- Wiadomości
Gulfstream dla VIP w polskim malowaniu
Siły Powietrzne zademonstrowały pierwszy samolot Gulfstream G550 w malowaniu polskiego lotnictwa wojskowego. Maszyny tego typu zostaną przeznaczone do przewozu VIP.

Zaprezentowana maszyna to jeden z dwóch samolotów Gulfstream G550, które zostaną dostarczone polskiemu lotnictwu jeszcze w czerwcu 2017 roku. Jeszcze w tym samym roku – według planów jesienią – osiągną one gotowość operacyjną i tym samym będą mogły być wykorzystywane do przewozu najważniejszych osób w państwie.
Czytaj też: Kownacki o zakupie samolotów VIP: To standard dla takiej klasy państw [Defence24.pl TV]
Maszyny G550 wejdą na wyposażenie 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Kontrakt na ich zakup został podpisany w grudniu 2016 roku. Obejmuje on nie tylko dostawę samych samolotów, ale też przeszkolenie personelu latającego (pilotów), pokładowego i naziemnego, czy dostarczenie pakietu logistycznego.
Czytaj też: Gulfstream G550 czyli samolot dla VIP z najwyższej półki. "Przełamanie impasu".
Same samoloty G550 to jedne z najnowocześniejszych maszyn tego typu na świecie, wyposażone w „szklany kokpit” z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System). Wspiera on pilota w trudnych warunkach, nakładając na obraz widziany przez pilota odczyty z umieszczonej pod nosem maszyny kamery termowizyjnej. Maszyny będą też wyposażone w wojskowy system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA.
Czytaj też: Samoloty Gulfstream dla polskich VIP zakontraktowane. "Gotowość w 2017 roku"
Osiągnięcie gotowości przez maszyny Gulfstream G550 będzie równoznaczne z odzyskaniem przez polskie Siły Powietrzne zdolności do przewozu najważniejszych osób w państwie za pomocą specjalnych samolotów, utraconej po wycofaniu Tu-154M i Jak-40. Jednocześnie trwa postępowanie w celu pozyskania „średnich” samolotów do przewozu VIP. Inspektorat Uzbrojenia wysłał zaproszenia do składania ofert 20 lutego, obydwie propozycje (koncernu Boeing i konsorcjum Glomex-Lufthansa) dotyczą maszyn Boeing B737-800. Przewiduje się, że używany samolot „średni” mógłby zostać dostarczony jeszcze w tym roku, natomiast dwa nowe – w latach 2020-2021.
Finansowanie zakupu "małych" i "średnich" samolotów VIP odbywa się ze specjalnej rezerwy, ustanowionej uchwałą Rady Ministrów. Obejmuje ona kwotę 1,7 mld zł w latach 2016-2021, powyżej limitu wydatków na obronę na poziomie 2% PKB zgodnie z ustawą o przebudowie, modernizacji technicznej i finansowaniu Sił Zbrojnych. W wypadku niewykorzystania środków finansowych zaplanowanych na dany rok, pozostaną one w puli do wydatkowania na zakup maszyn dla VIP w latach następnych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]