5 "nowych" Herculesów dla Polski. Pierwszy jeszcze w tym roku [KOMENTARZ]

14 kwietnia 2021, 07:51
840_472_matched__povk4d_5
Fot. 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego
Reklama

Jak poinformował minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, zawarta została umowa dotycząca pozyskania 5 samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules w formie grantu, realizowanego przez USA w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Pierwsza maszyna wyląduje w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego już w 2021 roku, a całość dostaw zostanie ukończona do połowy roku 2024.

Polski MON  wystąpił z wnioskiem o pozyskanie używanych C-130H we wrześniu 2019 roku przy okazji odbywającego się właśnie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zapytania wystosowano wówczas dwa: pierwsze o możliwość pozyskania pocisków przeciwpancernych Javelin i drugie właśnie o pięć Herculesów. Używane maszyny miały zostać pozyskane „w krótkim czasie” i pochodzić z nadwyżek sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

„Druga umowa dotyczy zwiększenia wojskowej floty samolotów transportowej. Zwiększenia o pięć Herculesów. To są statki powietrzne młodsze od tych, których używa obecnie Wojsko Polskie, a więc wzmocnią jego możliwości bojowe. […] Teraz będziemy ustalali szczegóły i w krótkim czasie Herculesy trafią na wyposażenie SZ RP.” – mówił wówczas minister Mariusz Błaszczak.

Z szybkiego, obliczonego prawdopodobnie na wiosnę ubiegłego roku planu pozyskania C-130H nic nie wyszło i przedsięwzięcie odsunęło się w czasie. Zmiana statusu planowanej umowy miała jednak miejsce już 20 marca 2020 roku, gdy zatwierdzono możliwość realizacji transferu tych maszyn w ramach programu EDA, a informacje na temat C-130H dla Polski pojawiły się w raporcie Departament Stanu z dnia 15 czerwca 2020 roku, odnoszącym się do programu EDA (ang. Excess Defense Articles) czyli transferu do krajów sojuszniczych sprzętu z nadwyżek sił zbrojnych USA. 

Szybka dostawa, niski koszt

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia wartość umowy podpisanej 12 kwietnia 2021 roku wynosi 14,3 mln dolarów, czyli poniżej ¼ wartości samych maszyn oszacowanej przez stronę amerykańską na 60 mln dolarów. Umowa dotyczy pozyskania 5 samolotów C-130H, a także ich częściowe doposażenie i odtworzenie zdatności do lotu oraz przelot na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dalsze prace, w tym doposażenie i ewentualna modernizacja mają być realizowane w kraju, przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy, w ramach odrębnego kontraktu. W obecnej chwili nie jest znany planowany zakres tych prac.

Pozyskane przez Polskę samoloty C-130H Hercules wyprodukowano w 1985 roku i wycofano ze służby w US Air Force w roku 2017. Od tego czasu były składowane w 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG), zlokalizowanej w Tucson w stanie Arizona. Zostały wybrane i ocenione przez stronę polską podczas tzw. Joint Visual Inspection, podczas której dokonano m.in. oceny stanu technicznego pozyskiwanych maszyn oraz oszacowano koszty regeneracji, doposażenia i transportu statków powietrznych do Polski. W AMARG znajduje się 60 samolotów Hercules różnych wersji w tym jeden rozbity C-130J i 20 maszyn w wersji C-130H spośród których, jak dowiedziało się nieoficjalnie Defence24.pl, zostały wybrane płatowce dla Polskich Sił Powietrznych.

Pierwsza z maszyn ma być gotowa do lotu z USA do Polski przed końcem bieżącego roku, natomiast całość trafi do kraju w ciągu najbliższych dwóch lat. Samoloty C-130H są o 15 lat młodsze od eksploatowanych obecnie przez polskie lotnictwo i pozyskanych na podobnych zasadach w latach 2009-2012 pięciu maszyn C-130E. Ich wprowadzenie do służby zwiększy, przynajmniej na pewien czas, flotę polskich średnich samolotów transportowych do 10. Po wyczerpaniu możliwości eksploatacyjnych C-130E zostaną wycofane ze służby i zasilą prawdopodobnie częściami maszyny wersji H, co być może zbiegłoby się w czasie z przetargiem na zupełnie nowe samoloty transportowe, których MON poszukiwał w ramach programu Drop, ogłoszonego wiosną 2019 roku. Na pewno natomiast ich dostawa pozwoli utrzymać i zwiększyć istniejący potencjał, jaki dają Polsce maszyny rodziny C-130.

Eksploatacja i modernizacja 

Faza analityczno-koncepcyjna programu Drop została wstrzymana w lipcu 2020 roku, oficjalnie z powodu zmiany wymagań operacyjnych. Nieoficjalne można się jednak domyślać, że uznano zakup zupełnie nowych maszyn za mniej istotny priorytet w porównaniu z innymi zakupami. Szczególnie, w sytuacji trwających działań związanych z pozyskaniem C-130H po okazyjnej cenie. W procedurze EDA, Polska otrzymać samoloty za ułamek ceny nowych maszyn, pokrywając jedynie koszty ich remontów i transportu, oraz ewentualnej modernizacji. Wartość pięciu używanych Herculesów w ich obecnym stanie oszacowano w 2020 roku na 60 mln dolarów, co oznacza około 40% ceny pierwotnej. Ostatecznie MON zapłacił jedynie 14,3 mln dolarów.

Otwartą kwestią pozostaje natomiast modernizacja lub modyfikacja tych maszyn, która ma zostać zrealizowana w kraju, przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr. 2 w Bydgoszczy. Był to z pewnością istotny punkt programu, gdyż zakład ten posiada kompetencje w zakresie remontów samolotów C-130 Hercules. Komunikat Inspektoratu Uzbrojenia mówi: "Samoloty - zanim trafią do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu - przejdą obsługi okresowe (ang. Programmed Depot Maintenance – PDM) w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, a także zostaną dodatkowo doposażone w sprzęt lotniczy, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych". Maszyny zostaną więc poddane obsługom, a ponadto otrzymają nowe wyposażenie.

W jakim zakresie C-130H da Polski będą modernizowane? W siłach zbrojnych USA Herculesy tej wersji, które pozostają w służbie np. w Gwardii Narodowej, są sukcesywnie modernizowane, m. in. poprzez ucyfrowienie awioniki i zastosowanie nowoczesnych silników Rolls-Royce T-56 Serii 3.5 oraz ośmiołopatowych śmigieł NP2000 z automatycznym wyważeniem i elektronicznym systemem sterowania. Zmiany o około 20% poprawiają niezawodność i siłę ciągu Herculesa, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa o około 5% oraz obniżają hałas i wibracje. Cyfrowa awionika znacznie poprawia bezpieczeństwo działań operacyjnych i komfort pracy załogi, co jest szczególnie istotne podczas długotrwałych lotów transportowych. Dlatego uzasadniona byłaby modernizacja co najmniej w tym zakresie. 

Juliusz Sabak/Maciej Szopa

Reklama
Reklama

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 198
Reklama
Kokos
sobota, 24 kwietnia 2021, 07:44

Nadwyżek? Tam chyba nie ma nadwyżek, bo cały czas latają wszędzie. To raczej wycofane z użytku. Ktoś wie cz w ogóle są produkowane jeszcze ?

konsul
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:06

to akurat dobra decyzja, podobna decyzja z przeszłości okazała się prawidłowa - za ułamek ceny nowego otrzymaliśmy używane samoloty, które zmodernizowaliśmy i jak pokazała historia korzystamy z nich do dnia dzisiejszego - dobrze, że możemy je samodzielnie serwisować. Płacić 200 mln z 1 nową sztukę to byłby błąd, mamy ważniejsze potrzeby. WP potrzebuje samolotów do roboty logistycznej, a nie do działań ofensywnych ... dobry tani zakup.

Wandi
piątek, 16 kwietnia 2021, 18:54

Szkoda że nie dorzucili do kompletu kilkunastu F-16C/D

meha
piątek, 16 kwietnia 2021, 14:38

W środę szef MON Mariusz Błaszczak poinformował o podpisaniu umowy na przejęcie pięciu samolotów C-130H. Pochodzą one z tak zwanych "nadwyżek" Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. W praktyce są to samoloty, które stoją porzucone na pustyni, na tzw. cmentarzysku. Polskie Wojsko, "silni, zwarci, gotowi", na samolotach z cmentarzyska.

Tani
piątek, 16 kwietnia 2021, 20:05

Cmentarzysko to ty masz w glowie, ruscy nazywaja to hranienie a sa to bazy sprzetu rezerwowego. Ruscy zamiescili zdjecia tych potencjalnych naszych Herkulesow. Wszystko jest zabezpieczone przed warunkami atmosferycznymi. Nawet szyby sa zaklejone ja bym chcial wiecej takich zlomow za taka kase.

paweł
piątek, 16 kwietnia 2021, 13:29

ciekawe jaki będzie ogólny koszt zakupu z demobilu latających wraków po naprawach,modernizacjach i łataniu dziur w kadłubach

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:30

Masz podane: 14 mln usd za 5 w pełni sprawnych C-130H:)) I to nie rosyjski złom by musieli dziury łatać.

Viktor
piątek, 16 kwietnia 2021, 11:54

Brać złom prawie za darmo Ale po co?

R
piątek, 16 kwietnia 2021, 10:27

Na dluzsza mete pewnie taniej wyszlo by kupic KC-390, na ale to nie pro amerykanskie jest.

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:31

Taak, no to do roboty dawaj te ruble którymi ci płaca na zakup tych KC-390:)

Niuniu
piątek, 16 kwietnia 2021, 02:47

rezerwa 77r - gdzie ty widzisz tych inżynierów, do tego elektroników? Jak nie możesz dojżeć to popatrz na światowy ranking uczelni technicznych i poszukaj tam jakiejś polskiej politechniki. Możesz też spróbować znaleźć jakieś polskie osiągnięcia w tej dziedzinie z powiedzmy ostatnich 10 - ciu lat. Jak już znajdziesz to się pochwal. I podaj linka do międzynarodowych publikacji.

rezerwa 77r.
sobota, 28 sierpnia 2021, 21:44

dojrzeć , jeśli nie widzisz zmień okulary

Niuniu
piątek, 16 kwietnia 2021, 02:40

Jak widać do polskich władz nie dotarła wiadomość o wycofaniu z Afganistanu. Amerykanie zapomnieli Nas o tym poinformować? Do września tych samolotów nie dostaniemy, czyli Nasi dzielni turyści będą opuszczać Kabul stopem. A później na co Nam ten złom? Latać po Polsce? Czy znów jakaś internacjonalistyczna NATOW-ska wojenka na końcu świata się szykuje?

Luke
piątek, 16 kwietnia 2021, 02:21

Jestem ciekawy czy ci sami ludzie kturzy podejmuja takie smutne decyzje w MoN jezdza autami zlat 80tych, maja telefony z I komputeru z lat 80tych, lecza sie lekaratwami z lat 80tych. Wiem ze styl lat 80tych wraca jako clasic no ale moze by kupili cos noweg! W mon siedza ludzie obcych wywiaduw i podejmuja smutne decyzie! GOD bless

LOLOK
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:46

14,3 mln za 5 sztuk C-130H w swojej klasie jest nailepsza maszyna i za te cene w sumie mogli by wziasc 10 sztuk i 5 w rezerwie zostawic

konsul
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:07

też o tym pomyślałem, ale może te były w najlepszym stanie

Polak
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:20

Bravo my 14.5mld zamiast 60mln to jest mistrzostwo już...

Lisu
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:40

14.3 mln nie mld.

rezerwa 77r.
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:54

PYTANIE czy jest szansa , ażeby przerobić na tankowce ??????? oraz AWACS dla armii , wszak mamy inżynierów , elektroników

Honker Haker
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:37

Może od razu na gunship`a?

R
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:28

Nie.

Dokupić
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:34

I tak trzeba dokupić 50 używanych f-16 i z 30 używanych viperów.

Andy
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:47

Polska krajem o malych odleglosciach do transportu i flota transportowcow narazonych na rakiety eventualnego agresora sa nam zupelnie zbyteczne.Za to 5 helikopterow Apacz z tego samego parkingu to cos innengo.

Matołek
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:36

Może lepiej 32 vipery, które można by wyposażyć w pioruny i działko z Tarnowa? Ale ja się nie znam .

Polskę stać na to !!!
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:35

Może lepiej zamiast m.in. "ucieczkowych" Boeing'ów kupimy z 10 nowych A 400 ? Polskę stać na to !!!

USA
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:09

Stare ale i tak lepsze niż najnowsze rosyjskie samoloty więc brać za ułamek ceny

Sarmata
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:49

Reasumując: pięć starych C-130 Herklues pamiętających jeszcze wojnę w Wietnamie wymienimy na pięć takich, które pamiętają koniec zimnej wojny. Te starsze wyprodukowano na przełomie lat 60. i 70. Te, które mają je teraz zastąpić, zostały wyprodukowane w 1985 roku. Służyły w lotnictwie USA do 2017 roku, po czym uznano je za zbędne i odstawiono na pustynne składowisko w Arizonie. Amerykanie przesiadają się na nowszą wersję C-130J. Formalnie są za darmo. Formalnie, bo pięć nowych-starych C-130H jest wycenianych przez Amerykanów na około 60 milionów dolarów. Umowa na ich przejęcie opiewa jednak na 14,3 miliona dolarów, które stanowią "koszt regeneracji, paliwa i doposażenia". Czyli tego, co jest konieczne do ich uruchomienia i przyprowadzenia do Polski. Dla Amerykanów takie umowy to dobry biznes. Oddają stary sprzęt, który inaczej najpewniej czekał jeszcze wiele lat na złomowanie, a tak mogą jeszcze na nim nawet zarobić. Dodatkowo znacznie zwiększają swoje szanse w programie Drop, jeśli kiedyś znajdą się nań pieniądze. Program Drop to zakup nowych maszyn klasy średnich transportowców zdolnych lądować i startować z przygodnych lądowisk. W Polsce będą już lotnicy przeszkoleni na C-130, technicy umiejący je obsługiwać, zakłady w Bydgoszczy mogące coś przy nich robić no i gotowe procedury na to wszystko. W takich realiach wymiana starych C-130E na nowe C-130J będzie niemal naturalna. O ile będą pieniądze.

kukurydza
czwartek, 15 kwietnia 2021, 20:15

Jedną rzecz małą pomyliłeś: amerykanie nie przesiadają się tak zupełnie na nowe C130J, taki jest cel dla pierwszoliniówki natomiast Air National Guard w najlepsze eksploatuje i modernizuje pokaźną flotę C130H. Ten sam wariant jest też wciąż obecny w europie - na przykład w Holandii. Cały projekt ma za zadanie przejść z autentycznych szrotów do których może zacząć brakować części, na model który jeszcze jest w liniowej eksploatacji, tak w USA jak poza nimi. Musisz też wziąść pod uwagę że "fly away" cost, całkiem nowego 130J, zgodnie z danymi z 2008 wynosił 62 miliony USD co daje ci też pojęcie o relacji kosztów jak i o tym, ile może ksztować Drop. IMO, na dość marginalne w naszej sytuacji obronnej zadanie jakim jest transport lotniczy, "poświęcenie" tych nastu baniek wobec konieczności wydania 310 milionów (czyli ponad miliarda) na nówki sztuki, to bardzo dobra decyzja. Serio, jest cała masa obszarów (jak artyleria czy OPL) gdzie można sporo lepiej ulokować miliard.

Aha
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:31

Cena 62 mln to cena z 2008 roku dla wojska USA. Cena exportowa aktualnie to sporo ponad 100 mln . Indie i Niemcy placili w ostatnim czasie 1 mld z nawiazka za 6 sztuk, wiec tak sie maja ceny najnowszej, wydluzonej wersji J. Dlatego pozyskanie "starych" w wersji H za takie drobne grosze jest calkiem OK, jezeli brakuje pieniedzy na nowe lub sa inne, wazniejsze potrzeby.

Cds
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:16

Jak widać taki zakres współpracy jest korzystny dla Polski i USA

asf
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:22

I to ma być ten obiecywany duży kontrakt, co to mieli go podpisać na początku roku? Duże rozczarowanie, bo pan Minister sugerował, że to jednak miała być jakaś umowa dotycząca Narwi...

Ja
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:42

Nie, to nie to. Miały być okręty podwodne. Ale to kompletnie nie wyszło..

As
piątek, 16 kwietnia 2021, 11:27

Nie miały być OP, bo mowa było o udziale polskich stoczni: czyli Ratownik

Ja
piątek, 16 kwietnia 2021, 14:06

Czyba chciałeś napisać Miecznik a nie Ratownik, bo taki program rzekomo uruchomili. Ale tylko w zamian za porażkię z zakupem OP.

Piotr Skarga
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:22

Zwracam Waszą uwagę, ze posiadamy ponad 60 samolotów transportowych. I "potrzebujemy pilnie" nowych 5 szt?? Do czego?? Pomyślcie chwilę, jakie to CODZIENNE niezbędne zadania mamy dla nich w Polsce, by średnio w każdym województwie mieć aż po TRZY samoloty transportowe???? Nasz LOT regularnie latający po kilka razy dziennie po całym świecie ma ich tyle samo!!! Ile to NIEZBĘDNYCH lotów dziennie MUSZĄ wykonywac, że "potrzebujemy" (????) ich aż tyle mając cztery lotniska na krzyż??? A śmigłowców - a WSZYSTKIE praktycznie są nieuzbrojone- mamy aż 238. Wygląda, że ruch lotniczy tylko wojskowych środków lotniczych w Polsce, to jak trzy nowojorskie lotniska razem wzięte. Jakim cudem "potrzebujemy" aż tyle wyłącznie nieuzbrojonych środków lotniczych??

Ja
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:46

? Wylicz mi te 60. Bo jakoś nie dochodzę ..

Aha
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:33

Polska posiada 60 samolotow transportowych???

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:35

Policzył wszystkie M28, CASY i C-130E to mogło mu tyle wyjść:)

beno
czwartek, 15 kwietnia 2021, 08:49

Jezzzzzzzzzzu, przeciez on jest z lat 1956 /oblot 1954/, przeciez zełomowac go bedzie więcej kosztowało niz jego wartość dla wojska, a w jakim sklepie bedzie mozna kupić częsci zamienne, szroty odpadają.

kukurydza
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:23

W czym problem? Lotnictwo wojskowe to nie jest dojenie wykształciuszków na rynku konsumenckim, tu się nie kłamie durniom że coś się zmieniło więc po dwóch latach muszą sprzedać stare i kupić nowe na kredycik. Nie mówimy o C130A z lat 1956, tylko o C130H z lat 1985. Dziesiątki takich wciąż latają w Air National Guard w USA, albo w Holandii, i nikt nie narzeka... zresztą ruscy też latają równie wiekowymi Ił-76, Tu-160 i Tu-95. Ucz się od lepszych! W odróżnieniu do obecnie używanych C130E, które już są wycofane w USA, te C130H są wciąż w użytku i wciąż są dalej modernizowane - to tylko kwestia kolejnych decyzji. I jak by nie było, maszyny 30-letnie to jakiś postęp wobec 45-letnich które są w służbie teraz. O ile dobrze rozumiem, nie mamy ambicji imperialnych, więc "większy" transport lotniczy przydaje się okazjonalnie, i na takie potrzeby przejęcie może nie najmłodszych ale wciąż używanych maszyn jest okej. A nowe C130J kosztują po 60 milionów dolców za sztukę, więc nie dziwne, że do akcydentalnego użytku polskie lotnictwo woli wydać cenę jednego, a dostać pięć starszych, ale dalej używanych maszyn, aniżeli wypitolić kasę na mało przydatny szmelc. No chyba, że szykujemy inwazję na Majorkę?

Zibi
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:02

Dzięki wreszcie ktoś mądry się wypowiedział

Krystian
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:05

Pozyskane samoloty są wersją H. Oznacza to, że były produkowane do lat 90tych. Nasze będą mieć plus minus 30-35 lat

zibi
środa, 14 kwietnia 2021, 21:56

W sumie logiczna decyzja, gros sprzętu w naszej armi pochodzi z lat 80-tych, Mig-29, Su-22. Mi-2/8/14/17/24 itd, będą pasowac do całości....

sam już nie wiem
środa, 14 kwietnia 2021, 21:29

W sumie to nie wiem, czy się śmiać czy płakać. Koszt ich remontu tj. PDM i modernizacji, też będzie dość wysoki, no cóż..

@leo
środa, 14 kwietnia 2021, 21:10

Dlaczego nie kupują CH 47, idealna maszyna do małego transportu.

Hm
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:26

A wiesz, że łącznie posiadamy już aż 238 śmigłowców?? A wiesz , że w tym ani jednego uzbrojonego? Do czego potrzebujesz kolejne nieuzbrojone śmigłowce ? Myślisz , że wciąż za mało mamy takich nieuzbrojonych??

Pytanie
środa, 14 kwietnia 2021, 20:49

Czy moze ktos wyjasnic dlaczego kupilismy te maszyny? Do jakis zadan, ktore ma wypelniac wojsko polskie i gdzie, maja one sluzyc? Dzieki

Krystian
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:11

Nie jest to mądre pytanie. Do przerzucania wojsk. Transportu uzbrojenia, leków itp. Bez dobrej logistyki leży każda armia.

Telamon
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:59

Np. do reagowania w sytuacjach kryzysowych w dalszych rejonach świata, dowozu zaopatrzenia dla "misjonarzy" (mamy ich w różnych rejonach świata). To po prostu latająca ciężarówa o dużym udźwigu i zasięgu. Polecam poczytać sobie gdzie latały nasze obecne Herculesy - tak będzie najszybciej.

Robert W.
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:21

Przy tej cenie ty się pytasz dlaczego???

Big Jim
czwartek, 15 kwietnia 2021, 00:44

Będą potrzebne do kolejnej kolonialnej wojenki USA, a my jako niezawodny sojusznik weźmiemy w niej udział...

jkkk
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:01

i bardzo dobrze:)

Jan BZ
środa, 14 kwietnia 2021, 22:49

To pytanie jest z tezą. Trafną.

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:25

A do czego się uzywa maszyn transportowych?

Wujsko
środa, 14 kwietnia 2021, 22:09

Do na przykład transportu uzbrojenia czy rannych. Są to największe maszyny transportujące w WP a Polska potrzebuje takich maszyn.

Piotr Skarga
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:31

Teoretyczne wydumane bzdety. Już mamy ponad 60 samolotów transportowych!!! Musisz mieć strasznie dużo tych rannych codziennie skoro potrzebujesz aż 60 samolotów transportowych!! Napisz nam skąd ich codziennie tak masowo transportujesz, ok? Po wtóre, jakie to uzbrojenie MUSISZ tak pilnie, masowo i codziennie przerzucac droga powietrzną, że aż 60 sztuk "potrzebujesz"??

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:39

To może dodaj że ponad 40 to drobnica jak M28 i Bryzy z których większość ma juz przydzielone zadania i nie jest to słuzba transportowa:) ech ci fantasci:))

ssebo
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:39

60 transportowych ale nie takich, nie wszystkie maszyny nadają sie i mogą być zaprzęgnięte do ewentualnej ewakuacji rannych, co do uzbrojenia to powiedz czym przeżucisz KTO rosomak jak by nie było C-130? Codziennie si´nie uzywa ich ale co gdy b´dzie potrzeba? Ona sie moze pojawic szybko, napewno szybciej niz ewentualne kupno maszyny gdy juz bedzie koniecznosc jej uzycia. I skad wziales liczbe 60 sztuk samolotow transportowych?? I czemu az tak Ci te c-130 przeszkadzają?? oraz inne samoloty i pewnie wszystko inne co w WP

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:40

Oj, Rosomak to może wejdzie do C-130 ale C-130 z Rosomakiem nie wystartuje:))

bender
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:53

"Nowe" Herculesy zastąpią stare, które latają dzięki cudom wyczynianym przez mechaników, więc dalej zostanie kilkanaście Kasiek i 5 Herculesów. Statystykę zawyża spora liczba Bryz.

Edek
środa, 14 kwietnia 2021, 20:13

Jakich nowych??? To będą maszyny z 1985 roku...

RJCHK
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:27

Zauważ, że nowych jest w cudzysłowie...

"_"
środa, 14 kwietnia 2021, 20:07

całą modernizację armii przez obecną ekipę należy wziąć w cudzysłów, a nie tylko w kontekście zakupu 5 "nowych" herkulesów.

Tolo wq
środa, 14 kwietnia 2021, 23:03

Przynajmniej coś się dzieje.

Honker Haker
środa, 14 kwietnia 2021, 19:38

Wszyscy tu w zachwycie, że dobrze i tanio. Ale pomyślcie, czy Amerykanie byliby tak hojni, gdyby nie zakupy u nich reszty uzbrojenia "z półki"? Tak więc coś za coś - nie marudźcie że tamto było drogo i bez gratisów

Kazik
środa, 14 kwietnia 2021, 19:22

Cena dość atrakcyjna, zwarzywszy na to że nowy AN-178 z Ukrainy kosztuje 20-40 mln za sztukę. Pytanie o jakość, Co leprze leciwy Herkules czy nowy Antonow?

Ryszard
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:03

Antonów jako firma kiedy ostatnio wypuścił całkiem nowy samolot? Ta firma to bankrut...

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:44

Ostatnio w 2015r AN-178. Zebrali całkiem sporo zamówień.

dropik
środa, 14 kwietnia 2021, 20:58

Antonow mało dostępny , a nowe są już potrzebę bo stare już się kończą

rezerwa 77r.
środa, 14 kwietnia 2021, 19:05

powinni dobrać 20 -30 A-10 wycofać SU-22

Big Jim
czwartek, 15 kwietnia 2021, 00:47

Ale po co tak wiele? Dla Muzem Lotnictwa w Krakowie jeden, góra dwa A-10 w zupełności wystarczą..

Janka
środa, 14 kwietnia 2021, 18:13

To nie są złe samoloty. Turbosmiglowe. Tam się nie ma co popsuć. Tylko po co nam one? Lecimy do Iranu? Na Tajwan?

Dropik
środa, 14 kwietnia 2021, 21:03

Po co ? Jak zamierzasz operowac f16 z innych lotnisk , zmieniając je co chwilę aby nie paść po bombami przeciwnika. Wtedy musisz mieć transport dla obsługi tych samolotów. Jak zamierzasz przemieścić żołnierzy jednostek powietrznodesantowych w pobliże zagrożonych miejsc frontu? A rannych do szpitalu w Niemczech jak ? Itd

Piotr Skarga
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:41

Zwariowałeś? My już mamy w Polsce aż 60 samolotów transportowych. 60!!!!!! I raptem cztery istotne wojskowe lotniska. Umiesz liczyć?? Wątpię. Bo to po circa 15 samolotów transportowych na jedno lotnisko Na JEDNO!! Przerzut lotniczy desantu w Polsce?? Bo wyląduje w zagrożonym rejonie po 25 minutach od startu?? Widziałeś mape Polski?? Rannych do Niemiec chcesz odsyłać? A nie na Madagaskar???? Albo Księżyc?? Przestań opowiadać brednie. Mamy juz 60 samolotów transportowych!!! Rozumiesz ile to jest 60????? A przecież do tego mamy jeszcze kolejne 60 samolotów LOTU. Czy NAPRAWDĘ potrafisz uzasadnić potrzebę w Polsce aż 120 samolotów transportowych?? NIE DA SIĘ.

bender
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:08

Mamy 5 C-130 E, one zostaną zastąpione tymi w wersji H, kilkanaście C-295/C-295M a reszta to Bryzy. Hercules może zabrać z 90 pasażerów albo 19 ton ładunku. Jak myślisz, ile lotów musi wykonać jeden Hercules, żeby przetransportować obsługę dla eskadry WSB, skoro PKW Orlik z 4 samolotami F-16 potrzebował 140 żołnierzy i pracowników?

Big Jim
czwartek, 15 kwietnia 2021, 00:51

A czy ktoś w ostatnich 25-latach wykonał w warunkach bojowych duży desant spadochronowy - tak przynajmniej 1 batalion żołnierzy? Poza tym gdzie milibyśmy się desantować? Na Borholm?

bender
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:50

Do dużej operacji potrzebujesz dużej wojny. W 2003 w Iraku Operation Northern Delay. To chyba był ostatni tak duży zrzut na bojowo.

środa, 14 kwietnia 2021, 20:50

Tez mi przyszlo do glowy to pytanie? Jakim celom one maja sluzyc? Autor nic na ten temat nie napisal.

obywatel
środa, 14 kwietnia 2021, 20:09

to nie są duże transportowce. czyli poza armią mogą się przydać w sytuacjach kryzysowych w naszym kraju.

gugluk
środa, 14 kwietnia 2021, 18:49

Mamy brygadę powietrzno-desantową drogi kolego do jednego wchodzi 60-70 spadochroniarzy, Aby zrzucić batalion w jednym nalocie potrzeba 10 samolotów C-130 a mamy w brygadzie takich batalionów 3, dodatkowo jakieś 2000 wojsk specjalnych. Mało ?

Brednie
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:45

Wyślij tę samoloty w strefę desantu, w strefę rosyjskiej obrony plot, poślij je na 500m pułapu żeby zobaczyly je radary S300, Pancyry, Buki, Tory, Tunguski. I przekonaj mnie ze na to sens!! Desant piszesz. Ale wiesz, że poza 60 samolotami transportowym mamy jeszcze aż 238 śmigłowców?? Umiesz liczyć. Czy może uważasz, że jakiś desant będzie codziennie???

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:46

Kolejny co mu się uroiła liczba 60 maszyn transportowych:)) A teraz odejmij od tego wszystkie M28 i Bryzy i policz ponownie o ile umiesz liczyc> ze smigłowcami

Krzys
czwartek, 15 kwietnia 2021, 09:27

A więc przewiduje Pan działania ofensywne?

Big Jim
środa, 14 kwietnia 2021, 23:05

Zapominałeś o 16 "Kaśkach" z Krakowa....

Sarmata
środa, 14 kwietnia 2021, 19:22

Wojska spadochronowe to przeżytek. Dobrze wyglądają tylko na ćwiczeniach. Realnie żołnierz na spadochronie jest bezbronny. Jest najłatwiejszym celem do wyeliminowania za pomocą ognia prowadzonego z ziemi. Zwykłe UKM-y z Tarnowa wystarczą.

Tani
środa, 21 kwietnia 2021, 18:56

Ale wszyscy je maja. To sa wojska aeromobilne czyli szybkie. To sa najlepiej wyposazone formacje i do tego wszyscy sa ochotnikami. Na sluzbe w tych jednostkach nie mozna bylo ludzi wyslac . Kazdy musial wyrazic zgode. Ja bedac na praktyce w tej formacji takze musialem podpisac zgode. Co by bylo gdyby sie nie podpisalo? Nic. Delikwent zostaje skierowany do normalnej jednostki wojskowej. Ludzie sie boja, nas na kurs skierowano 12 osob . 8 osob odmowilo ,zostalo nas 4. Teraz jest prosto bo wszystko ochotnicze.

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:27

I pewnie dlatego Rosja jeszcze powiększa liczebnośc jednostek powietrznodesantowych.

Sarmata
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:42

Przed IIWŚ też mieli ogromne liczebnie wojska spadochronowe. A gdy wojna wybuchła to ci spadochroniarze walczyli jak zwykła piechota.

Aha
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:57

A jak mieli walczyc? Przeciez "spadachroniarze" to piechota, ktora moze byc szybko przerzucana droga powietrzna. Nie wiem jak w IIWS, ale dzisiejsi "spadachroniarze" to bardzo dobrze wyszkolona piechota o ponadprzecietnych umiejetnosciach. Jezeli wojska powietrzno-desantowe to przezytek to dlaczego np. Rosja i Niemcy, odpowiednio WDW i DSK, utrzymuja tak duze formacje tych wojsk!?

dropik
środa, 14 kwietnia 2021, 21:06

Mamy już pojazdy do destantowania. Nie trzeba lecieć nad terytorium przeciwnika. Może być potrzeba ratowania frontu

gugluk
środa, 14 kwietnia 2021, 20:21

Czyli zakładasz że nasi oficerowie to idioci i wydają rozkaz desantu nad wrogiem ? A dopuszczasz myśl o desancie z dala od wrogich jednostek ? Na tyłach ? Szczególnie w sytuacji gdy wróg posiada bezkresne połacie kraju nieobjęte nadzorem plot ?

Covid cię dopadł?
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:48

Zasięg S300 jaki jest? Z jakiego dystansu nasze C130 zostaną wykryte przez radar S300, Buka czy Tora?? GDZIE chcesz OBRONNIE posłać nasz desant, gdzie NIE BĘDZIE ZASIĘGU np. S300?

Sarmata
środa, 14 kwietnia 2021, 21:00

Nie, nie dopuszczam. Uważam, że polscy oficerowie nie są idiotami i wiedzą, że formacją znacznie bardziej przydatną na współczesnym polu walki jest kawaleria powietrzna. Czyli piechota dostarczona w rejon walki za pomocą śmigłowców. Dla niej nie trzeba przygotowywać super bezpiecznego lądowiska jak dla spadochroniarzy, co by ich nie wystrzelali w powietrzu jak kaczki. Tyle, że tych prawd nie rozumieją nasi decydenci. Nie kupili śmigłowców, ale za to kupują transportowce z odzysku. Które niczego w naszym potencjale militarnym nie zmieniają.

wer
czwartek, 15 kwietnia 2021, 09:00

Kawaleri apowietrzna jest dobra dla Amerykanów którzy mają do tego odpowiedni sprzet i zapewniaja osłonę. U nas to zwykły BAJER bezrozumnie skopiowany od USA. W dodatku w bardzo lekkiej wersji bez jednostek wsparcia. Nie jestesmy USA, naszym przeciwnikiem nie jest armia Wietnamu z lat 70 tych.....

Sarmata
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:00

To nie bajer tylko naturalny proces rozwoju sił zbrojnych wynikający z wprowadzania na jego wyposażenie nowych typów uzbrojenia. Śmigłowce, czyli maszyny mogące latać nisko nad ziemią oraz wykorzystywać ukształtowanie terenu, są idealnym narzędziem do szybkiego przerzutu wojsk właściwie w dowolny rejon walk. Żaden KTO, żadna ciężarówka tych możliwości nie posiada. Bajerem jest brygada spadochronowa, która w realiach naszej doktryny wojskowej, doktryny obronnej, jest tylko i wyłącznie reliktem dawnej epoki.

BUBA
środa, 14 kwietnia 2021, 17:59

No to sie zalatwilo. Szcuneczek. Ktos wreszcie stanal na wysokosci zadania. Szacunek. oby tak dalej.

Arado
środa, 14 kwietnia 2021, 17:45

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia wartość umowy podpisanej 12 kwietnia 2021 roku wynosi 14,3 mld dolarów, czyli poniżej ¼ wartości samych maszyn oszacowanej przez stronę amerykańską na 60 mln dolarów. 14,3mld , błąd ? Chodzi o mln?

red
środa, 14 kwietnia 2021, 17:10

Przydadzą się do ewakuacji z Afganistanu ............

7plmb
środa, 14 kwietnia 2021, 17:04

Samolot bardzo dobry,a cena niska.Żadnej armii nie stać na wszystko nowe.W Rosji to dopiero zabytki z lat świetności ZSRR latają..

czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:53

Ale wiesz , że w wojsku mamy już ponad 60 samolotów transportowych? 60 to dla ciebie wciąż za mało??

Lewandos
środa, 14 kwietnia 2021, 17:33

W Stanach zresztą też...

Na przykład
środa, 14 kwietnia 2021, 19:01

Tylko Polskę stać było zawsze na kupno, a nawet projektowanie / badania itp. wynalazków które jeszcze przed wprowadzeniem do uzbrojenia były nic nie warte np. PM-63, WIST, Tantal.

Bzdety i bzdury
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:55

Ale jak widać stać na utrzymanie aż 60 samolotow transportowych. Ależ my "musimy" mieć zadań lotniczych by utrzymywać nie mniej niż 60 samolotów transportowych. Ruch wojskowych samolotów mamy najwyraźniej jak na Heathrow.

Luke
środa, 14 kwietnia 2021, 16:44

Okay moze byc, ale dotego trzeba wybrac KC135 i Awacs!

biały
środa, 14 kwietnia 2021, 18:33

nawet jakby udało się dostać te rozpoznawcze które kilka artykułów temu mówili że można by zaproponować Ukrainie , Awacs to to nie jest ale lepsze systemy ma niz bryza

Gdzie tu logika
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:58

Japonia w tym roku pozbywa się części swoich E-2 Hawkeye. Amerykanie co roku wymieniają swoje na lotniskowcach. A nam niezbędne są samoloty transportowe? Gdy mamy ich już 60 w wojskach lotniczych??

Li
środa, 14 kwietnia 2021, 16:26

Nowych ale starych za 14 mld zielonych bla ha ha

Dobry góral
środa, 14 kwietnia 2021, 16:24

30 letnie maszyny. Polska bieda...

Tani
środa, 14 kwietnia 2021, 17:25

Ja bym tez wolal wersje J ale kasa.... . Do tego jak podaja rosjanie dano nam czyli Polsce mozliwosc wyboru konkretnych egz z 20 szt skladowanych. I co dziwne zakup ten zostal bardzo rzetelnie przedstawiony w sumie nie ma sie czego czepic. Zarobi USA ,zarobi i nasz zaklad remontowy piloci beda mieli i tu jest problem rosjanie pisza ze te nowe zastapia stare. Tutaj czytam ze bedzie 9 czyli 5 wiecej. Decydowac bedzie pewnie sakiewka,bedzie kasa bedzie wiecej . Jeszcze raz sa potrzebne na pewno a ze nie J? Widocznie tych bardziej pojemnych za bardzo nie potrzeba. Lub sa drozsze. Ja jestem 100% fanem samolotow amerykanskich i dlatego jak najbardziej popieram ten zakup.

rezerwa 77r.
środa, 14 kwietnia 2021, 19:07

celna opinia

środa, 14 kwietnia 2021, 17:22

-_- , taaak a co

historyk
środa, 14 kwietnia 2021, 16:04

ewakuacja VIPów Boeingami a ich dobra herculesami? - i wszystko kierunek Londyn?

Maciek
środa, 14 kwietnia 2021, 15:33

Na huk nam te samoloty? Jakoś nie przychodzi mi do głowy żaden sensowny sposób ich wykorzystania. Za te pieniądze można kupić większą ilość lekkiego uzbrojenia np. ppanc. Niechby były nawet Javeliny. Może jakieś normalne buty wojsko by dostało zamiast tych trepów, w których się obecnie męczy? Mogę z pamięci wylicytować ze 30 potrzeb pilniejszych niż te herculesy. Taka refleksja: nasi decydenci bawią się w wojsko zupełnie jak w latach 30tych. Wtedy też wydawano pieniądze bezmyślnie, bez żadnego racjonalnego planu (plany oczywiście były, że Ho Ho! Tyle, że bzdurne). Efektem były idiotyczne zakupy - niszczyciele, bombowce P37, haubice 210mm. Wydano na nie majątek a nie odegrały żadnej roli we wrześniu. A teraz mamy - naprawę dróg z budżetu MON, samoloty dla VIP, herculesy, jakieś durne poławiacze min i dziesiątki innych bezsensownych zakupów. A sowiet na to patrzy i zaciera swoje mongolskie łapki...

Popieram
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:04

Pełna zgoda. Głos rozsądku. W wojsku mamy już aż 60 samolotów TRANSPORTOWYCH, ale ani jednej rozpoznawczej AEW, AWACS czy walki elektronicznej!! Do tego w razie prawdziwej potrzeby LOT ma kolejne aż 60 samolotów do dyspozycjiz, a przecież ich pilotami są przede wszystkim byli piloci wojskowi. Zatem w czasie "W" mamy do dyspozycji aż 120 samolotów transportowych. Po co???

śmieszek
niedziela, 18 kwietnia 2021, 20:14

Jak będzie wojna do której dąży nasz sojusznik z za oceanu i wystawia nas na pierwszą linię , to w końcu trzeba będzie na czymś uciekać i te starocie przydadzą się w sam raz.

Krzys
czwartek, 15 kwietnia 2021, 09:34

Na marginesie - proszę o info, bo w ciągu dziesiątek lat się nie spotkałem - jaka to była haubica 210 mm. Gdzie i ile wyprodukowano? Bardzo proszę o info.

Pawel
wtorek, 20 kwietnia 2021, 11:01

Chyba chodziło o moździerz 220 mm wzór 32.

Krzys
czwartek, 15 kwietnia 2021, 09:31

Ale zakupy idą. Władza stwarza obraz operatywnej. A na defiladze przelot 9-10 maszyn. Niezorientowany zapamięta.

Janka
środa, 14 kwietnia 2021, 17:08

Oj niestety masz rację.

bender
środa, 14 kwietnia 2021, 16:16

Nie wiesz o co chodzi, bo najzwyczajniej w świecie się na tym nie znasz. Sprawdź czym zajmuje się polskie lotnictwo transportowe, może się trochę rozjaśni. 5 odremontowanych Herculesów w wersji H to krok do przodu w stosunku do obecnie używanej wersji E. Zwłaszcza, że są kupione za grosze. Jedyna obawa, że taki "pomostowy" zakup zamrozi długofalowe plany zakupu nowych samolotów. Co do niszczycieli w II RP, miały służyć do walki z Sowietami. Plan "Peking" uratował najsilniejsze okręty przed niechybnym zatopieniem, bo w wojnie z III Rzeszą nie miałyby wiele do powiedzenia.

Maciek
środa, 14 kwietnia 2021, 17:37

Może się nie znam, ale kompletnie mnie nie obchodzi do czego jest używane "polskie lotnictwo transportowe". Wiem, że go nie potrzebujemy w takim zakresie. Casy w zupełności wystarczą.

bender
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:20

Zadaniem sił powietrznych jest (m.in) transport ludzi i sprzętu. Tak się składa, że mamy brygadę powietrznodesantową i pułki dalekiego rozpoznania, a te jednostki mają pojazdy. Do tego nasze władze lubią być aktywne na arenie międzynarodowej, różne PKW lądują daleko od domu (Afganistan, Czad, Irak), a jakoś trzeba je zaopatrywać. Lotnictwo transportowe ma masę roboty zarówno w czasach pokoju jak i w czasie W.

Maciek
czwartek, 15 kwietnia 2021, 21:13

Desant spadochronowy z samolotów wielkości herculesa w warunkach teatru działań w Europie jest nie do pomyślenia. Nawet ruscy by się na to nie poważyli, bojąc się strat od manpadsów. Argument o konieczności zaopatrywania kontyngentów jest bez urazy, ale bzdurny. Afganistanu za chwilę nie będzie, a blisko wschód można obsłużyć casami i dostawami morzem.

biały
środa, 14 kwietnia 2021, 18:35

ta Casa do transportu załogi ok , a do przeżucenia sprzętu czego użyjesz ??? w jaki sposób samochody opancerzone do Afganistanu zamierzasz przewieźć ??

wer
czwartek, 15 kwietnia 2021, 09:02

A po co do Afganistanu???????? co to nasz kraj zależny? mamy tam jakieś interesy?????

Maciek
czwartek, 15 kwietnia 2021, 08:08

Chyba taniej będzie wynająć an124 od Ukraińców co nie?

Big Jim
czwartek, 15 kwietnia 2021, 00:57

No właśnie... kolonialne wojenki USA. Czy do tego utrzymujemy naszą armię?

wojciech
piątek, 16 kwietnia 2021, 02:04

Do wojny z Rosją.

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 16:15

Jednym lotem przerzucisz nimi w parę godzin do Polski więcej javelinów/spików z obsługą żołnierzy z krajów sojuszu NATO, niż jest warte te całe 14 mln. dolarów.

Vesper
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:24

Tylko LOT ma do dyspozycji aż 60 samolotów. W czasie wojny myślisz co będą robić samoloty LOTu, wozić turystów na Karaiby?? Naprawdę uważasz, że kolejne aż 59 samolotów obecnie już posiadanych przez Wojska Lotnicze będzie dowozić Javeliny, i po to trzymamy te niemal 60 sztuk w wojsku? Oszalałeś??

Maciek
środa, 14 kwietnia 2021, 17:40

Nie rozśmieszaj mnie. Po to żeby w godzinie próby przerzucić trochę sprzętu, mamy całymi latami utrzymywać to latające muzeum? Toż PLL Lot mają większe możliwości transportowe. Nie mówiąc o tym, że nasi sojusznicy mają na stanie kilkaset dużych transportowców. Jak zechcą to w ciągu kilku dni dostarczą sprzęt dla całej dywizji pancernej. Gdzie my z paroma marnymi herculesami?

Wacek
środa, 14 kwietnia 2021, 15:12

Samoloty dość leciwe i pytanie. Po co nam tyle sprzętu dalekiego zasięgu? Czyżby szykuje się nam jakaś niespodzianka?

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 16:18

A czym przerzucasz sprzęt i wojsko w krajach NATO? Furmanką?

czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:26

A to nie mamy już ok 60 samolotów transportowych w siłach powietrznych?? Przestań bredzić o rzekomych przerzutach droga powietrzną wojsk. My nigdzie nie bedziemy nikogo przerzucac droga powietrzną. Nigdy.

Tani
środa, 21 kwietnia 2021, 20:34

Facet mylisz pojecia,transportowiec musi miec rampe. To co ty nazywasz to cargo czyli towarowy. Ladunek jest na paletach i tyle. Ile mamy samolotow transportowych? Tylko Herkulecy Te inne to towarowe wsadzisz quoda i nic wiecej. Lot ma tylko cargo wersje bo nie slyszalem ze maja rampe. Syrenka Bosto byla towarowa czy transportowa?

Lol
środa, 14 kwietnia 2021, 17:16

Są ważniejsze wydatki np rakiety ziemia ziemia. To zrobią sojusznicy by nie narażać swoich żołnierzy. Nasi z dzidami.

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 17:53

Rakiety też przerzucisz, jak nie Herculesami, to Globemasterami w ramach Strategic Airlift Capability. Chyba cię trochę uspokoiłem? :)

MWR
środa, 14 kwietnia 2021, 14:01

Kustosz Muzeum Obrony Narodowej nabywa nowe zabytki :)

środa, 14 kwietnia 2021, 17:20

Dokładnie

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 16:23

W Rosji za główny lotniczy transport wojskowy robią postsowieckie Iły-76 z lat 70-tych i 80-tych. Tam to dopiero mają eksponaty. Jeszcze Afganistan pamiętają.

Darek
środa, 14 kwietnia 2021, 15:37

Młodsze niż Tu 95, tam bym zabytków szukał.

archeo
środa, 14 kwietnia 2021, 22:08

A siedemdziesięcioletnie B-52 to już w ogóle.

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:51

Nowsze i znacznie nowocześniejsze od Tu-95:))

JP
środa, 14 kwietnia 2021, 13:22

Szkoda że nie wyżebrali F15 C z nadwyżek, te są potrzebniejsze. Po modernizacji były by bardziej efektywne niż F35.

młody patriota
środa, 14 kwietnia 2021, 13:14

Według mnie to dobra decyzja aby zakupić CH - 130 lecz można by się zastanowić nad jakimiś większymi i nowszymi maszynami np. Super Herkules

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 17:54

Po co? Polska jest w partnerem w projekcie Strategic Airlift Capability.

zaq
środa, 14 kwietnia 2021, 13:10

"14,3 mld dolarów" za pięć blisko 40 letnich samolotów taniocha.

Djjxu
środa, 14 kwietnia 2021, 12:48

Jak znalazł żeby wysłać naszych wojaków do Azji.

Wasko
środa, 14 kwietnia 2021, 12:40

Super

AndyP
środa, 14 kwietnia 2021, 12:25

5 używanych Herkulesów w cenie lotniskowca?? "wartość umowy podpisanej 12 kwietnia 2021 roku wynosi 14,3 mld dolarów"

yar
środa, 14 kwietnia 2021, 14:06

Przeczytaj ze zrozumieniem. 14,3 milionów dolarów!

45tg
środa, 14 kwietnia 2021, 12:19

Kolejna pomostowka. Trzeba jeszcze dodac pomostowke na czolgi, samoloty, smiglowce etc.

Czytelnik
środa, 14 kwietnia 2021, 12:18

A teraz poproszę po polsku.

Rataj
środa, 14 kwietnia 2021, 11:56

Umowa za 14,3 mld dolarów za 5 samolotów?:-)

yar
środa, 14 kwietnia 2021, 14:07

Następny nie doczytał do końca ze zrozumieniem...

biały
środa, 14 kwietnia 2021, 18:37

na początku jest literówka i tyle

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 18:21

Yar, niestety było z tymi 14,3mld usd :"Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia wartość umowy podpisanej 12 kwietnia 2021 roku wynosi 14,3 mld dolarów," Potem sie juz poprawili.

Mirex
środa, 14 kwietnia 2021, 11:52

C-130H Kolejna wersja z mocniejszymi silnikami turbośmigłowymi Allison T56-A-15, zmodernizowanymi skrzydłami, unowocześnioną awioniką i wieloma drobniejszymi zmianami konstrukcyjnymi. Wersja C-130H nadal jest użytkowana przez USAF i siły zbrojne wielu innych krajów. Pierwsze dostawy miały miejsce w 1964 roku, a produkcja tej wersji zakończyła się w 1996.

nive
środa, 14 kwietnia 2021, 11:52

czyli samoloty ucieczkowe dla VIPów, a teraz Herkulesy dla pociotków tych VIPów? A może jakieś pomostowe f16?

Piotr
środa, 14 kwietnia 2021, 11:48

"Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia wartość umowy podpisanej 12 kwietnia 2021 roku wynosi 14,3 mld dolarów...." - sporo jak za 5, 35 letnich samolotów :)

Norbert
środa, 14 kwietnia 2021, 11:43

"a więc wzmocnią jego możliwości bojoą potrzebne "na wczoraj", bo program Pirat stanął w miejscu a SPIKE LR 2 nasze państwowo nie ma zamiaru zamawiać. Posiadamy dużą już flotę transportową 16 szt C-295M CASA, 5 szt. C-130E Hercules i dodatkowo bierzemy udział w programie NATO zapewniającym dostęp do Boeing C-17 Globemaster III . Gdyby lotnisko w Powidzu wcześniej dostosowano do odpowiednich standardów, to miało ono duże szanse by zostać bazą Skrzydła Ciężkiego Transportu Powietrznego NATO. Zakupy transportowców do wspomagania "wojen kolonialnych" sojuszników nie są naszym priorytetem. Kiedy zostanie podpisany kontrakt na Narew? Czy ktokolwiek w MON nadzoruje opóźnienia BUMARU w programie Leopard 2 PL?

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 18:01

Kolega rozczarowany zakupem środków transportu po okazyjnej cenie? Przydadzą się w razie czego do przerzutu wojsk NATO do Polski.

PPP
środa, 14 kwietnia 2021, 11:40

"wartość umowy podpisanej 12 kwietnia 2021 roku wynosi 14,3 mld dolarów" !!!??? Chyba 14,3 mln dolarów?

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 18:22

Potem się juz poprawili, zwykła literówka.

Uzbrojenie
środa, 14 kwietnia 2021, 11:37

"To są statki powietrzne młodsze od tych, których używa obecnie Wojsko Polskie, a więc wzmocnią jego możliwości bojowe." Co za paranoja, przecież ta samoloty byłyby dobre gdyby Polska najechała jakiś kraj i aby takimi samolotami przetransportować wojsko i sprzęt wojskowy, a my nie będzie nikogo atakować tylko będziemy bronić własnego terytorium więc kogo i gdzie oni chcą transportować takimi samolotami? Przecież przy dzisiejszym uzbrojeniu i technice takie samoloty to mięso armatnie na jeden strzał. Ponadto Polska nie ma tak dużej powierzchni aby takie samoloty były potrzebne gdyż wszystko można transportować drogą lądową. W wojsku Polskim jest jedna wielka dywersja przez zachodnie agentury i czuje, że PIS zrobi narodowi Polskiemu zbiorową mogiłę, przekonacie się w ciągu kilku najbliższych lat.

gugluk
środa, 14 kwietnia 2021, 16:58

Mamy brygadę powietrzno-desantową drogi kolego do jednego wchodzi 60-70 spadochroniarzy, Aby zrzucić batalion w jednym nalocie potrzeba 10 samolotów C-130 a mamy w brygadzie takich batalionów 3, dodatkowo jakieś 2000 wojsk specjalnych. Mało ?

MAREK
środa, 14 kwietnia 2021, 19:44

KOLEGO W RAZIE ATAKU WROGA WYSYŁAĆ WOJSKA DESANTOWE TAK WIELKĄ MASZYNĄ TO BYŁO BY JAWNE MORDERSTWO ŻOŁNIERZY PRZEBYWAJĄCYCH W TEJ MASZYNIE. Wojska DESANTOWE są dobre przy skrytym działami w małych grupach np. Oddziały specjalne. ALE PRZY PRZEWADZE OPL I SAMOLOTÓW PRZECIWNIKA SĄ BEZ URZYTECZNYM RELIKTEM 2 WOJNY ŚWIATOWEJ. Desant z Herkulesa to tylko na paradzie dla publiczności można zrobić. Jak czasami czytam te wypociny to widzę że niektórzy zaduzo Rambo się naogladali...

Karol
środa, 14 kwietnia 2021, 11:33

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia wartość umowy podpisanej 12 kwietnia 2021 roku wynosi 14,3 mld dolarów, czyli poniżej ¼ wartości samych maszyn oszacowanej przez stronę amerykańską na 60 mln dolarów. Zdaje się że w kwotę "14,3 mld" wdarł się błąd i powinno być "14,3 mln", co jest potwierdzane w kolejnych akapitach.

kibic
środa, 14 kwietnia 2021, 13:12

Masz rację. Rzetelność informacji jest dzisiaj najważniejsza. Znalezienie "jakiejś" informacji nie jest już problemem. Problemem jest właśnie informacja wiarygodna.

C 130
środa, 14 kwietnia 2021, 11:32

To jest ten duży kontrakt?

środa, 14 kwietnia 2021, 15:22

Przecież duże te samoloty są. Tam nawet coś do środka może wjechać.

Patryk
środa, 14 kwietnia 2021, 11:31

Zamiast się cieszyć, że za 14,3 mln dolarów kupujemy 5 używanych samolotów transportowych, to w internetach narzekania i hejt. Uznano, że są ważniejsze wydatki niż samoloty transportowe, np OPL.

patriota
środa, 14 kwietnia 2021, 11:23

Z jednej strony dobrze, z drugiej fatalnie. Dobrze, gdyż chyba bierzemy w miarę najmłodsze zmagazynowane C-130H (są jeszcze młodsze z lat 1988-1992, ale to chyba pojedyncze sztuki, albo wersje specjalne). Fatalnie, gdyż wciąż będziemy latać czterdziestoletnimi C-130 :( Tymczasem na rynku dostępne są używane 15-20 letnie C-130 w najnowszej wersji J. Tylko trzeba wiedzieć, gdzie szukać... To ten szumnie zapowiadany kontrakt na początek roku ? Niestety, Amerykanie znów zablokowali inne zakupy. Drugi to chyba ten marynarski, gdzie ani umowy na okręt ratowniczy (korupcja przy wyborze oferty), ani okrętów podwodnych (za drogo). Najnowocześniejsze (prawie) lotnictwo i najsłabsza marynarka wojenna w Europie.

Tymon
środa, 14 kwietnia 2021, 20:37

Nasza marynarka to powinno być kilka nowych łodzi patrolowych i coś czym możemy wykonywać zobowiązania sojuszniczew ramach NATO, niszczyciele min etc. Nam potrzebne jest lotnictwo.

ribik
środa, 14 kwietnia 2021, 11:20

Niech przerobią na Gunshipa.

AS
środa, 14 kwietnia 2021, 11:09

Lepiej niech kupią powiedzmy eskadrę nowych klasy 20t. Brazylijski KC-390 idealny do zastąpienia herculesów, a i tankowce będą, chociaż nie pamiętam na jakich przewodach, czy kompatybilnych z naszymi F-16 funkcjonuje to w tym modelu.

Fanklub Daviena i GB
środa, 14 kwietnia 2021, 13:05

Niekompatybilne. Nikt zdrowy na umyśle nie używa przewodów sztywnych, takich jak wymaga F-16, bo mają same wady. USAF je stosuje, bo inaczej nie dało się tankować amerykańskich bombowców strategicznych i stąd poszło w bomy do tankowania. Wszyscy inni używają giętkich. A tankowanie F-16, jak Polin nie zamierza napadać na Syrię z terenu Polin, jest zbędne. Co daje wiszenie w powietrzu myśliwca gdy przeciwnik ma miażdżącą przewagę liczebną? Wypstryka się z rakiet i musi lądować po ich uzupełnienie. Albo zostanie zestrzelony. Dlatego kraje jak Wietnam czy Serbia czy Irak mogły tylko dyżurować na lotnisku w spadochroniarze i startować na przechwycenie bombowców, unikając myśliwców, ostrzelać i wracać. Tankowanie w powietrzu jest potrzebne krajom bandyckim jak USA do napadu na inne państwa lub krajom dużym jak Rosja, gdzie patrolować trzeba ogromne obszary bez pokrycia radiolokacyjnego i nielicznymi lotniskami.

Tani
sobota, 17 kwietnia 2021, 07:50

E tam zaraz zdrowie,trzeba miec elektronike zeby spiąć samoloty. Jak sie jej nie ma to gietki przewod i pilot macha wolantem. Ja mam inne zdanie mamy i bedziemy miec samoloty zdolne do tankowania w powietrzu musimy miec i tankowce. Bo jesli cie stac na krowe to i pasuje kupic łańcuch aby ja uwiazac. Ja bym kupil taki na bazie Boeinga 767 mamy personel przeszkolony w kraju na ten typ. I oczywiscie uzywke nie nowy. Wlosi takie maja i podobno dobrze sie sprawuja. Absolutnie nie Airbusa.

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 16:10

W Eluosi tak wykombinowali? Dla koneserów języków: Rosja po chińsku - w końcu to chiński wasal, więc piszmy jak jest.

autor
środa, 14 kwietnia 2021, 11:02

I dobrze, powinniśmy jeszcze zamówić śmigłowce, f-15 lub gripeny, Narew i będą w końcu siły powietrzne

Luigi
środa, 14 kwietnia 2021, 15:28

Ta najlepiej 5 rodzajów myśliwców od razu...

dropik
środa, 14 kwietnia 2021, 10:46

mon wydał 3 mld zl na duże vipoloty. Przeważnie będą stały na lotnisku. W normalnym kraju takim jak np UK kupuje sie uniwersalne samoloty transportowe , które mogą być używane i przez wojsko i przez VIP . Ale u nas musi być bizancjum bo przecież pieniedzy na wszystko starczy... a wróć .. nie starczyło na nowe radiostacje dla modernizowanych leopardów...

Tani
niedziela, 18 kwietnia 2021, 05:59

Przeciez ci juz pisali,po co niemcom placic tantiemy za radiostacje? Zrobia drugi przetarg i beda nowe radiostacje i to naszej produkcji. Chcesz kupowac przez posrednika? Niemcy by sie nie obrazili gdyby MON im zlecil zakup radiostacji.

Pjoter
środa, 14 kwietnia 2021, 12:39

Przeciez sa to maszyny komunikacyjne. Wiekszosc sil powietrznych wykorzystuje maszyny komunikacyjne.

dropik
środa, 14 kwietnia 2021, 21:18

A o A330mrtt słyszał ? Pewnie droższe ale to by miało sens a nie boeingi które będę stać 95 % czasu

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:30

To zupełnie innej kategorii maszyna niż Hercules i mająca inne przeznaczenie.

Olaf
środa, 14 kwietnia 2021, 10:42

14,3 mln dolarów a nie mld, prosiłbym o nie wprowadzanie w błąd.

Aswd
środa, 14 kwietnia 2021, 10:30

To juz mamy podpisane 2 u.owy z pierwszego kwartalu. Miecznik i Herkulesy. Mogli wziac troche mlodsze maszyny. Pewnie wyszloby taniej w totalu.

Ewa
środa, 14 kwietnia 2021, 13:10

No to dawaj ta umowe na Miecznika.....konktety....

Konrad
środa, 14 kwietnia 2021, 10:28

Ot i całą modernizacja Wojska Polskiego .... Cóż historia zatacza koło, Polska coraz bardziej przypomina I Rzeczpospolitą XVIII wieku....

Luigi
środa, 14 kwietnia 2021, 10:09

Brawo MON. Zmiana ewidentnie na PLUS :) Szkoda ze inne programy nie idą tak sprawnie :D

Milo
środa, 14 kwietnia 2021, 10:06

Oby byly w lepszym stanie niz te poprzednie

Chmura
środa, 14 kwietnia 2021, 12:51

A co tym poprzednim brakuje,olginoman ?

Fanklub Daviena i GB
środa, 14 kwietnia 2021, 10:03

Dalej PiS "zbroi" Polin do amerykańskich wojen kolonialnych a nie do obrony kraju... "Tanio" to pozyskaliśmy już amerykańskie fregaty "rakietowe" - koszt utrzymania tych złomów zrujnował polską marynarkę... Ile będzie kosztowała eksploatacja tych geriatrycznych Herculesów? :D

Tani
środa, 21 kwietnia 2021, 19:06

Jakie geriatyczne? Ty kupujesz fure nowke? Ja nie bo po co wywalac kase na prestiz. Te maszyny beda malo lataly i beda lataly bardzo dlugo. Tylko uzywki nie nowki. O ile nie jestem zwolennikiem techniki izraelskiej tu bym zmienil zdanie im bym zlecil przerobke starego 767 na tankowiec ,oni to zrobili italianom i oni czyli wlosi sobie chwala. Tylko uzywka i to srednio stara. Dla mnie te Herculesy to super nabytek. Niestety F-35 nikt nam nie sprzeda uzywki. Ale F-16 tylko uzywka i moderka w USA do docelowej wersji. To jest moje prywatne zdanie,ja popieram MON dwoma rekami. Tak trzymac.... .

Jan
środa, 14 kwietnia 2021, 12:20

"specjalista" jak widzę :-)

.
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:49

Mowi w oparciu o doswiadczenie TU76

kol
środa, 14 kwietnia 2021, 10:00

Zawsze coś. Ciekawe jaki offset dostanie WZL.

viper
środa, 14 kwietnia 2021, 18:09

Duży. Nie przeczytałeś?

Tweets Defence24