Chinooki H-47 Block II trafią do Królewskich Sił Powietrznych

24 czerwca 2021, 09:11
1080px-RAF_Chinook_Mark_6_Helicopter_MOD_45158788
Fot. Andrew Linnett/Wikimedia/OGL v1.0
Reklama

Departament Obrony USA ogłosił przyznanie zamówienia firmie Boeing na dostawę Chinooków H-47 Block II dla Królewskich Sił Powietrznych. Najnowsza wersja, zwana również CH-47ER, będzie charakteryzowała się zwiększonym zasięgiem oraz ładownością, względem bazowego CH-47F. Dostawa śmigłowców ma rozpocząć się w 2026 roku, a zakończyć najwcześniej w 2030.

We wtorek 22 czerwca amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych przyznało zaaprobowany przez Departament Obrony USA kontrakt spółce Boeing o wartości 578 milionów dolarów (2,19 mld zł) na rozpoczęcie produkcji czternastu śmigłowców H-47 Block II na potrzeby brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych.

Zgodnie z dużym kontraktem z pierwszej połowy br. Wielka Brytania ma finalnie zapłacić 1,97 miliarda dolarów (ok. 7,45 mld zł) za śmigłowce, silniki, systemy nawigacyjne i dodatkowe elementy oferowane w ramach procedury Foreign Military Sales. Cena wydaje się wysoka, RAF długo zwlekał z podpisaniem umowy, tłumacząc się cięciami budżetowymi w dobie pandemii koronawirusa. Niemniej dzięki temu zakupowi Wielka Brytania stanie się pierwszym zagranicznym posiadaczem najnowszego wariantu Chinooka, zaraz po amerykańskim 160. Pułku Lotniczym Operacji Specjalnych. Dostawy mają zostać rozpoczęte w 2026 roku, a zakończone do początku lat trzydziestych XXI wieku.

CH-47F jest najnowszym wariantem śmigłowca Chinook, oblatanym w 2001 roku i będącym w produkcji od 2006 r. Posiada on cyfrowy kokpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami i ulepszonymi systemami łączności. Zwiększono komfort korzystania z wiropłatu, poprzez zastosowanie systemu tłumienia drgań. Co ciekawe, poprzez modyfikację sposobów produkcji kadłuba udało się zmniejszyć  liczbę używanych części, przez co zrealizowano jeden z głównych celów przyświecających modernizacji w postaci zmniejszenia kosztów produkcji. Dalszy wpływ na obniżenie kosztów i poprawę osiągów miało zastosowanie wydajniejszych silników Honeywell Lycoming T-55-GA-714A.

Dalsza modyfikacja CH-47F, o który zabiegają Brytyjczycy, czyli CH-47ER Block II charakteryzuje się z kolei jeszcze bardziej zwiększonym zasięgiem dzięki przebudowanym zbiornikom paliwa, ładownością do 10 000 kilogramów (tonę więcej względem CH-47F), mocniejszymi silnikami T-55-715 oraz szeregiem dodatkowych modyfikacji kadłuba i wirników nośnych.

W RAF Chinooki są eksploatowane od 1980 roku. Obecna flota Królewskich Sił Powietrznych posiada wiele ich wariantów, w tym HC4, HC5, HC6 (zmodernizowany na potrzeby brytyjskie CH-47F) i HC6A, w łącznej liczbie 60 maszyn. Niewykluczone jest to, że nowe zamówienie pozwoli na zastąpienie najstarszych używanych przez RAF Chinooków HC.2 i 2A, czyli CH-47D, używanych od lat osiemdziesiątych przez brytyjskie lotnictwo. Wielka Brytania planuje nie rozstawać się z tymi wiropłatami do co najmniej lat czterdziestych XXI wieku.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
Dred
czwartek, 24 czerwca 2021, 22:12

A nie chcieli Caracali?

droma
czwartek, 24 czerwca 2021, 13:00

nieprawda że rosja-kaput ma takie i to bardzo dużo ,w planie i ichnej tivi-bajce ,cho, cho ,i duużo lepsze pisali w moskiewskiej prawdzie -prawda ...

Aster
czwartek, 24 czerwca 2021, 11:54

Nam by sie przydaly 2 eskadry w przyszlosci zeby zastapic Mi17.

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 24 czerwca 2021, 11:47

CH-47F jest pierwszym zachodnim śmigłowcem, gdzie zastosowano zmałpowaną 30 lat po Mi-26 przekładnię typu "split torque", dużo lżejszą i mniejszą od planetarnych. Tyle lat zajęło USA nauczenie się jej obliczania. Mimo wszystko przekładnia CH-47F przenosi 2x mniejszą moc od Mi-26 ale waży tylko 1/3 mniej... :D

Boczek
sobota, 10 lipca 2021, 10:24

Nie, nie jest, np. CH-53K King Stallion - przy czym przekładnia Mi-26 jest o 50% (!) cięższa przenosząc 15% mocy mniej. W USA są one opatentowane już od 40/50 lat. Westland Helicopters rozwinął je w tym samym czasie. Tak że zanim coś napiszesz, to sprawdzaj - szczególnie w kontekście powszechnie znanego faktu, że Rosja podąża około 30-50+ lat za zachodem, jeżeli chodzi o rozwój przekładni transmisyjnych generalnie, bowiem przez wiele dziesięcioleci nie byli w stanie osiągnąć wymaganej dokładności jak np. przy przekładniach typu MAAG.

rtv
czwartek, 24 czerwca 2021, 22:28

No i nie potrafią wyprodukować Car Kałakoła i Car Puszki!

Tweets Defence24