W mediach społecznościowych zostały opublikowane zdjęcia prezentujące gąsienicowy transporter opancerzony AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia EOS R300 RWS. W ten sposób de facto powstała nowa wersja rodziny AMPV — bojowy wóz piechoty.
R800 RWS to zdalnie sterowany moduł uzbrojenia zaprojektowany i produkowany przez spółkę EOS Defense Systems. W standardowej konfiguracji jest uzbrojony w armatę automatyczną Bushmster Mk44S kal. 30 mm sprzężony z karabinem maszynowym M240B kal. 7,62 mm i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Javelin lub Spike-LR. Łączna masa modułu wynosi ok. 800 kg, a zakres elewacji uzbrojenia wynosi od +55° do -30°. System jest dedykowany dla gąsienicowych wozów bojowych dzięki optymalizacji pod kątem stabilizacji uzbrojenia przez zastosowanie bezpośredniego czujnika napędu, który pozwala na minimalizacje drgań utrudniających celowanie. Dodatkowo jest wyposażony także w zestaw sensorów optoelektronicznych takich jak kamera dzienna i termowizyjna oraz dalmierz laserowy.
EOS Defense Systems USA unveiled its first R400 Remote Weapon Station locally produced in Huntsville, AL last week. It's worth noting that this AMPV at EOS plant was equipped with EOS' R800 RWS armed with 30mm Mk44 chain gun.https://t.co/S4ga6UV2Yp pic.twitter.com/xYksFLCmUm
— Ronkainen (@nimingtuite) November 3, 2020
AMPV to rodzina gąsienicowych wozów bojowych zaprojektowana i produkowana przez koncern BAE Systems jako docelowy następca M113. Konstrukcja w dużym stopniu bazuje na dotychczasowych doświadczenia US Army i technologiach opracowanych przez producenta (w tym głównie na zmodernizowanym kadłubie bojowego wozu piechoty M2 Bradley). Według planu ma występować w pięciu podstawowych wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem, wozu ewakuacji medycznej oraz moździerza samobieżnego. Obok zmodernizowanych czołgów podstawowych M1A2SEPv3/v4 Abrams i M2A4 Bradley (do czasu zastąpienia ich przez bojowe wozy piechoty wyłonione w programie OMFV) pojazdy te będą stanowiły podstawowe uzbrojenie Pancernych Brygadowych Grup Bojowych (ang. Armored Brigade Combat Team — ABCT).
Ich wprowadzenie do służby liniowej pozwoli na stopniowe zastąpienie i wycofanie obecnie eksploatowanej liczne floty gąsienicowych transporterów opancerzonych M113. Podjęcie współpracy przez BAE Systems i EOS Defense Systems oznacza, że rozważane jest opracowanie i wdrożenie do służby kolejnej wersji AMPV. Taki substytut bojowego wozu piechoty uzbrojony w armatę automatyczną i wyrzutnię ppk mógłby pełnić rolę wozu wsparcia ogniowego dla standardowych AMPV w wersji transportera opancerzonego, a także odpowiadać za obronę przeciwpancerną.
Czytaj też: Bradley z napędem hybrydowym
We wrześniu br. BAE Systems poinformowało o dostarczeniu amerykańskiej armii pierwszego seryjnego gąsienicowego transportera opancerzonego AMPV. W lutym 2019 roku koncern otrzymał pierwszy kontrakt na rozpoczęcie wstępnej produkcji małoseryjnej pojazdów AMPV o wartości do 575 mln USD, który zakładał dostarczenie około 460 egzemplarzy. W styczniu 2020 roku podpisano umowę na kolejnych 160 egzemplarzy za kwotę 400,9 mln USD. We wrześniu br. koncern BAE Systems poinformował o dostarczeniu amerykańskiej armii pierwszego seryjnego gąsienicowego transportera opancerzonego AMPV.
Róbmy swoje nie oglądając się na innych. To tak aproppo Borsuka Ich wieża do bani podobnie jak starzejący się Bradley
117 egzemplarzy kosztowało 575 mln USD a nie 460 egzemplarzy. 460 to opcja. A oprócz tego USArmy wydała prawie 2 mld USD na rozwój i uruchomienie produkcji tych wozów. Teraz porównajcie sobie z grosikami wydanymi na Borsuka. I nie tylko nie pływa ale nawet wieżę ma od innego producenta i typu otwartego. Taki moduł jest fajny jako modernizacja starych trupów jak BWP-1 ale jako uzbrojenie nowoczesnego BWP to raczej średnio.
Tylko 800 kg? Nadawał by się do naszego bwp1. Tarnow! Do roboty!!
Po co nam wóz bojowy piechoty? Kogo my chcemy atakować? Nam potrzebny wóz obronny. Nic "z półki" nam się nie przyda. Zachęcam do przemyśleń w zakresie różnic.
Obrona dzisiaj to manewr, zasadzka i atak, informacja sytuacyjna natychmiast i logistyka w pol kroku za tym manewrem
A jeszcze lepiej wóz drabiniasty. Co warta jest obrona w stylu okopy Wielkiej Wojny pokazał Karabach- wozy o dużej sile ognia, wysokiej manewrowości i dobrej świadomości operacyjnej załogi- czyli nowoczesne BWP lub czołgi, z porządnym przykryciem plot najniższego i niskiego piętra wydają się jedynym rozsądnym środkiem walki bezpośredniej.
A wiesz co to manewrowa obrona? Po to by żołnierze mogli szybko się przemieszczać ze sprzętem na polu walki i by podczas przemieszczania byli chronieni pod pancerzem przed śmiercią i kalectwem. Po to by mieć wsparcie uzbrojenia tego wozu podczas walki, by nie ginąć bez sensu. Poza tym czasami się kontratakuje lub dokonuje wyprzedającego ataku.
Najlepszą obroną jest atak. Mało co działa tak pokojowo jak możliwość ataku odwetowego. Natomiast po ataku powinniśmy jak najszybciej przenieść działania zbrojne na terytorium przeciwnika. To ochroni naszą ludność cywilną oraz zapobiegnie gigantycznym stratom materialnym.
Jaka jest różna między "wozem bojowym piechoty", a "wozem obronnym"? Pierwszy raz spotykam taką klasyfikację
Wóz obronny nie ma kół. Ani gąsienic. To taki zamek opuszczany przez śmigłowce i zabierany po akcji na kolejne linie obrony
A to związki panc/zmech w skład których wchodzą różne rodzaje broni jak artyleria czy jednostki ISTAR Z np drona i kamikadze vel amoo krążącą nie mogą się bronić? Albo atakować w wymiarze taktycznym w ramach operacyjno strategicznej operacji ibronnej?
BAE Systems może wyprodukować również wersję pływającą AMPV , uzbrojoną w lekką wieżę z armatą 30 mm i wyrzutnei PPK. Jeżeli polski MON dowie się o tym , to na pewno zamówi w USA lekkie , pływające wozy AMPV zamiast naszych Borsuków!!!
Jaki sens ma ta lekka wieża na w sumie ciężkim pojeździe... powinna być opancerzona i zabezpieczona przed wodą i kurzem
Szczególnie jeśli jeden wychodzi ok 3 mln USD czyli połowę za borsuka. Zaoszczędzone środki mogły by wspomóc inne programy, a że oszczędność to ok 10 mld PLN to sporo można by zrobić. Oczywiście można by obliczyć czy produkcja w PL była by opłacalna. Zysk taki że unifikacja z US army
A za serwis później zapłacisz 3x tyle co za pojazd....gratuluję krotkowzrocznosci
Może 3 ale bez wieży
Wiki mówi o koszcie 3,7 mln USD za sztukę.
Pływający AMPV będzie na pewno sporo droższy, tak z 50% więc jednak ciut droższy Borsuk wyjdzie nam taniej bo u nas.