Technologie
AS 2021: Moździerz samobieżny Smereka
Podczas wystawy Arms and Security 2021 w Kijowie zaprezentowano samobieżny moździerz „Smereka” kalibru 120 mm opracowany przez Ukrainian Armor. Jako bazę wykorzystano pojazd opancerzony Varta w układzie 4x4 który otrzymał zabudowę z hydraulicznie wysuwanym moździerzem i przedziałem amunicyjnym. System kierowania ogniem pozwala na obliczenie parametrów balistycznych w marszu, przed zajęciem pozycji ogniowej, co pozwala znacznie skrócić czas od zatrzymania pojazdu do otwarcia ognia.
Producent chwali się, że Smereka może rozpocząć ostrzał w czasie poniżej minuty. Podobnie jak BARS-8MMK 4909 produkowany przez koncern Ukroboronservice na bazie pojazdu opancerzonego Bars-8, również moździerz konsorcjum Ukrainian Armor nie jest systemem automatycznym ale wysokomobilnym, ręcznie ładowanym moździerzem samobieżnym. Jego uzbrojenie mogą stanowić dwa typy moździerzy tego samego producenta: 2B11 lub MP-120 kalibru 120 mm. System zaprezentowano po raz pierwszy delegacji ukraińskich i brazylijskich sił zbrojnych 4 grudnia ubiegłego roku. Arms and Security 2021 jest natomiast pierwszą publiczną okazją do obejrzenia tego rozwiązania.
Podstawą systemu jest transporter opancerzony Varta w układzie 4x4 zbudowanym na podwoziu MAZ-5434 o maksymalnej masie do 17,5 t, czyli niemal dwukrotnie większej niż 10 t Bars-8. Pojazd otrzymał czterodrzwiową, opancerzoną kabinę dla załogi i obsługi moździerza oraz zabudowę w postaci lekko opancerzonego magazynku amunicyjnego z dostępem do pocisków przez boczne drzwiczki oraz umieszczonego centralnie mechanizmu moździerza. Składa się on z umieszczonego na płycie oporowej z hydraulicznym mechanizmem amortyzującym moździerza 120 mm produkcji Ukrainian Armor oraz mechanizmu służącego wysunięciu i opuszczeniu uzbrojenia na ziemię za pojazdem.
Czytaj też: AS 2021: Szturm-S z pociskami Barier-W [FOTO]
Prowadzenie ognia jest możliwe w czasie poniżej minuty od zatrzymania maszyny. Z jednej strony jest to zasługa hydraulicznego systemu wysuwającego i stabilizującego moździerz na ziemi masą całego pojazdu. Z drugiej strony jest to efektem zastosowania nowoczesnego systemu kierowania ogniem, który korzystając z pozycjonowania satelitarnego GPS i innych pomocniczych metod orientowania zarówno celu jak i pojazdu w przestrzeni, pozwala na przyjęcie danych podcza jazdy na stanowisko i przeliczenie odpowiednich ustawień dla uzbrojenia. Dane te będą korygowane aż do momentu otwarcia ognia i podczas jego prowadzenia w oparciu również o dane meteorologiczne. Jest to bardzo istotne przy prowadzeniu ognia z moździerza, którego pociski lecąc stromotorowo z małą prędkością są podatne np. na wiatr czy różnice w temperaturze i wilgotności.
Całość systemu Smereka jest więc rozwiązaniem opartym o doświadczenia bojowe ukraińskiej armii. Mobilnym moździerzem 120 mm nastawionym na szybkie zajęci pozycji, zwiększenie szansy trafienia celu pierwszym strzałem, dynamiczną korektę parametrów podczas ostrzału i szybkie opuszczenie stanowiska ogniowego dla uniknięcia kontruderzenia. Dodatkowym atutem jest to, że pojazd po opuszczeniu plandeki wizualnie w zasadzie nie różni się od standardowej wersji transportowej.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104