Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął postępowanie w celu modernizacji używanych przez Wojsko Polskie wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer-2, aby dostosować je do wsparcia czołgów Leopard 2A5 i 2PL. Procedura prowadzona jest z wyłączeniem zasad Prawa Zamówień Publicznych, gdyż dotyczy ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.
Inspektorat Uzbrojenia złożył zaproszenie do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na modernizację ciągników pancernych BPz-2. Celem zaproszenia jest ocena wniosków i wyłonienie wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert na usługę modernizacji ośmiu sztuk ciągników pancernych Bergepanzer 2 do wersji wozu zabezpieczenia technicznego WZT-BPz(PL) w latach 2018-2022. Istnieje warunkowa możliwość zwiększenia liczby pojazdów poddawanych modernizacji o dalsze 20 egzemplarzy. Opcja ta może zostać uruchomiona w latach 2018-2022 lub późniejszych.
Czytaj też: Wojsko kupi ciężkie wozy zabezpieczenia technicznego
Zamawiający określa obszary ciągnika pancernego objęte modernizacją na, między innymi: układ napędowy, urządzenie dźwigowe, urządzenia ewakuacyjne, system niezależnej obserwacji dookólnej, odporność balistyczna, układ przeciwpożarowy, przeciwwybuchowy i system klimatyzacji.
Termin realizacji zamówienia ustalono na 31 października 2022 r.
Czytaj też: Inspektorat Uzbrojenia ujawnia plan modernizacji Marynarki Wojennej
Zamówienie ma na celu ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa i z tego powodu jest prowadzone z wyłączeniem przepisów Prawa Zamówień Publicznych. Procedura będzie realizowana na podstawie art. 72 Kodeksu Cywilnego (dotyczącego prowadzenia negocjacji w celu zawarcia umowy), jak i decyzji nr 367/MON w sprawie zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa.
Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że realizacja zamówienia związana będzie z ustanowieniem i utrzymaniem kompleksowego potencjału przemysłowego w zakresie modernizacji i serwisowania ciągników pancernych na terenie Polski, a wykonawca zamówienia musi być przedsiębiorcą, wobec którego Skarb Państwa sprawuje kontrolę w sposób bezpośredni lub poprzez inne podmioty, czyli ma większość głosów w jego organach lub jest uprawniony do powoływania i odwoływania większości członków organów zarządzających wykonawcy. Dodatkowo wykonawca musi znajdować się w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym.
Do składania ofert wstępnych Inspektorat zaprosi trzech wykonawców, spełniających wymogi udziału w postępowaniu (określone szczegółowo w informacji o zaproszeniu do składania wniosków), wyłonionych na podstawie liczby zdobytych punktów, przyznawanych za dotychczas wykonane modernizacje, naprawy lub dostawy gąsienicowych pojazdów pancernych, z premiowanymi punktami w przypadku dostarczenia, naprawy lub modernizacji gąsienicowych, opancerzonych pojazdów ewakuacji technicznej w latach minionych.
Termin składania wniosków o dopuszczenie w postępowaniu upływa o godz. 10:00 w dniu 30 października 2017 r. Wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, oparte na podwoziu Leoparda 1, zostały przekazane Polsce wraz z czołgami Leopard 2 dostarczonymi z nadwyżek Bundeswehry i służą do wsparcia tych pojazdów. Nie są one jednak zdolne do obsługi czołgów Leopard 2A5 czy przyszłych 2PL.
Według wcześniejszych założeń modernizacja ma dostosować je do wykonania tego zadania (wymagania zatwierdzono w sierpniu 2015 roku, wcześniej w tym zakresie prowadzono dialog techniczny). Wcześniej Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania, należące do PGZ przedstawiły ofertę modernizacji Bergepanzera 2 we współpracy z FFG Flensburg.
Zobacz też: Poznański WZT dla Leoparda zaprezentowany. „57% polonizacji” [Defence24.pl TV]
Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął też w lipcu br. fazę analityczno-koncepcyjną w zakresie pozyskania nowych WZT, zdolnych do wsparcia pojazdów o masie ponad 60 t (w praktyce więc przede wszystkim w polskich warunkach Leopard 2A5/PL).
Nie jest więc wykluczone, że wojsko zdecyduje się na równoległą modernizację starszych Bergepanzerów i wprowadzenie do służby nowo wybudowanych pojazdów. Poza BPz-2 w Wojsku Polskim używane są też WZT-3/M na podwoziu T-72M1 i starsze WZT-2 na podwoziu T-55, gdyż liczba WZT-3 nie jest wystarczająca do pełnego zabezpieczenia potrzeb wszystkich pododdziałów wyposażonych w czołgi T-72M1/PT-91.
(JP) (AM)
[sic!]
Unifikacja w pełnej krasie - nic bardziej nam nie potrzebne niż kilkanaście Leo1 za kilkadziesiąt milionów
PRS
Najgorsza z możliwych opcja. I prawdopodobnie najbardziej kosztowna. Nawet pomijając ,,Poznań" (vide ich cena za Fordy Rangery!!!). Przepłacimy za coś co raczej nie podoła ,,obsłużyć" 2A5 w cięższych warunkach a na pewno nie da rady przy 2A7 (trzeba perspektywicznie myśleć i zakładać, że będziemy musieli dokupić 2 bataliony nowych czołgów). Jak dla mnie to taka ,,kroplówka" dla WZM Poznań. Wsparcie techniczne i logistyczne podwozia Leoparda 1 przez BW zostanie definitywnie wstrzymane po roku 2030. Już obecnie brak jest części zamiennych. Inna sprawa, że MON poprzez IU powinien zamówić WZT-4 w Łabędach np. z ukraińskim silnikiem powyżej 1000 km jako rozwiązanie pomostowe, także do zabezpieczenia Krabów A do Leo tylko Bergepanzer 3. Najlepiej nowy, w ostateczności przebudowany.
Maczek
To jest niewiarygodne żeby 8 szt modernizowac przez 4 lata 18-22 juz nie mówiąc ze będziemy miec wzt 2 wzt 3 bp 2 zmodernizowane bp 2 i moze bp 3 przecież to ręce opadają
Podbipięta
Bo to może nie wyjść i stąd ta ostrożność.Jedni to już przerabiali...
zenek
Ręce opadają. Żeby zmodernizować zwykłe WZT trzeba powołać się na ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa i wykluczyć prywatne podmioty. Co ten MON wyprawia?
obserwator
Rzeczywiście. Ale z przerażeniem obserwuję nie tylko u siebie, że przestajemy już zwracać uwagę na rzeczy, które powinny nami wstrząsać. Przyzwyczajamy się :(
Willgraf
totalny idiotyzm ..Bergerpanzery oparte na podwoziu LEO 1 nie maja szans na dostosowanie ich do wozów ewakuacji ciężkich maszyn Leopard 2 .... kto wymyśla w MON te głupoty......jedyne rozwiązanie to zakup czołgów z Hiszpanii i wykorzystanie tych podwozi do wozów ewakuacji opartych o podwozie Leo 2
Ad_summam
Wozy z Hiszpanii t jest materiał na budowę kompetencji i infrastruktury. W efekcie pozyskanie nowych MBT. A potem być może budowy własnego MBT, nie istotne czy w kooperacji czy bez niej.
luka
Nawet Niemcy oferowali nam (może oferują dalej) odkupienie naszych Bergepanzer 2 bo mają na nie klienta (Indonezja) a w zamian oferują około 20 sztuk Bergepanzer 3 na podwoziu Leo 2 i to z budową u nas.
Cyrk na kółkach
Zakupić wraki leopardów 2 których nikt nie chce z Hiszpanii,wyremontować podwozia i na tym zbudować własnymi siłami WZT.Czy nawet WZT Niemcy nam zbudują tak jak i zbudują autobusy dla wojska bo w Polsce nikt nie potrafi.
hosse
czy tylko ja mam wrażenie że zostało to zorganizowane pod Poznań ?