Siły zbrojne
Zmodernizowany okręt hydrograficzny dla Marynarki Wojennej
Do służby wrócił ORP „Heweliusz”, jedna z dwóch bliźniaczych jednostek hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. To kolejny wyremontowany i zmodernizowany okręt, który odebrała Marynarka Wojenna.
Jak podaje 3 Flotylla Okrętów, jednostka zyskała nie tylko nowe urządzenia oraz lepsze warunki służby i pracy, ale przede wszystkim możliwość dalszego bezpiecznego pływania. Prace wykonała Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. Okręt jest już w macierzystym pocie w Gdyni Oksywiu. Jego załoga przygotowuje się do zaliczania zadań O-1 i O-2 oraz rejsu z kadrą naukową i studentami Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie ORP „Heweliusz” przechodzi pomiar pól fizycznych i czeka go demagnetyzacja.
ORP „Heweliusz” to polski okręt hydrograficzny projektu 874 o numerze taktycznym 265. Okręt został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku jako pierwszy z serii. Wodowany został 11 września 1981 roku, a do służby wszedł 27 listopada 1982. ORP „Heweliusz” wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW i wypełnia zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej RP oraz prowadzi współpracę z instytucjami naukowymi m.in. z Wydziałem Oceanografii i Geografii UG. W 1990 roku na jego pokładzie odbyła się czternasta wyprawa geofizyczna Polskiej Akademii Nauk do Antarktyki.
Służby prasowe 3. Flotylli Okrętów podkreślają, że sierpnia 2015 roku okręt przechodził naprawę średnia i dokową w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Dzięki wykonanym pracom ORP „Heweliusz” zyskał możliwość dalszego pływania i realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi, a jego załoga lepsze warunki służby. Naprawiono i zmodernizowano większość mechanizmów okrętowych. Prace objęły m.in. silniki napędu głównego, przekładnie redukcyjne, linie wałów wraz z śrubami napędowymi, urządzenia sterowe wraz z maszyną steru i urządzenie kotwiczne.
Na nowe zostały wymienione odolejacz, wirówka paliwa i oleju, agregaty pompowe zabezpieczające prace układu pompowego, pompa ppoż., centrala klimatu i kabestan cumowniczy. Okręt był wydokowany i wykonano przegląd kadłuba oraz jego kompleksową konserwacje wraz z nadbudówkami. Przeprowadzono również naprawę i częściową wymianę włazów, luków i iluminatorów okrętowych. W dziale nawigacyjnym wymieniono kompas magnetyczny, zamontowano drugi żyrokompas Navigat X Mk10.
Zainstalowano system WECDIS Transas NAVI-SAILOR 4100, dwa odbiorniki GPS SAAB R5 oraz nową, automatyczną, centrale zegarową. Zainstalowano system monitoringu i alarmowania, a większość pomieszczeń socjalnych i kabin przeszło gruntowny remont przystosowując okręt do współczesnych standardów. Wymieniono szoty, sufity i pokrycie pokładów wewnątrz okrętu. W porozumieniu z załogą zaprojektowano meble i rozkład funkcjonalny w pomieszczeniach. Znacznie poprawiono wygląd i funkcjonalność sanitariatów i łazienek.
Główne Stanowiska Dowodzenia zyskało nowoczesny system sterowania układem napędowym firmy Aventics oraz system sterowania okrętem NAVIGUIDE 4000. Oprócz tego modernizacji podległo wyposażenie socjalne, a elementy dotychczasowego wyposażenia zostały zminiaturyzowane.
SZACH MAT
fajnie cieszy że "jesteśmy dzisiejsi"... a co z naszymi ORP "Nawigator" i "Hydrograf "....a tu smutno
Marek T
Wręcz przeciwnie :)
123456
Nikt nie pisze ile dni po terminie został zdany ?
janek
przydałyby się chociaż ze 2 KMy na "zagrożenia asymetryczne"
Marek
Ja bym się ucieszył, gdyby do PMW trafił wreszcie pierwszy pełnowartościowy okręt wojenny z prawdziwego zdarzenia.