Reklama

Geopolityka

Fot. BAE Systems

Czeskie systemy dla szwedzkich moździerzy

Firma BAE Systems podpisała umowę z czeskim producentem zbrojeniowym Ray Service na dostarczenie komponentów dla szwedzkiego samobieżnego systemu moździerzowego, znanego pod kryptonimem Mjölner. To druga umowa z czeską firmą, dotycząca dostawy systemów dla szwedzkich moździerzy. 

Kontrakt na dostawy 40 platform moździerzowych został przyznany BAE Systems przez szwedzki urząd do spraw zakupów zbrojeniowych (FMV - Försvarets materielverk) w grudniu 2016 r. Czeskiemu Ray Service zlecono opracowanie i wytworzenie wiązek okablowania. 

Podobną współpracę, jeszcze w 2016 roku, rozpoczęto także z czeskim VOP CZ. Celem kooperacji jest umocnienie pozycji BAE Systems na rynku czeskim i zwiększenie szans na uzyskanie kontraktu na zastąpienie starzejącej się floty pojazdów BMP-2 przez BWP CV90. Współpraca z czeskim przemysłem ma pozwolić bowiem na sprostanie wymogom definiowanym dla nowego BWP przez czeską armię.   

BWP CV90 to pojazd wykorzystywany przez siedem państw w liczbie ponad 1200 egzemplarzy, w tym także przez państwa członkowskie NATO. BAE Systems zapewnia, że w przypadku zamówienia CV90 przez rząd, firma będzie kontynuować współpracę z czeskimi podmiotami w zakresie dostaw pojazdów. 

BMP-2 Czechy BVP-2
Fot. Czech Army

Na początku kwietnia br. Ministerstwo obrony Republiki Czeskiej ogłosiło, iż w programie mającym wyłonić następcę bojowych wozów piechoty BVP-2 złożono 7 ofert z których 3 to propozycje firm niemieckich a dwie podochodzą z Turcji. Czechy planują jesienią bieżącego roku rozpisać przetarg na co najmniej 210 bojowych wozów piechoty dla 7 Brygady Zmechanizowanej. Szacowana wartość kontraktu to około 50 mld koron a jego podpisanie planowane jest na rok 2019. 

Ze względu na planowany szybki czas dostawy za faworyta uważany był dotąd właśnie BAE Systems Hägglunds z ofertą wozów CV90, która zakłada szybki transfer technologii i zaangażowanie przemysłu czeskiego w produkcję i kooperację. Jednak w wywiadzie dla portalu Euro.cz wiceminister Czech Daniel Kostoval powiedział, że "najbardziej interesujące są trzy-cztery oferty".

Czytaj więcej: Siedem ofert na następcę czeskiego BVP-2. Przetarg jeszcze w tym roku

 


 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. Michał Knapik

    Kiedy kupimy te CV 90 ???

  2. Marek1

    Zadziwiająca jest totalna niezdolność ludzi odpowiedzialnych w Polsce za współpracę z kluczowymi producentami broni do generowania takich sytuacji kooperacyjnych na zasadzie vin-vin. Jeśli się mylę to proszę o wskazanie konkretnych przykładów tego typu wzajemnych relacji zakończonych(lub realnie trwających) pomiędzy polskimi i zagranicznymi podmiotami przemysłowymi.

    1. Mietek

      Bo prywata opłaca się na początku. Potem się zaczyna wszystko walić.

    2. uofca zombie

      Dla menago z partyjnego nadania sytuacja jest "win" bez niebezpiecznego wychylania się z jakimiś "kooperacjami". Ot i cała tajemnica.

    3. prawnik

      kooperacja Saba z ogólnie pojętą PGZ ( będziemy budować dla nich kadłub było na DF 24 ) po za tym centrum obsługi rakiet naszego NDR

  3. BRZDĄC

    W przypadku Czechów i ich pragmatycznego a wręcz filozoficznego podejścia do zagadnień wojny........zasadne byłoby zakupić niemieckie transportery "Wiesel" .."ubrane w różne konfiguracje od plot ,ppanc ,czy rozpoznawcze , transportowe , wsparcia wojsk uzbrojone w działko 25 mm lub moździerz 120 mm

  4. gość

    Ciekaw jestem jak mityczny młot Tora sprawdza się w praktyce.

    1. Podbipięta

      Tam za każdym strzałem lufy chowają się do kadłuba.Podajnik w łódkach wrzuca je do luf bo to odprzodowo działą.Taki Stug bo wieży nie ma. toto..Ale każde ammo mortarowe 120 wejdzie tylko cóż z tego.Taki wynalazek jak Strv

  5. Anty C-cal przed 500+

    co z nimi. na rynku jest przecie LM-60mm. zgodny z traktatami, do Taniego pozyskania. po prawdzie z 70 Lat temu (Szkopy) precyzyjni wyliczyli do trafiena w jeden cel trzeba ok 8 bomb. 81mm. Skopiowali rosyjski bolszoj 120mm...

  6. Hare

    Czyżby "Wiązki przewodów" urosły do rangi systemów bo są wyszehradzkie (trójmorskie, międzymorskie, śródmorskie ...)?

  7. Teodor

    "Czeskiemu Ray Service zlecono opracowanie i wytworzenie wiązek okablowania." - wiązki okablowania to chyba najkosztowniejsza i najbardziej pracochłonna praca w sensie poniesionych kosztów i potencjalnych zysków. Często zamawiano wiązki do pojazdów w Chinach, by nie dokładać do interesu! Nie wiem czy robi to jakiś automat, ale kto by tego nie odizolowywał, zaciskał, lutował, to najprawdopodobniej należy potem pozakładać we wtyczki ręcznie.

Reklama