Przemysł Zbrojeniowy
PZL Świdnik idzie do sądu ws. przetargu śmigłowcowego
PZL Świdnik skierowała do Sądu Okręgowego w Warszawie wniosek o zakończenie postępowania na śmigłowce wielozadaniowe dla Sił Zbrojnych RP bez wyłonienia oferty - informuje w komunikacie lubelska spółka.
Zgodnie z komunikatem PZL Świdnik w opinii spółki w związku z postępowaniem na wiropłaty wielozadaniowe dla Wojska Polskiego występują „naruszenia”, które stanowią podstawę zasadności złożonego pozwu. PZL Świdnik podkreśla, że znaczna ich część ma charakter zastrzeżony.
Według spółki zakres naruszeń związanych z postępowaniem w celu pozyskania śmigłowców wielozadaniowych obejmuje między innymi nieprzestrzeganie regulacji prawnych, które odnoszą się do offsetu czy wprowadzanie zmian zasad oraz zakresu procedury na jej „bardzo późnym etapie”.
PZL Świdnik zaznacza, że 11 maja wysłała do MON i Inspektoratu Uzbrojenia pismo przedprocesowe obejmujące zagadnienia, jakie według spółki stanowią „naruszenia i nieprawidłowości” związane z postępowaniem. Zgodnie z informacją PZL Świdnik nie udzielono odpowiedzi na pismo. Obecnie kwestie ujęte w piśmie przedprocesowym są przedmiotem pozwu, jaki złożono w Sądzie Okręgowym w Warszawie.
Spółka wniosła o zakończenie postępowania przetargowego bez wyboru oferty w dniu 18 czerwca br. W kwietniu br. MON poinformowało o odrzuceniu jej propozycji w procedurze dotyczącej zakupu śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego.
Paweł
Ile było krzyku przy wyborze Rosomaka. Teraz będzie podobnie. Duża kasa w grze.
Zeus 3.0
tylko że AMV8x8 była konstrukcją na wskroś nowoczesną i perspektywiczną w przeciwieństwie do mocno leciwego SA330 z 1965r. !!! !!! !!! Nawet najlepsze R&D nie wyciśnie z tego H225M.nic więcej ...
baca
"Jak pisze Defense News, fińskie władze planują powiązanie zakupu myśliwca nowej generacji z planem inwestycyjnym, który ma w założeniu przyczynić się do przyśpieszenia rozwoju gospodarki narodowej. Ma to zostać osiągnięte m.in. przez offset i tworzenie nowych miejsc pracy." - marzy mi się że u nas w podobny sposób zaczną myśleć i jasno dla oferentów artykułować nasi urzędnicy i generałowie ... póki co całkowicie oderwani od zagadnień związanych z ekonomiką i finansowaniem armii ... oraz potencjałem gospodarczo-przemysłowym i zdolnościami obronnymi kraju ...
MPL
Był taki jeden minister gospodarki, Jacek Piechota się nazywał. I ten Piechota, minister Piechota powiedział publicznie, że nie obchodzą go żadne zdolności bojowe samolotu, a jedno, co go interesuje to ile z offsetu F-16 pójdzie do cywilnej gospodarki. Wydaje mi się, że raczej powinno się zacząć od wyboru tego, co jest potrzebne wojsku i co pozwoli na efektywne wykonanie zadań bojowych. A dopiero potem szukać możliwości kompensowania wydatków obronnych u zagranicznych producentów. Polonizacja nie ma służyć tworzeniu nowych miejsc pracy, tylko zapewnieniu bezpieczeństwa łańcucha dostaw sprzętu i uzbrojenia w warunkach kryzysu i wojny. Co do oderwania od zagadnień ekonomiki i finansowania, proponuję rzetelną analizę i porównanie wskaźników ekonomicznych polskiego przemysłu zbrojeniowego z przemysłem zachodnioeuropejskim i amerykańskim. Dla przykładu: procentowy udział eksportu w dochodzie tych zakładów.
JA
Krystowski nie daje za wygraną, bo nie chce z ostatniego możliwego prezesostwa w zbrojeniówce na terenie Polski wylecieć :D
andy
tu nie chodzi o Krystowskiego tylko o transfer kasy do Francji i Niemiec ...
KK
panowie MONowcy i piloci testujący produkt Airbusa może i Karakal to maszyna którą się świetnie lata ... ma największy zasięg ... zabiera najwięcej żołnierzy ... itp - ale też jest koszmarnie droga (najdroższa) i ma najwyższe koszty eksploatacji i serwisu ... czy tego wam nikt nie przekazał albo sami nie doczytaliście - a co do wyżyny lotniczej którą rzekomo zbuduje Airbus to to też będzie zagraniczna firma nie polska jak sugerują niektórzy forumowicze i jestem przekonany że po podpisaniu kontraktu aktywność Airbusa w tym aspekcie wyhamuje albo ograniczy się do medialnego pompowania i porównywania zatrudnienia kolejnych dziesięciu inżynierów do wybudowania COP-u w II RP ...
Qba
Nie jest najdroższy tylko najtańszy z oferowanych.
MB
Żaden śmigłowiec (produkowany zagranicą) o porównywalnych parametrach do Caracala nie jest tani w eksploatacji, zakupie. NH90 jest na pewno droższy i ciągle niedopracowany - podobnie jest z S-92. EH101 - przecież ten śmigłowiec ma trzy silniki, gdzie reszta kosztów? Czym więc mieliśmy zastąpić wyroby Mila? Zadzwonić na Kreml i poprosić o partię tanich rosyjskich śmigłowców? Wtedy hasło "na ścieżce i na kursie" nabrałoby nowego znaczenia. Odnośnie polityki przemysłowej, wszystko zależy od odpowiedzialności, uczciwości polityków i wojskowych. Jak widać dotychczasowa polityka i współpraca z zachodnim przemysłem nie szła nam za dobrze. Krytykując Airbusa pamiętajmy, że Mielec to też zagraniczna firma z marnymi perspektywami rozwoju. W dodatku amerykańska a jak wiemy jankesi opanowali do perfekcji wyprowadzanie pieniędzy zagranicę i dawanie w ramach tzw. offsetu technologę pakowania do foliowych woreczków suszonych śliwek kalifornijskich. Świdnik? Cóż przegrał przetarg na dostarczenie śmigłowców dla LPR - praktycznie będąc faworytem. Agusta ma ciągle problem z modernizacją Głuszca, niespecjalnie wsłuchuje się w potrzeby wojska. Oni mieli wygrać ten przetarg? Jak mówią miałeś ..... złoty róg. Dzisiaj nawet protestowali "dyrektorzy" związkowi, zatroskani sytuacją przemysłu. Moim skromnym zdaniem, lepiej niech związki zawodowe zaczną się za rozliczanie swoich prezesów a nie organizują spóźnione przynajmniej o dwa lata protesty. Wielu z nich nie miało sukcesów w poprzednich spółkach, więc... . WSK Rzeszów? Jakie jest wsparcie dla silników obecnie użytkowanych w polskiej armii? Kolejny zakład w rękach zachodniego koncernu, ukierunkowany na sprzedaż nowych wyrobów i zastopowanie modernizacji obecnie użytkowanego sprzętu. Szkoda, że mało ludzi ocenia na trzeźwo obecną sytuację. Nikt tak naprawdę nie ma racji, no może jedynie zadowoleni z wyboru piloci wojskowi, gdyż wybrano najlepszy śmigłowiec. Szkoda tylko, że oni się cieszą a nie cała polska gospodarka. Sądzę, że wybierając inny produkt byłoby podobnie, tylko armia dostałaby gorszy helikopter.
kowalski
Pozatym Lodz nie pozwoli odebrac sobie tego kontraktu Swidnik juz swoja szanse dostal wstrzymali Sokola i wybrali ekonomiczna wersje.
Lo
Możliwe, że zaczyna się nam taki wojskowy serial "M jak miłość". Jestem ciekawy jak to wszystko się skończy.
szyszka
a widziales kiedykolwiek koniec rozwoju obronności jakiegokolwiek kraju na swiecie którego władze maja choć trochę oleju w glowie? to po prostu jest i musi pozostać na bezpiecznym poziomie i nigdy ma się nie skonczyc.
User.p
I tu przyznam Ci częściowo rację. Tak odpowiada pod warunkiem, że sam sobie tych podwykonawców po wiarygodnym sprawdzeniu sam wybiera. Pytanie czy nie błędem było pozwolenie na narzucenie przez MON kto ma co wykonywać. Efekt końcowy pracy państwowych podwykonawców jest mizerny, a psy wieszają na Świdniku.
Mireq
Nie znam się na tych maszynkach, ale to wojsko wie lepiej która maszyna jest lepsza i oni będą ich użytkownikami. Tu chodzi o bezpieczeństwo żołnierzy i kraju, dlatego większość poniższych wypowiedzi to jedynie jakieś pijackie pląsy.
viggen
Jeśli piloci to ok. A jeśli politycy decydowali? Dlaczego Niesiołowski przerwał posiedzenie komisji MON gdy padały pytania o sposób prowadzenia przetargu?
kowalski
Zadne protesty nic tu nie zmienia Polscy piloci przetestowali juz Caracala i wiedza ze to swietna maszyna nie pozwola sobie wcisnac badziewia, a tacy jak ja beda ich popierac.
Obywatel
tak go przetestowali ze wyniki testów musieli szybko utajnić...Nie rozśmieszaj mnie .
nick
1. Świdnik i Mielec to firmy prywatne. 2. Oczywistym jest, że fabryki nie zostały kupione tylko po to aby wyprodukować te parę śmigłowców dla polskiego wojska. 3. Związkowcy tak naprawdę są narzędziem w rękach właścicieli obu fabryk. 4. Wszyscy wiedzą dlaczego obie oferty przegrały więc po co ta piana :-)
hahahahah
Anagolicznie MON powinno zlozyc zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przez PZL Swidnik. Wedlug informacji z MON wojsko chciało NH90 droga nieoficjalna prosilo o ta maszyne PZL Swidnik. Jednak Swidnik odmowil bo wymagalo to zgody Airbus i AW aby przedstawić taka oferte.
tak to chyba wygląda
Bzdura, a co to niby za przestępstwo, że firma nie chce oferować jakiegoś produktu?
Dywizjon 303
Bóg ✌Honor ✌Ojczyzna ✌ Polscy Oficerowie Wojska Polskiego zabierzcie głos w tym temacie nie dajcie się manewrować politycznym marionetkom sterowanym z Brukseli. Niech ekipa rządząca sama spłaca swoje zobowiązania, nie z naszych podatków dla dotowania Francuskiego PKB! Tylko transparentne i przejrzyste zasady w których nadrzędną wartością będzie dobro Polski i Polaków , oraz utrzymywanie przemysłu obronnego funkcjonującego w ramach własnego systemu gospodarcze zagwarantuje bezpieczeństwo i stabilność dostaw i serwisu. Na wodzie pisane obietnice producenta Caracala proszę schować między bajki, patrz przykład co nasza gospodarka zyskała z offsetu po zakupie F16 czy śmigłowców dla LPR- kogo rozliczono z tuch zaniedbań, gdzie były Polskie służby. To podatki nasze i naszych dzieci są wydawane na ten zakup!
Obywatel
najlepszy był test którego wyniki utajniono! A wersji morskiej nie testowaliśmy bo wierzymy firmie na słowo to czemu tak Świdnikowi nie wierzyliśmy? Nie no świetni są ci specjaliści z MON.
kzet69
Do zakupu Medicopterów nie było żadnego offsetu pisowski kłamczuszku, bo to była transakcja cywilna..
Timo
Z tego co się orientuję to Airbus przekaże technologię do trzech różnych ośrodków w Polsce. Pierwsze Caracale zostaną poskładane we Francji, a pozostałe w Polsce. Ponadto przez cały okres użytkowania Caracale będą serwisowane w Polsce. Na koniec, nie porównujcie niektórzy kwoty jaką zapłaci Polska z innymi krajami ponieważ nie wiemy dokładnie jakie uzbrojenie i w jakiej konfiguracji otrzymamy helikoptery. Wybór Caracala bardzo trafiony z ofert, które zostały przedstawione. Cieszę się, że Polska stawia na Airbusa ponieważ to Europejska firma i jest szansa na współpracę w przyszłości na wielu płaszczyznach. Wojsko ma decydować, a nie związkowcy.
KK
jak wiarygodni są Francuzi pokazują w kontaktach i kontraktach z Rosją ... robią wszystko aby ominąć i tak skromne sankcje i jak donosi prasa skutecznie je omijają przekazując im technologię ... obawiam się że po podpisaniu kontraktu przez " naszych " MONowców Mistrale i tak znajdą się u Putina ... a jak wyobrażasz sobie serwis bez dostępu albo z minimalnym dostępem do kluczowych części zamiennych których produkcja nigdy nie zostanie przeniesiona do Polski ... o czym otwartym tekstem pisze francuska prasa i mówią szefowie ZZ Airbusa
gg
Chcę cię powiadomić że technologia nitowania blach jest znana od lat. Nie ma w tym zlomie żadnych nowości
Obywatel
coś ci się przyśniło? PIERWSZE 25 szt przyleci z Francji kolejne 25 szt zmontują w Łodzi. potem z fabryki zostanie punkt serwisowy,który nie będzie miał co robić bo woja nie będzie stać na Francuskie części zamienne kiedy WY to wreszcie zrozumiecie,łykacie jak ciołki propagande MON zajrzyjcie do jednostek jak wygląda logistyka,serwisy...Bedzie jak z Fregatami by jedna mogła pływac drugą rozebrano...A co do śmigłowców ratunkowych.1. Wyciszono afere z silnikami które już sie zużyły i trzeba było je wymienić...na nasz koszt...2. Zwykły mezczyzna powyzej 180 cm nie ma szans poleciec jako poszkodowany tym cackiem...nie miesci sie ot takie sa przetargi gdzie ten Airbus wygrywa. Zobaczymy za 2 lata co powiecie...
NyLiX
Pytanie? Wszyscy wiedzą że drużyna w Wojsku Polskim to 14 osób to po co 20 do przewozu czy eksploatacja śmigłowca 3x droższa to nieważne??? Czy wiecie że Ecd dostarczając LPR nie wyprodukowała nic w Polsce??? Że połowa floty stoi na serwisie??? Bo nie ma pieniędzy i carasral będzie taki sam? Czy wiecie że drzwi Caracas są o 3 cm mniejsze od działka standardowego na wyposażeniu dywizionów kawalerii? Czy to nie ważne??? Ludzie oni rozważają pieniądze z podatków które płacimy! To Popierdułka którą funduje nam Mon.
Qba
Dwie drużyny to 28. Spore to działko jeśli ma kaliber 2 m.
bredniobójca
Moderacja powinna kasować takie brednie. 1. Do śmigłowca ma wejść drużyna + sprzęt + ekwipunek 2. LPR ma się dobrze 3. Działka przeciwlotnicze chcesz wozić wewnątrz śmigłowca? Zawsze można podczepić pod śmigłowiec (nawet dwa, jak zajdzie potrzeba)
baca
MON nie obchodzi kasa ... to skandal co innego deklaruja a co innego wybieraja ...
Marian
Związkowcy z górnictwa: rząd ma zapewnić pracę nie tylko dla nas ale i dla naszych dzieci i wnukòw. 300 tys. odprawy w ramach restrukturyzacji na pracownika to za mało. Odwołali Prezesa bo im się nie podobał, Premier Kopacz ustąpiła, efekt 6 mln złotych dopłat do węgla dziennie.
trx
A jakie jest obłożenie podatkiem na tej tonie węgla wydobytej z polskiej kopalni?
NyLiX
Drodzy internauci wystarczy podstawowy parametr przetarg jest na 70 śmigłowców a nie o prawie 20% mniej :)
Qba
W parametrach nie ma ilości maszyn.
jjj
"Drodzy internauci wystarczy podstawowy parametr przetarg jest na 70 śmigłowców a nie o prawie 20% mniej" mam wiadomość dla ciebie przetarg na 70 maszyn został podzielony na 2 części. 50 maszyn teraz i polowa z nich specjalizacyjne. A następne 20 maszyn przy wycofywaniu mi-17 w wersji transportowej. Docelowo smiglowce będą zakupione w liczbie 70 szt. Wiec podstaw brak do unieważnienia przetargu tyle do tego co starasz się sugerować. PZL Swidnik gra juz w co innego moga chciec oferowac inna konstrukcje oparta o NH90, ale aby to zrobic musza anulowac ten przetarg... ;). Marny trud brak podstaw do anulowania przetargu za duzo oczu pilnuje ten przetarg NIK i CBA. Podpisanie umowy bedzie we wrzesniu i pokrzykiwanie zwiazkowcow tego nie zmieni
gg
Bardzo dobrze zrobili, skończą się wszelkie spekulacje!
MadMax
Wystarczy porównać dwie dane - ile z 13 MLD zostaje w Polsce przy ofercie Aibrusa i w ofercie Świdnika. I wszystko jasne który podatnik ma robić za murzyna Europy.
Qba
Zdecydowanie więcej z oferty Airbusa, bo Świdnik to tylko pod dostawca części do produkcji AW149, którego jedyna linia produkcyjna jest we Włoszech.
obserwator
Pytanie? czy przeprowadzono jakiekolwiek badania odpalania pocisków rakietowych albo strzelania z kn z produktu AW. Bo może się okazać, żę struktura kadłuba za delikatna i trzeba przeprojektować konstrukcje
gg
struktura twojego mózgu jest za słaba smarują takiego posta.
123
AW i tak był na ostatnim miejscu. Gdyby wygral PZL MIelec co wtedy mówili by związkowcy ze Świdnika?
Dywizjon 303
Caracal to tak trafiona inwestycja jak PENDOLINO , najgorsze że to każdy Polak za to zapłaci a żadnej wartości dodanej z tego zakupu nie będzie, ani dla gospodarki, armia zyska najdroższą taksówkę która nie jest w stanie wylondować na żanej Polskiej jednostce pływającej, bo jest za długi, tak jak PENDOLINO w najbliższym dziesięcioleciu nie zbliży się do 250 km/h , tylko 200 tysięcy co miesiąc za utrzymanie :(
stop GIMBUSOM
A ty z plastikowego Świdnika czy kto. Pamietaj Carcala wybrało WOJSKO POLSKIE i to w tej sprawie jest najważniejsze a nie głos gimbusów czy związkowców.
jasio
Ty lepiej "wylonduj" w księgarni zakupić słownik języka polskiego...
Kowalski
Swidnik nie wywiazuje sie z wykonywania przegladow Sokola a co by bylo jak doszedl by im jeszcze AW do serwisowania ten niedouczony gamon Krystowski kpi sobie z Polskiego Wojska.
Obywatel
masz racje a doczytałeś do końca czemu? 1.MON nie wywiązuje się z umów finansowych czyli nie daje kasy jak sie umówił.. 2.MON wskazał ze dostawcą oprogramowania będzie WAT...i na wskazaniu się skończyło WAT się nie wywiązał z dostawy , MON nie chce śmigieł bez oprogramowania. 3. CO jeszcze?
edi
Tylko CARACAL składany i później co ważniejsze serwisowany w POLSKICH ZAKŁADACH w Łodzi przez POLSKICH PRACOWNIKÓW. Świdnik już pokazuje z Sokołem co to jet nie mieć serwisu POLSKICH ZAKŁADAÓW. Ile Wojsko Polskie panie Krystowski bedzie czekało na remonty Sokołów które już dawno powinny być przeprowadzone ? Włosi OLEWAJĄ naszą armię w remontach i przegladach Sokołów a chcą abyśmy kupili plastikową taksówkę ?
gg
Mam nadzieję , że pozbeda się tego starego francuskiego szminkowanego trupa.nowy przetarg ale bez szopek
Wojciech
Tak się składa że Caracal bije na głowę konkurencję wybierało wojsko a nie związkowcy !
olo
Trupem jest AW z plastiku który nie ma pozwoleń na latanie nad morzem :) Nie uwalą Caracala bo za chwilę podpisza kontrakt z Airbusem. Nawet jakby jakimś cudem choć to bardzo mało prawdopodobne ten sąd przyznał rację Świdnikowi to rząd polski może zlecić kupno Caracala bez przetargu. Caracal jest śmigłowcem wprowadzonym w XXI wieku wiec o jakim trupeie ty do nas rozmawiasz.
BB
Szanowni Komentatorzy Przeczytałem wszystkie komentarze jakie do tej pory zostały wpisane na forum. 90% żal komentować. Widać tak podstawowy brak wiedzy na komentowany temat że aż boli. Kilka informacji: 1. zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem nie wolno zmieniać zakresu przetargu w czasie jego trwania. W takim przypadku przetarg należy unieważnić i rozpisać nowy. 2. przetarg był na 70 śmigłowców. Na taką ilość oferty złożyły AW i SH i mieściły się w limicie 13 mld. 3. Brazylia zakupiła 50 Caracali za równowartość niecałych 7 mld PLN z zastrzeżeniem o pełnej produkcji w Brazylii. my płacimy 13 i nie zobaczymy ani jednego wyprodukowanego w Polsce. To można zagwarantować. Śmiglaki przyjadą w kontenerach i jedyne co pozwolą nam zrobić to przykręcić łopaty głównego wirnika, i to tylko dlatego że zmontowane nie mieszczą się w kontenerze. 4. AW149 od początku jest wytwarzany jako śmigłowiec wojskowy. W tej chwili 2 maszyny latają we włoskiej armii wykonując zadania nad morzem śródziemnym w związku z nielegalnymi imigrantami. 5. SH zgodnie ze swoją wewnętrzną polityką mógł zaoferować śmigłowiec bez uzbrojenia ponieważ na sprzedaż uzbrojenia z USA do Polski potrzebna jest zgoda kongresu USA. niestety nie było to zgodne z wymaganiem MON który chciał śmigłowce uzbrojone. 6. Jednym z wymagań było że śmigłowiec ma lądować na naszych korwetach. Caracal nie usiądzie. Ciekaw jestem jak MON z tego się wykpi. Stąd też np. AW z Airbus nie mogły zaoferować NH90 - za duży. 7. Jeżeli chodzi o offset to firma produkująca w Polsce oferowany produkt zgodnie z prawem nie ma obowiązku oferowanie jakiegokolwiek offsetu. Offset jest dla firm zagranicznych które nie mają zakładów produkcyjnych oferowanego produktu w Polsce. 8. Caracal to śigłowiec konstrukcyjnie z lat 70 poprzedniego wieku. A my mamy je używać co najmniej 30 lat. jak chcemy tego dokonać??? Szanowni Komentatorzy zachęcam do porównania parametrów wszystkich trzech śmigłowców chociażby korzystając z Wikipedii i dopiero wtedy pisać o przewadze Caracala nad pozostałymi konstrukcjami.
jasio
kolega tak amatorsko czy na pensji Agusty? Bo współczuję najbliższego golenia, po takiej dawce kłamst nikt normalny by sam sobie w twarz nie mógł spojrzeć...
Glock
Ubawiłem się tym komentarzem. Co tam fakty, jeśli nie zgadzają się z teorią, tym gorzej dla nich. F16 też jest konstrukcyjnie z lat 70tych, i co? Podobnie czołgi Leopard i Abrams itd. Może nie używajmy komórek i komputerów bo to w zasadzie technologia z lat 70tych? Merytorycznie nie zgadzam się ze wszystkim co napisałeś. Poziom demagogii prawie jak w agencjii TASS.
Qba
1. Nie zmieniono w trakcie trwania, po fazie konsultacji, ale przed rozpoczęciem wyboru. 4. To ciekawe, bo producent podaje że powstały tylko 3 prototypy. Włoską armia ani marynarka nie podają takich maszyn w posiadaniu. 5. To już problem Sikorskiego. 6. Usiądzie, bo polskie korekty mają mieć lądowiska właśnie na śmigłowce wielkości Caracali. 7. To że firma nie ma obowiązku oferowania offsetu, to fakt. Ale traci w ten sposób punkty. Porównanie parametrów zdecydowanie wygrywa Caracal, bo ma największy zasięg, największy udźwig, najmocniejsze silniki.