Reklama

Siły zbrojne

PZL Mielec gotowe do kontraktu na Black Hawki

Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON
Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON

Spółka PZL Mielec poinformowała, że jest gotowa na rozpoczęcie negocjacji i realizację kontraktu na dostawę do polskich Wojsk Specjalnych śmigłowców Black Hawk. Odniosła się w ten sposób do deklaracji ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza, o zakupie wiropłatów z dostawą jeszcze w tym roku.

W komunikacie PZL Mielec podkreśla się, że zakup śmigłowców zaspokoi pilne potrzeby operacyjne Sił Zbrojnych RP, ale też przyczyni się do wzmocnienia sektora maszynowego i inżynieryjnego krajowej gospodarki. Spółka wyraża zadowolenie z decyzji o zakupie Black Hawków i deklaruje gotowość do rozpoczęcia negocjacji oraz zawarcia kontraktu.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że premier polskiego rządu Pani Beata Szydło oraz minister obrony narodowej Pan Antoni Macierewicz ogłosili dziś, iż polski rząd nabędzie śmigłowce Black Hawk. Zakupienie śmigłowców Black Hawk, produkowanych w Polsce przez polskich pracowników dla polskich sił specjalnych zaspokoi pilne potrzeby operacyjne Wojska Polskiego i wzmocni sektor maszynowy oraz inżynieryjny polskiej gospodarki. Jesteśmy gotowi na rozpoczęcie negocjacji i zrealizowanie kontraktu, który wzmocni dodatkowo potencjał eksportowy Black Hawka.

oświadczenie PZL Mielec

Czytaj więcej: Black Hawk dla specjalsów i co dalej? [Analiza]

Szef MON Antoni Macierewicz poinformował w Mielcu, że polskie Wojska Specjalne zostaną wyposażone w śmigłowce Black Hawk. Negocjacje mają się rozpocząć jeszcze w tym tygodniu – we wtorek 11 października – i jeszcze w 2016 roku zostaną zakończone. Według ministra obrony pierwsze dostawy mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Prawdopodobnie chodzi tutaj o mniej niż 10 śmigłowców. Na razie nie jest znana konfiguracja wiropłatów, dokładny zakres umowy ani cena. Zakup śmigłowców Black Hawk umożliwi wykorzystanie środków finansowych, zaplanowanych w tegorocznym budżecie MON. Deklaracja o pozyskaniu maszyn tego typu została złożona kilka dni po tym, jak resort rozwoju poinformował o zakończeniu niepowodzeniem negocjacji offsetowych dotyczących maszyn H225M Caracal, wskazanych przez poprzednie kierownictwo MON. 

Reklama

Komentarze (18)

  1. wojtek

    PZL Mielec to było kiedyś !!!! To nie są Polskie Zakłady Lotnicze .Teraz amerykanie są właścicielami i to oni robią biznes. Koniec kropka .Nie trzeba było sprzedawać .!!

    1. zadora

      widzisz wojtek, PZL nie rozwijało się kiedyś jako Polskie Zakłady Lotnicze tylko Państwowe Zakłady Lotnicze, teraz nie są państwowe więc zmienili nazwę

  2. KrzysiekS

    Jestem za pytanie tylko o potrzebne systemy czy je będą miały nasze BH to wymaga chyba zgody kongresu i robi różnicę w cenie nie zapominajcie o tym.

  3. 45

    No a szkolić to na czym?Te dwa pierwsze to pewnie gołe będa ,bo zanim polecą na akcję to trzeba mieć pilota załoge plus obsługe naziemna.Chyba że pilot fabryczny poleci. Teraz o Caracalu ta specyfikacja na nowego Mi-8/17 którym było zakwalifikowanie Caracala bo pozostałe były za małe to dla mnie parodia. Goście co ja napisali to chyba nie za bardzo wiedzieli co piszą.Oni napisali specyfikacje dla Armii Federacji Rosyjskiej. Musiał wygrać Caracal bo nowego Mi-17 nikt z przyczyn oczywistych by nie dopuścił. Panowie twórcą sprzętu nie jest konstruktor tylko armia.Konstruktor przekłada tylko wymagania na helikopter. Mi-8/17 jest taki a nie inny bo musiał spełnić wymogi armii czyli reg 44. Nasze ministerstwo pisząc wymogi napisała że chce heli klasy Mi-8 tylko lux. I Caracal taki jest.Jest tylko jeden problem,dla naszej armii reg44 i wynikające z niego normy są niewykonalne bo to są normy dla armii z poboru. Armie zawodowe są mniejsze bo są droższe dlatego ich normy są mniejsze a rekompensowane to jest lepszym wyszkoleniem i uzbrojeniem. Gdyby kupić Caracala to będzie on za duży do dużej części zadań a za mały do niektórych zadań. Więc zawodowe armie ten problem rozwiązują inaczej kupują mniejszy do większości zadań i większy .Tym drugim najczęściej jest CH-47. Jak już napisałem ja nie rozumiem tej specyfikacji i ciekawi mnie dlaczego siły powietrzne umiały a armia nie umie. Zamiast średniego An-26 zakupili małe CN-295 i pozyskali średnie Herkulesy dla większych zadań. Dlaczego minister Siemioniak podpisał się pod tym ja nie rozumiem. Na koniec o wspólnej platformie,USA weszło w ten temat pod nazwą F-35. Gdyby ten samolot nie był wspólną platforma już dawno by latał bojowo.

    1. Janusz

      Dobre. Logiczne i trzyma się kupy. Gratuluję. Kto następny ...?

  4. 45

    Za komuny eksperymentowano z koncepcją heli ciężkiego zakupiono dwa? Mi-6. Pomysł padł prawdopodobnie dlatego że nie znaleziono dla tego typu sensownego zastosowania.Pamiętam zdjęcie naszego Mi-6 z podwieszonym Mig-21.Podpisane że przenosi z ukrycia w lesie na pas startowy.Piszę nasz bo kupił je Rząd legalny kraju o nazwie Polska Rzeczpospolita Ludowa dla mnie w skrócie komuna. komuna=PRL dla mnie to słowo oznacza epokę nic więcej

  5. 45

    dopisze-Caracal dlatego prawie spełnial wymagania na następce Mi-8/17 bo ...to jest ,,Puma,,po technologicznej moderce. Puma,SuperPuma,Caracal to ten sam heli. Koncepcja Pumy powstała wtedy gdy na zachodzie był pobór I dlatego jest podobny do Mi-8 bo ten też jest dla armii z poboru. Amerycki hawk powstał dla armii zawodowej dlatego jest mniejszy bo są niższe normy. Taka ciekawostka za komuny Pume robili Rumuni na licencji.Byliśmy ostrzegani o tym aby przed otwarciem ognia dobrze go rozpoznać. Bo można było zestrzelić swój.

  6. 45

    Panowie dobry produkt kosztujące.Nikt wam dobrego produktu nie sprzeda tanio. Helikoptery kupuje się na wiele lat.Ja popieram ten zakup bo on wymusi kupno ciężkich CH-47. I nareszcie nasze wojsko odejdzie od reg44 i ruskich norm. Mała ilość wojska wymusi ich manewrowosc.Szybki przerzut ludzi to hawk a działo plus amunicja to CH-47. Tak ma zachod i to jest dobre.Co do Mielca,gdyby go nie kupili amerykanie nie można by było go tam składać. Tu już to było pisane.Mielec ma certyfikat bezpieczenstwa Rządu USA Czyli zgodę na transfer technologii. Jeśli chodzi o wersję morską to moim faworytem jest Seahawk to jest wariant hawka w wersji morskiej używa go wiele państw ostatnio Dania go kupiła. Panowie moim zdaniem tak jak z F-16 to bardzo dobry wybór. Gdybym mógł to zapytałbym Siemioniaka dlaczego zmarnował tyle czasu pisząc specyfikację na heli z okresu PRL. Cały ten szum to tylko z tego jednego powodu.Trzeba nam co najmniej 4 typy bojowych heli /lekkie/,dwa rodzaje transportowych i bojowe. Z tym bojowe powinny eskortowac też transportowe czyli Apacze. Uważam że ruskie maszyny powinny zostać wycofane nie dlatego że są złe, tylko dlatego że nie są krojone na zawodową armię są za duże.Te wszystkie moderki to strata kasy. Na koniec Ludzie kupujemy nowe fabryczne i zmontowane w kraju. Słowacja kupiła takie same/mechanicznie/ tylko z rezerwy materiałowej czyli używane To tak jak samochód z salonu i z giełdy. Jest różnica?-jest. Biednego nie stać na tandete bo co tanie jest drogie.

  7. P. Zapałka

    Szef MON oznajmia: 2 BH S-70i w tym roku; 8 w przyszłym 2017 r.; oraz 11 w 2018. Razem z Mielca do końca 2018 r. - 21 sztuk.

    1. kass

      Przypominam, że zaledwie dzień wcześniej AM mówił na konferencji, że jeszcze w tym roku zakupione zostanie 6 sztuk BH

  8. 45

    No a ten w Kielcach w naszych barwach? To makieta? Panowie dlaczego ma nie latać w nocy? Są granice śmiesznosci,producent zamontuje wam wszystko co jest dostępne na rynku. Oczywiście trzeba za to zapłacić. Jak kupujecie nowe auto to też możecie grymasic alu felgi,centralny zamek,kamera cofania i tak dalej.I cena rośnie Ja ten zakup popieram.

    1. Pl

      Rząd USA musiałby wyrazić zgodę na sprzedaż Polsce wersji helikoptera które mogą latać w nocy, ale tego nie zrobili.Dla nas jest wersja S70i bez możliwości latania w nocy.Info z TV.

    2. kass

      Trzymając się Twojego porównania: wyobraź sobie, że idziesz do salonu i oświadczasz sprzedawcy, że na 100% kupisz ten oto samochód, bo już obiecałeś go żonie i pochwaliłeś się przyjaciołom. A potem przystąp do negocjacji nad ceną, alu felgami, kamerą cofania i tak dalej - jestem pewny, że dostaniesz najlepszy pakiet w najniższej możliwej cenie :-)

  9. mat

    A gdzie helikoptery dla MW? Czym mamy ratować ludzi na 500km wybrzezu, czym zwalczać okrety podwodne? Teraz heli SAR są tylko w Darłowie i to bardzo stareńkie, ciągle remontowane.Wstyd.

  10. gegroza

    Nie kupiliśmy caracali bo słaby offset. Nie był gorszy. ja sie pytam jaki Mielec da offset ?

    1. MM

      Offset ew.stosuje się, gdy kupujemy sprzęt wyprodukowany za granicą. Skoro Mielec jest w Polsce, i polskim robotnikom dajemy pracę, oczekiwanie offsetu byłoby dość absurdalne...

  11. PL

    Czy służby specjalne wiedzą, że S70i nie może latać w nocy?

  12. fr456

    Jeśli ktoś miał jeszcze nadzieję że te wszystkie działania AM to po to żeby mieć lepszą pozycję negocjacyjną i zapewnić dla Polski dobry sprzęt w najlepszej cenie i offsecie to złudzenia padły. Nie słyszałem o gorszej pozycji negocjacyjnej!!!! Najpierw ogłosić że się kupi produktu a potem siadać do negocjacji.

    1. Eryk Wstydliwy

      Negocjacje zostały przeprowadzone w ubiegłym miesiącu w siedzibie Lockheed -a. Jak myślisz po co tam poleciał Pan Macierewicz. To jest bardzo dobra decyzja bo zakup w miejscowych zakładach gwarantuje przede wszystkim bezproblemowy dostęp do serwisu i części zamiennych.

    2. maek k

      z tego co narazie wiadomo wynika chyba jasno ze rezygnacja z airbusa to jest decyzja polityczna nie majaca nic wspolnego z dobrem i obronnoscia naszego kraju.

  13. analizator

    Powinniśmy też kupić pewną grupę inżynierów z państw zachodnich do projektowania i produkcji zupełnie nowych i prawdziwie polskich śmigłowców, czołgów, BWP. Nasi fachowcy nie mają wiedzy. Od czegoś trzeba zacząć.

  14. db

    Wyszperane w necie: "cykl produkcyjny jednej kabiny (do S70i) w mieleckim zakładzie trwa około 2,5 miesiąca." "obecnie (marzec 2015) wytwarzamy (w Mielcu) od podstaw pomiędzy 10 a 15 maszyn (rocznie)". Nawet nie chce mi się wysilać na komentarz w sprawie realności wyprodukowania od podstaw 8 śmigłowców w nowej konfiguracji w ciagu pozostałych do końca roku 2 miesięcy (październik przeznaczam na negocjacje i uroczyste podpisanie kontraktu).

    1. marysia

      Piszesz bzdury i czytasz bzdury. Wykonywane jest 5 kabin miesięcznie. Tyle w temacie.

    2. Fuga

      To umowa ma być podpisana w tym roku. Dostawy mają rozpocząć się w tym roku. Oznacza to, że do końca 2016 dostaniemy pierwsze śmigłowce a resztę później.

    3. XE

      A o tym że stoją cztery gotowe to już nie wiesz , dwa jeszcze w tym roku mają być dostarczone dla sił specjalnych i osiem w następnym

  15. Plusssh

    Dobry wybór. BH również jako śmigło wsparcia (mielec) plus Vipery i Venomy (łódź) a później i przetarg na te największe i flota Śmigieł jest. Pozdrawiam.

  16. NH90

    Black Hawk UH60 tak. S70i nie. Ceny jak te, które przepłacał MON za BRYZY też nie. Czy zabawki dla specjalsów są priorytetem dla naszej obrony? Chyba nie.

    1. ty2

      Czego brakuje S70i w stosunku do UH60?

    2. kryty

      "zabawki dla specjalsów" ? A czym chcesz ich dowieźć na miejsce gdy w któryms zakatku kraju zaatakuja terrorysci albo inne zielone ludziki? Taksówkami?

  17. Robert78

    Tylko 100 BH a nie 70 ! Brawo BH jest lepszy od karaczana tylko trzeba minimum 100 sztuk i uzbrojonych po zęby !

  18. S

    Z tego co wiem LM nie ma żadnych uprawnień do sprzedaży BH.

Reklama