Przemysł Zbrojeniowy
DSEI 2017: "Brytyjski" transporter Boxer
Biorąc pod uwagę stopniowy wzrost nakładów na modernizację armii w wielu państwach na świecie, niemiecki koncern Rheinmetall przedstawia na DSEI nie tylko ofertę swoich produktów, ale też propozycję współpracy w rozwoju przyszłych systemów walki. Jednak największą niespodzianką jest „powrót” KTO Boxer na wyspę, gdzie pierwotnie uczestniczono w programie jego opracowania.
DSEI jest okazją do zaprezentowania koncepcji demonstratora technologii przyszłego czołgu podstawowego, nowoczesnej amunicji do takich maszyn, wozów bojowych, broni strzeleckiej czy powietrznych i lądowych bezzałogowców. Szeroko reklamowany jest system żołnierza przyszłości IDZ-ES (i jego poszczególne komponenty składowe), którego już trzecią partię zamawia armia niemiecka (dotychczas dostarczono zestawy dla 68 plutonów co powal wyposażyć w nie ponad 2460 żołnierzy).
Pokazano również koncepcję sieciocentryczności (elementy programu Bundeswehry - mobilnej komunikacji taktycznej i mobilnej sieci informacji taktycznych) na polu walki łączącej zarówno systemy przekazywania danych pojedynczych żołnierzy, jak i te uzyskiwane na wyższych poziomach dowodzenia w połączeniu z informacją od np. BSP, rozpoznania, radiolokacji czy innych urządzeń tworzących wspólny obraz sytuacji taktyczno-operacyjnej.
Wielka Brytania była na wczesnym etapie rozwoju Boxer Multi-Role Armoured Vehicle (MRAV) partnerem przemysłowym konsorcjum, w skład którego wchodziły też firmy z Niemiec i Holandii. Obecnie Bokser powraca jako znaczący rywal innych konstrukcji w brytyjskim programie Army’s Mechanised Infantry Vehicle (MIV). Sam transporter pokazano w niecodziennych barwach brytyjskiej flagi odnosząc się tym samym do jego pierwotnych korzeni - "British by Birth".
Zgodnie z najnowszą koncepcją rozwoju Sił Lądowych Wielkiej Brytanii mają powstać dwie nowe brygady, każda z dwoma batalionami na nowych transporterach i po jednym na wozach rozpoznawczych Ajax. Do tego dochodzą pododdziały artylerii, inżynieryjne i logistycznego wsparcia działań.
Docelowo planuje się pozyskanie do 500 nowych uniwersalnych opancerzonych transporterów piechoty, które powinny być pojazdami w układzie 8x8 i w większości wyposażone w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia (ZSMU) z 12.7 mm wkm M2 HB.
Transporter opancerzony w układzie 8x8 Boxer jest wspólnym projektem Krauss-Maffei Wegmann (KMW), Rheinmetall MAN Military Vehicles i Rheinmetall Military Vehicles Nederland tworzących konsorcjum ARTEC.
Niedawno podpisano w Niemczech umowę na modernizację 38 tych transporterów w wersji wozu dowodzenia Bundeswehry do standardu A2 (warta 21 mln EUR ma być zrealizowana przez Rheinmetalla do połowy 2020 roku). Modyfikacja obejmuje zarówno podwozie, jak i tylny moduł wymienny. Szczególnie dotyczy to nowoczesnego systemu wizualizacji dla kierowcy, uzbrojenia czy dedykowanych systemów łączności i wymiany danych.
Oprócz tych wozów, modyfikacji do standardu A2 podlegać będą 124 transportery piechoty, 72 wozów ewakuacji medycznej i 12 pojazdów przeznaczonych do nauki jazdy. 208 pojazdów zmodernizuje koncern KMW. Łącznie te 246 pojazdów ma być w latach 2018-2023 zmodernizowanych za ponad 120 mln EUR. W ramach tego programu zamontowany zostanie nowy system łączności satelitarnej, zmodyfikowany system dowodzenia i kontroli (m.in. system komunikacji SOTAS-IP od Thalesa) oraz na wybranych wozach zamontowany będzie dodatkowy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia. W sumie dwóch uczestników zmodernizuje więc 246 pojazdów.
Armia niemiecka zamówiła już ponad 400 Boxerów w różnych wariantach, dostarczono też więcej niż 140 (z 200 planowanych) dla holenderskiej. Litwa zamówiła 88 takich maszyn, głównie w wersji bojowego wozu piechoty ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym Samson MkII Rafaela z 30 mm armatą automatyczną i sprzężonym 7.62 mm km.
Rheinmetall oferuje Boxera w australijskim programie Army Land 400 Phase II. Jako potencjalnych członków programu rozwoju i produkcji Boxerów w Wielkiej Brytanii wymienia się BAE Systems, Thalesa, Raytheona i firmę Pearson. Jak podano sam pojazd odbył już w Wielkiej Brytanii serię testów w ramach tzw. Testing Growth Trials.
Oprócz najpowszechniej używanej wersji transportera opancerzonego w eksploatacji są również (lub niedługo będą) bojowe wozy piechoty, wozy ewakuacji medycznej, wozy transportowe, dowodzenia, przeznaczone do nauki jazdy czy inżynieryjne. Wymienny moduł tylny pozwala na zbudowanie szeregu innych wersji zgodnie z życzeniem zamawiającego, a sama konstrukcja zapewnia zabudowę różnego rodzaju specjalistycznego wyposażenia, uzbrojenia czy nowych układów.
cooky
a PGZ co wystawili?
Cynik
A my naszego Rośka nie możemy Brytyjczykom zaproponować?
No ja
Zaproponowac mozna zawsze, tylko obawiam sie, ze... umarli by ze smiechu! UK szukaja, podobnie jak wiekszosc innych krajow, poteznego i ciezkiego KTO a nie plywajacej wydmuszki! Zreszta, pewnie oryginalna PATRIA bedzie jednym z faworytow, wiec nie ma potrzby zawracac sobie glowy odchudzona przerobka.
BA Baracus
Nie jest nasz? To raz. A dwa, umowa z Patrią określa na, które rynki możemy sprzedawać KTO.
gts
A kto by chcial 10 t lzejszego i o 1.5m krotszego "plywaka". Nikt komu drogie zycie zolnierzy nie wybierze takiej opcji. Ba 10t, to wyjsciowo bo dopancerzajac na maksa to moze przebic Roska o ponad 16t...
dg
"DSEI jest okazją do zaprezentowania koncepcji demonstratora technologii przyszłego czołgu podstawowego..." -jednak tego na MSPO Rheinmetall nie pokazał?