW101 nad Caracalem nie jest wart nadwyżki kosztów utrzymania AW101 nad kosztami dwusilnikowego Caracala. Caracale moglibyśmy wyprodukować w Polsce i mieć nie tylko planowane 50 sztuk, ale i więcej w gospodarce i na eksport. Helikopter rządowy pani kanclerz Merkel to poprzednia wersja Caracala. To strachliwość polityków PO zapobiegła podpisaniu drugiej części umowy, a głupota PiSu wpakowała nas w AW101. Co to za kraj...
.
Jestem ciekaw jak długo będziesz wnosił na plecach moździerz albo nosze przez ten malutki boczny lufcik caracala.
Boczek
Tak jak do BH.
Kronos
farmazony
Piotr ze Szwecji
W UK nie mają MW, która zamawia trefne okręty pod trefne potrzeby modernizacyjne. Więc Merliny mogą spokojnie lądować na ich fregatach. Na tych polskich okrętach specjalnie zamówione Caracale pod specyfikacje z MW miały problem z za długimi śmigłami i w końcu też nie mogły lądować. Profesjonalizm Marynarki przytłacza nawet oczytanych ignorantów w kwestiach morskich jak ja. Ratunku!
Boczek
Kłamstwo. Na Mieczniku i Czapli z 2016 roku był pokładowym. H225M nie ma żadnych długich śmigieł - mało, akurat w tym wymiarze był jednym z najmniejszych. Rysunki w necie na każdym kroku.
Dropik
to mówisz, ze merliny mają krótsze śmigła ? Hahaha. skoro wybralismy większe smigłowce to i okręty też muszą być wieksze, Przepłać za smigłowce , żebys musiał przepłacić za okręty. Brawo girl tj my
Piotr ze Szwecji
Meliny nie muszą mieć krótszych śmigieł, bo żaden gestor nie bawił się w wymagania do lądowania na przymałych pokładach. Bezpieczeństwo ma inne zasady finansowe niż najniższe koszty. Za życie ludzie się przepłaca, bo życie ludzkie jest bezcenne. Ty skracasz "bezcenne" do "bez wartości". Kwestię bezpieczeństwa liczy się w z uratowanych przed śmiercią żołnierzy. 3 silniki gwarantują więcej możliwości przeżycia podczas wykonania misji, a także większą skuteczność w jej wykonaniu. Za to się płaci. Za jakość.
ciekawy
wiszący na noszach będzie obrzucał granatami F-1 wrogi okręt podwodny?
rpg
z rpga bedzie walil
Ralf_S
Nie, będą ratować rozbitków bombami głębinowymi i torpedami...
asdf
moglobyc 12 Caracali to rozwiazaloby wszystkie problemy AW101 bedzie po prostu za malo
re asdf
Doucz się i otrzeżwiej. Na eksploatację Caracali nie stać nawet Francji. To słowa francuskiej minister obrony.
Luzer
Amerykanów też nie stać na eksploatację F35 i chcą się część z nich pozbyć. Czy to coś znaczy?
tyle znaczy
Ale Amerykanie mają te F-35, a Caracal w wersji ZOP nie istnieje więc nawet nie można się ich pozbyć.
MArio
A kiedy możemy się spodziewać w naszej armii Boeing AH-64 Apache?
dropik
już lecą prawie apacze Ah-1, mała różnica tylko o 9 ;)
Rotte BlaiW
Drogi ale doskonały. Szybko może przegnać peryskopy z naszych wód.
Chateaux
Tak, gdy mu ktoś pokaze z którego miejsca.
WERD
Tak, w szczególnie w ogromnej ilości 4 sztuk i z wyposażeniem CSAR......
Boczek
Nie ma takiej realnej możliwości przy użyciu samego heli. Ponadto "IDAS" będzie wkrótce też w posiadaniu innych i wtedy sam heli to misja kamikadze.
Kris
4 śmigłowce... przecież to śmieszne
100, 200?
A ile proponujesz PMW?
Gnom
Fakt śmieszne - 4 szt. S-70i dla specjalsów. Ale poczekajmy na doposażenie. Bo jeżeli idzie o AW-101 to sporo, a zapowiadano opcje na jeszcze 4.
Urko
Poczekaj, jak je umieszczą na naszych fregatach... ;)
Alexy
Świetne śmigło!!!! Nawet bez malowania!! Najwyższy czas zastąpić dwa sprawne Mi - 14. Ten co chciał kupić caracale twierdził, że lewatywa jest dobrym lekarstwem na wszystkie dolegliwości!! Nie jest!!!
Krzys
Błaszczak ledwo zdąży informować. A to śmigłowiec (nie odebrany) a to cysterna czy partia koszul. Sukcesy, sukcesy, sukcesy...
Zatroskany
Kuriozalny zakup. Świetny i baaaardzo drogi śmigłowiec w śladowej ilości co oznacza że gotowość operacyjną będą miały co najwyżej 2 maszyny plus bardzo rzadko spotykana konfiguracja wymagająca demontażu części wyposażenia ZOP aby użyć ich do operacji ratownictwa morskiego. Po uwaleniu z przyczyn politycznych Caracali będziemy mieli kilka platform przyprawiając logistyków o ból głowy i generując koszty.
darro
nonsens "Zatroskany", być może dwa będą na stałe miały wyposażenie ZOP z mozliwością przekonfigurowania na CSAR, a dwa kolejne odwrotnie. Przekonfigurowanie to żaden problem zwłaszcza, że ich zasadnicza funkcja na okres wojny to będzie ZOP, a opcja CSAR to dodatkowa zdolność (poprawiająca celowość zakupu jako maszyny dwuzadaniowej). Żadnym problemem jest właściwa logistyka i obsługa techniczna jeśli robią to specjaliści. Dobry mechanik i logistyk zapewni wszystko dla kilkunastu róznych maszyn. Słaby technik czy logistyk nie obsłuży nawet jednego typu maszyny. Mamy inne śmigłowce ratownicze więc ta zdolnośc CSAR dla AW101 to tylko dodatkowa cecha zwiększająca poziom efektu z zakupu tej maszyny.
ZZZZ
Tyle że tych maszyn będzie raptem 4 sztuki. Taka ilość sama w sobie jest dramatem. Tragedia się robi gdy choćby jedna ulegnie awarii. Te inne śmiglaki ratownicze to Mi-14 PŁ/R, które mają zostać zastąpione właśnie przez AW101. Tyle że jakoś nie słychać o tym abyśmy kupowali kolejne sztuki AW101.
Zatroskany
To napiszę prościej. Przy czterech śmigłowcach trzeba założyć że 2 nie będą latać (szkolenie, drobne awarie, przeglądy, itp). Czyli co, jeden ZOP i jeden do ratownictwa? To nonsens. Przy akcji ratownictwa liczy się czas który może być problemem przy potrzebie demontażu części wyposażenia.Jedynym państwem które zamówiło kilka śmigłowców w podobnej konfiguracji była W. Brytania. Różnica jest taka że oni mają kilkadziesiąt Merlinów!! w konsekwencji dużo większą elastyczność ich wykorzystania. Jedynym rozwiązaniem jest zwiększenie ilości maszyn ale obawiam się że MW nie będzie miała środków na ich utrzymanie. Ten śmigłowiec kupują właściwie tylko państwa bogate, typowo morskie, takie jak W. Brytania czy Norwegia.
ABC
Świetna maszyna. TOP ! Brawo !
Herr Wolf
No stała w Czechach 2 tygodnie taka świetna
st44
Nie w czechach tylko na słowacji a tlko dlatego, że włosi nie sprawdzili odstojników paliwa przed lotem. A nasz jesienny klimat nieco inny od włoskiego
ZZZZ
A skoro już ciągniemy temat tego wspaniałego śmigłowca :) Czy gdzieś na tym świecie występuje już śmigłowiec w łączonych wersjach ZOP/CSAR na morzu? Bo ciekawi mnie zagospodarowanie przestrzeni tego śmigłowca aby upchnąć w nim jednocześnie zwalczanie OP (torpedy, boje, sonary itd) z CSAR (nosze, sprzęt do przywracania akcji serca, koce, śpiwory itd). Bo chyba nie będzie z nim tak, że będzie pełnił dyżur pusty a dopiero po przyjęciu zgłoszenia będzie na niego zatowarowane odpowiednie dla celu misji wyposażenie. Prawda?
Ninja
Nie, nie występuje. To jest kuriozum.
Gts
Na innym portalu dodawalem kiedy zdjecia wersji ZOP w srodku. Nie da sie tam wstawic niczego juz. Zebh przerobic ZOP na SAR trzeba wyjac ze srodka praktycznie wszystko. Nic tu nie daje wielkosc smiglowca, ktory w rzeczywistosci jest nie wiele wiekszy w srodku od Caracala. Ludzie sie lodniecili ze ma 3 silniki, a prawda jest taka ze lata na dwoch, 3 jest na wrazie co... i praktycznie nie jest uzywany. Z reszta jak o prezentacji w Polsce wracal do Wloch to i tak musial awaryjnie ladowac na slowacji, taka to boska maszyna.
st44
Akurat na słowacji odcieło dwa z 3 silników i ten jeden uratował go od crashu. Wyobraź sobie taką sytuację z Caracalem
jurgen
czyli ma rampę - i OK
Davien
Brytyjski tak, nasz ma nieco inny tył kadłuba, przyjrzyj sie.
Darek
W miejscu rampy ma sonar .
jurgen
widzę tam podstawy do oparcia rampy o ziemię
Kołek
Ten śmigłowiec? Do zwalczania okrętów podwodnych ? Jakiej kategorii te okręty podwodne ? Chyba drewniane
tytanowe też
Ja wiem że to może wydawać się nieprawdopodobne ale zobacz co było ostatnio Ruskie szybko zmiatały w popłochu jak Anglicy wysłali dwa Merliny. Jedyne rozsądne wyjście dla okrętu podwodnego.
BUBA
Chyba drewniane no bo na Uralu takie plywaja
beee
No to szkolimy piltów instruktorów obslugę i zamawiamy kolejne.
Adam
Nie ma sensu bo są zbyt drogie i produkowane w UK
ZZZZ
Zbudowany w Yeovil koło Lublina :) W rozmiarach, które wykluczają go z siadania na jakimkolwiek polskim okręcie co oznacza, że nie da się zwiększyć jego zasięgu operacyjnego poprzez wyjście w morze okrętu, na którym bazuje. Czyli będziemy mieć śmigłowiec morski bazowania lądowego. I wszystko zależy od tego gdzie będzie bazował. Jeśli w Babich Dołach to będzie skuteczny głównie na Zatoce Gdańskiej. Jeśli natomiast postawimy go w okolicach Władysławowa albo Łeby to wówczas jego skuteczność działań na Bałtyku będzie znacząco większa. Oczywiście bez offsetu, bez żadnych korzyści dla polskiego przemysłu. To standard jeśli chodzi o działanie tego najbardziej patriotycznego rządu po 1989 roku.
Darek
Co mieli ofsetować do 4 sztuk? Ponadto za offset też się płaci. Śmigłowce będą stacjonować w Darłowie a serwisowane w WZL w Łodzi.
yar
Doczytaj. Również o offsecie jest w tym artykule! Będziesz więcej wiedział i nie będziesz pisał głupot!
Monkey
@ZZZZ: Zbyt mało kupiliśmy, nie tylko ze względu na możliwości offsetowe. To w końcu 4 śmigłowce. Gdyby było 10-15 (a tylu potrzebujemy), to mielibyśmy karty do negocjacyjnej gry.
komandor prix
dla Siemoniaka, to pewnie kolejna ucieczka do przodu.
Ginawa
A dla Ciebie co to jest ?
Kamil
Kiedy będzie ogłoszenie podmiotu zagranicznego w programie miecznik
Monkey
@Ginawa: Potrzebny sprzęt, tyle że w dalece zbyt małej ilości. Niestety…