Reklama

Siły zbrojne

Macierewicz: „Propozycje” na śmigłowce do 28 października

Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON.
Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON.

Szef MON Antoni Macierewicz ujawnił, że „propozycje” w postępowaniu na śmigłowce wielozadaniowe – pozyskiwane w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dla Sił Zbrojnych RP – będą przedstawione do 28 października. 

Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz poinformował w TVP Info, że polskie władze zwróciły się do trzech producentów śmigłowców w celu przedstawienia propozycji do 28 października. Zaznaczył, iż warunkiem przyjęcia ofert będzie stworzenie w Łodzi (w zakładach WZL nr 1 S.A.) centrum serwisowego.

Zwróciliśmy się do wszystkich producentów. Zarówno do Świdnika jak i do Mielca i do Airbusa, żeby do 28 października przedstawili swoje propozycje i będziemy je rozważali. Jedno trzeba koniecznie powiedzieć. Warunkiem sine qua non zaakceptowania przez rząd tych propozycji, przez ministerstwo obrony jest postawienie serwisowego centrum w Łodzi.

szef MON Antoni Macierewicz w programie "Dziś wieczorem"

Obecnie przygotowywana jest Doraźna Analiza Rynku, na jej podstawie zostanie podjęta decyzja co do liczby i parametrów śmigłowców. Z nieoficjalnych informacji wynika, że prowadząca prace w tym zakresie komisja ma bazować na dokumentacji przesłanej wcześniej w postępowaniu na 50 śmigłowców wielozadaniowych na wspólnej platformie. Wskazuje na to choćby zwrócenie się do trzech producentów, którzy uczestniczyli w zakończonej procedurze.

Wcześniej wniosek o pozyskanie śmigłowców wielozadaniowych w ramach pilnej potrzeby operacyjnej wpłynął od Dowódcy Operacyjnego RSZ do Ministerstwa Obrony Narodowej. Obejmuje on na pewno maszyny, które mają zostać pozyskane dla Wojsk Specjalnych.

Czytaj więcej: Macierewicz: Co najmniej 50 śmigłowców dla polskiej armii. Pierwsze w roku 2018

Najprawdopodobniej zgodnie z dokumentem przewiduje się także zakup wiropłatów, przeznaczonych dla Marynarki Wojennej, do wykonywania misji poszukiwania i ratownictwa. Łącznie w ramach zaspokojenia najpilniejszych potrzeb może zostać pozyskanych do kilkunastu wiropłatów, przy czym zakup nie będzie oparty o założenie wspólnej platformy. W trakcie rozmowy w TVP Info szef MON potwierdził zamiar pozyskania maszyn Black Hawk dla Wojsk Specjalnych, w takiej konfiguracji, jaka jest używana przez amerykańskie siły specjalne.

Postępowanie na śmigłowce wielozadaniowe w ramach pilnej potrzeby operacyjnej jest konsekwencją zakończenia niepowodzeniem negocjacji offsetowych dotyczących pozyskania 50 maszyn Airbus Helicopters H225M Caracal. Zakup ma umożliwić wypełnienie najpilniejszych potrzeb armii, a także wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na ten cel w budżecie MON.

Czytaj więcej: Śmigłowce "soczewką" problemów modernizacji. Potrzeba systemowych zmian

 

 

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (36)

  1. łukasz

    no i gdzie te propozycje? pojawiły się jakieś bo nie zauważyłem

  2. fort

    rozumiem że najbardziej idealnym rozwiązaniem była ustawiona od początku sprawa zakupu Karacali? Przypominam że tryb pozyskania śmigłowców wybrano tak żeby amerykanie nie mogli zaproponować nam blackhawka w wersji US Army oraz wersji uzbrojonej... gdzie potem jako główny powód odrzucenia ich oferty była podana ta ostatnia przyczyna... w ten sposób w grze została tylko oferta francuska... czyli tak jak miało być: polski podatnik miał płacić 13,5mld żeby nasi sojusznicy łaskawie nie sprzedali okrętów desantowych krajowi który terroryzuje cały region i przynajmniej od 2008 napada okoliczne kraje oraz ćwiczy ataki atomowe na Warszawe... a jak ktoś ma problem z tym że przetargi się opóźniają to proponuje żeby napisał sobie plan zakupów na 1000zł, wziął 400zł i opisał swoje wrażenia... oczywiście bez robienia redefinicji założeń zakupów żeby nie było opóźnień, bo tak się składa że Macierewicz miał pełne prawo pierwszego dnia urzędowania wywalić 10 z 15 punktów PMT do kosza po tym jaką akcje odwineła poprzednia ekipa zabezpieczając 90mld na realizację planów na 230... ale że stara się ratować sytuacje i bezpieczeństwo kraju i utrzymać wszystkie priorytety odbudowując przy okazji fundamentalną z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski OT to mu się teraz dostaje od wszystkich bo PO obiecała wcześniej gruszki na wierzbie... cały PMT to była jedna wielka lipa pod publiczkę, takie świecidełka dla "gawiedzi" żeby się cieszyła jak super pendolino rozsławione dzieki przechylnym wagonom kupione w wersji bez przechylnych wagonów... dobrze że wam nie obiecali eskadry gwiazd śmierci bo też byście teraz pisali dlaczego Macierewicz jeszcze nie zamówił hehe

    1. www

      Tak jasne ustawili przetarg bo chcieli heli uzbrojonych no jak nie jak tak. Ty nie szalej przecież A.M. już ustalił, że z zemsty Egipt sprzedał Mistrale i pisze w tej sprawie ostre memorandum do FR i powiedział, że nie życzy sobie takich. Sprawdź ile za 9 BH zapłaciła Słowacja, za sztukę dali 50 mln euro bez jakiegokolwiek ofsetu i nie brali najdroższych wersji typu ZOP, tak ale Caracal na pewno był droższy, co z tego że większy i w wersjach specjalistycznych jakich nie mają Słowacy i Słowacy nie chcieli słyszeć o S70i, dlaczego bo to wydmuszka do poskładania klocków dopiero. Tak jasne Macierewicz nie podpisał jeszcze nic sam wszystko poza samolotami do ucieczki rządu podpisał po negocjacjach poprzedników. Dziecko Macierwicz wyliczył, że w ramach PMT 600 BWP ma kosztować 100 mld zł, jak wierzysz w takie bajki, cóż wiara nie podlega prawom logiki. Taki BWP kosztował by wg niego 166 mln zł, po tyle to Niemcy A& do Arabii saudyjskiej nie sprzedają, no ale wiara czyni cuda.

  3. Bozenna

    Dleczego nie kupujemy jak Turcy. Ich kontrakty na sprzęt lotniczy są tak skonstruowane, że sami mogą robić i przerabiać śmigłowce czy samoloty. W języku polskim mówi się: polonizować. W piłce z Olisadebe czy Gereiro się udało, więc pewnie i tu można.

  4. seal

    To rzeczywiście dziwne, że Polacy chcieli kupić wojskowe śmigłowce ze zintegrowanym uzbrojeniem i wyposażeniem, co zawarli w warunkach przetargu. Przecież powinni dostosować swoje oczekiwania tak, by było wygodnie Amerykanom i zgodnie z ich prawem, a najlepiej napisać w warunkach że chcą kupić "jakieś" śmigłowce. Nikt nie byłby poszkodowany. Co ciekawe Sikorsky nie tylko nie przedstawił oferty pełnego wyposażenia, ale nie podał kosztów, nie wspominając o terminie uzyskania finalnego (czyli w pełni wyposażonego) produktu. Najśmieszniejsze, że Amerykanie mogli zaoferować uzbrojone UH64, jednak zaoferowali słabszą wersję s70i, pozbawioną wyposażenia wojskowego, którą trzeba by było dopiero doposażyć. Oczywiście że mógłby wywalić zapisy z PMT- tyle tylko że musiałby przedstawić coś w zamian, a na to nie starczyło inwencji. Zresztą zrobił to de facto zamrażając, lub opóźniając większość programów- to dzięki temu że nie będzie w najbliżym czasie ( a może nigdy) Mieczników i Czapli, zintergrowanych wież ze Spike'ami dla Rosomaków, a nowe bwp-y będą najszybciej za 6 lat starczyło kasy na niedzielnych komandosów. MOże jeszcze starczy na kolejną hałdę węgla. Poza tym jak to nie ma pieniędzy- pani premier opowaidała niedawno, jak poprzedni rząd marnował rocznie 60 mld złotych, opowiadając ile by z tego było przedszkoli i dróg. Teraz jest już państwo sprawnie zarządzane, to ja się pytam dzie jest ta kasa?

  5. yaro

    a co będzie jak nikt nie przedstawi ?? 1.Mielec ma centrum serwisowe więc poco im kolejne 2. Świdnik ma centrum serwisowe więc poco im kolejne ?? Nie bardzo rozumiem jaki cel przyświeca naszemu ministrowi.

    1. bob

      może taki żeby to POLSKA miałą swoje centrum serwisowe a nie mielec czy świdnik? No ale dla wielu obrona interesów Polski to największy obciach i zaścianek

  6. Autor

    Czy zakupy w tym trybie są zgodne z przepisami? Nie znam się na zakupach dla wojska, ale w zamówieniach publicznych trzeba się nieźle nagimnastykowac aby uzasadnić zakup w procedurze ograniczającej konkurencyjność. Jaka tu pilna potrzeba wystąpiła . Przecież o tym ze trzeba kupić sprzęt wiedziano od kilku lat. Wszystko można było zaplanować i przeprowadzić z nawet kilkukrotnie. Czy jakaś instytucja może sprawdzić czy taki zakup jest legalny i "gospodarny"?

    1. Boczek

      Jak najbardziej możliwe, ale obawiam się, że nie w tej konstelacji, kiedy zerwano domknięty przetarg, na te same maszyny i z tymi samymi terminami dostaw. Moim zdaniem stąd to całe lawirowanie Macierewicza, który jak zwykle najpierw mówi, a potem myśli, a potem mu wyjaśniono, że Unia tego nie łyknie i obłoży nas karami.

  7. WojtekMat

    Aktualny szef MON mysli, że śmigłowce wojskowe są do nabycia od ręki niczym pietruszka na targu. Niestety tak nie jest. Nikt nie trzyma w magazynie zapasu śmigłowców tyko w tym celu aby dostarczyć je w razie zyjejś potrzeby. Obecnie nawet samochody osobwe produkuje się praktycznie NA ZAMOWIENIE. Na każdym kroku wychodzi porażająca wręcz ignorancja i brak zdolności do przewidywania konsekwencji swoich działań.

    1. marek!

      jest dokladnie tak jak Piszesz. Natomiast idzie zalatwic przyspieszenie dostaw......powiedzmy w ramach zdolnosci produkcyjnej, i istnieje mozliwosc uzyskania " od reki", ale tu niech sie glowia panowie na etatach. Ja sie dosc napracowalem spolecznie i za klepanie po plecach.

  8. Militarus

    Ja już zgłupiałem w tym wszystkim. Najpierw miały być Caracale, później z powodu rzekomo offsetu przetarg upadł, potem nagle minister wyskakuje, że mają być Black Hawki i to 21. Kilka dni później te liczby zmieniają się jak w kalejdoskopie, by potem dowiedzieć się, że będą... 2(!), a MON oprócz tego organizuje kolejne procedury, zwane PPO?! Nic kompletnie z tego nie rozumiem, za to widzę, że Macierewicz ewidentnie coś kręci! Mało tego, nasz Ministro kategorycznie stwierdza, że wybrane poza procedurami BiedaHawki będą produkowane w Polsce, a tymczasem ręce zacierają... w Connecticut! Przeciętny człowiek powiedziałby, że to jakiś serial, film, albo przynajmniej scenariusz, ale to niestety realia polskiej sceny politycznej i to na tak krytycznym szczeblu, jakim jest Obrona Narodowa! Powinny polecieć za to głowy... W żadnym chyba kraju, nie ma takiego zacietrzewienia politycznego, skakania sobie do gardeł, nawet więcej, do krwi! Tymczasem tą krew (odpukać) przeleją wojskowi i to nie w czasie konfliktu... Wiele maszyn służących w WP ma ponad 30, a nawet 40 lat! To latające trumny! Macierewicz zamiast zajmować się sprowadzaniem najlepszego sprzętu odkrył w sobie strażnika polskiego przemysłu obronnego! Człowieku, nasz przemysł, choćby na raz dostał 1000 technologii za friko, to i tak nie potrafiłby zrobić z nich większego użytku, taka smutna prawda! Nie w obecnej sytuacji politycznej, prawie (bezprawiu) i braku funduszy! Niech ktoś wreszcie wytłumaczy temu starcowi, że remotoryzacja Mi nie ma najmniejszego sensu! To horrendalne koszty, a do tego dochodzi wytrzymałość konstrukcji! Co z tego, że wpakuje się w nie nowe silniki, przekładnie, itd. Później trzeba będzie na gwałt wymieniać awionikę, okablowanie, elementy kadłuba - one nie są niezniszczalne! Projekt nowego śmigłowca!? Żart roku, czy ten facet wie, ile trwa, a przede wszystkim KOSZTUJE projekt, prototyp wraz kompletnym wyposażeniem i uzbrojeniem!? Przecież to wiele lat, a my potrzebujemy maszyn NA JUŻ. Po pierwsze: obalić idiotyczną koncepcję jednolitej i wspólnej platformy, o ile może ma rację bytu dla WL i SP, tak MW od tego odseparować. Po drugie - wrócić do rozmów ws. Caracali i zdecydować się ostatecznie na 36 sztuk. Wziąć te maszyny, bo to WOJSKOWI na nich będą latać, a skoro oni uznali tę maszynę za najlepszą, to nie widzę absolutnie żadnych przesłanek, żeby im nie wierzyć, a tym bardziej decydować wbrew ich woli. Obecnie z tego co wiem, liczba 36 maszyn będzie odpowiednia dla ww. rodzajów Sił Zbrojnych. Przy okazji może uda nam się przynajmniej częściowo naprawić relacje z Francją, po kompromitacji MON-u i MG, do tego uda się wywalczyć ponownie akceptowalny offset (niestety nie taki, jak wcześniej proponowano...) - lepszy rydz niż nic. Po trzecie: Dla MW wybrać AW101/159, albo SeaHawki - tylko niech MARYNARKA sobie zdecyduje, co preferuje najbardziej, czy nawet wskaże, jakie maszyny potrzebuje. I nie ma co się bawić w offset w tym przypadku, bo dla kilkunastu maszyn, żadna firma nie będzie się bawić w transfer technologii, offset, itd. nawet jeśli te maszyny są horrendalnie drogie. Po czwarte: Współpraca z Motor-Sicz - tak, ale tylko i wyłącznie z Głuszcami! Żadnych remontów złomów Mi8 czy Mi17. Z tych maszyn wybrać, tylko te, których taka modernizacja może być przydatna na kilkanaście, lub więcej lat i ok, resztę wycofywać i złomować. Natomiast z Głuszczami warto zaryzykować - wymiana silnika, przekładni i wirnika, na pewno nie powinna kosztować tyle, co wskrzeszanie od podstaw postsowieckich trupów, za to zwiększy możliwości tego śmigłowca nieporównywalnie. Do tego uzbrojony w SPIKE i mamy naprawdę przyzwoity lekki śmigłowiec wsparcia. Na koniec, niech wreszcie zostanie rozstrzygnięty KRUK! I błagam, niech to nie będą Apache, tylko dlatego, że ma je armia USA, czy inne kraje Europy... Kupimy potwornie drogie, latające zabawki, bez offsetu, być może bez możliwości integracji ze SPIKE... Jeśli musi to być amerykańska zabawka, to niech to będzie Bell, który będzie tańszy, być może z szansami montażu w Mielcu, nie gorzej (a wg mnie lepiej uzbrojony), a możliwościami, tylko minimalnie ustępujący Apaczowi...

    1. Cotozaróżnica.

      I Miele będzie miał co robić skoro latami nikt Black Howka w Polsce nie kupił a wygrały Caracal'e. I spoko jak znów wygra Caracal a dla Marynarki kupi sie kilkanaście innych morskich maszyn, jak sojusznicy kupują NH-90.

  9. Gość

    Moim zdaniem powinny być rozpisane kolejne przetargi na poszczególny typ śmigłowców. CSAR , ZOP w wersji transportowej czy Kruk.

    1. janek

      W żadnym razie, proponujesz byśmy się utopili w procedurach. Szybki zakup - kilka, kilkanaście sztuk każdego niezbędnego rodzaju (ZOP, CSAR, specjalsi).

  10. syberiada

    Nikt Panu tego nie sprzeda. A kupując u nich, pojawia się pytania a co jak w przyszłości Ukraina zostanie zajęta przez obce wojska? A co jak na Ukrainie zmieni się rząd na prorosyjski?

  11. mechanik od grzybów

    Jak nic kupimy kilka ukraińskich Mi-17 po kapitalnym remoncie z serwisem w Łodzi. A potem pozbieramy resztę starych rupci tej marki po sąsiadach: 10 od Niemca, 5 od Czecha, 4 od Bułgara ... jeszcze od Rumuna, Słowaka ... nazbiera się 50 sztuk. A pamiętam jak pluto tutaj rok cały na francuskiego Caracala.

    1. DDt

      Nie zapomnij przy okazji że ten Mil jest zdecydowanie bardziej udaną konstrukcją od Pumy/Caracala. Modernizacja leciwego systemu napędowego zdecydowania ożywi tą maszynę przy funkcjonalności obecnie przewyższającej francuską konstrukcję zaś kosztach niebotycznie niższych. Jedynie to pochodzenie - passé ...

    2. qqqq

      Tak będzie taniej i lepiej.

  12. Piotr B.

    Nie skreślałbym Świdnika, mogą przecież zaproponować AW101 do zadań SAR. A reszta podział między BH i Caracala.

    1. Max Mad

      Oj było by fajnie... ale do momentu kiedy jest wymóg 11 ton max wagi AW101 odpada.

    2. DDt

      Caracal ... on już wypadł definitywnie z oczekiwanego portfolio. Potwierdzeniem tego są informacje o potencjalnych modernizacjach Mili.

  13. Tomasz M

    "w takiej konfiguracji, jaka jest używana przez amerykańskie siły specjalne." Znając realne możliwości pana Macierewicza, to nie zdziwię się jak to kolejna nieprzemyślana wypowiedź, no ale czas pokaże. Chciałbym, się srogo mylić.

    1. Boczek

      On już ma zgodę Kongresu - ale nie powie.

  14. GI

    Podsumowanie i zebranie wszystkich wiadomości medialnych to dalej wróżenie z fusów. Prawdopodobnie MON kupi na przełomie 2016/2017 w PZL Mielec z 3 S-70i, jak to było powiedziane tylko do celów przeszkolenia na ten typ. W następnym kroku w ramach FMS kupimy w USA ok. 18 MH-60G. AM deklarował zakup 21 Black Hawk. Mam nadzieje, że PZL Świdnik po raz kolejny nie strzeli sobie w kolano i nie zaproponuje prototypu AW-149. Oferta dot. AW-101 Merlin byłaby optymalna dla MW. Ponadto AM deklarował kontynuowanie zakupów W-3PL Głuszec. Jeśli idzie o ofertę Airbus to tylko by załagodzić sytuację polityczną może kupimy z 10 H-225M Caracal. Gdy te przewidywania się ziszczą, to będziemy mieli zbieraninę różnych typów (choćby dwa typy Black Hawk z raczej nie wymiennymi wzajemnie agregatami) i przeszkolenie lotników oraz utrzymanie tych maszyn w stanie zdatności do lotu to będzie duże wyzwanie na najbliższe 3-4 lata.

    1. Max Mad

      Ponownie, jeżeli nie dokonano rewizji wymogów AW101 odpada ze względu na przekroczenie masy 11 ton.

    2. DDt

      Człowieku, dalsze zakupy W-3PL to pomysł w kwadracie z H225M! Jedyne co wchodzi w grę z tymi wiropłatami to modernizacja już latających do standardów Głuszcza z PPK oraz Anakond. Jeśli chcemy w perspektywie dekady lub więcej utrzymywać je w służbie to wszystkie muszą być wyposażone w nowe bloki napędowe (silniki, przekładnie, wirniki/łopaty, ect.).

  15. Varan

    Wszyscy, ale to wszyscy tu wiedzą lepiej i więcej na ten temat, chyba nawet od samego AM. Serio! Bo głosy tu piszące to sama oaza madrosci i wiedzy zarówno wojskowej, jak i merytorycznej na temat sprzętu jaki Polska planuje kupić. Dlaczego piszą tu same gimbusy, które wymądrzajasieale nie potrafią przytoczyć żadnego rzeczowego argumentu popartego choćby np. linkiem? DLaczego piszący tu majaprzęswiadczenie o własnej wielkiej wiedzy i własnej nieomylności? Taka bufonada i nadęcie jakie rzadko widać w necie. Odrażajace!

    1. gmo

      Zgodziłbym się z Twoim zdaniem, gdyby nie prozaiczny fakt, ze nie jest sztuką wiedzieć więcej i lepiej od obecnego ministra ON.

    2. kapralek

      Może dlatego że publikowanie linków (spoza portalu) jest tutaj zabronione i posty zwierające linki są odrzucane przez moderację "mądry" człecze?

  16. xxx

    pozostale do remontu W-3PL wsadzic silnik ms-14 motor sich lub LHTEC T800 + nowe lopaty i wirnik inaczej dzisiejsze remonty i zakupy to kasa w bloto silnik z lat 70 i bardzo drogi w utrzymaniu nowy silnik o polowe tanszy utrzymaniu i 2 razy mocniejszy inaczej swidnikowi nalezy dac warunek bierzemy ale z silnikiem ms-14 tyle ze wykupujemy akcje motor sich przenosimy zaklad do polski i otwieramy produkcje zagranica wykupuje nas a my musimy isc za ciosem i kupowac zaklady strategiczne ukrainy puzniej bedziemy im sprzedawac produkt tak jak robia z nami inni. po prostu musimy ten zaklad wykupic ze strategicznego punktu widzenia inaczej niema mozliwosci stwozyc polskiego samolotu halikoptera czy rakiety dalekiego zasiegu a tak to mamy licencje na wszystko i to my ruskim mozemy sprzedawac silniki np . http://helicopter-industry.com/tag/klimov-vk-2500-03/

  17. skipper

    cytat:Obecnie przygotowywana jest Doraźna Analiza Rynku .Mam zamiar uczestniczyć w ogłoszonym postępowaniu wchodząc z trzema latawcami wielozadaniowymi nie mających wspólnej platformy .Mam nadzieję ,że przyjmą mój offset jak na razie objęty tajemnicą handlową i mieszczący się w budżecie MON-u

    1. vis

      skipper przykro mi ale twoja oferta zostanie odrzucona nie jesteś polskim zakładem lotniczym :) ......chyba że z ameryki

  18. connecticut

    W takiej konfiguracji jak amerykańskie siły specjalne... znając odloty Macierewicza, zamówią w takim kolorze, podobne mocowania, i światełka. Silnik będzie pewnie z s70i o wiropłatach i elektronice nawet nie wspomnę. Kto mu jeszcze wierzy w cokolwiek?

    1. Darek

      To, że ty masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem to nie znaczy, że inni też, i oczywiście jako, że ,,cała prawda całą dobę" wiesz lepiej od Antoniego co kupią a co nie i jakie to będzie, zatem pyt. czy dane posiadasz z okólnika zakodowanych rozsyłanego esemesami czy powziąłeś te informacje na ,,czarnym marszu"? Konkretnie proszę!

  19. rabarbarus

    Szanowna Redakcjo, dlaczego w tym kontekście nie odnieśliście się do informacji radia RMF FM, które podaje wypowiedzi przedstawiciela firmy Sikorsky, który twierdzi, że negocjacje z rządem polskim jeszcze się nie rozpoczęły oraz, że właściwa produkcja śmigłowców BlackHawk odbywa się w USA? Pan minister Macierewicz stwierdził, że 2 śmigłowce będą przekazane jeszcze w tym roku. Sikorsky nic o tym nie wie. Z wypowiedzi przedstawiciela Sikorsky oraz amerykańskich polityków może wynikać, że produkcja BH odbędzie się w USA.

    1. B777

      Sikorsky, a właściwie LM przestraszył się oskarżeń o lobbing d'Amato, a taki zagraniczny lobbing w USA jest zakazany, LM za dużo ma kontraktów rządowych by dać w roku wyborczym paliwo do politycznej walki w Kongresie, dlatego się rakiem wycofuje, nawet dla szemranych biznesow AM jest niewiarygodny, za dużo gada...

    2. Husar

      A co mają mówić? Też mają wybory. Specjalnie bym takich wypowiedzi nie brał serio.

    3. Davien

      Jeżeli AM chciał kupic UH-60 to nie ma mowy by Mielec był je w stanie wyprodukować, śmigłowce tej serii powstaja tylko i wyłącznie w USA. Mielec składa jedynie uproszczone S-70i.

  20. Willgraf

    ta.... zamiast produkcji tylko centrum serwisowe...zatem tylko Caracale ..rząd chce kupić prawie gotowych 10sztuk żeby nie mieć kłopotów z francuzami przed sądami, bo złomiarze z USA obiecują ale serwis według nich to punkt logistyczny przyjmowania przesyłek z USA !, a Świdnik..."_ bez komentarza , związkowcy i te ich polskie zakłady... NO i tak chytry dwa razy traci zamiast podpisanego kontraktu i zysku , zakup bez offsetu, bez pocisków manewrujących o zasięgu 1500km produkowanych w kraju, będzie za ta sama kwotę ..zamiast 50 sztuk około 20 sztuk i nic poza tym

    1. redi

      Nie kupią ani jednego caracala. O jakich pociskach manewrujących piszesz, nie słyszałem o tym.

    2. ecik

      A kto chciał nam przekazać technologie produkcji pocisków manewrujących o zasięgu 1500 km?

  21. polak

    S 60 używane amerykańskie jak to zrobiła Słowacja

  22. nikt2

    1. Karakal odrzucony z powodu offsetu 2. Minister Maciarewicz publicznie oswiadczył, ze kupuje "polski" blek hołk wyprodukowany w Polsce w konfiguracji jak dla sił specjalnych USA JAK TO NAZWAĆ ? "ktoś" go w błąd wprowadził czy cynicznie okłamuje "suwerena " ???

    1. abx

      kłamie, jeśli ktoś go w błąd wprowadza to zasiada na stanowisku gdzie nie tylko nie ma kompetencji a jeszcze szkodzi obronności.

  23. Tomek

    A może NH 90 niech airbus szybko działa, to dobry wariant.

    1. B777

      To zły wariant, śmigłowiec dużo droższy i w cenie i w eksploatacji od Caracala, na dodatek z kolejką oczekiwania na wiele lat, dostawy niemożliwe przed 2023-25..., zresztą dyskusja bezprzedmiotowa, nie po to AM robi przyjemność p. d'Amato by wygrał ktoś poza LM

    2. Max Mad

      NH90 odpada ze względu na cenę i obstawienie zakładów NHI zamówieniami... idzie im to jak krew z nosa.

  24. fg

    W celu zminimalizowania kosztów eksploatacji tylko jeden producent. Jest BH więc wiadoma jak będzie reszta wiropłatów.

  25. KrzysiekS

    Panowie Offset to zawsze ściema dają to co chcą dać za grube pieniądze. Trzeba kupować cena-efekt patrzeć na koszty utrzymania a to co w offsecie po porostu sobie kupić za to co zaoszczędzimy. PS tak jak czytałem zawsze problemem było to co chce MW co chcą Siły Lądowe itd każdy potrzebował czegoś innego.

    1. jedno_pytanie

      jeśli offset to ściema to dlaczego Rząd uwalił poprzedni przetarg z powodu... offsetu???

Reklama