„Wojskowe samoloty odrzutowe wracają do PZL w Mielcu”

22 listopada 2021, 16:20
F-16 Block 70
Fot. Lockheed Martin
Reklama

W rozmowie z Defence24.pl prezes PZL Mielec, Janusz Zakręcki, podkreślił że trwają już prace mające na celu przygotowanie do rozpoczęcia produkcji komponentów dla nowo produkowanych myśliwców F-16.

Koncern Lockheed Martin ogłosił dziś, że elementy wszystkich nowo produkowanych myśliwców F-16 będą powstawać w należących do niego zakładach PZL Mielec. Redakcja Defence24.pl poprosiła o komentarz prezesa spółki, Janusza Zakręckiego.

Rozpoczęcie produkcji dużych struktur samolotu F-16 to kolejny ważny kamień milowy w rozwoju PZL Mielec i dywersyfikacji naszej produkcji. W ramach tego programu od 2022 roku będziemy produkować strukturę tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą dla wszystkich produkowanych myśliwców F-16. Następnie struktury będą wysyłane do Greenville w Południowej Karolinie, gdzie znajduje się końcowa linia montażowa F-16

Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec

Prezes Zakręcki zaznaczył, że trwają już przygotowania do uruchomienia nowej produkcji. Dodał, że w jej trakcie będzie między innymi wykorzystywana zmodernizowana infrastruktura, która wcześniej była używana do produkcji prototypów ostatniego samolotu odrzutowego, jaki powstawał w Mielcu, czyli szkolno-bojowych I-22 Iryda.

Prace wdrożeniowe i przygotowawcze do uruchomienia są w toku. Na potrzeby uruchomienia produkcji F-16 zmodernizowaliśmy część dawnej hali, na której były produkowane prototypy szkolno – bojowych samolotów odrzutowych  I-22 Iryda. To 8 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni produkcyjnej i biurowej. Już wkrótce staną na niej przyrządy produkcyjne, tak by w 2023 rozpocząć pierwsze dostawy struktur z PZL. Można powiedzieć, że dzięki tej produkcji wojskowe samoloty odrzutowce wracają do Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu

Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec

Obecnie PZL Mielec są ważną częścią łańcucha dostaw Sikorsky i Lockheed Martina, a ponadto oferują śmigłowce S-70i Black Hawk, przeznaczone nie tylko dla wojska, ale i dla służb mundurowych oraz ratowniczych. Niedawno PZL Mielec otrzymały kontrakt na ratownicze Black Hawki dla Rumunii, oferta spółki zwyciężyła w postępowaniu konkurencyjnym. PZL Mielec dostarcza także samoloty M28, będące również bazą dla oferowanego amerykańskim siłom specjalnym przez firmę Sierra Nevada MC-145B Coyote.

Nowo produkowane myśliwce F-16 są ważną częścią oferty koncernu Lockheed Martin. Na ich zakup zdecydowały się m.in. Bahrajn, Słowacja czy Bułgaria, a także Maroko i Tajwan. O ich pozyskanie wnioskuje również Turcja. Są one dostarczane w wersji F-16 Block 70/72 (oznaczanej też F-16V), wyróżniającej się m.in. nowymi elementami awioniki i systemami komputerowymi, wyposażonej też w radar AN/APG-83 z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA. Do podobnego standardu przynajmniej część ze swoich flot modernizują Maroko i Tajwan (równolegle z zakupami nowych maszyn), a także między innymi Grecja. Zbliżone zdolności ma otrzymać również ponad 130 KF-16 Republiki Korei.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 96
Reklama
HUSKY
wtorek, 23 listopada 2021, 18:48

Brawo! Tak trzymać. To dopiero początek .....

alik
środa, 24 listopada 2021, 04:33

Poczatek czego? Moga budowac sobie hypersoniczny SR 72 i tak to nic nie znaczy dla Polskiego przemyslu lub nauki.

Davien
sobota, 27 listopada 2021, 18:12

To niby gdzie wg ciebie znajduje się PZL Mielec i kto w nim pracuje?

dropik
wtorek, 23 listopada 2021, 13:57

tradycyjne polskie jęczenie : to nie polski zakład tylko zagraniczny, bo polski to państwowy , do którego trzeba dopłać dziesiątki milionów rocznie w postaci ukrytych dotacji czy kupowania zbędnego/drogiego sprzętu.

Hoze
wtorek, 23 listopada 2021, 11:54

Zaproszenie do kupienia F16V?

luka
wtorek, 23 listopada 2021, 19:13

V to pakiet modernizacyjny dla starszych modeli eF'ów, jak już to "kupić" można F-16 block 70/72

BUBA
wtorek, 23 listopada 2021, 17:31

Przydalo by sie kilka. Obecne nasze F16 sa juz na polmetku ...

Zawisza_Zielony
wtorek, 23 listopada 2021, 10:32

I to pokazuje, że z Jankesami trzeba normalnie rozmawiać i targować się, było się nie zachwycać F35, którego możliwości i tak w pełni nie jesteśmy obsłużyć i iść w modernizację F16/52 oraz dokupienie F16/70. Mielibyśmy ujednoliconą flotę, ujednolicone szkolenie, serwis, specjalizacje techniczne i być może dodatkowy bonu w Mielcu a tak będziemy mieli defiladę.

Dzidek
wtorek, 30 listopada 2021, 10:50

Prawda. Szkoda, że Ci co podejmują nie rozsądne decyzje o tym nie pomyślą.

hgd
wtorek, 23 listopada 2021, 10:23

Bardzo dobra wiadomość dla polskiego przemysłu, a trole w lament, że: a to to nie polskie, a to tylko elementy struktury, a to bo dzisiaj mi się do roboty nie chce. Ogarnijcie się ludzie.

asdf
wtorek, 23 listopada 2021, 09:36

czy to przyczynek pod zakup w przyszlosci tych przestarzalych juz dzis mysliwcow?

Szajs
wtorek, 23 listopada 2021, 22:07

Ale artykuł jest o F-16 a nie o rosyjskim szajsie..

Gnom
wtorek, 23 listopada 2021, 19:58

Całkiem jeszcze żwawe jak na staruszki. Dopóki nie nastąpi znaczący skok napędu i pułapu (czytaj nie pojawi się cud typu MiG-41) to w zupełności wystarczające samoloty nawet w konflikcie z nowoczesnym i silnym przeciwnikiem.

Davien
sobota, 27 listopada 2021, 18:14

Najpierw w Rosji musieliby wymysleć nowe silniki i materiały do tego MiG-a a to mało realne.

Gnom
niedziela, 28 listopada 2021, 16:38

A jak myślisz dlaczego użyłem słowa: cud? Bo pomimo różnych ruskich zaskoczek to akurat to jest mało realne.

wtorek, 23 listopada 2021, 15:23

co w nich przestarzałego?

krzysztof
wtorek, 23 listopada 2021, 08:50

Znowu ten lament wiecznych malkontentów. Co by tu jeszcze zrobić zeby dowalić Polsce. Przecież to dobrze ze części do F16 będą produkowane w Polsce. W czym tym razem macie problem? Co za naród. Czemu tym razem narzekacie, co?

Edmund
wtorek, 23 listopada 2021, 07:56

Wybrzydzacie. Zatrudniają i dają prace dla tysięcy pracowników w Polsce. Ci pracownicy mogą podnieść swoje kompetencje, mają zarobki na utrzymanie swoich rodzin. Płacone są podatki w Polsce. Firma LM lobbowała za przystąpieniem Polski do NATO i dziś lobbuje za największą możliwą ochroną amerykańską dla Polski. Systematycznie zwiększa się ilość inwestycji służących bezpieczeństwu Polski.

editor
wtorek, 23 listopada 2021, 02:19

To nie są polskie samoloty ani fabryki. PZL Mielec był polską fabryką, ponieważ należał do Polski. Teraz Mielec jest zagraniczną fabryką w Polsce budującą samoloty w oparciu o technologię i własność intelektualną, która nie należy do Polski. W inwestycjach zagranicznych nie ma nic złego, ale nazywanie ich polskimi to po prostu oszustwo. Podobno Polska po 1990 roku miała być krajem, w którym mówi się prawdę, w przeciwieństwie do kłamstw komunizmu, ale wydaje się, że kłamstwa w służbie propagandy trwają nadal.

ad
wtorek, 23 listopada 2021, 02:04

W PRL Polska miała przemysł, który był w stanie wyprodukować własny projekt. Dziś samolot taki jak Iryda byłby niemożliwy do zbudowania.

xered
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:56

tylko kogo to ruch ? nasz czy amerykanow ? zaklad amerykski jak wiadomo. jesli my na to naciskalismy, czy ugralismy jakims innym zakupem, to moze oznaczac zakupy w przyszlosci f16. a przydaloby sie jeszcze ze 100/150 mysliwcow oprocz f35

Wojmił
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:31

Wciąż za mało "elementy" ale krok w dobrym kierunku bo te cwaniaki kupiły PZL Mielec za nasze pieniądze wydane na F-16, zniszczyły produkcję samolotów na rzecz montażu zubożonych wersji śmigłowca Black Hawk i czekali na wygraną w przetargu na kilkadziesiąt śmigłowców za grube miliardy tylko montowane w Polsce...

korektor
poniedziałek, 22 listopada 2021, 21:22

Zagraniczne samoloty wracają do zagranicznej fabryki

viper
wtorek, 23 listopada 2021, 10:32

Z twojej perspektywy - tak.

Gnom
wtorek, 23 listopada 2021, 10:01

Spójrz na to z innej strony. Znane zagraniczne samoloty będą produkowane częściowo w Polsce, gdyż polski zakład produkcyjny (choć należący do zagranicznego koncernu) został włączony w łańcuch produkcyjny owego samolotu. To oznacza między innymi, że spełnia wymagane standardy a miejsce produkcji uznano za bezpieczne ekonomicznie i terytorialnie. Nie jedna fabryka na świcie należąca lub kontrolowana przez LM (a wierz mi jest ich sporo) tego by chciała. Wybrano Mielec, zatem jest to rodzaj wyróżnienia.

xXx
wtorek, 23 listopada 2021, 09:59

Z Polskimi pracownikami, dostającymi wypłaty w Polsce i podwykonawcami płacącymi podatki w Polsce.

viper
środa, 24 listopada 2021, 09:20

LM też płaci podatki i opłaty w Polsce. Z podatku, ale tylko dochodowego może być zwolniony wyłącznie do wysokości poniesionych nakładów inwestycyjnych, np. zakupu nowych maszyn czy modernizacji istniejącego parku maszynowego.

Gnom
poniedziałek, 29 listopada 2021, 11:22

Optymista jesteś. Poszukaj opublikowanych kilka tygodni temu wpływów z podatków CIT od wielkich koncernów w Polsce. Ciekawa lektura. O cyrkach wyprawianych z VAT nie warto nawet wspominać. Nie mniej PIT, składki na ZUS i NFZ jak najbardziej zasilają kasę RP a ludzie mają prace.

Amram
wtorek, 23 listopada 2021, 02:15

Dokładnie :/

22
poniedziałek, 22 listopada 2021, 20:37

Ale przecież ten zakład już nie należy do polskiego podatnika. Więc nie rozumiem tego optymistycznego tytułu artykułu. Właścicielem jest duży amerykański koncern zbrojeniowy, który z własnym majątkiem może robić co chce. Może zlecić produkcję. Może też zamknąć zakład jak nie będą się zgadzać słupki w excel.

dropik
wtorek, 23 listopada 2021, 13:38

Panstwo nie powinno posiadać fabryk. to socjalizm z którym skoczyliśmy.

Anty-Che
wtorek, 23 listopada 2021, 08:43

To bardzo dobrze ze otwiera go u nas. Samo otwarcie linii produkcyjnych jest kosztowne i potrzebne są olbrzymie inwestycje. Wiec tak łatwo produkcji nigdzie indziej nie przeniesie jak będzie zadowolony z wyników. Poza tym przy produkcji zatrudnieni będą polscy wykwalifikowani pracownicy i inżynierowie. Oprócz niezłej kasy zyskają też doświadczenie i praktyczna wiedzę. To też jest duży plus.

Amram
wtorek, 23 listopada 2021, 02:16

Taka prosta propaganda sukcesu, na miarę naszych czasów.

Jato
poniedziałek, 22 listopada 2021, 21:25

Jeśli właścicel zakładu płaci w Polsce podatki, a płaci, to jest polskim podatnikiem. Każdy właściciel, również Polak, z "własnym majątkiem może robić co chce".

Dudley
wtorek, 23 listopada 2021, 12:17

Amerykańskie firmy to są raczej znane z tego że nie płaca podatków, a zyski są transferowane do rajów podatkowych a w ostateczności do kraju macierzystego. Ale należy się cieszyć że choć ZUS muszą płacić i dają pracę naszym obywatelom, i lepsze to jak inwestycje w przemysłowe chlewnie.

X
wtorek, 23 listopada 2021, 08:24

Jeśli robotnik (np w "polskiej" Biedronce, czy innych zakładach lotniczych) jest Polakiem, to jest POLSKIM robotnikiem i może robić co chce, ale tylko z własną wyplatą.

Ira
poniedziałek, 22 listopada 2021, 23:40

Ale nie jest to Polska firma,o to się rozchodzi

Gosc
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:57

Nalezy poczytac o fakturach na wlasnosci intelektualne, ktore zeruja te podatki!

dropik
wtorek, 23 listopada 2021, 13:44

sa inne podatki takie jak pit zus, podatki kontrahentów , są metody na walkę z agresywną opymalizacją. poczytaj sobie XD

Wojtek
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:00

Jeśli płaci...

Luks1983
wtorek, 23 listopada 2021, 12:45

Co to znaczy: jeśli płaci ? Masz jakieś tajne informacje na ten temat ? Sugerujesz że LM nie płaci w Polsce podatków ?

viper
wtorek, 23 listopada 2021, 10:37

Każda firma płaci w Polsce podatki, w tym lokalne, opłaty i akcyzy. Niektóre co najwyżej są przejściowo zwolnione w całości lub części z podatku dochodowego i to tylko w specjalnych strefach ekonomicznych. W innych miejscach kwalifikowane by to było zgodnie z prawem unijnym jako niedopuszczalna pomoc publiczna.

ktos
wtorek, 23 listopada 2021, 09:54

ale masz dowod ze nie placi? Rozumime tez ze polski wlasciciel to by placil? Skad tyle spraw w sadach o zalegle podatki?

Jato
wtorek, 23 listopada 2021, 09:36

Może zamiast coś sugerować, należałoby to wcześniej sprawdzić.

Seba
wtorek, 30 listopada 2021, 01:38

I to jest bardzo dobry komentarz. Niby nie długi, ale pokazujący cała prawdę. Jeżeli ktoś nie rozumie takich zjawisk jak, polityka pieniężna, pogłębianie (a nie hamowanie) zaznaczania się polskiej pozycji, siły gospodarczej czy chociażby rozwoju przemysłu i wartości inwestycji w nie. Jeżeli chcę się to rozumieć wystarczy zrobić to co zaproponował kolega @Jato. Od siebie dodam iż notując (najlepiej w zeszycie nie na PC) utrwalicie tą wiedzę i może zmniejszą się teorie i ogólne wypowiedzi, które związku nie mają z tematem głównym np. "Zagraniczne samoloty wracają do zagranicznej fabryki". Co taka wypowiedź pokazuję, że kolega najpewniej myśli, że stworzyć nowy samolot odrzutowy polskiej produkcji, który dorównał by f-16 block 70 zajęło by dekady. A dochodzi jeszcze nasza polska luka ok. 80 lat (PRL i WW2) w produkcji maszyn latających jakichkolwiek. A przecież narzekać na deal z US jest śmieszny. Bo to brzmi tak samo skrajnie jak zdanie: Polacy cieszą się/dziękują ZSRR za tak sprawną rusyfikację polskiej historii (a przecież efekty tego widać do dziś).

Eee tam
wtorek, 23 listopada 2021, 09:16

ZAWSZE PŁACI. Bo zatrudnia Polaków i co miesiąc odprowadza za nich składki na podatek i ZUS

Xyz
wtorek, 23 listopada 2021, 07:36

Płaci, chociażby od nieruchomości. Dobrze że coś robią, bo płacz będzie że nie Polski. Gdyby został w Polskich rękach to już by był zaorany. Brak technologi i pieniędzy. Ekonomia się kłania.

zryw
wtorek, 23 listopada 2021, 07:25

Ważne, że płaci polskim pracownikom, którzy płacą podatki w Polsce.

Burda
wtorek, 23 listopada 2021, 02:58

Amerykanskie koncerny unikaja placenia podatku dochodowego ale wszystkie inne lokalne podatki placa sumiennie

viper
środa, 24 listopada 2021, 09:24

Firmy nie mogą unikać podatku dochodowego w Polsce. Co najwyżej są z niego zwolnione (odpis) do wysokości poniesionych nakładów inwestycyjnych i to tylko w SSE.

gosc
poniedziałek, 22 listopada 2021, 20:29

samoloty wroca do mielca,nie nasze samoloty i nie do naszego mielca.

Extern
wtorek, 23 listopada 2021, 15:13

No cóż jest jak jest, okazaliśmy się niestety dużo głupsi od Chińczyków którzy restrukturyzacje gospodarki zaczynali w tym samym czasie co my, tyle że nic nie sprzedawali, a tylko pozwalali na spółki ze swoim przemysłem. Dziś mają i własne firmy i technologie zachodnią z którą się zaznajomili przy tej współpracy.

ccccccc
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:03

Ale za to Lim czy Mi-2 Czajnik był najpolszy.

ktos
wtorek, 23 listopada 2021, 09:55

no pewnie tak samo jak BRDM, T-72, AN-2 i inne rodzime pomysly :)

Honker Haker
piątek, 26 listopada 2021, 23:05

a Belfegor to niby co?

Davien
sobota, 27 listopada 2021, 18:16

Projekt rosyjski, jedynie produkowany w Polsce.

Wsa
wtorek, 23 listopada 2021, 08:29

Ale za to produkowany w naszej polskiej firmie w 100% nalezacej so skarbu panstwa. Rozumiesz roznice czy w szkole nie nauczyli?????

puk puk
wtorek, 23 listopada 2021, 16:19

Na projektowanie własnych zaawansowanych konstrukcji i tak nie było pieniędzy oraz pozwolenia z Moskwy.

wtorek, 23 listopada 2021, 15:27

i tak nie wygrał zimnej wojny...

alik
wtorek, 23 listopada 2021, 01:51

Migi były produkowane na licencji w polskich fabrykach. Dziś nie ma licencji na budowę kompletnych samolotów i nie ma polskich fabryk.

Davien
sobota, 27 listopada 2021, 18:18

Taak, dostawalismy licencje jedynie na MiG-15 i 17 i to dopiero wtedy jak w ZSRS były juz ich nastepcy.

wtorek, 23 listopada 2021, 15:26

pustych haków w mięsnym i kolejek po papier toaletowy też

Udo
poniedziałek, 22 listopada 2021, 23:42

Ale zakłady nasze, to pewnie pewnie zakłady robiace rosomak na licencji są be. Są polskie to najeazniejsze

Kamyl
poniedziałek, 22 listopada 2021, 19:56

To zaskakujące że linia do produkcji Irydy nadal istnieje!!! Myślałem że poszła na żyletki ja samoloty! Co do produkcji elementów do F 16 ciężko tu mówić o jakimś postępie skoro montaż końcowy i tak odbywa się w USA.

Edda
wtorek, 23 listopada 2021, 08:32

Tak. Dla ciebie spevjalie amerykanie rozpoczna produkcje PZL P11c abys mogl piac z zachwytu na forum. Przeciez wiadomo ze F16 to nieudana kopia Irydy. Najlrpszego samolotu w galaktyce uwalonego przez UE. Tak samo jak cxolg Goryl to wzor dla Abramsa. Tez uwalony. My to mamy pecha. Otoczeni ptzez zly uklad sil.

Józek
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:02

Sztuka czytania ze zrozumieniem. Hala produkcyjna to nie linia produkcyjna. Postawią nowe linie produkcyjne.

Zbuta
poniedziałek, 22 listopada 2021, 18:54

szkoda, że ta produkcja nie trafiła do Polski w ramach offsetu przy zakupie F16.

Extern
wtorek, 23 listopada 2021, 15:09

Offsetem było kupienie od nas za nasze własne pieniądze naszej fabryki samolotów. Czyli w skrócie. Daliśmy Mielec Amerykanom za darmo.

tytryutyiuyiuoiuo
wtorek, 23 listopada 2021, 10:30

Za mały zakup, gdybyśmy kupili ze 300 sztuk to pewnie moglibyśmy to wynegocjować.

ktos
wtorek, 23 listopada 2021, 09:56

a jaka to roznica jest? Jest w Polsce? Beda podatki szly do Polski? Polacy beda mieli prace?

Monika
poniedziałek, 22 listopada 2021, 18:15

Super. Zaczniemy produkować podkładki.

Clash
wtorek, 23 listopada 2021, 08:47

Jeśli produkcja podkładek jest bardziej dochodowa od produkcji silników odrzutowych to w czym tkwi twój problem?

Extern
poniedziałek, 22 listopada 2021, 19:36

Raczej elementy struktury płatowca. Dobra nowina, pierwszy raz od 20 lat w Polsce znowu będą powstawały samoloty odrzutowe. Na razie tylko ich kawałki. Może kiedyś nawet i wszystkie blachy. Oczywiście nie da się tego porównać do samodzielnego zaprojektowania samolotu i jego wykonania pod klucz, co potrafiła i biedna Sanacja i zapyziały PRL, a na co nie potrafi zdobyć się kraj przeżywający swój "złoty okres rozwoju", ale dobre i to.

dropik
wtorek, 23 listopada 2021, 13:50

Sanacja dopłacała do produkcji samolotów. Zakłady przynosiły straty. Oczywiście tak może być ale nie permanentnie. Można było te zakłady utrzymywać na państwowym wikcie i dopłacać rocznie po kilkadziesiąt milionów.

Chyżwar
wtorek, 23 listopada 2021, 07:54

Ale dla koleżanki elementy struktury płatowca to są podkładki. Nie musi bidula się przecież na wszystkim znać.

Rejtan
wtorek, 23 listopada 2021, 06:50

Lata 20te to samoloty, które można było zaoprojektować w stodole i tam produkować. W PRL nie mieliśmy własnych samolotów odrzutowych poza Iskrą. Ale faktycznie produkowaliśmy własne silniki odrzutowe, rakiety Meteor, Syrenę ...

Józek
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:11

Kolejne trucie o niczym. Bo fakty kolegi Externa nie interesują. Kasa i dostęp do technologii plus wielkość rynku wewnętrznego. Dziś w Europie samoloty bojowe "narodowe" buduje tylko Francja, reszta to grupy międzynarodowe. I oczywiście Szwedzi, ale to ich ostatni samodzielny samolot. Samoloty cywilne Airbuse konsorcjum międzynarodowe, śmigłowce tak samo. Jedynym samodzielnym producentem śmigłowców w Europie jest Leonardo, który też następną generacje śmigłowców chce produkować razem z Airbusem. Nowy śmigłowiec wojskowy w Europie to też projekt międzynarodowy. Może zamiast bić pianę, zastanowiłbyś się dlaczego tak się dzieje. Dlaczego kraj dużo bogatszy niż Polska, mam tu na myśli Niemcy, nie ma swoich marek narodowych w lotnictwie.

Extern
sobota, 27 listopada 2021, 17:00

Zastanowiłem się i jest mi przykro, bo wychodzi że jeśli mimo wszystko nie zdobędziemy się na wysiłek modernizacyjny, to już zawsze będziemy pracowali w zagranicznych firmach, składając zagraniczne projekty, w kraju zawsze biedniejszym od zachodu, tkwiącym w pułapce średniego rozwoju. Spójrz na Chiny czy Koreę Południową, im się udało z tego wyrwać, nie przekonuj więc że to jest niemożliwe i trzeba pogodzić się ze swoim losem.

Monika1777777
poniedziałek, 22 listopada 2021, 18:10

Powino być 144 czyli 9 eskadr Grecja posiada ponad 200 samolotów kraj ludnościowy 4 razy mniejszy śmiejemy się z używanych F16 a mamy tylko 3 eskadry śmiech na sali

ski
poniedziałek, 22 listopada 2021, 19:44

Grecja kupiła do tego 18 Rafale.A podobno grecja to kraj zbankrutowany i biedniejszy od polski.

codybancks
wtorek, 23 listopada 2021, 08:49

Nam Rafali kupować nie kazano !! Albo, jak byśmy chcieli je kupić, to oni i tak nam nie sprzedadzą , bo nie !! Pewnie byśmy mieli najlepsze w Unii !!??

Gosc
poniedziałek, 22 listopada 2021, 22:59

Wychodzi na to, ze w Polsce jest za duzo znajomych krolika, ktorzy drenuja wojskowy budzet.

Jato
poniedziałek, 22 listopada 2021, 21:34

Ale nie tylko z lotnictwem Polska nie ma co się porównywać do Grecji, z marynarką wojenną jest podobnie.

wtorek, 23 listopada 2021, 07:39

Ale za to WL i WS to chyba Peloponez nie podskoczy

F
poniedziałek, 22 listopada 2021, 19:02

To trzeba nowe jednostki zbudować. W jednej maks 32szt

hihi
poniedziałek, 22 listopada 2021, 18:09

hehehe ,a może jednak kupimy pakistańskiego Jf-17 Thunder w wersji z zachodnim silnikiem i awioniką. Jak zapewniają Pakistańczycy oferuje 80% możliwości F-16 za jedną trzecią jego ceny. Po mojemu naprawdę warto się zastanowić. Oszczędzone pieniądze można wydać na inne kosztowne programy zbrojeniowe.

Amram
wtorek, 23 listopada 2021, 02:33

Nic takiego się nie stanie wbrew plotkom kolportowanym. Zakup tak poważny, takiego uzbrojenia, za tak poważną kasę to wybór polityczny. I dobrze.

ja
poniedziałek, 22 listopada 2021, 19:38

80 % mozliwosci? takie bajki to tylko w "erze", nie wspominajac ze silnik i awionika to 80 % ceny mysliwca, wiec jak chcesz aby byla za 1/3?

dropik
wtorek, 23 listopada 2021, 13:52

Normalnie, Pakistan dopłaci ;)

Xzibit
poniedziałek, 22 listopada 2021, 17:50

A kiedy nasze starzejące się Fy będą zmodernizowane do wersji V i kiedy dokupienie nowych ??

War
wtorek, 23 listopada 2021, 08:34

Nigdy. Nikt do tego nie ma glowy. Za 50 lat ciagle beda lataly w tej wersji jska mamy. Ewentualnie zmieni sie malowanie tak jak w MIG29.

Amram
wtorek, 23 listopada 2021, 02:38

Eee tam. Będą latać jeszcze 20 lat a potem się zrobi protokół zniszczenia...

Ślązak
poniedziałek, 22 listopada 2021, 17:45

Modernizacja naszych F-16C/D do standardu F-16V to najważniejsza sprawa po zakupie F-35, jest jeszcze kwestia dodatkowej eskadry nowych F-16 dla naszego lotnictwa.

poniedziałek, 22 listopada 2021, 18:33

Ja tam bym poszedł już w F15 w zamian za MiG 29

Gnom
wtorek, 23 listopada 2021, 10:03

Na początek idź po rozum do głowy i pomyśl czy warto wprowadzać kolejny typ SP do SZ RP.

Ślązak
poniedziałek, 22 listopada 2021, 20:09

F-15E to był najlepszy wybór na początku wieku ( tylko moim zdaniem), dziś Siły Zbrojne potrzebują prawie wszystkiego, to ekonomia zmusza nas do wyboru F-16V czy bojowy Master.

Tweets Defence24