Kontrakt na dostawy 40 platform moździerzowych został przyznany BAE Systems przez szwedzki urząd do spraw zakupów zbrojeniowych (FMV - Försvarets materielverk) w grudniu 2016 r. Czeskiemu Ray Service zlecono opracowanie i wytworzenie wiązek okablowania.
Podobną współpracę, jeszcze w 2016 roku, rozpoczęto także z czeskim VOP CZ. Celem kooperacji jest umocnienie pozycji BAE Systems na rynku czeskim i zwiększenie szans na uzyskanie kontraktu na zastąpienie starzejącej się floty pojazdów BMP-2 przez BWP CV90. Współpraca z czeskim przemysłem ma pozwolić bowiem na sprostanie wymogom definiowanym dla nowego BWP przez czeską armię.
BWP CV90 to pojazd wykorzystywany przez siedem państw w liczbie ponad 1200 egzemplarzy, w tym także przez państwa członkowskie NATO. BAE Systems zapewnia, że w przypadku zamówienia CV90 przez rząd, firma będzie kontynuować współpracę z czeskimi podmiotami w zakresie dostaw pojazdów.
Na początku kwietnia br. Ministerstwo obrony Republiki Czeskiej ogłosiło, iż w programie mającym wyłonić następcę bojowych wozów piechoty BVP-2 złożono 7 ofert z których 3 to propozycje firm niemieckich a dwie podochodzą z Turcji. Czechy planują jesienią bieżącego roku rozpisać przetarg na co najmniej 210 bojowych wozów piechoty dla 7 Brygady Zmechanizowanej. Szacowana wartość kontraktu to około 50 mld koron a jego podpisanie planowane jest na rok 2019.
Ze względu na planowany szybki czas dostawy za faworyta uważany był dotąd właśnie BAE Systems Hägglunds z ofertą wozów CV90, która zakłada szybki transfer technologii i zaangażowanie przemysłu czeskiego w produkcję i kooperację. Jednak w wywiadzie dla portalu Euro.cz wiceminister Czech Daniel Kostoval powiedział, że "najbardziej interesujące są trzy-cztery oferty".
Czytaj więcej: Siedem ofert na następcę czeskiego BVP-2. Przetarg jeszcze w tym roku
Michał Knapik
Kiedy kupimy te CV 90 ???
Marek1
Zadziwiająca jest totalna niezdolność ludzi odpowiedzialnych w Polsce za współpracę z kluczowymi producentami broni do generowania takich sytuacji kooperacyjnych na zasadzie vin-vin. Jeśli się mylę to proszę o wskazanie konkretnych przykładów tego typu wzajemnych relacji zakończonych(lub realnie trwających) pomiędzy polskimi i zagranicznymi podmiotami przemysłowymi.
Mietek
Bo prywata opłaca się na początku. Potem się zaczyna wszystko walić.
uofca zombie
Dla menago z partyjnego nadania sytuacja jest "win" bez niebezpiecznego wychylania się z jakimiś "kooperacjami". Ot i cała tajemnica.
prawnik
kooperacja Saba z ogólnie pojętą PGZ ( będziemy budować dla nich kadłub było na DF 24 ) po za tym centrum obsługi rakiet naszego NDR
BRZDĄC
W przypadku Czechów i ich pragmatycznego a wręcz filozoficznego podejścia do zagadnień wojny........zasadne byłoby zakupić niemieckie transportery "Wiesel" .."ubrane w różne konfiguracje od plot ,ppanc ,czy rozpoznawcze , transportowe , wsparcia wojsk uzbrojone w działko 25 mm lub moździerz 120 mm
gość
Ciekaw jestem jak mityczny młot Tora sprawdza się w praktyce.
Podbipięta
Tam za każdym strzałem lufy chowają się do kadłuba.Podajnik w łódkach wrzuca je do luf bo to odprzodowo działą.Taki Stug bo wieży nie ma. toto..Ale każde ammo mortarowe 120 wejdzie tylko cóż z tego.Taki wynalazek jak Strv
Anty C-cal przed 500+
co z nimi. na rynku jest przecie LM-60mm. zgodny z traktatami, do Taniego pozyskania. po prawdzie z 70 Lat temu (Szkopy) precyzyjni wyliczyli do trafiena w jeden cel trzeba ok 8 bomb. 81mm. Skopiowali rosyjski bolszoj 120mm...
Hare
Czyżby "Wiązki przewodów" urosły do rangi systemów bo są wyszehradzkie (trójmorskie, międzymorskie, śródmorskie ...)?
Teodor
"Czeskiemu Ray Service zlecono opracowanie i wytworzenie wiązek okablowania." - wiązki okablowania to chyba najkosztowniejsza i najbardziej pracochłonna praca w sensie poniesionych kosztów i potencjalnych zysków. Często zamawiano wiązki do pojazdów w Chinach, by nie dokładać do interesu! Nie wiem czy robi to jakiś automat, ale kto by tego nie odizolowywał, zaciskał, lutował, to najprawdopodobniej należy potem pozakładać we wtyczki ręcznie.