- Wiadomości
Amerykańscy specjalsi dostaną nowe Chinooki
Koncern Boeing dostarczy Siłom Specjalnym USA kolejne śmigłowce MH-47G Chinook w standardzie Block II. Sześć zmodyfikowanych i jedna zupełnie nowa maszyna będą dostarczane od 2021 roku.

Dowództwo Operacji Specjalnych USA (USSOCOM) zawarło umowę na łączną kwotę 194 mln USD. Oprócz samych maszyn gwarantuje ona również dostawę części zamiennych i wsparcie procesu ich eksploatacji.
Prace będą realizowane w zakładach zlokalizowanych w Ridley Park, położonych w stanie Pensylwania.
Wiropłaty trafią do elitarnego 160. Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych (Specjal Operations Aviation Regiment), który ma obecnie na stanie 69 śmigłowców MH-47G Block I (8 fabrycznie nowych oraz 61 zmodyfikowanych do tego standardu wcześniejszych wersji CH-47D, MH-47D i MH-47E). Plany zakładają ich pełną modernizację do standardu Block II.
Przypomnijmy, że w marcu zeszłego roku podpisano też inny kontrakt związany produkcją pierwszych 14 MH-47G Block II, których dostawy mają rozpocząć się jednak dopiero w 2024 roku.
Czytaj też: Nowe Chinooki dla amerykańskich sił specjalnych
MH-47G (wywodzącego się z wersji CH-47F) zaprojektowano z myślą o zastosowaniu w wojskach specjalnych, wersja ta jest wyposażona m.in. w szybką wyciągarkę linową, zmodernizowaną cyfrową awionikę (Common Avionics Architecture System), system kontroli lotu oraz wzmocniony kadłub. Ponadto na śmigłowcach tej wersji zamontowano specjalistyczne wyposażenie - radiolokator śledzący rzeźbę terenu, system FLIR (umożliwiają one loty na pułapie do 30 metrów, w tym w warunkach ograniczonej widoczności czy w trudnych warunkach atmosferycznych) oraz systemy zagłuszania i walki elektronicznej. Standardowo wyposaża się je w sondę do tankownia przewodem giętkim. Taka opcja jest nie tylko użyteczna podczas wsparcia misji specjalnych, ale też misji ratowniczych typu CSAR i SAR.
Samo uzbrojenie tej specjalistycznej maszyny to po dwa 7,62 mm wielolufowe karabiny maszynowe M134 lub karabiny maszynowe M240D tego samego kalibru oraz pociski powietrze-powietrze AIM-92 Stinger. Śmigłowiec może być wyposażony także w zestaw do desantu po szybkiej linie, wyciągarkę czy drabinkę linową a nowe, powiększone zbiorniki paliwa zapewniają znacznie większy zasięg.
Szacuje się, że koszt każdej takiej nowo wyprodukowanej maszyny wynosi ponad 40 mln USD.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS