• Wiadomości

Poznański WZT dla Leoparda zaprezentowany. „57% polonizacji” [Defence24.pl TV]

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne zaprezentowały parlamentarzystom z Sejmowej i Senackiej Komisji Obrony Narodowej zmodernizowany wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, przeznaczony do obsługi i wsparcia czołgów Leopard 2A4/2A5/2PL. Pojazd zostanie spolonizowany w 57%.

  • Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
    Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
  • Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
    Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
  • Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
    Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
  • Od lewej: Przewodniczący Senackiej Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki, Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Michał Jach, prezes WZM S.A. Elżbieta Wawrzynkiewicz. Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
    Od lewej: Przewodniczący Senackiej Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki, Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Michał Jach, prezes WZM S.A. Elżbieta Wawrzynkiewicz. Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
  • Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
    Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
  • Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
    Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
  • Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.
    Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.

Zmodernizowany pojazd otrzymał między innymi nowy, dłuższy żuraw o udźwigu 30 ton oraz wyciągarkę główną o sile udźwigu 35 ton. Jest ponadto zdolny do prowadzenia ewakuacji pojazdów bojowych bez opuszczania wozu zabezpieczenia przez załogę, co zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia działań dzięki posiadanemu Systemowi Zabezpieczenia Bojowego CRS. Dysponuje także systemem dookólnej obserwacji, opracowanym przez PCO S.A., ułatwiającym prowadzenie ewakuacji. Partnerem zagranicznym modernizacji jest firma FFG-Flensburg.

Urządzenia dozorowe byłyby produkowane w Polsce – nie w Poznaniu, tylko w Stalowej Woli. Naszym partnerem strategicznym w zakresie urządzeń dozorowych będzie Huta Stalowa Wola. Z bardzo prostej przyczyny – ma zakład przystosowany do produkcji a potem do serwisowania, jest certyfikowany w tym zakresie. Z kolei jeżeli chodzi o podwozie do Bergepanzera 2 daje się bardzo mocno wykorzystać potencjał WZM S.A., jaki został zbudowany z myślą o czołgach Leopard 2A4/2A5. Naszym partnerem w zakresie systemów łączności są Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 z Czernicy, z kolei do wszystkich wyrobów gumowych, naprawy kół nośnych – Stomil-Poznań

Prezes WZM S.A. Elżbieta Wawrzynkiewicz

Prezes WZM S.A. Elżbieta Wawrzynkiewicz podkreśliła, że oferta modernizacji WZT bazujących na podwoziu Leoparda 1 zakłada znaczny udział krajowych podmiotów, w tym należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. HSW S.A. ma być odpowiedzialna za dostarczenie urządzeń dozorowych (w tym dźwigów), a WZŁ nr 2 w Czernicy – środków łączności. Pojazd zostanie spolonizowany w 57%.

W jego skład, oprócz wymienionych wyżej elementów wchodzą także uniwersalny lemiesz przedni z możliwością rozszerzenia, wyciągarka pomocnicza o udźwigu 1,5 t, nowoczesny system hydrauliczny EHS, czy ulepszony power-pack o mocy 960 KM +5 proc.. Poziom ochrony wnętrza został zwiększony między innymi poprzez montaż ekranów i wzmocnienie dna kadłuba. Załoga otrzymała fotele redukujące skutki wybuchu min i IED.

WZM S.A. zamierzają dodatkowo oferować instalację na pojazdach lekkiego systemu ręcznie wykonywanych kompozytowych osłon siatkowych chroniącego przed ostrzałem granatników przeciwpancernych opracowanego przez brytyjską firmę AMSAFE. Przewiduje się, że w wypadku podjęcia decyzji o zakupie tego systemu na potrzeby Wojska Polskiego, jego produkcja miałaby być realizowana w poznańskiej spółce. System może być stosowany również na innych pojazdach. Jego montaż na zmodernizowanym Bergepanzerze 2 zajmuje około 20 minut, przy czym może on być instalowany przez załogę w warunkach polowych.

WZM
Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.

Pojazd zostanie dostosowany do instalacji w przyszłości systemu zarządzania polem walki (BMS), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. proponują też wymianę obecnej radiostacji na nowoczesne rozwiązanie wskazane przez zamawiającego. W wypadku podpisania kontraktu, pierwsze pojazdy mogą zostać dostarczone w ciągu 7 do 8 miesięcy od sygnowania umowy.

Zmodernizowany Bergepanzer 2 dzięki modułowej budowie będzie też mógł zostać użyty jako wóz zabezpieczenia inżynieryjnego, wpisując się w wymagania pododdziałów inżynieryjnych. W takim wypadku zamiast lemiesza może on otrzymać trał przeciwminowy, natomiast w miejsce elementu dźwigowego – chwytak uniwersalny lub łyżkę koparki.

WZM
Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.

WZT będzie ponadto wyposażony w nowe gąsienice, dwuobwodowy układ hamulcowy, klimatyzację oraz system przeciwpożarowy dla załogi. Łącznie pakiet modernizacyjny obejmuje około 40% zmian w wyjściowym pojeździe, przy czym zakłada się polonizację kluczowych elementów, zespołów i podzespołów.

WZM
Od lewej: Przewodniczący Senackiej Komisji Obrony Narodowej Jarosław Rusiecki, Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Michał Jach, prezes WZM S.A. Elżbieta Wawrzynkiewicz. Fot. R. Surdacki/Defence24.pl.

Oprócz prezentacji wozu zabezpieczenia technicznego parlamentarzystom zademonstrowano też ogólny potencjał Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu. Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej poseł Michał Jach (PiS) zaznaczył, że w perspektywie czasu można się spodziewać zwiększenia zamówień dla WZM S.A. ze względu na posiadany potencjał oraz widoczny trend powrotu do wojsk pancernych.

Widać, że są rozbudowywane możliwości w zakresie remontu, serwisu silników. Kilka hal jest jeszcze niezagospodarowanych. Myślę, że w perspektywie kilku lat znajdzie tu miejsce pracy wielu nowych pracowników, ponieważ widoczny jest trend ogólnoświatowy, który w Polsce będzie wymagał jeszcze większego wzmocnienia, trend powrotu dla wojsk pancernych

Michał Jach, Przewodniczący Sejmowej Komisji Narodowej

Parlamentarzysta zwrócił też uwagę na znaczenie prac, podejmowanych w celu remontów i modernizacji istniejącego, posiadanego już przez Siły Zbrojne RP sprzętu. Zaznaczył, że powinno się dążyć nie tylko do utrzymania zdolności eksploatacji poprzez remonty, ale też podwyższania wartości bojowej tego wyposażenia, dzięki prowadzeniu prac modernizacyjnych.

Program modernizacji technicznej jest w trakcie aktualizacji. Ale i również Inspektorat Wsparcia pracuje nad aktualizacją całego cyklu modernizacji funkcjonującego w tej chwili w siłach zbrojnych sprzętu, który wcale nie musi iść na złom. Trzeba tylko przemyśleć, w jaki sposób przedłużyć resursy - nie tylko przedłużyć resursy, ale zmodernizować. Bo w tej chwili nawet na bazie BWP można by zainstalować nową wieżę, z nowoczesnym systemem kierowania, naprowadzania pocisków czy artylerii (…) i ten sprzęt uzyskuje natychmiast nową jakość

Michał Jach, Przewodniczący Sejmowej Komisji Narodowej

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Obrony Narodowej modernizacja wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 ma doprowadzić do uzyskania przez nie zdolności ewakuacji pojazdów o masie do 65 ton. Wymagane jest też posiadanie żurawia o udźwigu do 30 ton oraz zdolność przewozu power-packa czołgu Leopard 2 przez wóz zabezpieczenia, a zaczepianie i zwalnianie ewakuowanych pojazdów pancernych ma się odbywać bez opuszczania wozu przez załogę. Dodatkowo planuje się wzmocnienie ochrony wnętrza.

Marek Dąbrowski, Jakub Palowski

Reklama