- Wiadomości
Silniki Rolls-Royce dla tureckiego myśliwca przyszłości
Brytyjska firma Rolls-Royce i turecki koncern Kale Group zawarły umowę, dotyczącą produkcji silników dla samolotu 5. generacji TF-X. Pierwszy lot nowej maszyny, która w tureckim lotnictwie ma zastąpić F-16 i uzupełnić zamówione F-35, ma odbyć się w 2023 roku.

Maszyna oznaczona jako TF-X ma być dwusilnikowym samolotem 5. generacji, wyposażonym m.in. w radar AESA oparty na azotku galu, produkcji koncernu Aselsan. Projekt i jego produkcja są realizowane siłami krajowego, tureckiego przemysłu, ale w ścisłej współpracy z brytyjskimi koncernami. W lutym bieżącego roku, w obecności premierów obu krajów: Theresy May i Binali Yildirima zawarto umowę pomiędzy BAE Systems i Turkish Aerospace Industries (TAI) o współpracy w pierwszej fazie rozwoju myśliwca piątej generacji. Kluczowym elementem tej kooperacji ma być umowa o wartości wstępnie szacowanej na około 100 mln funtów, dotycząca transferu technologii wykorzystywanych m.in. w konstrukcji samolotów Eurofighter Typhoon.
Czytaj też: BAE Systems w programie tureckiego myśliwca przyszłości
Podczas trwającego właśnie International Defense Industry Fair (IDEF) 2017 w Istambule koncerny Rolls-Royce i Kale zawarły umowę, na mocy której powołano spółkę joint venture z 49 proc. udziałem firmy brytyjskiej i 51 proc. strony tureckiej. Zadaniem spółki będzie opracowanie „narodowego silnika dla TF-X” – jak powiedział prezes Rolls-Royce Defence Aerospace Chris Cholerton.
Jest mało prawdopodobne aby Brytyjczycy udostępnili Turkom najnowsze technologie, stosowane np. w silnikach dla samolotu F-35 które powstają w firmie Rolls-Royce. Wiadomo natomiast, że TAI i Kale Group wyrażały zainteresowanie silnikami Eurojet EJ200, stanowiącymi dziś napęd myśliwców Eurofighter Typhoon. Warto też odnotować, że Kale Group jest zaangażowana w wiele ambitnych projektów, m.in. związanych z tureckim udziałem w programie F-35.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu