Reklama

Siły zbrojne

Silniki Rolls-Royce dla tureckiego myśliwca przyszłości

Fot. TAI TF-X
Fot. TAI TF-X

Brytyjska firma Rolls-Royce i turecki koncern Kale Group zawarły umowę, dotyczącą produkcji silników dla samolotu 5. generacji TF-X. Pierwszy lot nowej maszyny, która w tureckim lotnictwie ma zastąpić F-16 i uzupełnić zamówione F-35, ma odbyć się w 2023 roku.

Maszyna oznaczona jako TF-X ma być dwusilnikowym samolotem 5. generacji, wyposażonym m.in. w radar AESA oparty na azotku galu, produkcji koncernu Aselsan. Projekt i jego produkcja są realizowane siłami krajowego, tureckiego przemysłu, ale w ścisłej współpracy z brytyjskimi koncernami. W lutym bieżącego roku, w obecności premierów obu krajów: Theresy May i Binali Yildirima zawarto umowę pomiędzy BAE Systems i Turkish Aerospace Industries (TAI) o współpracy w pierwszej fazie rozwoju myśliwca piątej generacji. Kluczowym elementem tej kooperacji ma być umowa o wartości wstępnie szacowanej na około 100 mln funtów, dotycząca transferu technologii wykorzystywanych m.in. w konstrukcji samolotów Eurofighter Typhoon.

Czytaj też: BAE Systems w programie tureckiego myśliwca przyszłości

Podczas trwającego właśnie International Defense Industry Fair (IDEF) 2017 w Istambule koncerny Rolls-Royce i Kale zawarły umowę, na mocy której powołano spółkę joint venture z 49 proc. udziałem firmy brytyjskiej i 51 proc. strony tureckiej. Zadaniem spółki będzie opracowanie „narodowego silnika dla TF-X” – jak powiedział prezes Rolls-Royce Defence Aerospace Chris Cholerton.

Jest mało prawdopodobne aby Brytyjczycy udostępnili Turkom najnowsze technologie, stosowane np. w silnikach dla samolotu F-35 które powstają w firmie Rolls-Royce. Wiadomo natomiast, że TAI i Kale Group wyrażały zainteresowanie silnikami Eurojet EJ200, stanowiącymi dziś napęd myśliwców Eurofighter Typhoon. Warto też odnotować, że Kale Group jest zaangażowana w wiele ambitnych projektów, m.in. związanych z tureckim udziałem w programie F-35. 

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (15)

  1. Carlo234

    Najbardziej mnie śmieszą te komentarze w których autorzy mówią o modernizacji SU-22 albo o tym , że PL nie buduje swoich maszyn tylko kupuje za granicą jakieś złomy :D. Aaa i jeszcze hitem są te wyliczenia ile to nie powinniśmy kupić maszyn ( oo to są już duże liczby, prawie jak w lotto ;P ) . Ludzie, obudźcie się. Polska to kraj z niewielkimi możliwościami budżetowymi i technologicznymi! Porównujecie naszą ojczyznę do państw które albo są bardzo bogate, albo od dziesiątek lat budują swój potencjał ekonomiczno-gospodarczy ;) Jeszcze wiele wody musi upłynąć nim będziemy mogli myśleć o produkcji na własną rękę ;) Proszę bez spin, pozdrawiam ;)

    1. rolnik

      No nie tak do końcą z niewielkimi możliwościami budżetowymi sama dziura w VAT czyli lewe wyłudzenia VAT to 40 MLD zł rocznie przywileje emerytalne to kolejne 40 mld zł rocznie i można się także przyjżeć 758 Rożne Rozliczenia które zwiększyły się o 50 MLD przez ostatnie 10 lat i stanowią 25% wszystkich wydatków budżetowych jak widać pieniądze są , gdyby tylko na 2 lata zamrożić odliczenia VAT i przywileje emerytalne to nagle by się uzbierało ponad 160 mld zł

    2. echo

      Zgadzam się w 100%

    3. mobils in mobili

      Turcja ani nie jest bogata ani wysoko uprzemysłowiona.Potencjał przemysłowy w sektorze obronności którym tak się zachwycamy powstał raptem w ciągu ostatnich 20 lat.Korupcja,bałagan takie jak u nas albo i większe.Co mają takiego czego nam brakuje..? Są konsekwentni w dążeniu do założonych celów.Jest decyzja o budowie wlasnego samolotu czy czołgu-jest zapewnione stabilne finansowanie i wsparcie przez długi czas.MBT "Altay" jest rozwijany od 15 lat.W tym czasie u władzy byli liberałowie,populiści i nacjonaliści.Było kilka przesileń i próba zamachu stanu.F-ma OTOKAR spokojnie pracowała nad czołgiem bo niezależnie od wszystkiego projekt miał poparcie a od 2007 roku oficjalne zamówienie.Podobnie jest z TFX.Gdyby jutro obalono Erdogana i wprowadzono stan wyjątkowy nie wpłynęłoby to na kontynuację programu.Wszyscy poważni politycy w Turcjii wiedzą że to sprawa racjii stanu... A u nas cóż,co 3-4 lata totalny reset,zmiana priorytetów o 180 stopni,wietrzenie posad,teraz k... my.W takich warunkach trudno coś sensownego zaplanować i wdrożyć. Teraz i w Polsce i w Turcjii jest na tapecie rakietowy niszczyciel czołgów.U nas tradycyjnie faza analityczno-koncepcyjna i wdrożenie w perspektywie 10-15 lat ble...ble....W Turcjii konkretne zamówienie dla OTOKAR/ASELSAN jasno określone specyfikacje i termin na realizację-całe 2 lata! Ot co...

  2. ppor_rez

    wszystkie komentarze pomijają jeden ale bardzo istotny szczegół - Turcja jest krajem co najmniej 2 razy większym od Polski zarówno pod względem liczby ludności jak i terytorium a armia turecka jest 3-4 razy większa od polskiej stąd wniosek ,że warto rozwijać własny przemysł na potrzeby niemałej własnej armii - efekt skali jest bardzo istotny

    1. Domin

      Człowieku Turcja to druga armia NATO. I jedna z 10 najpotężniejszych armii Świata. Nie wchodzmy tu w powierzchnię czy liczbę ludności. Porównując Naszą armię do Turcji to jakbyś porównywał Fiata do Mercedesa!

  3. MS

    Polska powinna kupić od Turków te samoloty i to w ilości ok. 98 sztuk. Su 22 zmodernizować tak by mogly przenosić Jassm i przenieść je do Malborka. F 35, które wg. nieoficjalnych, ale pewnych informacji pozyskamy w ilosci 32 szt. beda stacjonowac w Krzesinach. W ten sposób temat myśliwców zamkniemy na wiele lat. Czas na wojsska lądowe a zwlaszcza opl----> Patriot.

    1. kojiki

      a może lepiej na Hel? Będzie prawie lotniskowiec.

  4. Janusz z gorszego sortu

    Nie śmiałbym się z tureckiego samolotu 5 generacji ani z Altaya. Turcja oparła swój przemysł zbrojeniowy na prywatnych firmach w których udziały wykupiły wielkie międzynarodowe korporacje zbrojeniowe . Cała turecka zbrojeniówka jest prywatną własnością i nie istnieje tam przemysł państwowy. Porównajmy osiągnięcia zbrojeniowe Turcji z sytuacją PGZ i uzbrojeniem naszych sił zbrojnych. Pozdrawiam entuzjastów państwowej zbrojeniówki i zwolenników reprywatyzacji Świdnika i Mielca. Nowy samolot turecki będzie miał silniki z EF i małą sygnaturę radarową. Będzie osiągał duże prędkości bez użycia dopalacza , co utrudni jego wykrycie i zestrzelenie. Turcja nabędzie również niewielką ilość F-35 , które będą wskazywały cele innym samolotom dzięki swoim sensorom. Takie połączenie ciężkich myśliwców przewagi powietrznej i F-35 stworzy niezwykle skuteczne siły lotnicze.

  5. dim

    Tyle, że po wykonaniu go w Turcji, nawet R-R może się posypać. To pewnik. Jeśli tureckie, sypią się także Mercedesy. Oczywiście wszystko otuli tu tajemnica wojskowa i "po sprawie". Z drużyny komandosów, zajmującej w 1999 roku greckie wysepki Imia - zestrzelili wtedy grecki śmigłowiec - po kilku latach nikt już nie żył. Ech, te wypadki samochodowe !

  6. KL

    Turecki przemysł robi wrażenie: czołgi, samoloty, śmigłowce. wszystko produkowane w Turcji w kooperacji. Szkoda, że Polska wolała kupować wszystko za granicą, np. we Francji. A potem zdziwienia, że nie ma dobrej, dobrze płatnej pracy.

    1. Qba

      Akurat z Francji to nie kupiliśmy.

    2. rafikzabki

      Masz rację a zaczynali poniżej twardych jak widziałem te ich rodzime stare złomy w jednostce w Pergamonie gorzej niż T 54 to wyglądało...ale nie poszli w" mądrą" politykę wyłacznie kupowania nowego sprzętu bo i tak nie wyprodukują...

  7. Kij

    Piąta generacja? Zgłupieli... przecież najmądrzejsi polscy decydenci i formowi znawcy wyraźnie mówią, że 4 generacja jest lepsza. A wszyscy w koło dążą do piątej... sami głupcy.

  8. Podbipięta

    Już wkrótce 6 a potem to moze z 10 krajów będzie produkowało myśliwce 5 generacji a bedą one 5 gen. tylko dlatego że zmałpowały sylwetkę F-22 ,F-35. I niewiele poza tym.

    1. Lehu

      Dokładnie tak. :)

  9. Arek

    Polska powinna kupić tureckie myśliwce TF-X w licznie 793 i pół sztuki

    1. Qba

      Najlepiej bez offsetu i transferu technologii

  10. smutna prawda

    A my przy odrobinie szczęścia kupimy przestarzałe f16 i zmodernizujemy radzieckie helikoptery bo po co kupować nowe a czołgi pt91 ''twardy'' będą zabijać ale śmiechem

  11. Willgraf

    no proszę jak się dzieje CHINY, IRAN, TURCJA...... tylko my nastawieni jak pies na gnat pod stołem, bo przemysł lotniczy rozprzedany

  12. wunderwaffe

    Jak tak można wspierać kraj islamski, wrogi Zachodniej cywilizacji? Będziemy tego żałowali prędzej niż się spodziewamy. Turcja to Koń Trojański islamu w Europie.

  13. Polski chłopak

    Jestem pod wrażeniem potencjału tureckiego przemysłu zbrojeniowego.

    1. ax

      Jesteśmy tak słabi albo myślimy że jesteśmy tak słabi że wszystko musimy brać od amerykanów bo inaczej się obrażą. W takim razie za wszystko zapłacimy 3 x drożej bo wg naszej mentalności musimy być wdzięczni i za batalionową grupę bojową i za dowództwo dywizji i jeszcze 10 innych rzeczy. I widzę że ta mentalność wcale się nie zmieniła wraz ze zmianą władz. To jest nieokiełznany, rozbuchany kompleks niższości

    2. Marek1

      Recepta jest w sunie NIE skomplikowana : 1. Jasno i precyzyjnie określone cele do osiągnięcia oraz personalna odpowiedzialność KONKRETNYCH ludzi za właściwy i terminowy przebieg ich realizacji. 2. Dobre prawo dot. zamówień rządowych regulujące współpracę z przemysłem państwowym i prywatnym. 3. Właściwe i konsekwentne finansowanie projektów. 4. Wysokie kompetencje i zaangażowanie struktur decydenckich.

  14. Marek1

    Ciekawe, że MSZ WB nie przewiduje w perspektywie 10-20 lat nawet możliwości konfliktu zbrojnego z islamizującą się ekspresowo Turcją. Nie sądzę, by Turcja za 5 lat była nadal w NATO.

  15. Maco

    Wygląda jak nieudana kopia YF-23.

Reklama