Reklama

Jak podaje 3 Flotylla Okrętów, jednostka zyskała nie tylko nowe urządzenia oraz lepsze warunki służby i pracy, ale przede wszystkim możliwość dalszego bezpiecznego pływania. Prace wykonała Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. Okręt jest już w macierzystym pocie w Gdyni Oksywiu. Jego załoga przygotowuje się do zaliczania zadań O-1 i O-2 oraz rejsu z kadrą naukową i studentami Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie ORP „Heweliusz” przechodzi  pomiar pól fizycznych i czeka go demagnetyzacja.

ORP „Heweliusz” to polski okręt hydrograficzny projektu 874 o numerze taktycznym 265. Okręt został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku jako pierwszy z serii. Wodowany został 11 września 1981 roku, a do służby wszedł 27 listopada 1982. ORP „Heweliusz” wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW i wypełnia zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej RP oraz prowadzi współpracę z instytucjami naukowymi m.in. z Wydziałem Oceanografii i Geografii UG. W 1990 roku na jego pokładzie odbyła się czternasta wyprawa geofizyczna  Polskiej Akademii Nauk do Antarktyki.

fot. Marian Kluczyński via dgrsz.mon.gov.pl

Służby prasowe 3. Flotylli Okrętów podkreślają, że  sierpnia 2015 roku okręt przechodził naprawę średnia i dokową w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Dzięki wykonanym pracom ORP „Heweliusz” zyskał możliwość dalszego pływania i realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi, a jego załoga lepsze warunki służby. Naprawiono i zmodernizowano większość mechanizmów okrętowych. Prace objęły m.in. silniki napędu głównego, przekładnie redukcyjne, linie wałów wraz z śrubami napędowymi, urządzenia sterowe wraz z maszyną steru i urządzenie kotwiczne.

Na nowe zostały wymienione odolejacz, wirówka paliwa i oleju, agregaty pompowe zabezpieczające prace układu pompowego, pompa ppoż., centrala klimatu i kabestan cumowniczy. Okręt był wydokowany i wykonano przegląd kadłuba oraz jego kompleksową konserwacje wraz z nadbudówkami. Przeprowadzono również naprawę i częściową wymianę włazów, luków i iluminatorów okrętowych. W dziale nawigacyjnym wymieniono kompas magnetyczny, zamontowano drugi  żyrokompas Navigat X Mk10.

fot. Marian Kluczyński via dgrsz.mon.gov.pl

Zainstalowano system WECDIS Transas NAVI-SAILOR 4100, dwa odbiorniki GPS SAAB R5 oraz nową, automatyczną, centrale zegarową. Zainstalowano system monitoringu i alarmowania, a większość pomieszczeń socjalnych i kabin przeszło gruntowny remont przystosowując okręt do współczesnych standardów. Wymieniono szoty, sufity i pokrycie pokładów wewnątrz okrętu.  W porozumieniu z załogą zaprojektowano meble i rozkład funkcjonalny w pomieszczeniach. Znacznie poprawiono wygląd i funkcjonalność sanitariatów i łazienek.

Główne Stanowiska Dowodzenia zyskało nowoczesny system sterowania układem napędowym firmy Aventics oraz system sterowania okrętem NAVIGUIDE 4000. Oprócz tego modernizacji podległo wyposażenie socjalne, a elementy dotychczasowego wyposażenia zostały zminiaturyzowane. 

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. SZACH MAT

    fajnie cieszy że "jesteśmy dzisiejsi"... a co z naszymi ORP "Nawigator" i "Hydrograf "....a tu smutno

    1. Marek T

      Wręcz przeciwnie :)

  2. 123456

    Nikt nie pisze ile dni po terminie został zdany ?

  3. janek

    przydałyby się chociaż ze 2 KMy na "zagrożenia asymetryczne"

  4. Marek

    Ja bym się ucieszył, gdyby do PMW trafił wreszcie pierwszy pełnowartościowy okręt wojenny z prawdziwego zdarzenia.