Chiny wycofają swój najstarszy myśliwiec

16 marca 2021, 10:08
Zrzut ekranu 2021-03-16 o 11.02.40
Fot. Zhang Hengping, eng.chinamil.com.cn via flickr (Public Domain)
Reklama

Chińskie myśliwce J-7 z dywizji lotniczej należącej do dowództwa zachodniego teatru operacyjnego  przeprowadziły ostatnio wielkie ćwiczenia mające na celu podniesienie ich zdolności do prowadzenia walki. Jak informują chińskie media rządowe chodziło jednak o coś więcej- weryfikację umiejętności ich pilotów przed spodziewanym przezbrojeniem w nowe maszyny.

Jak poinformowała państwowa telewizja chińska China Central Television (CCTV), nowe samoloty pojawią się w tej dywizji „wkrótce”. Media wskazuję, że obecnie trwa wielka produkcja chińskich samolotów 4. generacji (w ChRL klasyfikowane jako 3.), które w niedługim czasie wyprą z sił zbrojnych wszystkie pozostałe w służbie J-7. W produkcji znajdują się nadal J-10C, co do których pojawiały się niedawno spekulacje o zamknięciu linii produkcyjnej. Trwa produkcja „chińskiego Su-30” czyli J-16, a także poprawionego „chińskiego Su-27” czyli J-11 w znacznie poprawionej wersji B. I zapewne któraś z tych maszyn zastąpi najstarsze myśliwce, które swój rodowód wywodzą od MiGa-21.

Szacuje się, że obecnie w chińskiej służbie pozostaje nadal ponad 400 J-7: 388 w siłach powietrznych i 30 w marynarce wojennej. To ponad ¼ wszystkich bojowych samolotów tego państwa. J-7 był też swego czasu hitem eksportowym i do dzisiaj po niemal 200 sztuk eksploatują Korea Północna i Pakistan. Samoloty te są także rozpowszechnione w innych krajach azjatyckich a także Afryce. Sukces J-7 wynika m.in. z braku rosyjskiej propozycji na tani lekki samolot bojowy po zamknięciu w ZSRR i Rosji produkcji odrzutowców jednosilnikowych.

Reklama
Reklama

Maszyny te osiągają wysoką prędkość, do 2,2 Ma, ale są wyposażone w słaby radiolokator i poza dwoma 30 mm działkami lotniczymi są uzbrojone jedynie w cztery pociski krótkiego zasięgu naprowadzane na podczerwień, lub przenoszą do 500 kg uzbrojenia powietrze-ziemia. Na dzisiejsze czasy są to więc maszyny nie spełniające wymogów współczesnego pola walki. Ich całkowita wymiana np. na najnowsze warianty J-10, J-11 czy J-16 oznaczałaby znaczące podniesienie potencjału chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Z drugiej strony utrzymanie podobnej liczby nowych samolotów będzie generowało znacznie większe koszty niż w przypadku lekkich i tanich w utrzymaniu poprzedników. Szczególnie jeśli będą to ciężkie dwusilnikowe J-11 bądź J-16.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 51
Reklama
tad
środa, 17 marca 2021, 10:18

Kopia MiGa-21 :) Przypomniały mi się zamierzchłe czasy mojego dzieciństwa...

Ernst Stavro Blofeld
środa, 17 marca 2021, 22:28

Piękną maszyna, jak byłem młody latały mi ołówki nad głową i było ich sporo, latali z rozmachem czasami przez kilka godzin nie to co teraz F-16 od święta i 2 sztuki w porywach 4.

Brak słów....
wtorek, 16 marca 2021, 22:45

My mamy Su-22 , jesteśmy „ lepsi”......

sige
wtorek, 16 marca 2021, 22:43

Najnowszym chińskim bombowcem jest Tu-16, o których wycofaniu nie ma mowy. Ot "potęga".

środa, 17 marca 2021, 13:29

Zobacz ilo letnie samoloty ma USA.

Wagner
środa, 17 marca 2021, 13:24

Najnowszym chińskim bombowcem jest H-20, w technologii stealth, będący odpowiednikiem B-2, z zasięgiem bodajże ok 8000 km. Tak, ChRL to potęga, której już nie wolno lekceważyć. ZSRR w swej historii nie był taką potęgą i zagrożeniem dla USA, jak teraz są komunistyczne Chiny. Pomijam oczywiście broń jądrową.

Davien
czwartek, 18 marca 2021, 11:24

Najnowszym chińskim bombowcem jest H-6 bo Xian H-20ciągle jest w opracowaniu.

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 16 marca 2021, 21:32

MON powinien kupić cena była by atrakcyjna a koszy utrzymania niskie dzięki temu piloci mogli by się szkolić na J-7, a na F-35 od święta przelecieć nad defiladą co by znacznie obniżyło koszty utrzymania lotnictwa i można by dać 15 emerytom bo było by z czego !!!!

iiii
środa, 17 marca 2021, 11:57

Ale po co na defilade F-35? Zlecić opracowanie zasobnika z rzutnikiem holograficznym dla J-7. Tak będzie taniej.

mobilnyPL
środa, 17 marca 2021, 00:10

danie kasy emerytom panie Ernst ma więcej sensu niż kupno F-35 na którego nawet amerykanie jadą bo jest piekielnie drogi a my go kupiliśmy bo kto bogatemu z nowocześnie wyposażoną armią zabroni. Zanim napiszesz coś co wydaje ci się śmieszne a nie jest pomyśl dwa razy a nawet w twoim przypadku z 10 razy bo myślenie nie jest twoja mocną stroną........

Ernst Stavro Blofeld
środa, 17 marca 2021, 22:34

Wiem, zgadzam się z F-35, ale to jest śmieszne śmiech przez łzy, choć mnie nie śmieszy że kraj który ma taka historię i takich sąsiadów nie wyciąga wniosków z historii, i obronność traktuje lekceważąco choć to powinien być priorytet, całe szczęście że pisdryki chociaż drugi priorytet czyli gospodarkę traktują poważnie, oby tylko mieli rację.

Edward
wtorek, 16 marca 2021, 22:27

Prawidłowo zinterpretowałeś tok rozumowania naszych obecnych decydentów.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 17 marca 2021, 22:35

Bo ich znam, nie których osobiście.

kisiel
wtorek, 16 marca 2021, 21:29

Trochę dziwne te komentarze przecież Chiny produkują razem z Pakistanem produkują następcę miga 21 tj. JF 17 thunder. Ponoć najtańszy eksportowy myśliwiec. Oczywiście mig 21 to udana konstrukcja ale kupno używek mija się z celem, można przecież opracować coś nowego na tej bazie.

Jindo
wtorek, 16 marca 2021, 23:30

JF-17 to nie J-7 - JF-17 block 3 to radar AESA 3x tańszy od F-16 i możliwość przenoszenia pocisków manewrujących itp ah nie chce mi się pisać

Davien
środa, 17 marca 2021, 16:13

Jindo i ten AESA jest gorszy od APG-68v9 na naszych jastrzebiach, mozliwości maszyny sa znacznie mniejsze od 20-sto letnich F-16 bl 52+ a Ra'ad czyi pocisk znacznie gorszy od naszych JASSM-ów nie jest dostepny na eksport

Ech
wtorek, 16 marca 2021, 20:54

Zachodni okręg czyli przy granicy Kazachstanu kirgistanu lub Mobgolii. Pewnie tam by dały rade jeszcze jakiś czas

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 16 marca 2021, 16:24

Przy czym 3 F-7 bez trudu dają radę F-35 a i 2 F-7 mają bardzo wysoką szansę. :D

Davien
środa, 17 marca 2021, 08:51

Czyli te 3F-7 bez problemu wybijaja wszystkie istiejące Su-35/57:)

bender
wtorek, 16 marca 2021, 17:21

To by znaczyło, że jeden F-7 z palcem w nosie strąca dwa klucze Su-57 i Su-35.

czwartek, 18 marca 2021, 01:28

Z pewnością tak ale musiały by mieć razem tyle rakiet ile F-35 zabiera w komorach.

zielona karta to jak widać wielkie brzemię
wtorek, 16 marca 2021, 17:28

Jak to zwykle wszystko się pomieszało-to pewnie przez te ostatnie mrozy w Teksasie. Ale idzie wiosna, wraz ze wzrostem temperatury wróci (w miarę) logiczne myślenie i realny świat zostanie dostrzeżony. A z nim marność tej wydmuszki F-35 nawet przy archaicznych J-7.

Davien
środa, 17 marca 2021, 08:50

A potem wielkie zdziwuenie jak nawet w Rosji nie potraficie zrozumieć 50-cio letniej technologii:)) No ale z takimi"asami" jak ty i funklub.....

Gruszwik
wtorek, 16 marca 2021, 21:44

Na wschodzie widać bez zmian. F-35 jest waszym największym problemem. Bije na głowę wszystko czym dysponuje Rosja. Z tego widać, jak krótkowzroczna jest polityka Moskwy. Sprzedaję Chinom parę sztuk swojej techniki wojskowej a Chiny ją kopiują po unowocześnieniu sprzedają za granicę. Dzięki temu Rosja co roku traci rynki zbytu dla swojego uzbrojenia na rzecz Chin.

Buczacza
wtorek, 16 marca 2021, 20:53

I dziwić się,że w rosji dochody społeczeństwa spadają. Wprost proporcjonalnie do długości rządów padre putina! O inteligencji nie wspominając...

Piotr ze Szwecji
wtorek, 16 marca 2021, 12:29

Chiny mają około 1200 samolotów bojowych? Znaczy się Chiny są przygotowane w lotnictwie na 1 lokalny konflikt wojenny. Chiny stać na wiele większe armię i lotnictwo. Za 10 lat z tym tempem modernizacji to Chiny będą w Europie pokój gwarantować a nie USA.

Arek
wtorek, 16 marca 2021, 11:58

Polska powinna kupić 388 J-7

###
wtorek, 16 marca 2021, 22:36

Nie bądź taki drobiazgowy i kup te pozostałe 30 dla obrony terytorialnej. Jak nimi na defiladzie przelecą, to tym nocnym wilkom proporczyki z motocykli pospadają.

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 16 marca 2021, 21:32

Potwierdzam.

Antex
wtorek, 16 marca 2021, 20:11

a nie 388 i 1/3 ?

iiii
środa, 17 marca 2021, 12:01

Koniecznie 388! Z tego 6 na defilady, 6 dla grupy akrobacyjnej reszta żeby były na stanie. Stara dobra technologia. Ile lat na lotnisku mogły by stać.

Dr
wtorek, 16 marca 2021, 11:37

Jest okazja tanio kupić chińskie J-7. Może ktoś z MON pomyśli i pojedzie do Pekinu kupić 64 sztuk.

bez szans niestety
środa, 17 marca 2021, 13:27

Już wykupili :( Delegacja z Rosji stała w kolejce od świtu nawet komitet kolejkowy mieli własny

Kacper
wtorek, 16 marca 2021, 11:32

nasze su-22 chyba starsze

iiii
środa, 17 marca 2021, 12:03

emm... Su-22 to chyba jednak lata 80. Mig 21 czyli pierwowzór J-7 to lata 60.

Historyk
wtorek, 16 marca 2021, 11:29

Może coś byśmy odkupili.

Jakiś psychopata
wtorek, 16 marca 2021, 18:36

W ogóle to po co wycofaliśmy Migi 21 BIS?

Pilot
wtorek, 16 marca 2021, 22:17

Tak, to były wspaniale płatowce. Mogły być zmodernizowane, był dobry pakiet z m. in. Izraela. Trochę nowej elektroniki i byłyby super.... To piekne samoloty....

Davien
środa, 17 marca 2021, 16:15

Taa, ostatnio w kaszmirze widac było ile jest warty MiG-21 Bison vs F-16. Pilot MiG-a nawet nie wiedział że jest atakowany do chwili kiedy AIM-120C trafił w MiG-a:)

Jan
środa, 17 marca 2021, 10:43

Tyle że lobbyści nie pozwolili, bo to odwlekałoby zakup F-16, a o to chodziło . Modernizacja do standardu Lancer części MiG-21bis dałoby ogromne korzyści na dwie dekady a i tak byłyby znacznie wartościowsze od dzisiejszego standardu MiG-29. tak jak postąpiła Rumunia. Nie byłoby to oczywiście alternatywą dla zakupu nowych maszyn, ale przecież i tak dziś nominalnie połowa lotnictwa to MiGI i Su w standardzie jak je wyprodukowano.

BieS
środa, 17 marca 2021, 21:20

Czyli wg Ciebie standard LanceR jest lepszy od Sniper? Dla ułatwienia MiG-21 kontra MiG-29 dla Rumunii. Ciekawe co powiesz o dokonanych modernizacjach na naszych MiGach-29 w wzl?

Jan
czwartek, 18 marca 2021, 16:47

Sniper powstał jako demonstrator technologii i na tym skończył bo MiG-29 Rumunia miała tyle co nic. Dla porównania Lancerów powstało 120 + egzemplarze dla Laosu i Kambodży. Dziś to nie jest już cud techniki a dodatkowo maszyny zbudowano na początku lat 90. Ale je modernizowano w połowie lat 90. Dlatego dla mnie taka hipotetyczna modernizacja nie byłaby alternatywą dla F-16 ale dla eksploatacji MiG-29 i Su-22. Jaka modernizacja MiG-29 w Bydgoszczy? remont główny płatowca, silników, ale - brak modernizacji awioniki, komputera, radaru. Nie dostały jakiegokolwiek uzbrojenia chociażby starych AIM-9L a jaką dziś wartośc mają najstarsze R-73? czy bomby ? Cała modernizacja awioniki to ujednolicenie przyrządów i teraz wszystkie mają jednostki anglosaskie. O Lancerach uzbrojonych w bomby Paweway i pociskami Pythoon porównanie to inny świat. mają też zasobniki Litening, to jak to wypada do połowy naszego lotnictwa ?

Davien
niedziela, 21 marca 2021, 21:27

Nasze MiG-29 mają pociski R-73 a te rakiety są lepsze od AIM-9L, to poziom AIM-9M wieć tu nic by nie tzreba zmieniać, no chyba ze chciałbyś dodac AIM-9X czy AIM-120. Tyle zę kompleksowa modernizacja MiG-29 sie zwyczajnie nie opłaca, wychodzi drogo a efekt dość mizerny, maks to poziom Mig-29SMT

BieS
czwartek, 18 marca 2021, 19:02

W tych czasach, kiedy Polska posiadała 9 MiG-29 A i 3 UB, Rumunia miała 15 MiG-29 A i 5 MiG-29 UB. Co do pozostałej wypowiedzi zgoda.

BieS
środa, 17 marca 2021, 21:10

I dziś bylibyśmy na poziomie Sił Powietrznych Rumunii, która ma jedną eskadrę używanych F-16 i jedną eskadrę MiG-21 po liftingu w latach 90, którym za chwilę skończą się resursy. Wolę naszą opcję, nawet z ograniczoną ilością F-16 z 64 sztuk do 48 na rzecz kilkunastu zajechanych ex niemieckich MiGów-29 i obecną opcję na 32 F-35.

BieS
wtorek, 16 marca 2021, 21:39

I pf, i pfm i mf i r i us i um. Tak to byśmy mieli dzis ponad 500 samolotów jak KRLD.

Marcin
środa, 17 marca 2021, 00:38

A tak mamy kilka latających F-16 w dwóch bazach. Że o MiG-29 i jakości ich remontów nie wspomnę.

BieS
środa, 17 marca 2021, 21:15

Naprawdę? Z MiGami masz rację. Na strzelaniach 3 sztuki z 30 na stanie. F-16 to minimum 55 % bojowych wg oficjalnego stanowiska mon. Bojowe tzn zdolne do działań bojowych, a nie do lotów na marginesie.

Davien
czwartek, 18 marca 2021, 11:27

WG MON-u to ponad 60% F-16 jest w pełnej gotowości operacyjnej.

Marcin
czwartek, 18 marca 2021, 16:50

Czy może wszystkie 4 zdolne do lotu ?

Gnom
wtorek, 16 marca 2021, 22:21

Dobrze, że nie dodałeś "bojowych", bo bez tego przymiotnika faktycznie mielibyśmy te z 500 samolotów, a to powyżej limitu CFE-1.

Tweets Defence24