Reklama

Umowa została zawarta 2 stycznia 2018 roku przez szefa łotewskiej straży granicznej gen. Normundusa Garbarsa i reprezentującego Leonardo Helicopters Roberto Macchiavello. Obejmuje ona zakup dwóch śmigłowców AW119Kx z opcją na kolejną maszynę, jak również szkolenie, serwis i wsparcie eksploatacji. Strony nie podały wartości kontraktu. Nowe śmigłowce mają od 2019 roku zastąpić obecnie używane dwie maszyny Augusta Bell 206B które wyprodukowano w latach 1974 i 1980.

AW119 Łotwa
Umowę zakupu AW119Kx dla łotewskie służby ochrony granic podpisał jej szef gen. Normundus Garbars i reprezentujący producenta Roberto Macchiavello. Fot. Aksels Sadovskis, VRS GP

Łotwa posiada obecnie dwa wiekowe JetRangery oraz dwa dwusilnikowe śmigłowce AW109 zamówione w 2006 roku i dostarczone rok później. W tej sytuacji nie dziwi ponowny wybór oferty włoskiego producenta. Przetarg rozstrzygnięto 15 listopada 2017 roku. 

AW119Kx jest maszyna jednosilnikową o masie startowej 2,8 tony napędzaną silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6B-37A  o mocy 1002 KM. Może zabrać na pokład 8 osób i wykonywać loty w każdych warunkach pogodowych w dzień i nocą, dzięki systemom takim jak HTAWS oraz w pełni cyfrowej awionice. Śmigłowce tego typu są szeroko stosowane przez służby graniczne i porządkowe oraz straż pożarną. AW119 służą między innymi w straży granicznej Finlandii, która ściśle współpracuje z Łotwą. Warto dodać, że znaczna cześć struktury kadłuba śmigłowca AW119Kx jest produkowana w zakładach PZL Świdnik.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Harry

    Dlaczego Łotwa nie bierze AW149 ze Świdnika?

    1. .

      ...bo droższy ?

    2. ito

      Inna kategoria. AW149 to trzykrotnie większa masa startowa.

    3. Z

      A kto kupuje polskie ???

  2. Z

    To sa lepsi od Polski na 1000% My juz mamy 2 Mi-2 ... O przepraszam - one sie teraz nazywaja AM-2

  3. ito

    Macchiavello? To ja, na miejscu Łotyszy, byłbym ostrożny :-) Co ciekawe- nie zdecydowali się na administracyjne wydłużanie resursów swoich śmigłowców, tylko je wymieniają.

  4. Ślązak

    nie jest przypadkiem tak że to AW-119 a nie nasz SW-4 lepiej spełnia wymagania naszej Policji ?