Gen. Kukuła: otwieramy drogę do wprowadzenia systemów Javelin

17 czerwca 2021, 15:17

Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej gen. dyw. Wiesław Kukuła w rozmowie z Defence24 opowiada o planowanym miejscu pocisków Javelin w strukturach WOT.

„Podsumowaliśmy pierwsze szkolenie instruktorów operatorów i techników uzbrojenia systemów Javelin. W praktyce otwieramy drogę do wdrożenia tych systemów w jednostkach. Począwszy od dzisiaj symulatory, rakiety, wyrzutnie trafią do jednostek i żołnierze formalnie rozpoczną szkolenie na tym systemie” – podsumował strzelania gen. Kukuła.

„To jest projekt, który dojrzewał już od kilku lat. Zapowiadałem jeszcze w 2016 roku, że będziemy przygotowywać lekką piechotę do walki z celami opancerzonymi. Docelowo zdolności osiągniemy w. ciągu najbliższych kilku lat ale one się będą soczewkować w strukturach, które nazywamy umownie grupami niszczycieli czołgów. Rozwijamy je na szczeblach batalionu. Będą obejmować drony Warmate i pociski Javelin ale również saperów i snajperów z wielkokalibrowymi karabinami. Będzie to struktura pomiędzy plutonem a kompanią, etatowa grupa zadaniowa.” – powiedział.

image
Reklama
Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 86
anda
piątek, 25 czerwca 2021, 23:28

Volkssturm też miał panzerfausty a jaki był koniec? I znowu powtórka bo komuś zabrakło rozumu.

KrzysiekS
środa, 23 czerwca 2021, 18:52

Nie rozumiem dlaczego nie wprowadza się granatnika dedykowanego dla GROT-a. To chyba niewielki koszt w porównaniu do innych programów ale duże wzmocnienie siły ognia drużyny.

Ernst
piątek, 25 czerwca 2021, 16:50

Chyba tylko nie bardzo wiedzą co chcą... Albo rozmowy z sprawie licencji nie poszły tak jak sobie założyli i teraz czekają na to co Mesko pokaże na najbliższym MSPO. Pytanie, czy iść w lekką pukawkę jak rpg-75 lub bullspike, czy w coś cięższego jak C-90 lub rgw-90/110...

vfvv
sobota, 26 czerwca 2021, 10:47

Krzysztof raczej pisał o granatniku podwieszanym.

hxagon
środa, 23 czerwca 2021, 11:38

Ten system jest dobry ale nie może blokować wprowadzenia polskich granatników i ppk.

Ruskki troll
wtorek, 22 czerwca 2021, 17:55

Symboliczna ilość Javelinów, symboliczna dronów, ale na paradę i do TVP wystarczy.

Tom
czwartek, 24 czerwca 2021, 14:45

Wysrarczy do szkolenia operatorów a w czasie W bendą większe dostawy

KPPL
czwartek, 24 czerwca 2021, 07:14

Zgadza się. Ile Javelin można kupić z dwa miliardy na propagandową tv? Pieniądze na modernizację płyną między palcami niczym za czasów afery FOZz.

Radom
piątek, 25 czerwca 2021, 06:37

Ile Tusk dawał na TVP jak zlikwidował abonament Ja rozumiem że najlepiej jakby dla opozycji wszystkie stacje mówiły jak TVN wtedy jest sukces przypominam że za rządów Tuska armia została praktycznie likwidowana a Klich psychiatra który stanął na czele armii budżet był co roku umniejsza ny i przypominam że za rządów ministra klika i Tuska zginęło najwięcej w Polsce w katastrofa Generałów więcej niż za czasów II wojny światowej

Thorn
niedziela, 27 czerwca 2021, 21:01

Radom - święte słowa.

Danisz
wtorek, 22 czerwca 2021, 21:05

w punkt!

Fox
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 22:27

Kukuła jest granatem oderwany od rzeczywistości. Gość chce z weekendowych wiarusów zrobić przeciwpancerny vollssturm. Posiada wszakże 60 wyrzutni i 120 rakiet więc będzie to mięso armatnie ala Powstanie Warszawskie. Duże straty własne a efekt symboliczny.

Fhhgfgydthfg
czwartek, 24 czerwca 2021, 08:40

WOT jak najbardziej jest w stanie niszczyć pojedyncze cele opancerzone, a nawet ich małe grupki. Nie nadaje sie tylko do walki z większymi oddziałami. Ale od tego są inni.

Gts
piątek, 25 czerwca 2021, 16:11

Bzdura. Partyzantka nie ma dzis racji bytu, w dopie rozpoznania na takim poziomie jakim dysponuje dzis przeciwnik. A za partyzantke zgodnie z tym co bylo w historii, zaplaci ludnosc cywilna.

Prawie
środa, 23 czerwca 2021, 11:50

Wot to nie tylko ludzie przyjeżdżający w weekendy, sa tam ludzie którzy cały czas siedzą w jednostkach

Gts
piątek, 25 czerwca 2021, 16:12

Dobrze napisane. Siedza.

Terytorials
środa, 23 czerwca 2021, 15:02

Wiem, wiem. Bylem, widzialem, siedziałem i klepalem sluzby w NZPR i na BP chyba coś ze 10-11 sluzb w miesiacu. Tylko dla kasy, tam dostalem wuecej niz w fabryce, i mniej zneczony... Oprócz mnie w kancelariach, pomocnicy szefow kompanii, w s-1, w sztabie zolnierze tsw odwalali papierkowa robote za zolnierzy zawodowych. Zawodowi kawusia, ciastko, tsw segregatory, teczki, papiery, biala taktyka. Inni wieczne porzadki w magazynach szefow kompanii. A w sztabie bajka. Większość to piekne, mlode panie, po 23 max lata. Po co idc do pracy, jak tu sporo kasy woadnie? I co z tego wynika ze pewne panie z tsw maja nawet i po ponad 300 dni sluzby w jw? Malo tego. Te wszystkie osoby maja juz kaprali!Przestan. Mozesz czarować, ale nie tych co byli i widzieli jak jest.

Kazik :)
środa, 23 czerwca 2021, 17:58

Prawda chłopie, prawda!!!!!!

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 08:45

jeszcze raz powrócimy to tych testów z zeszłego tygodnia. Pierwszego dnia strzelali w trybie top atak i było bardzo źle , 1 raz trafili w błotnik. Drugiego dnia poprawili technikę poprzez podgrzanie celów i zmianę tryby ataku na direct czyli na wprost i tu już było 100 % w celu ;) Brawo my. To nie jest dobry ppk na takie gorące dni. no ale na szczęście jest tani ;) bo zaledwie 260 tys za jedną rakietę i 500 tys za wyrzutnię. Za tyle będzie kupowac US Army w 2022. Nic tylko kupować. hahahaha

rafid
środa, 23 czerwca 2021, 10:03

Rozumiem, że Amerykanie w Iraku strzelali tylko w mroźne dni.

Janka
wtorek, 22 czerwca 2021, 12:20

Kto bogatemu zabroni

Gugluk
wtorek, 22 czerwca 2021, 11:11

Byłeś widziałeś.

Chateaux
wtorek, 22 czerwca 2021, 03:15

Nie martw sie. Na wasze Armaty wystarczy. Wbrew takim rewelacjom jak Twoje.

Kazik :)
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:33

I teraz, te wszystkie strzelania trzeba przemnożyć przez realny stres bojowy!!!!! Oj oj co by się wtedy działo!!!!!!

Kazik :)
sobota, 19 czerwca 2021, 15:54

A co to za komin dymiący na szczycie celu - 1:42 filmu - niech mi ktoś to wytłumaczy?

Troll z Polszy
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 22:31

To jest proste, PPK FF na kontrast termalny mają tendencję do dryfu na coś co z grubsza przypomina cel i ma większą ∆T, dlatego zmechole/spadaki tak kochają TVL na światłowodzie. A przypadku Javelina możesz tylko zwiększyć ∆T paląc pakiety z grillami jednorazowymi, albo wstawiając wielki arkusz czarnej blachy nad cel :-)fajnie to widać w 1:32

Kazik :)
wtorek, 22 czerwca 2021, 19:02

Znaczy się ppk Malutka, analog linkowy nie do pobicia - wiecznie Żywa!!!!!!

jakubek
sobota, 19 czerwca 2021, 09:28

"grupy niszczycieli czołgów" - mam niestety historyczne skojarzenia - volkssturm z panzerfaustami.

pomz
środa, 23 czerwca 2021, 15:05

Z rpg-7, rur jednorazowych NIE UMIEMY wybrac i kupić! Mamy wogole jakiś granat ppanc, kumulacyjny?

asdf
piątek, 18 czerwca 2021, 21:21

jezeli prawda jest to ze przy takiej pogodzie jw Javeliny maja problem ze zlapaniem celu to lepiej kupic Spike z recznym trybem naprowadzania ( na Piraty, Moskity przyjdzie pewnie z 10 lat czekac)

Rocco
środa, 23 czerwca 2021, 15:05

Kupuj, kto ci broni ;)

Marek1
czwartek, 17 czerwca 2021, 23:58

5 lat mu projekt pozyskania dla WOT jakiejkolwiek broni ppanc. "dojrzewał". Strach się nawet bać ILE lat zajmie mu z kolei dostarczenie sensownej ilości sprzętu całkowicie bezbronnym wobec broni panc. Mr. Kukuła panu już dziękujemy ...

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 08:47

jak 5 lat skoro wot powstały w listopadzie 2016. :P

Paweł P.
piątek, 18 czerwca 2021, 10:11

"5 lat temu" to WOT'u jeszcze nie było... Poprawić to tym rewolwerowym granatnikiem z Tarnowa jeszcze.

pomz
środa, 23 czerwca 2021, 15:07

Tymi co ciagle w skrzyniach leza w magazynch producenta? Przed 39 mielismy ury, teraz mamy 40mm granatniki rewolweriwe. Przeciez tam tego kilkaset sztuk zrobiono!!! Czemu tym nikt sie nie zajmie?

Kazik :)
sobota, 19 czerwca 2021, 14:34

Kurier Poranny - pt. Wojsko Obrony Terytorialnej na Podlasiu. Oto pierwsi chętni do WOT - 31 stycznia 2017, 17:00. Pierwsze wcielenia zaczęły się w marcu-kwietniu 2017.

db+
sobota, 19 czerwca 2021, 09:44

Tworzenie WOT rozpoczęło się 25 kwietnia 2016. Czyli ponad 5 lat temu. Do tej pory żadna z BOT nie osiągnęła stanu gotowości. Według pierwotnej koncepcji miało to nastąpić po 3 roku funkcjonowania Brygad.

Kazik :)
sobota, 19 czerwca 2021, 16:20

Formowanie - 2017 - Kurier Poranny - Wojsko Obrony Terytorialnej na Podlasiu. Oto pierwsi chętni do WOT - 31 stycznia 2017, 17:00 - 1 PBOT - nabór chyba - marzec-kwiecień 2017 r.

db+
sobota, 19 czerwca 2021, 22:43

No nie. 25 kwietnia 2016 minister Macierewicz podpisał dokument "Koncepcja organizacji i funkcjonowania Wojsk Obrony Terytorialnej", co rozpoczęło proces formowania WOT. Na podstawie Decyzji Nr Z-7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2016 r. oraz Decyzji Nr PF-32/Org./SSG/ZOiU-P1 z dnia 24 maja 2016 r. rozpoczęto proces formowania Dowództwa 1.Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej w Białymstoku. Na podstawie Decyzji Nr Z-7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2016 r. oraz Decyzji Nr PF-32/Org./SSG/ZOiU-P1 z dnia 24 maja 2016 r. rozpoczęto proces formowania Dowództwa 2.Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej w Lublinie. Na podstawie Decyzji Nr Z-7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2016 r. oraz Decyzji Nr PF-32/Org./SSG/ZOiU-P1 z dnia 24 maja 2016 r. rozpoczęto proces formowania Dowództwa 3.Podkarpackiej Brygady Obrony Terytorialnej w Rzeszowie.

Kazik :)
niedziela, 20 czerwca 2021, 11:20

No tak no tak zapomniałem, że najpierw są rozkazy+wodzowie+logistyka a potem szweja się garnie. Szybko ten czas leci. :)

kapusta
niedziela, 20 czerwca 2021, 13:47

raczej zapomniałeś, że "Koncepcja organizacji i funkcjonowania Wojsk Obrony Terytorialnej" z założenia zakłada nie tylko powołanie ludzi, ale też to, jak dana jednostka ma funkcjonować, czyli też z kim, w jaki sposób i czym docelowo ma walczyć. i słusznie kolega zauważył, że minęło 5 lat od rozpoczęcia realizacji tego planu, do odpalenia pierwszego ćwiczebnego ppk

Kazik :)
niedziela, 20 czerwca 2021, 15:50

No tak brakuje tylko jeszcze bitwy pod Lenino (1943) - nazywa się to podobno w nomenklaturze wojskowej chrzest bojowy!!!!!

asdf
piątek, 18 czerwca 2021, 21:28

a co gazem lzawiacym beda strzelac? przeciez to sie nie nadaje do wojska albo podczepiany pod MSBS albo automatyczny a nie jakis rewolwerowy to do Policji.

Paweł P.
sobota, 19 czerwca 2021, 10:02

Nabój nabojem, ale bałagan zrobi... https://www.defence24.pl/rewolwerowy-granatnik-z-tarnowa-dla-wojska-i-policji

Pytajnik
czwartek, 17 czerwca 2021, 20:42

Czy można zrozumieć tym samym, że Pirat czy Moskit będą (sorry) uwalone?

Będzie dobrze
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 19:41

Niby dlaczego? Jak dotąd tych parę Javelinów pozyskano zdecydowanie w "trybie nadzwyczajnym", do tego wyłącznie dla WOT. A taki Pirat plus APRy dla Krabow czy Raków sugerują - poprzez planowanie wykorzystania tych samych CLU - że trafią do wojsk operacyjnych nie do WOT. Moskit jako cięższy i mocniejszy będzie zapewne dublowal dobrego choć drogiego Spike. Nie ma tu żadnej kolizji z Javelinami w WOT.

Gts
piątek, 25 czerwca 2021, 16:16

A skad wiesz, ze tym zakupem nie robimy klasycznego wywazania drzwi. Teraz bedzie pilna potrzeba operacyjna i skonczy sie na javelinach.

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 08:48

jak kupią kolejne javelity to dobrze rozumiesz.

Piotr ze Szwecji
piątek, 18 czerwca 2021, 09:00

Wojsko potrzebowało sprzęt bojowy, a nie jego obietnice latające w chmurkach. PGZ nie dostał zakaz rozwoju uzbrojenia i jeśli Zbrojeniówka nie pragnie uwalenia Pirata czy Moskita, to one będą w końcu w sprzedaży. WOT nie będzie cierpiało jak WO na braki w uzbrojeniu przez dziesięciolecia, bo inżynierowie PGZ chodzący na pasku cudzoziemskich agentur, jak FSB choćby, od lat coś tam mruczą pod nosem i jakieś tekturowe makiety sobie pokazują cały czas.

Alek
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 23:14

"bo inżynierowie PGZ chodzący na pasku cudzoziemskich agentur..." coś w tym jest

wtorek, 22 czerwca 2021, 20:28

To nie inżynierowie, to MON i Sztab Generalny.

n@ti
piątek, 18 czerwca 2021, 07:59

Nie, gdyż jest to 60 wyrzutni oraz 180 pocisków i pozwalające na terminowe osiągnięcie przez WOT wstępnej zdolności do zwalczania celów opancerzonych.

alkaprim
piątek, 18 czerwca 2021, 18:02

60 wyrzutni oraz 180 pocisków-potęga.A jakąż terminowość ma osiądnąć WOT i co to ma do tej biedy ilościowej...

R12
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 17:07

Teraz już 177 pocisków.

MON stan umysłu
czwartek, 17 czerwca 2021, 23:11

Tak

Kazik :)
czwartek, 17 czerwca 2021, 18:39

Dorzucił bym do tego na poziomie kompanii: moździerze LMP-2017M (strzelanie pozahoryzontalne do 3000m), moździerze M-98 mm oraz na poziomie batalionu dywizjon ogniowy armato-haubic 122mm 2S1T Goździk Topaz (6 szt jednostek ognia +zabezpieczenie: wozy dowodzenia+wory amunicyjne+wozy rozpoznania i kierowania ogniem). A na koniec więcej pojazdów do transportu bo to wstyd ganiać z buta w XXI w.

Jestem za!!
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 19:52

Mnie pasuje taka koncepcja. Absolutnie należy dążyć do maksymalnego wzmocnienia WOT, żeby to nie byli współcześni "kosynierzy Gdyńscy"! Zatem spokojnie docelowo i jakiś "prawdziwy" moździerz jak i Goździki mogłyby się zmieścić w kompanii wsparcia w strukturze batalionu WOT. Pojazdy opancerzone w stylu Oncilli, Tura VI, jakiegoś Patriota czy Husara to moim zdaniem też absolutny standard dla brygad WOT.

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 10:07

na koniec dodaj himarsy , smigłowce i okręty podwodne bo przecież wot to jedyne pradziwe wojsko poslkie (wg słów ministra obrony) ;)

Kazik :)
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:36

Tak i byśmy mieli USMC, którego tak nam brakuje-jednostki zmotoryzowane lekkie. Popieram w całej rozciągłości albo bojówka albo program socjalny jak obecnie. :)

Dropik
środa, 23 czerwca 2021, 08:03

jak przyjdzie do wojny to wszyscy ci zawodowcy z javelinami i flyeyemi polecą wo wojsk operacyjnych, a wot zajmie się kontrolą skrzyżowań i innymi block-postami ;)

Kazik :)
sobota, 3 lipca 2021, 19:04

Jesteś szefem wszystkich szefów sztabu???? :0 Prorocze wizje!! :0

abra kadabra
czwartek, 17 czerwca 2021, 20:43

Dokładnie tak. Więcej pojazdów ale mniejszych niż Jelcze by były bardziej dyskretne i łatwiejsze do zamaskowania, ukrycia.

Greedo
czwartek, 24 czerwca 2021, 07:28

W Polsce są tysiące Pick upów Hilux, lx200 i innych. Z pewnością będą przejęte. Ważniejsze są systemy obronne typu Poprad i dużą liczba ciężkich ppk. Javeliny to ostatnia linia obrony a nie pierwsza. Wrogie BWP i czołgi trzeba razić już od dystansu 10km a do tego w kompaniach wsparcia potrzebne są małe drony to zapoznania, bomby szybujące i pojazdy z pociskami typu Spike NLOS lub Brimstone. Po kliknięciu łka sztuk można zamontować np . W modułach małych kontenerów lub na tych sławnych starych BWP 1.

alkaprim
piątek, 18 czerwca 2021, 18:03

Dziś nie ma już dyskrecji-wszystko jest widoczne-prócz głupoty...

Alek
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 23:18

Myślę, że kolejnym etapem w sztuce maskowania będzie malowanie niektórych pojazdów farbami "cywilnymi", wykonywanie pojazdów, ich zabudów w taki sposób by wyglądały jak cywilne.

Koń trojański
sobota, 19 czerwca 2021, 08:12

Mówisz o sobie??????

alkaprim
sobota, 19 czerwca 2021, 14:52

Nie! .O tobie

Kazik :)
czwartek, 17 czerwca 2021, 22:32

Skoro wprowadzono AERO+dwie przyczepki dla szturmanów dlaczego nie dla WOT? to samo tylko w wersji lekko opancerzonej. To tańsze niż utrata ppk Javelin 125 tys. USD CLU + pocisk 80 tys USD. :)

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 10:36

te ceny są nieaktualne. Ceny dla us army na 2022 : 260 tys za rakietkę i ponad 500tys za wyrzutnię

Kazik :)
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:37

OK - kumam. Spoko majonez. :)

wert
piątek, 18 czerwca 2021, 19:26

lekki WOT, szkolony przecież przez specjalsów może pozostać w ukryciu i działać ma tyłach przeciwnika prowadząc rozpoznanie i naprowadzanie ognia- Flyeyem czy LPD, Może samemu uderzyć prostym w obsłudze Javelinem, tak samo Warmate w cele szczególnie ważne np SD. Gdzie chcesz ukryć cały ciężki majdan? Grupa bojowa tarabani ze sobą moździerze, Goździki, zaplecze, może jeszcze kuchnie polowe???? To NIE są jednostki liniowe które ktoś będzie rzucał na wchodzące kolumny npla. Uderz, odskocz, jesteś na swoim terenie, ukryj się, uderz znów. Wschodnie brygady WOT idealnie znające teren tylko takie zadania powinny mieć (przed wejściem npla neutralizacja specnazu etc). Wsparcie zaplecza WO to zadanie dla zachodnich brygad WOT

Terytorials
środa, 23 czerwca 2021, 15:16

"Wschodnie brygady WOT idealnie znające teren" Piszesz w robocie , z MON-u? Widzialem w praktyce te znajomosc terenu... Odlicz na dzuen DOBRY, w razie W, okolo 15-20% pan które mają obecnie lub w przyszlosci dzieci, matki na wojne nie ida... i juz masz straty w stanach. I juz nie mam wsztstkich medykow w plutonie, radzika i paru innych osob...

asd
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:55

Cywile bawiący się w żołnierzy mają neutralizować specnaz. Ale mnie rozbawiłeś. Dzięki.

Kazik :)
sobota, 19 czerwca 2021, 13:44

Poza tym sam podzieliłeś WOT na: wschodni uderzeniowy i zachodni wsparciowy. Więc się zdecyduj co chcesz?

Kazik :)
sobota, 19 czerwca 2021, 13:00

Tu się różnimy ty chcesz wpuścić wroga aż do linii Wisły a ja walczyć od pierwszego kilometra bo tu jest moja ziemia tu jest mój dom a nazywa się Białystok, Lublin, Ełk, Augustów, Zambrów, Łomża, Bielsk Podlaski, Sokółka i inne mniejsze miejscowości tu mieszka 8,5 mln obywateli RP - baw się w partyzantkę gdzie indziej a nie kosztem moim. Tak kuchnie polowe, porządne rozpoznanie WRE ect. a to dają silne szybkie brygady zmotoryzowane na wzór USMC przyjmujące cios i oddające ciosem. Nie rozumiesz jak działa wschodni agresor to popatrz na Syrię i Ukrainę-Donbas-Krym. Chce cię zobaczyć z tym Jevelinem w stodole u chłopa!!!!! lub w remizie OSP!!!!

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 10:39

W ten sposób stracisz całe wojsko i cały kraj ;) chwała Bogu , że to tylko rozważania teoretyczne bo ruskie wcale nie chca nas atakowac i zajmowac

Etam
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 19:55

Nie chcieli też ani Afganistanu bo tam ich dopiero zaprosili. Nie chcieli też ani do Czeczenii ani nawet Gruzji. Do Syrii, Libii i Wenezueli też ich zaproszono. No i biedna Rosja nie miała wyjścia. Aha, Krymu też nie chcieli. Prawda???

Dropik
środa, 23 czerwca 2021, 08:46

jakbys słuchał tego co mówił Putin to bys wiedział , że konsolidacja byłego zssr w jeden obszar polityczny to jego misja. Nie koniecznie musi to dotyczyć Baltów i całej Ukrainy . To dotyczyło Białorusi lewobrzeżnej Ukrainy i jej wybrzeża aż do Odessy

Kazik :)
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:43

Rozumiem: ja, jak i oni oraz ty, mamy pacyfę i manifę w plecaku oprócz kamizelki taktycznej i munduru. To takie tam rekwizyty przyjaźni!!!!! :)

Dropik
środa, 23 czerwca 2021, 08:42

to wygląda tak. jesli Ruskie zaczynają wojnę której celem jest zajęcie PL , to maja przy naszej granicy jakies 500tys wojaka. Jesli przyjmiesz pozycje obronne nad granicą to zanim rozpoznasz ich zamiary zostaniesz pobity na tyle, że o żadnym zatrzymaniu przeciwnika nie będzie mowy. Wtedy tracisz cały kraj lub podpisujesz pokój na ich warunkach. Politycy którzy krzyczą że nie oddamy nawet guzika robią to albo z nie wiedzy albo dla doraźnych korzyści politycznych, przy czym jedno nie wyklucza drugiego.

robson
sobota, 19 czerwca 2021, 22:12

to wizja wojny z XX wieku. W każdym konflikcie istotny jest CEL DZIAŁAŃ, a ten ....???? (kto, kogo i w jakim celu?)

Kazik :)
niedziela, 20 czerwca 2021, 12:54

A to do poczytania dobry artykuł: Raport: Syria, Ukraina i Karabach nie pokazują wojny przyszłości - D24 - 20 czerwca 2021, 09:58. Jednym słowem nic nowego tylko maczugi się zmieniły. :) Zatem miałem rację.

Kazik :)
niedziela, 20 czerwca 2021, 11:25

Nie wiem kto to powiedział i w jakich okolicznościach ale stwierdził, że następna wojna będzie na maczugi i kamienie - chyba miał rację - starcie w dolinie Gawlan w Himalajach na granicy chiński-hinduskiej. :) Więc po co komu drony i cała ta "bojewaja technika i woorusenije"? :)

wtorek, 22 czerwca 2021, 20:30

Einstein.

db+
sobota, 19 czerwca 2021, 12:55

Obserwuję sobie co rotację tablice rejestracyjne samochodów pod koszarami bLP. Przegląd powiatów z połowy województwa. Nie opowiadaj więc, proszę baśni z 1000 i jednej nocy o doskonałej znajomości terenu. Uderz, ukryj się. Gdzie chcesz się ukrywać? Na wsi, gdzie każdy obcy od razu wpadnie w oko a kapuś zawsze się znajdzie? W lesie? Jak skutecznie zwalczać partyzantkę pokazała akcja Wisła. Neutralizacja Specnazu... Te dwudziestoletnie dziewczątka które przyjeżdżają na rotacje nawet się nie zorientują, co je zabiło.

tagore
wtorek, 22 czerwca 2021, 09:10

Istotą skuteczności wojsk specjalnych jest skryte działanie, drobne starcia ujawniające ich obecność są dla nich zabójcze. W 2014 na Ukrainie grupy specnazu mające utworzyć "Noworosję" poniosły klęskę w starciu z niewyszkolonymi ochotnikami w pierwszym etapie działań. Pouczająca jest lista dymisji po stronie rosyjskiej.

Tweets Defence24