Reklama
  • W centrum uwagi
  • Wiadomości

Dwa nowe Mastery dotarły do Polski

Kolejna partia samolotów szkolno-treningowych M-346 Master dotarła w dniu 11 października br. do Polski. Informację potwierdzili przedstawiciele firmy Leonardo w komunikacie przekazanym redakcji Defence24. Nowe samoloty przejdą w najbliższym czasie odbiór techniczny.

Fot. chor. Przemyslaw Ciucki/DGRSZ
Fot. chor. Przemyslaw Ciucki/DGRSZ

Nowe samoloty – w kolejności dostaw figurujące jako numer 3 i 4 - przejdą w najbliższym czasie stosowny odbiór techniczny. Jak dotąd nie ujawniono żadnych dalszych informacji na ten temat.

Pierwsze dwa Mastery przyleciały do Dęblina w listopadzie 2016 roku. Kolejne egzemplarze zobowiązano się dostarczać parami, w trzech partiach do końca listopada 2017 roku. Równolegle w Dęblinie uruchomiono budowę centrum trenażerowego.

Polski rząd podpisał kontrakt na zakup systemu szkolenia zaawansowanego pilotów obejmującego 8 samolotów szkolno-treningowymi M-346 Master (z opcją dostarczenia czterech kolejnych) w lutym 2014 roku. Wartą 1,167 mld zł umowę zawarto z włoską firmą Alenia Aermacchi (obecnie część koncernu Leonardo). Umowa obejmuje pakiet logistyczny, dostawy części zamiennych oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i pełną dokumentację techniczną.

Poza samolotami w skład zamówienia wchodzą też dostawy i szkolenia obsługi symulatorów oraz trenażerów, w tym uproszczonego symulatora do nauki podstawowych czynności, jak uruchomienie silników czy wypuszczenie podwozia, a także pełnego symulatora z wyposażeniem takim samym, jak w samolocie. Częścią oferty jest też trenażer procedur awaryjnych.

Program AJT wiąże się z szeregiem inwestycji infrastrukturalnych, w tym budową hangarów. Posiadanie systemu szkolenia opartego o samolot M-346 "Bielik" oraz nowoczesnej infrastruktury pozwolić ma 4. Skrzydłu Lotnictwa Szkolnego na zapewnienie potencjału do treningu pilotów współczesnych samolotów wielozadaniowych.

W marcu 2017 roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że polskie samoloty M-346 „Bielik” nie mogą symulować części typów uzbrojenia kierowanego. Nieprawidłowe funkcjonowanie urządzeń, które miały symulować uzbrojenie polskich F-16, było przyczyną opóźnienia odbioru Masterów. Zapowiadano wówczas, że polskie samoloty M-346 zostaną usprawnione pod tym kątem do lipca 2017 roku.

Czytaj też: Symulatory uzbrojenia polskich Masterów gotowe do lipca

W miarę zbliżania się wyznaczonego terminu wyeliminowanie tego braku jednak nie następowało. Z kolei w sierpniu br. włoscy kontrahenci podali do wiadomości, że certyfikacja systemu symulacji uzbrojenia polskiego Mastera zostanie wykonana wraz z zakończeniem dostaw wszystkich samolotów w ostatnich dniach listopada. Przed końcem wskazanego miesiąca wszystkie osiem maszyn ma zostać rozlokowane w Dęblinie.

Czytaj też: Radom Air Show 2017: Polskie samoloty Master osiągną gotowość do listopada

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama